موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تست شخصیت شناسی شغلی

تست شخصیت شناسی شغلی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 19 بهمن 1399 ساعت 12:51

تست شخیصت شناسی

تست شخصیت شناسی در سایت ای سنج با تفسیر کامل می باشد. در بخشی از تفسیر این تست می توانید "شخصیت های مشهور مشابه خود"، "نقاط قوت و ضعف خود"، "ویژگی هایتان در روابط عاشقانه" و "شخصیت های مشابه و متضاد خود" را ببینید. لطفا پس از انجام تست با دقت تفسیرتان را مطالعه کنید.

تست شخصیت شناسی MBTI

Practical.png کاربردهای تست MBTI

تست mbti در مطالعات بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است و می تواند ابزاری مفیدی برای شناخت ویژگی های فردی باشد. از این تست می توان برای موارد زیر استفاده نمود:

tiiiic%20_1_.png مشاوره شغلی و انتخاب حرفه مناسب

tiiiic%20_1_.png مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته

tiiiic%20_1_.png مشاوره خانواده و مشکلات بین فردی

tiiiic%20_1_.png مشاوره عشق و ازدواج

tiiiic%20_1_.png پژوهش ها و مطالعات علمی

 تست MBTI

تست شخصیت شناسی شغلی و تحصیلی MBTI در بسیاری از مراکز مشاوره مورد استفاده قرار می گیرد. آیا تا به حال شنیده اید که فردی شخصیت خود را با برچسب INTJ یا ESTP توصیف نماید؟ آیا از خود سؤال کرده اید که این کدها که شبیه رمز چهار رقمی می باشد، چیست؟ آنچه این افراد برای شناخت خود به آن مراجعه نموده اند نوع شخصیت آنها براساس شاخص Myers-Briggs (MBTI) است.

تست شخصیت مایرز بریگز یک ابزار خودگزارشی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و ترجیحات شخصی طراحی شده است. این پرسشنامه توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز بر اساس کارشان با نظریه کارل یونگ در مورد شخصیتها تهیه شده است. 

چهار مولفه اصلی در تست شخصیت MBTI 

 تست شخصیت شناسی MBTI 

براساس پاسخ سوالات موجود، ابتدا 4 جفت جنبه شخصیت مورد ارزیابی قرار می گیرد سپس بر اساس آن افراد به عنوان یکی از 16 نوع شخصیت شناخته می شوند. هدف MBTI این است که به پاسخ دهندگان اجازه دهد شخصیت خود را در جنبه های مختلف از جمله نقاط قوت، ضعف، ترجیحات شغلی، سازگاری با افراد دیگر و ... بیشتر کشف و درک کنند.

نوع شخصیتی هیچ فردی "بهترین" یا "بهتر" از شخصیت های دیگر نیست. این ابزاری نیست که به دنبال اختلال عملکرد یا ناهنجاری باشد. در عوض، هدف آن صرفا  کمک به شما به منظور یادگیری بیشتر در مورد خودتان است. این پرسشنامه از چهار مقياس مختلف تشكيل شده است:

تست MBTI  از شهرت بالایی برخوردار است و در آمریکا تقریبا دو میلیون نفر سالانه از آن برای خودشناسی استفاده می کنند.

facts.png برونگرایی (E) - درونگرایی (I)

دوگانگی برونگرایی-درونگرایی برای اولین بار توسط یونگ در تئوری شخصیت خود به عنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطراف خود مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است ، شیوه استفاده از آنها در اینجا تا حدودی با کاربرد محبوب آنها متفاوت است. برونگراها "بیرونی" هستند و تمایل به عمل گرا بودن دارند، از تعامل اجتماعی مکرر لذت می برند و بعد از گذراندن وقت با دیگران احساس انرژی می کنند.

درونگرایان "به سمت درون" هستند و تمایل دارند که به فکر کردن بپردازند، از تعامل های اجتماعی عمیق و معنادار لذت ببرند. همه ما تا حدودی برون گرایی و درون گرایی را در صحنه زندگی به نمایش می گذاریم، اما در بیشتر ما یک جنبه غالب بوده و یا اولویت بیشتری دارد.

MBTI-02.gif

facts.png حسی (S) - شهودی (N)

این مقیاس شامل بررسی چگونگی جمع آوری اطلاعات از دنیای اطراف خود است. درست مثل برونگرایی و درونگرایی ، همه افراد بسته به موقعیت، مدتی را صرف حس کردن یا شهود کردن می کنند. براساس تست MBTI، مردم تمایل دارند برای جمع آوری اطلاعات یک مورد را بیشتر به کار گیرند.

افرادی که حسی هستند توجه زیادی به واقعیت دارند، به ویژه به آنچه می توانند از حواس پنجگانه خود درک نمایند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه عینی لذت ببرند. کسانی که شهود را ترجیح می دهند بیشتر به مواردی مانند الگوها و برداشت ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره مسائل و جنبه های انتزاعی لذت می برند.

MBTI-03.gif

facts.png منطقی (T) - احساسی (F)

این مقیاس به نحوه تصمیم گیری افراد براساس اطلاعاتی که از عملکردهای حسی یا شهودشان جمع آوری می شود، متمرکز شده است. افرادی که تفکر را ترجیح می دهند بیشتر بر واقعیت ها و داده های عینی تأکید می کنند. آنها هنگام تصمیم گیری گزینه های سازگار، منطقی و غیر فردی را در نظر می گیرند. کسانی که سبک احساسی دارند در تصمیم گیری به هنگام رسیدن به نتیجه به احتمال زیاد افراد و احساسات را در نظر می گیرند.

MBTI-04-2.gif

facts.png قضاوتی (J) - ادراکی (P)

مقیاس نهایی شامل چگونگی تمایل مردم به مقابله با جهان است. کسانی که به سمت قضاوت تمایل دارند، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. افرادی که بر اساس ادراک عمل می کنند بازتر ، انعطاف پذیر و سازگار تر هستند. این دو گرایش با مقیاسهای دیگر تعامل دارند.

MBTI-05.gif

امروزه تست شخصیت MBTI یکی از پرکاربردترین تست های روانشناسی در جهان است.

16 تیپ شخصیتی در تست MBTI 

در تست MBTI پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان نوع شخصیت را با یک کد چهار حرفی نشان داد. در این صورت 16 حالت شخصیتی ایجاد می شود که در شکل زیر هر کدام مشخص شده اند:  

INTJ.jpg   تیپ شخصیت INTJ (معمار):  کسی که فکر می کنید عجیب است اما ذهن درخشانی دارد.

INTP.jpg   تیپ شخصیت INTP (منطق گرا): کسی که دوست دارد فقط برای سرگرمی لوازم خانگی را باز کند. 

ENTJ.jpg   تیپ شخصیت  ENTJ (فرمانده): فردی خستگی ناپذیر برای دنبال کردن و رسیدن به اهداف زندگی.

ENTP.jpg   تیپ شخصیت ENTP (مجادله گر): فردی با انگیزه که نگاهش سراسر به جوایز زندگی است.

INFJ.jpg   تیپ شخصیت INFJ (حامی): کسی که برای دیگران کارهای بزرگی خواهد کرد حتی اگر هنوز این را نمی داند.

INFP.jpg   تیپ شخصیت INFP (تسهل کننده):  فردی با روح آزادگی که در افکار پر احساسش بزرگ می اندیشد.

ENFJ.jpg   تیپ شخصیت ENFJ (پیشرو): فردی که بدون در نظر گرفتن عواقب و مشکلات برای هدف خود می ایستد.

ENFP.jpg   تیپ شخصیت ENFP (مبارز): فردی جمع گرا با روحیه آزادگی که استعدادهای خود را هنوز نشناخته است.

ISTJ.jpg   تیپ شخصیت ISTJ (بازرس): فردی دقیق و منطقی که همواره در کار و زندگی وقت شناس است.

ISFJ.jpg   تیپ شخصیت ISFJ (مدافع ): فردی با استعداد و دارای ارزش بسیار که سعی می کند در سایه حرکت کند.

ESTJ.jpg   تیپ شخصیت ESTJ (اجرایی): فردی خوش مشرب که همه نزدیکان و دوستان او را دوست دارند.

ESFJ.jpg   تیپ شخصیت ESFJ (سفیر): یکی از محبوب ترین های افراد هر گروه که البته حساس ترین هم می باشد.

ISTP.jpg   تیپ شخصیت ISTP (ماهر): فردی که به جای صحبت کردن به دنبال انجام دادن کارهاست.

ISFP.jpg   تیپ شخصیت ISFP (ماجراجو): فردی هنرمند که همواره ایده ها و افکار خود را مورد آزمایش قرار می دهد.

ESTP.jpg   تیپ شخصیت ESTP (کارآفرین): فردی با انگیزه و پرتلاش که عاشق هر فرصتی برای درخشیدن است.

ESFP.jpg   تیپ شخصیت ESFP (سرگرم کننده):  فردی پرانرژی و با انگیزه که بودن در کنار او کسل کننده نیست.

mbti-06.jpeg

اهمیت ارزیابی با تست شخصیت MBTI 

چرا تست شخصیت MBTI  ابزاری مهم برای ارزیابی شخصیت است؟

گرفتن شاخص شاخص Myers-Briggs Type می تواند بینش زیادی در شخصیت شما ایجاد کند، به همین دلیل است که این ابزار بسیار محبوب شده است. حتی بدون در اختیار داشتن پرسشنامه کتبی، احتمالاً می توانید بلافاصله برخی از این ویژگی ها را در خودتان تشخیص دهید. طبق گفته بنیاد مایرز و بریگز ، لازم است به یاد داشته باشید که همه انواع برابر هستند و هر نوع دارای ارزش است. برای مثال هنگام کار در موقعیت های گروهی در مدرسه یا محل کار ، به عنوان مثال شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران می تواند بسیار کمک کننده باشد. وقتی در تلاش هستید پروژه خود را با سایر اعضای یک گروه به اتمام برسانید ، ممکن است متوجه شوید که برخی اعضای گروه در انجام اقدامات خاص ماهر و با استعداد هستند. با شناختن این اختلافات ، گروه می تواند وظایف بهتری را تعیین کرده و در دستیابی به اهداف خود با هم همکاری کنند. 

تست شخصیت MBTI را در ای سنج با تفسیر کامل و متفاوت تجربه کنید.

چرا تست شخصیت MBTI  نسبت به تست های شخصیت دیگر متفاوت است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اولا آزمون MBTI  صرفا یک "تست" به معنای واقعی نیست!! پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد و یک نوع شخصیتی در آن بهتر از نوع دیگر نیست. هدف از این شاخص ارزیابی سلامت روان یا ارائه هر نوع تشخیص نیست. همچنین بر خلاف بسیاری از انواع دیگر ارزیابی های روانی، نتایج شما بر خلاف هیچ هنجاری مقایسه نمی شود. هدف این ابزار به جای بررسی نتایج در مقایسه با نتایج سایر افراد، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت منحصر به فرد خود شماست.

جهت مطالعه بیشتر و آشنایی با انواع روش های سنجش شخصیت می توانید به پست شخصیت شناسی مراجعه کنید.

تست شخصیت شناسی  MBTI در ای سنج

از آنجا که شاخص نوع شخصیت Myers-Briggs نسبتا آسان است ، به یکی از محبوب ترین ابزارهای روانشناختی تبدیل شده است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که نسخه های زیادی از MBTI به صورت آنلاین در دسترس است ، باید توجه داشت که برخی از آن ها غیر رسمی و نسخه های کامل نمی باشد که تفاسیر و نمره گذاری آن توسط افراد غیرمتخصص تدوین می شود. نسخه فعلی شاخص Myers-Briggs Type بر اساس فرم 87  سوالی متناسب با نسخه اروپایی این ابزار است. برای هر سوال، دو گزینه متفاوت وجود دارد که مخاطب باید آن را انتخاب کند.

assessment.pngنکات مهم در تفسیر ای سنج

در نظر داشته باشید MBTI واقعی باید توسط یک روانشناس متخصص و مجرب مورد استفاده قرار گیرد. تیم ای سنج با بهره گیری از روانشناسان متخصص بر آن است تا در نسخه آنلاین بهترین اطلاعات مورد نیاز جهت خودشناسی را به شما ارائه دهد. برای تدوین این تست و همچنین ارائه راهکارهای دقیق و علمی رواشناسان ای سنج ماه ها زمان گذاشته اند. در تفسیر این تست موارد زیر را به شما خواهیم گفت.

tic2.pngصفات شخصیتی و ویژگی های کلیدی

tic2.pngنقات ضعف شخصیتی شما

tic2.pngویژگی های شما در روابط عاشقانه

tic2.pngروحیات مشابه

tic2.pngتفاوت الهام بخش

tic2.pngمکمل بالفعل

tic2.pngمتضاد چالشی

tic2.pngویژگی های شما در روابط بین فردی

tic2.pngویژگی های شما در محل کار

tic2.pngنقاط قوت کاری شما

tic2.pngنقاط ضعف کاری شما

tic2.pngمشاغل مناسب شما

tic2.pngشرایطی ایجاد کننده رضایت شغلی

tic2.pngاوقات فراغت

tic2.pngپیشنهادات

tic2.pngدرصد فراوانی تیپ های شخصیتی

در تست MBTI ای سنج سعی بر آن شده است تا مهمترین جنبه های مورد نیاز شما برای آگاهی از شخصیت تان درج گردد. تنها نکته ای که کاربران عزیز باید توجه نمایند این است که به هنگام پاسخگویی به سوالات با دقت کامل و بر اساس  آن چیزی که هستند به سوالات پاسخ دهند و نه بر اساس آنچه که دوست دارند باشند. چنانچه به سوالات به درستی و با دقت کامل پاسخ دهید نتایج به ویژگی های شما بسیار نزدیک خواهد بود. 

MBTI-077.jpg

کلیه تست های تهیه شده در سایت ای سنج توسط تیم تخصصی تهیه شده و در حالا توسعه می باشد. شما نیز می توانید با نقطه نظرات خود و همچنین انتقادات و پیشنهادات سازنده تان این تیم را در هرچه بهتر نمودن ابزارهای سنجش و اندازه گیری یاری رسانید.

 ضمن تشکر و قدردانی برای انجام این تست از شما خواهشمندیم به طور کامل توضیحات مربوط به تفسیر خود را خوانده و پیشنهادات و راهکارهای آن را مورد استفاده قرار دهید.

مقالات مرتبط با تست MBTI

در این بخش می خواهیم چند مقاله کاربردی در رابطه با تست شخصیت MBTI را به شما معرفی کنیم. علاوه بر این مقالات می توانید به بخش کل مطالب مرتبط در رابطه با شخصیت شناسی در مجله ای سنج مراجعه نمایید.

tic2.png شغل مناسب من چیست؟

tic2.png مقدمه ای بر تست MBTI

tic2.png شخصیت MBTI و کار در منزل

tic2.png 4 داستان عشق و تیپ شخصیت MBTI

tic2.png چگونه شخصیت های MBTI از دیگران مراقبت می کنند؟

سوالات متداول

  • تست MBTI چیست؟

    • تست MBTI مخفف واژه "Myers–Briggs Type Indicator" به معنای "شاخص تیپ مایرز-بریگز" می باشد. این آزمون یکی از معروف ترین تست های شخصیت شناسی در جهان است که توسط مایرز و بریگز به منظور سنجش 16 تیپ شخصیتی تنظیم شده است. نویسندگان MBTI بر اساس نظریه تیپ شناسی یونگ این آزمون را طراحی کرده اند.
  • چگونه به صورت رایگان از تست MBTI استفاده کنم؟

    • برای استفاده از تست MBTI می توانید به سایت ای سنج مراجعه نمایید. این تست با تفسیر کامل در این سایت به صورت رایگان قرار گرفته و شما می توانید به کمک آن تیپ شخصیتی خود را تعیین نمایید. لازم به ذکر است که در سایت ای سنج این آزمون با تفسیر و تحلیل کامل ارائه شده است و مطابق با تیپ شخصیتی شما راهکارهایی را ارائه می دهد.
  • 10 کاربرد اصلی تست MBTI چیست؟

    • به طور کلی از تست MBTI می توان استفاده های زیادی نمود. در واقع این آزمون جزء ابزارهایی است که در حوزه های مختلف به کار رفته است. اما به طور کلی می توان گفت این تست برای موضوعاتی نظیر مشاوره شغلی، مشاوره تحصیلی و مشاوره ازدواج کاربردهای فراوانی دارد.در زیر 10 کاربرد اصلی یا 10 فایده مهم این تست را خلاصه کرده ایم: (1) استفاده از آن در انتخاب شغل - (2) استفاده از آن در مدیریت کارکنان - (3) استفاده از آن در انتخاب رشته - (4) استفاده از آن در سبک های یادگیری - (5) استفاده از آن در روابط اجتماعی - (6) استفاده از آن در روابط عاشقانه - (7) استفاده از آن در بازاریابی - (8) استفاده از آن در بیماری های روانی - (9) استفاده از آن در مشاوره - (10) استفاده از آن در سبک زندگی
  • برای آگاهی بیشتر از تست MBTI چه کار کنم؟

    • در مجله ای سنج برای آگاهی بیشتر از این آزمون و کاربردهای آن مطالب ویژه ای منتشر می گردد. شما می توانید از ویدیوها، اینفوگرافی و همچنین مطالب مرتبط با آزمون MBTI در مجله ای روانشناسی ما استفاده کنید. اکثر این مطالب به روز بوده و توسط هسته پژوهشی ای سنج تهیه و تنظیم شده اند.
  • برای اطلاع از زندگی نامه مایرز و بریگز چه کار کنم؟

    • جهت آگاهی از زندگی نامه و نظریه مایرز بریگز ما بخشی را به طور اختصاصی در مجله روانشناسی ای سنج به این موضوع اختصاص داده ایم. جهت مطالعه آن می توانید در مجله ای سنج به بخش نظریه های روانشناسی مراجعه کنید.
  • 16 تیپ شخصیتی MBTI چیست؟

    • 16 تیپ شخصیتی MBTI شامل کدهای چهار حرفی می باشد که برای تعیین ویژگی های هر گروه مشخص می شود. این کدهای 4 حرفی بر اساس چهار زوج ویژگی یا 8 واژه اصلی تنظیم شده است. زمانی که شما تست MBTI را انجام می دهید متناسب با نمراتی که کسب می کنید یک کد چهار حرفی مثلا ENTJ را به خود اختصاص می دهید.
  • آیا تست MBTI آزمونی معتبر است؟

    • با اینکه بین نظریه پردازان و روانشناسان در رابطه با این تست اختلافات زیادی وجود دارد، اما کاربردهای عملی این آزمون در سراسر جهان باعث شده است تا بسیاری از شرکت ها، سازمان ها و مراکز مشاوره از آن برای شخصیت شناسی استفاده کنند. این مقدار مقبولیت عمومی از این ابزار نشان می دهد که خروجی آن برای بهبود عملکرد بسیار قابل قبول است. همچنین با اینکه برخی از منتقدین این تست را از جنبه های مختلف روانسنجی مورد نقد قرار می دهند اما پژوهش های زیادی نیز وجود دارد که از اعتبار آن حمایت می کنند. تجربه چندساله ما در ای سنج نشان می دهد که استفاده از این آزمون به ویژه در کنار سایر ابزارهای خودشناسی مکمل می تواند کاربردهای عملی زیادی داشته باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: esanj.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر