موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

چگونه سگ ولگرد را تربیت کنیم

چگونه سگ ولگرد را تربیت کنیم

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 27 دی 1400 ساعت 13:03

تست شخیصت شناسی

Watch-for-signs-of-rabies.jpg

چگونه با یک سگ ولگرد دوست شویم. 

سگ های ولگرد اغلب نسبت به انسان احتیاط دارند. اگر دوست دارید به یکی کمک کنید ، ابتدا باید اعتماد آنها را جلب کنید. ما میتوانیم با سگ ولگرد دوست شویم.  این میتواند یک فرآیند ساده و سریع یا پیچیده و طولانی باشد. کلیدهای موفقیت آن صبر ، هوشیاری و مراقبت است. برای محافظت از خود ، بهترین روشها را برای نزدیک شدن ، ایجاد اعتماد و برخورد با آنها پیدا کنید. شاید بجای پرتاپ کردن سنگ راه حل های دیگری هم با یک سگ ولگرد داشته باشید. گاهاً پیش آمده سگ ولگردی دنبال شما کرده باشد!. شاید تا به الان با او برخورد مناسبی نداشته اید و یا پا به فرار گذاشته اید. با مطالعه این مقاله او را به عنوان یک دوست با خود همقدم کنید. 

چه زمانی به یک سگ ولگرد نزدیک شویم؟. 

در ابتدای راه ممکن است شما کمی مضطرب بشید. اما سعی کنید تا حد امکان آرام باشید. با سگ ولگرد با صدای صمیمانه و دوستانه صحبت کنید. با روش صحیح و آگاهانه به سمت آنها حرکت کنید.

  • زمانیکه به سمت یک سگ با سرعت حرکت میکنید او تصورات غلطی از حرکات شما میکند.
  • به هیچ عنوان تا زمان آرامش کامل به سمت او حرکت نکنید.
  • اکثر سگ های ولگرد سگ هایی هستند آرام که به دنبال لقمه ای غذا از دست شما هستند. اصلا نگران و مضطرب نباشید.

۲- آنها را در یک گوشه گیر نیندازید. تنها در صورتیکه آنها در یک محیط باز قرار گرفته اند به آنها نزدیک شوید. زمانیکه یک سگ در یک محیط بسته گیر افتاده است احساس خطر میکند. زمانی به او در فضای آزاد نزدیک شوید که کاملا شما را زیر نظر دارد. او بایستی یک راه فرار آزاد داشته باشد. اگر سگ در گوشه ای گیر بیوفتد این خیال را میکند که ممکن است شما به او شلاق بزنید. پس از خود حفاظت میکند.

  • به هیچ عنوان از خود در این مورد جسارت نشان ندهید.
  • اگر شخصی به شما میگوید که از سگ نمیترسد و این کار را میکند ، شما نکنید.
  • سگ ها شخصیت های متفاوتی دارند و هر کدام رفتار و ری اکشن خاصی به این موضوع نشان میدهند.

۳- بگذارید آنها به شما نزدیک شوند. بجای اینکه تمام مسیر را شما به سمت آنها بروید ، اجازه دهید چند قدم آنها به شما نزدیک شوند. حداقل ۱۰ قدم مانده به او بایستید. به سگ اجازه دهید با ابتکار عمل خود به شما نزدیک شود. شما نباید در این حین ارتباط چشمی با او برقرار کنید. منتظر بمانید او به شما نزدیک شود. با آنها با صدای آرام و دوستانه صحبت کنید تا برای آمدن تشویق شوند.

از نشانه های احتمالی پرخاشگری خودداری کنید.

شما قرار نیست به یک سگ ولگرد آموزش چشم تو چشم شدن را بدهید. پس نیازی نیست با او چشم تو چشم شوید. یا به چشمان او خیره شوید. نگاه خود را به سمت طرفی از سگ نگهدارید.

همچنین خوب است که دراز بکشید تا خود را کوچکتر کنید اما نه اینکه روی دست و زانوی خود بیفتید ، زیرا در صورت حمله سگ ، این شما را در موقعیت آسیب پذیر قرار می دهد.

زمانیکه شما به چشمان سگ خیره میشوید او استنباط های غلطی میکند.
اگر شما هم مرد یا پسر باشید قطعا برای شما این مورد رخ داده است که با شخصی چشم تو چشم شوید و همان باعث دعوا و درگیری شما شود. این موضوع دقیقا در این مورد صدق میکند.

۵- دست خود را به او نشان دهید. سگ ها برای سلام و احوال پرسی کردن دست شما را بو میکنند. دستتان را به هیچ عنوان با سرعت حرکت ندهید. بایستی دست کاملا در دید سگ باشد. دست از رو به رو و کمی به سمت پایین متمایل است. به هیچ وجه دست را از بالا به سمت سگ نبرید. به آرامی دست خود را با کف دست خود به سمت پایین بکشید تا آن را بو کند. کمی صبر کنید تا سگ کامل شما را شناسایی کند. در مراحل اول نخواهید که سگ را نوازش کنید. نه او از شما اطلاعات کافی دارد و نه شما او را بخوبی میشناسید.

چگونه اعتماد یک سگ را به خود جلب کنیم؟. 

غذا بهترین راه برای جلب اعتماد یک سگ است. شاید در اوایل راه سگ به شما اعتماد کافی را نداشته باشد. پس سعی کنید مقداری از غذا را در ظرفی برای او بریزید و از آن فاصله بگیرید. اگر سگ روزانه در یک محله خاص رفت و آمد میکند. این کار شما را راحت میکند. شما میتوانید هر روز مقداری غذا را در ساعتی مشخص برای او قرار دهید.

  • ثواب سیر کردن یک سگ گرسنه در سرما و یا گرما را فراموش نکنید.
  • برای بالا بردن اعتماد سگ کافیست کمی از او فاصله بگیرید و به مرور این فاصله را کم کنید.

۲- به آرامی راه خود را به محل تغذیه نزدیک کنید. در ابتدا بایستی سگ را رها کنید تا به تنهایی غذا بخورد. سپس ، اگر او را از فاصله دور تماشا می کنید ، ببینید آیا سگ غذا را می خورد. هر روز ، به تدریج به مکانی که ظرف در آن قرار دارد ، نزدیکتر شوید تا زمانی که در کنار آنها بایستید. 

۳- با دست خود به آنها غذا دهید. هنگامیکه سگ با شما راحت است و به شما اعتماد کامل دارد میتوانید با دست اورا تغذیه کنید. ممکن است این فرایند کمی طول بکشد و تلاش های زیادی برای نزدیک شدن به آن کنید. زمانیکه آنها به درجه ای رسیدند که از دست شما غذا بخورند شما بایستی بگونه ای رفتار کنید که به آنها پاداش میدهید. اگر بخشی از این پاداش و یا غذا در جیب شما باشند و به آنها بدهید آنها عطر وبوی شما را احساس میکنند. اینکار باعث میشود تا اطمینان بیشتری به شما داشته باشند. 

۴- سگ های ولگرد را به آرامی لمس کنید.

 زمانیکه اعتماد سگ نسبت به شما کامل شد وقت آن است که شما او را نوازش کنید. سگ ها از طریق انتقال احساسات رابطه ی بهتری با شما برقرار خواهند کرد. به آرامی دست خود را بر روی بدن او بکشید. این کار را از اطراف گردن به سمت پایین شروع کنید. به هیچ عنوان از قسمت انتهایی بدن سگ شروع نکنید. سگ ها به قسمت سر و انتهای بدن خود بسیار حساس اند. این میتواند یک رفتار بد را از آنها نشان دهد.

  • نوازش را بگونه ای استارت بزنید که دست شما کاملا در دید سگ باشد.
  • به هیچ عنوان از بالا سگ را نوازش نکنید.
  • برای نوازش او ، هم قد او شوید.
  • برای اینکه او یک حس خوب از شما دریافت کند در حین نوازش دادن به او پاداش دهید.

۱-رفتار سگ را ارزیابی کنید. قبل از اینکه سعی کنید اعتماد سگ را به دست آورید ، برای رعایت آنها زمان بگذارید. رفتار آنها را از فاصله ایمن مشاهده کنید. اگر به نظر می رسد حتی از دور ، ترسناک ، تهاجمی ، نامنظم یا بیمارگونه به نظر می رسند ، بهتر نیست به آنها نزدیک شوید. 

برخی از علائم هشدار دهنده داستان شامل ضربات یا حرکات غیرمعمول ، بزاق بیش از حد ، رفتار نرم و شکارچی ، ردیابی شدید شما یا سایر حیوانات از راه دور ، زوزه زدن ، پارس کردن ، ضربه محکم و ناگهانی است.

علائم هاری در سگ های ولگرد چیست؟.

۳-مراقب علائم بیماری هاری باشید. سگ های ولگرد ممکن است دارای بیماری باشند. به ویژه مراقب سگهایی باشید که علائم بیماری هاری را دارند ، مانند کف زدن در دهان ، بی نظمی و بی قرار بودن ، حساسیت به نور و / یا پرخاشگری. 

اگر مورد حمله سگ ولگرد قرار گرفتید ، سریعاً برای معالجه و آزمایش هاری به بیمارستان بروید. همچنین باید با آتش نشانی و کنترل حیوانات تماس بگیرید تا به آنها هشدار دهید که سگ تهاجمی وجود دارد.

۴-حیوان خانگی خود را برای دیدار با سگ ولگرد نبرید. گاها این اشتباه را از سوی صاحبین سگ میبینیم. برای دوستی با سگ ولگرد سگ خود را هم همراه میکنند. شما نبایستی حیوانات را باهم درگیر کنید. با اینکار وضعیت غیر قابل پیشبینی میشود. 

اگر میخواهید با سگ ولگردی دوست شوید نیازی نیست سگ خود را با خود همراه کنید. زیرا سگ های ولگرد واکسیناسیون نشده هستند. آنها میتوانند بیماری های مختلفی را به سگ شما انتقال دهند. ضربات جبران ناپذیری به سگتان وارد خواهید کرد. 

۱-سگ ولگرد را مهار کنید. شما میتوانید با استفاده از یک بند و قلاده (تنگ شونده) کنترل سگ را دست بگیرید. توجه داشته باشید فقط درصورتیکه اطمینان سگ به شما ۱۰۰% است این کار را انجام دهید. اگر سگ قلاده گردنی دارد کار شما راحت تر میشود. در این مواقع شما کافیست تنها بند قلاده را به آن نصب کنید. اگر سگ به راحتی با شما همراه میشود عالیست. اما اگر سگ مقاومت میکند سعی نکنید به گردن او فشار بیاورید. 

۲-قلاده گردنی سگ ولگرد را بررسی کنید. همیشه تصور نکنید که سگ ولگرد بیصاحب است. گاها پیش می آید سگی گم شده باشد. به دنبال اطلاعاتی بر روی گردن و یا قلاده و یا گوش او باشید. معمولا سگ های دارای صاحب بر بروی گوش و یا پای خود اطلاعاتی دارند. میتوانید او را به دامپزشکی اطراف ببرید تا ببینید این سگ را با صاحبی دیده اند یا خیر. 

۳-سگ پیدا شده را آگهی کنید. اگر سگ صاحبی داشته باشد و او را گم کرده باشد شدیداً دچار آسیب روحی شده است. شما میتوانید مرهم درد او باشید. بدنبال صاحب او بگردید. همانگونه که کودکی را در خیابان پیدا میکنید و دنبال خانواده اش میگردید. به همین اندازه برای شما مهم باشد. به این موضوع نگاه نکنید که این یک سگ است. او هم روحیات و احساساتی دارد. چشم انتظار صاحب خود است. پوستر یا آگهی هایی را تهیه کنید. توضیحات جزئی از سگ ، جائی که او را پیدا کردید و اطلاعات تماس خود را بنویسید. 

شما نمی خواهید اطلاعات زیادی درباره سگ موجود در آگهی  ارائه دهید. پاسخ دهندگان باید بتوانند توضیحی کامل درباره سگ مفقود شده خود ارائه دهند. در غیر این صورت ، آنها احتمالاً صاحبان واقعی نیستند.

حتما پوسترها را در دفاتر دامپزشکی محلی ، فروشگاه حیوانات اهلی و نجات حیوانات توزیع کنید. در حالی که این کار را می کنید ، عکسی از ولگرد را به کارمندان نشان دهید تا ببینند آیا آن را تشخیص می دهند یا خیر.

Bring-the-dog-to-an-animal-shelter.jpg

سگ را به پناهگاه حیوانات ببرید. بیشتر پناهگاه ها دارای امکاناتی برای مسکن سگ های گمشده یا ولگرد هستند. همچنین اگر تصمیم بگیرید که می خواهید سگ را خودتان پرورش دهید ، آنها موضوع را پیگیری خواهند کرد. 

به این مقاله چند ستار میدهید؟

[Total: ۴ Average: ۴]

759d34ec7b4931ee0332616f42433f2f?s=180&d=mm&r=g

سید رضا نبوی چاشمی

چند سالی بود که دنبال یک مرجع تخصصی برای آموزش سگ های خودم گشتم اما تو این راه با موسسات و آموزشگاه هایی برخوردم که هدفشون فقط و فقط کسب درآمد بود نه آموزش. در حال حاضر 8 سالی هست که به عنوان موسس همیارپت , اولین مرجع تخصصی آموزش سگ در ایران فعالیت میکنم.

بعدی را بخوانید

۱۸ مرداد ۱۳۹۹

بیماری خطرناک عفونت رحم (پیومتر) در سگ ها + علل و درمان

۱۶ مرداد ۱۳۹۹

کم آبی (دهیدراته) در سگها چه علائمی دارد؟ + تشخیص

۱۴ مرداد ۱۳۹۹

کوررنگی در سگها | سگها دنیا را چگونه میبینند ؟

۱۳ مرداد ۱۳۹۹

درباره ترس از سگ یا سینوفوبیا چه میدانید؟

۸ مرداد ۱۳۹۹

علت مدفوع خواری در سگ ها چیست؟

۲۸ تیر ۱۳۹۹

تاثیرات حیوانات خانگی در سلامتی انسان

۲۰ تیر ۱۳۹۹

اولین تحقیقات بدست آمده از آموزش سگ های تشخیص کرونا

۱۹ تیر ۱۳۹۹

تحقیقات و آموزش سگ های تشخیص افراد ناقل کرونا در سمنان آغاز شد

۱۲ تیر ۱۳۹۹

نمودار رشد نژاد ژرمن شپرد

۲ تیر ۱۳۹۹

چاقی در سگ ها و عوارض آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: hamyarpet.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر