موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

درمان خانگی ریزش مو گربه

درمان خانگی ریزش مو گربه

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 24 بهمن 1400 ساعت 20:11

ریزش موی گربه حالتی کاملا طبیعی است ولی ریزش موی بیش از حد خطرناک بوده و ممکن است نشانگر نوعی بیماری باشد .ریزش موی گربه به عوامل مختلفی وابسته است،ممکنه طبیعی باشد یا یکی از علائم بیماری در گربه شما باشد.گربه های خیابانی در فصل بهار ریزش موی شدیدی دارند ولی گربه های خانگی معمولا در کل طول سال ریزش مو دارند.اگر جدیدا متوجه شدید که ریزش موی گربه شما شدید یا جایی از سطح بدنش کم پشت یا کچل شده، احتمالا علت پاتولوژیک دارد و مشکلی برای گربه به وجود امده است .مهم ترین علت ریزش موی موضعی گربه در گربه های پرشین، قارچ پوستی درماتوفیت یا رینگ ورم هست.در برخی از گربه ها شرایط استرس زا باعث ریزش موی شدید میشود.مثلا اگر گربه شما بیمار شده یا جدیدا برای واکسن، عقیم سازی یا چکاپ به کلینیک دامپزشکی مراجعه کرده، ممکنه تا چند روز ریزش موی شدیدی رو ازش شاهد باشید.

تست شخیصت شناسی

هر تغییری در محیط زندگی گربه که باعث مضطرب شدنش بشود میتواند ریزش موی مقطعی رو به همراه داشته باشد.برای این نوع ریزش مو کاری نمیشه کرد و باید تحمل کنید یا گربه به شرایط جدید عادت کند یا اون علت برطرف شود و زندگی گربه به حالت عادی برگردد.یکی از مهم ترین علت های ریزش موی شدید در گربه ها رژیم غذایی نامناسب است .آلرژی ها نیز ( به جز آلرژی های تنفسی ) می توانند عامل باشند .گربه های دارای آلرژی بیش از مواقع عادی خود را تمیز می کنندو به علت خارش پوست نقاط خاصی از بدنشان را گاز می گیرند یا چنگ می زنند .اگر گربه شما قسمتی از بدنش رو زیاد لیس میزند، گاز میگیرد یا میخاراند یا موهاش دسته دسته میریزد حتما به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.

 اما چطوری ریزش موی گربه مون رو کم کنیم؟

.

در صورتی که علائم زیر رو در گربه دیدین، باید به بیماری پوستی گربه ها شک کنید و حتما گربه رو پیش دامپزشک ببرید:

  • خاراندن مداوم بدن توسط گربه (خارش در گربه)
  • لیس زدن زیاد بدن توسط گربه
  • جویدن پوست
  • شوره
  • قرمزی و التهاب
  • موریختگی موضعی یا کچل شدن قسمتی از بدن
  • تغییر رنگ در پوست
  • جوش و دلمه پوستی
  • بیحالی و بی اشتهایی در گربه

.

ریزش موی شدید در گربه ها به علت بیماری

اگر ریزش موی گربه شما شدید بوداحتمالا گربه شما از یه بیماری پوستی یا مشکل تغذیه ای یا یه بیماری هورمونی رنج میبره. بیماری‌های بخصوصی باعث ریزش بیش از اندازه‌ی مو می‌شوند.پرکاری تیروئید در گربه‌ها نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.بیماری دیگری که سبب ریزش مو می‌شود سندروم کوشینگ است. از علائم این بیماری حضور آکنه، درماتیت سبوره‌ای، تشنگی بیش از اندازه، ادرار مداوم و ریزش موی بیش از اندازه است.گرانولوم نیز می‌تواند باعث ریزش یبش از اندازه‌ی مو شود. باید بفهمید که آیا گرانولوم از نوع خوش‌خیم یا خطرناک است و برای چنین تشخیصی باید بیوپسی انجام دهید.گرانولوم‌ها برآمدگی‌هایی هستند که در اثر عفونت تشکیل می‌شوند.

در لیست زیر مهم ترین مشکلاتی که باعث میشن موهای گربه به شدت بریزه رو میبینید:

  • آلرژی
  • درماتوفیت یا قارچ پوستی گربه
  • عفونت های باکتریایی پوست
  • کک یا انگل های پوستی
  • مشکلات هورمونی مانند کم کاری تیروئید
  • تغذیه بد و کمبودهای تغذیه ای
  • برخی داروها
  • بارداری و شیردهی
  • آفتاب سوختگی

.

ریزش موی گربه :

.

.

علت های ریزش موی شدید

علت ریزش موی شدید گربه ممکن است وابسته به عوامل محیطی و یا بیماری ها یا حالات مختلف باشد . علت هایی که ممکن است در ریزش مو در گربه ها نقش داشته باشند :

حذف مو‌های مرده

موهای مرده باعث تحریک پوست گربه می‌شوند و باید حذف شوند.حتی اگر خودتان این موها را حذف نکنید خودشان به خودی خود می‌ریزند.چنین چیزی مشکل بزرگی برای صاحبان گربه‌های درون خانه‌ای است. ممکن است مشکلی جدی وجود داشته باشد که دلیل اصلی ریزش مو است و نیاز به رسیدگی توسط دامپزشک گربه‌تان دارد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی فاقد مواد مغذی خود را درپوست و موی گربه نشان می‌دهد. گربه‌هایی که دچار استرس هستند ریزش موی بیشتری دارند.استرس ممکن است توسط بیماری، تغییرات محیط زندگی گربه، فقدان یا حتی حسودی باشد. چنین گربه‌هایی بسیار کج‌خلق هستند و غذای کمتری می‌خورند.

آلرژی‌ها

حساسیت و آلرژی‌ها هم می‌توانند باعث ریزش مو ها در گربه ها شوند.آلرژی‌هایی از انواع مختلف از جمله حساسیت استنشاقی، حساسیت به نور خورشید، غذاهای خاص، داروهایی مانند پنیسیلین و سولفونامید و حتی نیش حشرات یا انگل‌ها می‌تواند باعث ریزش بیش از اندازه‌ی موی گربه‌تان شود.

حاملگی یا شیردهی

دوران شیردهی به پایان برسد، ریزش مو به مقدار عادی خود باز می‌گردد.

علل دیگر

عفونت‌هایی که توسط باکتری، قارچ و تخمیر رخ می‌دهند باعث ریزش بیش از اندازه‌ی مو در گربه‌ها می‌شوند.طاسی منطقه‌ای بیماری دیگری است که می‌تواند باعث ریزش موها در گربه شود.هیچ حساسیت پوستی یا خارشی مشاهده نمی‌شود و فقط نقاط طاسی روی پوست گربه مشاهده می‌شوند.گربه‌هایی که تحت شیمی‌درمانی هستند نیز ممکن است ریزش موی بیش از اندازه را تجربه کنند.درچنین شرایطی ریزش مو با اتمام شیمی‌درمانی پایان می‌یابد.

.

.

۵ دلیل ریزش موی بیش از حد و غیر طبیعی در گربه ها

ریزش موها در گربه ها تا حدودی روند طبیعی بوده در طی آن موهای قبلی ریخته و بتدریج موهای جدید جایگزین موهای قدیمی می گردد.در صورتی که ریزش مو بیش از حد طبیعی باشد و یا همراه با خارش و کچلی موضعی در پوست باشد، غیر طبیعی محسوب می شود و باید علت یابی گردد.ریزش مو و کچلی موضعی به هیچ عنوان طیبعی نیست.

علل ریزش موی بیش از حد و غیر طبیعی در گربه ها به صورت زیر خلاصه می گردد:

  • حمام و شستشوی بیش از حد گربه
  • رژیم غذایی نامناسب در گربه ها
  • عدم رعایت بهداشت گربه
  • استرس و ترس گربه
  • انگل های خارجی

.

رژیم غذایی نامناسب در گربه ها:

رژیم های غذایی دارای کمبود مواد معدنی و ویتامین ها و همچنین اضافه کردن ادویه جات به غذاهای خانگی می تواند باعث ریزش مو گردد.تغذیه گربه ها با غذاهای تجاری که کیفیت پایینی دارند بخصوص برای گربه های مو بلند از جمله پرشین کت ها در ریزش موی گربه ها دخیل می باشد.لذا توصیه می گردد که از غذاهای تجاری مناسب و با کیفیت برای تغذیه گربه ها بخصوص گربه های مو بلند استفاده گردد.نکته مهم اینکه استفاده از قرص های مخمر آبجو(دارای ویتامین های گروه B) می تواند در کنترل ریزش مو موثر واقع شود ولی توصیه می شود که با نظر دامپزشک تجویز شود.

برای تهیه غذای خشک گربه سیمبا با طعم مرغ مخصوص گربه بالغ از شاپ گربه سگ کلیک کنید .

برای تهیه غذای خشک گربه جوسرا نیچرکت حاوی گوشت پرندگان و بدون غلات از شاپ گربه سگ کلیک کنید .

برای تهیه غذا خشک گربه جوسرا حاوی گوشت پرندگان و سالمون از شاپ گربه سگ کلیک کنید .

خرید از صفحه اینستاگرام گربه سگ

.

شستشوی بیش از حد گربه ها:

شستشوی بیش از حد گربه ها باعث از بین رفتن چربی های روی پوست می گردد. این چربی ها به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده سد دفاعی فیزیکی و شیمیایی در برابر عوامل بیماری زای پوست بوده که با از بین رفتن آن پوست دچار بیماری شده و ممکن است که باعث ایجاد ریزش مو گردد.لذا از شستن بیش از حد گربه ها پرهیز گردد و توصیه می شود که فواصل شستشو در گربه های مو بلند یک بار در ماه باشد.در گربه های مو کوتاه این فواصل می تواند حتی بیش از این هم باشد.شامپوهای بی کیفیت هم ممکن است در ریزش مو موثر باشد.

برای تهیه شامپو خشک فومی از شاپ گربه سگ کلیک کنید .

برای تهیه شامپو نرم کننده و ضدانگل پرسا از شاپ گربه سگ کلیک کنید .

خرید از صفحه اینستاگرام گربه سگ

.

عدم رعایت بهداشت:

برس کشیدن و استحمام منظم طبق فواصل توصیه شده باعث نمدی شدن و گره بستن موها می شود.در نتیجه به دلیل عدم تهویه مناسب پوست گربه دچار بیماری و التهاب شده و ریزش موها تشدید می گردد.

انگل های خارجی

از جمله جرب های نوتوادرس و جرب دمودکس و همچنین کک ها و شپش ها.توجه داشته باشید که بزاق کک ها خاصیت آنتی ژنیکی داشته و باعث ایجاد آلرژی پوستی و خارش شدید شده و به دنبال آن ریزش مو رخ می دهد.توصیه می شود که درمان های ضد انگلی خارجی را جدی بگیرید و برای پیشگیری از انگل های خارجی در فواصل منظم گربه خود را پیش دامپزشک ببرید.

.

برای مشاهده مطالب دیگر گربه سگ کلیک کنید.

برای ورود به اینستاگرام گربه سگ اینجا کلیک کنید.

در صورت سوال با پشتیبانی سایت گربه سگ تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: gorbesag.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر