موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

خاک گربه چیست

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 21:01

در مقاله امروز پت بان می‌خواهیم درباره یکی از لوازم ضروری گربه‌های خانگی با شما صحبت کنیم.

تست شخیصت شناسی

همۀ گربه‌های خانگی و ملوس، برای زندگی در کنار شما به وسایل و لوازم ضروری خاصی نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز برای این موجودات دوست‌داشتنی، خاک گربه است. خاک گربه معمولا در ظرفی مخصوص قرار می‌گیرد، که به آن جعبه خاک گربه می‌گویند.

البته استفاده از این جعبه به همراه خاک مخصوص، شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد. علاوه بر این‌ها، نحوه استفاده از جعبه خاک توسط حیوانات خانگی، تا حدودی به خلق و خوی آن‌ها بستگی دارد. جالب است بدانید، که گربه‌ها معمولاً علاقه‌ای به شریک شدن خاک‌شان با یکدیگر ندارند و اگر چند گربه ملوس خانگی دارید، مهم‌ترین نکته در نگهداری صحیح از آن‌ها، تهیه کردن چند جعبه خاک مجزا است. خب، حالا بیایید برویم سر اصل مطلب و ببینیم اصلا خاک گربه چیست و چرا گربۀ شما به آن نیاز دارد.

خاک گربه چیست؟

اجداد گربه‌ها، برای دفع ادارا و مدفوع خود به صورت غریزی زمین را حفر می‌کردند و پس از اتمام کارشان، روی قسمت حفر شده را با خاک می‌پوشاندند. این اخلاق در گربه‌ها نسل به نسل تا به امروز (که از آن خبر داریم!) منتقل شده است. گربه‌های امروزی نیز برای دفع فضولات خود، به خاک نیاز دارند.

گربه‌هایی که در محیط بیرون از خانه بزرگ شده‌اند و زندگی می‌کنند، معمولاً برای این کار به دامن طبیعت پناه می‌برند و از خاک‌های روی زمین استفاده می‌کنند. اما گربه‌های خانگی، با توجه به شرایط ویژه‌ و متفاوت‌شان، به محیط خاکی مناسبی برای دفع فضولات خود نیاز دارند.

به همین دلیل برای گربه‌های ملوس خانگی باید از جعبه خاک مخصوص استفاده کرد. در واقع خاک گربه و جعبه آن، محیطی برای دفع فضولات گربه‌ها به سبک اجدادشان است. جالب است بدانید که گربه‌ها اهمیت بسیار زیادی برای نظافت خود و محیط اطرافشان قائل هستند و مهم‌ترین انگیزۀ آن‌ها از دفع فضولات‌شان در خاک، تمیز ماندن محیط زندگی‌شان است.

بنابراین اگر سرپرستی یک یا چند گربه را بر عهده گرفته‌اید و شرایط زندگی در خانه را برای‌شان فرآهم کرده‌اید، بهتر است برای حفظ سلامتی، بهداشت، رفاه و آرامش حال‌شان، ظروف و خاک‌های مخصوصی را برای‌شان تهیه کنید.

چرا گربه‌ها به جعبه خاک نیاز دارند؟

گربه‌های وحشی، به صورت غریزی فضولات خود را در خاک‌های نرم طبیعت یا در شن‌ و ماسه‌ها مخفی می‌کنند. این کار آن‌ها در واقع اقدامی برای ادامه نسل‌ و محافظت از خودشان است. گربه‌هایی که در طبیعت زندگی می‌کنند، با مخفی کردن ادرار و مدفوع خود،‌ بوی تند آن را خنثی می‌کنند و به این ترتیب شکارچیان دیگر نمی‌توانند از روی چنین بویی آن‌ها را پیدا کنند.

گربه‌های خانگی هم از نظر غریزی کاملا مشابه گربه‌های وحشی در دل طبیعت هستند. آن‌ها از شناسایی ردشان توسط بوی فضولات، ترس دارند. بنابراین برای دفع فضولات خود به خاک مناسبی نیاز پیدا می‌کنند.

همین‌جاست که ضرورت وجود جعبه خاک مخصوص گربه ها احساس می‌شود. برای خرید جعبه خاک مناسب و استفاده از آن، باید از سلایق و خلق و خوی مختلف گربۀ خود آگاه بوده و درک کاملی نسبت به روحیاتش داشته باشید.

حواس‌تان باشد، که اگر گربه‌ها با جعبه خاک خود احساس راحتی نکنند یا با آن مشکل داشته باشند، ممکن است برای دفع فضولات به آن مراجعه نکنند و این مسئله باعث کثیف شدن محیط خانه‌تان خواهد شد. همچنین احتمال اینکه برای انجام کار خود به طرف خاک‌های باغچه یا دیگر خاک‌های غیربهداشتی بیرون از خانه بروند بسیار زیاد است و ممکن است به خاطر انجام این کار آسیب ببینند.

چه نوع خاکی برای گربه ما مناسب است؟

تا قبل از سال ۱۹۴۰ میلادی، خاک گربه به صورت تجاری تولید نمی‌شد و اغلب گربه‌های خانگی برای دفع فضولات خود از خاک باغ‌ها و باغچه‌ها استفاده می‌کردند. در اواخر همین سال، خاک‌های تجاری مخصوص گربه‌های خانگی تولید و تنها در انگلستان مورد استفادۀ صاحبان گربه قرار گرفت.

به مرور زمان، تقاضای خرید خاک و ظرف مخصوص گربه افزایش پیدا کرد و تولیدکنندگان زیادی برای تولید انواع خاک گربه وارد میدان شدند. از آن به بعد تا امروز، انواع مختلفی از خاک‌های گربه در شکل‌ها و با ویژگی‌های مختلفی تولید می‌شوند.

 به صورت کلی می‌توان 3 نوع خاک گربه را دارای بهترین کیفیت دانست. این خاک‌ها در برندهای مختلف و با کیفیت‌های متفاوت در بازار وجود دارند و شما باید براساس نیاز گربه خود، بهترین مدل را انتخاب و خریداری کنید. اکنون بیایید با بهترین انواع خاک‌های گربه موجود در بازار آشنا شویم:

خاک گربه توده شونده (Clumping Cat Litter)

خاک گربه توده شونده حاوی بنتونیت سدیم می‌باشد. این ماده نوعی خاک رس است که پس از مرطوب شدن حجیم شده و به شکل یک توده سخت درمی‌آید. خاک‌های توده شونده معمولاً خاکستری رنگ هستند، اما در برخی برندها می‌توانید نمونه‌های رنگی را نیز مشاهده کنید. خاک گربه توده شونده قدرت جذب بالایی دارد و مایعات را به خوبی جذب می‌کند. قیمت این خاک به صرفه و ارزان است.

اگر توده‌هایی را که پس از هر بار دفع فضولات توسط گربه در خاک ایجاد می‌شود، دائما جدا کنید، خاک عمر طولانی‌تری خواهد داشت و بوی نامطبوع کمتری از آن منتشر می‌شود. البته حمل و نقل این خاک کمی دشوار است، زیرا وزن سنگینی دارد. همچنین در زمان تعویض خاک، ذرات و گرد و غبار زیادی به هوا بلند می‌شود و ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی برای شما و گربه ملوس‌تان شود.

اگر می‌خواهید خاک گربه توده شونده را برای گربۀ خود تهیه کنید، بهتر است بدانید که این خاک ممکن است به پنجه گربه‌ها بچسبد و همراه آن‌ها در همه جای خانه پخش شود. در صورتی که بچه گربه‌ای هم در خانه‌تان زندگی می‌کند، پخش شدن این ذرات در خانه بسیار خطرناک است، زیرا بچه گربه‌ها عاشق خوردن دانه‌های گرانول هستند و ذرات خاک را با گرانول اشتباه می‌گیرند.

خاک گربه غیر توده شونده  (Non-Clumping Cat Litter)

خاک غیرتوده شونده، معمولاً از گلوله‌های کوچکی تشکیل می‌شود و مواد اصلی آن شامل روزنامه‌های بازیافتی فشرده شده همراه با خاک اره است. این خاک کاملاً تجدیدپذیر و سازگار با محیط زیست است. وزن این خاک، سبک و در نتیجه حمل آن نیز آسان است.

البته، قیمت این نوع خاک بیشتر از مدل توده شونده است و اگر مدت زمان بیشتری در ظرف گربه باقی بماند، بسیار بدبو می‌شود. همچنین این خاک قابلیت پخش شدن در خانه و کثیف کردن فرش‌ها و مبلمان را دارد. پس پیش از خرید و استفاده از آن باید جوانب مختلف و ویژگی‌های گربه خانگی خود را بررسی کنید.

خاک گربه کریستال  (Silica Gel)

خاک سیلیکاژل، از جدیدترین انواع خاک‌های گربه است و به نام «خاک کریستال» نیز شناخته می‌شود. این خاک حاوی سدیم سیلیکات متخلخل بوده و به شکل ذرات گرانول شفاف درآمده است. قیمت این خاک به دلیل روندی که برای تولید آن صورت می‌گیرد، گران‌تر از سایر انواع خاک‌ها است.

این خاک مایعات را به خوبی جذب می‌کند و بوی بسیار خوبی دارد. همین بوی خوب باعث از بین رفتن بوی نامطبوع فضولات گربه می‌شود. کریستال‌های خاک سیلیکاژل وزن سبکی دارند. زمانی که از این خاک زیاد استفاده شده باشد و دیگر قابل استفاده نباشد، کریستال‌هایش به رنگ زرد درمی‌آیند این یعنی زمان تعویض آن فرا رسیده است.

خاک گربه سیلیکاژل ویژگی‌های خوبی دارد، اما جالب است بدانید که بسیاری از گربه‌ها آن را دوست ندارند. علت عدم علاقه بعضی گربه‌ها به این خاک، آن است که در هنگام ایستادن روی آن‌ها، در پاهای‌شان احساس تیزی دارند و این احساس برای‌شان خوشایند نیست.

چرا گربههای خانگی برای دفع فضولات، نباید به سراغ خاک باغچه بروند؟

گربه‌های خانگی می‌توانند برای دفع فضولات خود، به جای جعبه خاک گربه از خاک باغچه استفاده کنند و به سراغ باغ و باغچه‌های اطراف خانه‌تان بروند. اما این کار باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. دفع فضولات گربه‌ها در خاک باغچه، بیش از آنکه برای گربه‌ها ضرر داشته باشد، برای گیاهان مضر است. به خصوص اگر این اتفاق به دفعات تکرار شود.

اگر گربه‌ها برای دفع فضولات خود به سراغ خاک باغچه بروند، دست و پاهای‌شان کثیف و آلوده می‌شود و پس از بازگشت، همه جا را کثیف می‌کنند. اما استفاده از خاک مخصوص خودشان در خانه، معمولاً تمیز است و کثیفی‌های ناشناخته را وارد خانه نمی‌کند. همچنین آلوده شدن دهان و محل دفع فضولات گربه به خاک باغچه، می‌تواند باعث ابتلای آن‌ها به بیماری‌های عفونی و ویروسی شود.

توجه داشته باشید،‌ که اگر گیاهان مورد علاقه خود را در باغچه کاشته‌اید و از دیدن آن‌ها لذت می‌برید، به هیچ عنوان به گربه‌های‌تان اجازه ندهید که برای دفع فضولات‌شان وارد خاک باغچه شوند. فضولات گربه‌ها دارای نیتروژن، فسفات و پتاس هستند و مقدار برخی از این عناصر بسیار بیشتر از کود گاوی است.

حتماً می‌دانید، که استفاده از کود گاوی بیش از اندازۀ مشخص، باعث سوختن گیاهان می‌شود. پس بهتر است این را بدانید، که دفع مکرر فضولات گربه‌ها در خاک باغچه نیز باعث سوختن گل و گیاهان دوست‌داشتنی شما خواهد شد. بنابراین بهتر است برای گربه‌های خود همواره از خاک‌های مخصوص استفاده کنید، تا هم از گربه‌ها و هم از گیاهان خود محافظت کنید.

آیا استفاده از جعبه خاک گربه بهداشتی است؟

خوب است بدانید که استفاده از جعبه خاک گربه بهداشتی است و یکی از نیازهای مهم گربه خانگی شما به حساب می‌آید. بسیاری از افراد با این نگرانی مواجه هستند، که شاید استفاده از این جعبه‌ها منجر به بیماری برای گربه‌ها شود، اما تا زمانی که به صورت مداوم برای تمیز کردن جعبه اقدام کنید، هیچ خطری گربه شما را تهدید نخواهد کرد.

به خاطر داشته باشید که جعبه خاک گربه ها به خودی خود تمیز نمی‌شود و برای تمیز بودن آن باید وقت بگذارید. روزانه باید جعبه را چک کنید و با برنامه‌ای مشخص آن را بشویید. خاک آن نیز بسته به میزان دفع گربه شما باید تعویض شود.

اگر احساس می‌کنید، گربه بازیگوش شما ممکن است جعبه را جابه‌جا کند و مایعات جمع شده در زیر جعبه روی زمین بریزد، بهتر است یک پارچه بهداشتی را در زیر جعبه قرار دهید.

آیا استفاده از جعبه خاک را باید به گربهها آموزش دهیم؟

برخی گربه‌ها به طور طبیعی برای دفع فضولات‌شان در جعبه مخصوص خود تمایل دارند و برای‌شان مهم است که حتماً کارشان را داخل خاک انجام دهند. اما بعضی دیگر از این کار فراری هستند و نیاز به آموزش دارند.

در نهایت همه چیز بستگی به اخلاق و روحیات گربه شما دارد. البته آموزش به گربه‌ها، مانند آموزش به سگ‌ها سخت و دشوار نیست، اما با این حال احتمال دارد که گربه شما برای استفاده درست از جعبه خاک نیاز به کمک داشته باشند.

برای آنکه به گربه خود کمک کنید تا از جعبه خاک به درستی استفاده کند، آن را در دسترس گربه قرار دهید. همچنین اگر بچه گربه‌ای دارید که عادت به استفاده از جعبه خاک ندارد، او را در فواصل زمانی مرتب مانند صبح‌ها پیش از خوردن غذا، شب‌ها پیش از آماده شدن برای خواب و زمان‌های مشخص دیگر، درون جعبه قرار دهید. به این ترتیب گربه شما برای رفت و آمد به جعبه عادت می‌کند.

اکنون که با انواع خاک گربه و نکات مهم مربوط به نگهداری و استفاده از آن آشنا شدید، به یاد داشته باشید که استفاده از خاک گربه می‌تواند در بهبود سلامتی حیوان خانگی شما تاثیر بسیار زیادی بگذارد. البته در این مسیر مراقب سلامتی خود نیز باشید و هنگام تعویض یا تمیز کردن جعبه خاک گربه، حتما از دستکش و بیلچه مخصوص استفاده نمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.petbaan.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر