موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

رنگ سفید از ترکیب چه رنگهایی است؟

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 01 فروردین 1401 ساعت 16:21

تست شخیصت شناسی

موجهاي نور سفيد كه بوسيله تحريك مولكولها و اتمهاي ماده بوجود مي آيند از طول موجهاي مادون قرمز شروع مي شوند، به ساير پرتوهاي تشكيل دهندة نور سفيد مي رسند و بالاخره به پرتوهاي ماوراي بنفش ختم ميشوند.

در يك تقسيم بندي كلي، با توجه به قدرت تشخيص چشم انسان، رنگهاي طيف نور سفيد را به هفت رنگ تقسيم كرده اند كه به تركيب عبارتند از : بنفش، نيلي، آبي، سبز، زرد، نارنجي، و قرمز. بديهي است كه فاصلة مشخصي بين اين رنگها وجود ندارد و هر رنگ رفته رفته به رنگ ديگر تبديل مي شود. نور سفيد در واقع از تركيب تمام رنگهاي طيف بدست مي آيد. هر جسم رنگي وقتي در برابر تابش نور سفيد قرار گيرد رنگ نظير خود را منعكس و بقيه رنگها را جذب مي كند. بايد دانست كه توليد رنگ پديده اي است مربوط به نور نه به جسم. اگر هيچ نوري به جسم تابيده نشود و يا به فرض اگر يك جسم آبي رنگ زير تابش نور قرمز قرار گيرد جز سياهي،‌رنگ ديگري ديده نخواهد شد. هر جسم در واقع طول موج يا موجهاي خاصي را جذب و طول موج يا طول موجهاي خاصي را منعكس مي كند. رنگهاي جذب شده مكمل رنگهاي منعكس شده اند چرا كه از تركيب آنها با يكديگر نور سفيد به دست مي آيد. رنگهاي آبي، سبز و قرمز رنگهاي اصلي هستند و رنگهاي مكمل از تركيب رنگهاي اصلي حاصل مي شوند كه عبارتند از : ارغواني (Magenta)، زرد(Yellow)، و فيروزه اي(Cyan).هر رنگ مكمل با يك اصلي مقابل خود نور سفيد توليد مي كند.

«رنگهاي اصلي و رنگهاي مكمل»

وقتي از نور صحبت مي كنيم به بررسي دو مقوله مي پردازيم: يكي شدت نور و ديگري دماي رنگي آن شدت نور همان ميزان روشنايي نور است كه به عوامل متعددي وابسته است و توسط «نور سنج» اندازه گيري ميشود. واحد سنجش نور ،‌لوكس(Lux)يا فوت كندل(Foot Candle)است كه بر اساس تعريف، نور شمعي كه يك سطح يك متر مربع را از فاصله يك متري روشن كند يك لوكس است و نور شمعي كه يك سطح يك فوت مربعي را از فاصله يك فوتي روشن كند،‌يك فوت كندل است.

اما دماي رنگي نور، رنگي است كه هر جسم در اثر حرارت ديدن و توليد نور در درجات مختلف از خود مي تاباند كه توسط كلوينمتر(Kelvin meter) اندازه گيري شده و واحد آن درجه كلوين مي باشد. در رابطه با كلوين يا حرارت رنگي نور در بخشهاي بعد به تفصيل سخن خواهيم گفت. اما در اين درس به شدت نور وسايل كنترل آن مي پردازيم.

+ نوشته شده در دوشنبه پانزدهم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 12:57 توسط گروه آموزش ابتدایی پایه پنجم ناحیه/6مشهد  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: elm65.blogfa.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر