موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

سرم تراپی در گربه

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 07 فروردین 1401 ساعت 17:44

تست شخیصت شناسی

پنج نکته مهم در سرم تراپی سگ و گربه

1 -  اگر حیوانی به شما ارجاع شد که به اسهال یا استفراغ مبتلا بود ، به ازای هر بار اسهال یا استفراغ درنظر بگیرید که حدود 4 ml/kg  مایعات از دست داده است. بطور نمونه اگر سگی با سابقه دو بار استفراغ و به وزن ده کیلوگرم ارجاع داده شده است ، حدود 80 میلی لیتر مایع از دست داده است.

2 -  دکتر دامپزشک باید قادر باشد در موارد از دست رفتن مایعات ، درصد دهیدراتاسیون حیوان را تشخیص دهد. در این زمینه به جدول هشت دقت کنید.

جدول هشت -  نحوه تعیین درصد دهیدراتاسیون

% دهیدراتاسیون

علائم بالینی

کمتر از 5

محسوس نیست

6-5

از دست دادن اندک الاستیسیته پوست

8-6

از دست دادن آشکار الاستیسیته پوست و گود افتادگی مختصر چشم ها و طولانی شدن مختصر زمان پرشدن مجدد مویرگی(CRT)

12-9

تشدید علائم مرحله قبل

بیش از 12

شوک و متعاقب آن احتمال کلاپس و مرگ

حاصل ضرب درصد دهیدراتاسیون در وزن بدن حیوان دوز رهیدراتاسیون خواهد بود. برای مثال توله سگی 4 کیلویی با سابقه اسهال که ده درصد دهیدراته است 4/0 لیتر مایع نیاز دارد.

3 -  محلولهای رایج را بشناسیم :

الف -  محلول رینگر لاکتات[1] : لاکتات موجود در این محلول به بیکربنات متابولیزه می شود که برای درمان اسیدوز متابولیک مناسب است. همچنین این محلول شامل یونهای سدیم ، پتاسیم و کلرید هم هست.

ب -  سالین (سدیم کلرید 9/0%)[2] : این محلول حاوی یونهای سدیم و کلرید ولی فاقد یون پتاسیم است. در مواقع ابتلا به اسهال چون حیوان با کاهش سدیم[3] مواجه می شود لذا این محلول بسیار مناسب خواهد بود.

ج -  دکستروز 5 درصد[4] : این محلول هیچ الکترولیتی ندارد. زمانی که حیوان نمی تواند به صورت خوراکی مایعات دریافت کند یا دچار افت قند خون است مصرف می شود. دکستروز را می توان در کنار سالین بعنوان منبع تأمین انرژی در درمان اسهال بکار برد.

د -  دکستروز ، سالین : این محلول به سرم قندی -  نمکی معروف است.

در مراحل اولیه اسهال مصرف می گردد و علاوه بر تأمین انرژی مقداری هم یون سدیم و کلرید دارد.

4 -  مراحل تجویز مایعات و الکترولیت (مایع درمانی) : ابتدا باید دوز ریهایدریشن[5] و سپس دوز نگهدارنده[6] (50 ml/kg   ) محاسبه و تجویز شود.

ابتدا باید در عرض 2 تا 4 ساعت دوز ریهایدریشن تجویز شود که قبلاً نحوه محاسبه آن توضیح داده شد و پس از آن در عرض 20 تا 22 ساعت دوز نگهدارنده یعنی میزان مایعاتی که حیوان به صورت معمولی باید دریافت کند تجویز گردد. مثلاً سگی 10 کیلویی که 5 درصد دهیدراته است ابتدا باید نیم لیتر مایع در عرض 2 ساعت دریافت کند و سپس در عرض 22 ساعت آینده نیم لیتر دیگر برای آن تجویز گردد.

5 -  به ازای هر یک درصد افزایش PCV حدود 10 ml/kg  مایعات از دست رفته است. باید دانست که مقدار طبیعی حجم فشرده سلولهای خون[7] در گربه ها 35 و در سگ ها 45 درصد است. مثلاً یک گربه 5 کیلویی که PCV حدود 42 درصد دارد (7 درصد افزایش در PCV ) در عرض 2 ساعت باید 350 میلی لیتر و بعد در عرض 22 ساعت ، 250 میلی لیتر مایعات دریافت کند. لذا در طول 24 ساعت 600 میلی لیتر مایعات نیاز خواهد داشت. 

منبع

+ نوشته شده در ساعت توسط Adminstrator  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: vetmed.blogfa.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر