موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

خطرات دوران بلوغ

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 18 بهمن 1399 ساعت 23:41

خبرگزاری فارس نوشت:

تست شخیصت شناسی

 فریبا عربگل، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان اظهار کرد: تغییرات طبیعی خود را در دوره نوجوانی با مواردی از جمله شروع به تصمیم گیری به طور مستقل که این مسئله ممکن است با منفی گرایی و مخالفت جویی با نظریات دیگران خود را نشان دهد، تمایل به استقلال که نوجوان از خانواده جدا می‌شود و تمایل به گروه، دوستان و اجتماعی شدن دارد به طوری که دوستان بخش عمده‌ای از زندگی نوجوان را تشکیل می‌دهند و روی تصمیم گیری‌های او اثر می‌گذارند. تمایل به گذراندن زمانی‌هایی در تنهایی و کناره گیری از فعالیت‌هایی که قبلاً در خانواده داشته است، نشان می‌دهد.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اضافه کرد: نوجوان در این سن بیشتر دوست دارد یک حریم خصوصی برای خود ایجاد کند به طوری که اهمیتی که حفظ حریم خصوصی در این دوره در هیچ دوره‌ای از زندگی فرد وجود ندارد. تمایل به جنس مخالف چیزی که بیشترین ترس و نگرانی والدین را از دوران بلوغ بر می‌انگیزد، رشد اخلاقیات و تفکر انتزاعی همانندسازی و الگوبرداری از دیگران تا در نهایت هویت و شخصیت نوجوان شکل بگیرد. هرچه به آخر بلوغ نزدیک می‌شویم نهایتاً نوجوان چیزهای قرض گرفته شده از الگوهایش را درونی می‌کند و شخصیت خاص خود را می‌یابد.

عربگلی گفت: تغییرات غیرطبیعی و هشداردهنده دوران نوجوانی بسیار اهمیت دارد. دوران نوجوانی شروع بسیاری از اختلالات و بیماری‌های روانپزشکی مثل سوء مصرف مواد و اختلالات خلقی است که نشانه‌ها و علایم این اختلالات را می‌توان از تغییرات طبیعی دوران بلوغ افتراق داد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: برخی از علایم و نشانه‌های خطر در دوران نوجوانی که مطرح کننده یک مسئله جدی تر است، را می‌توان به افزایش یا کاهش وزن شدید و قابل توجه، مشکلات خواب، تغییر در دوستان، تغییرات شدید و ناگهانی در رفتار، فرار از مدرسه، تجدید یا مردود شدن در دروس، افسردگی، هر نوع صحبتی از خودکشی، علائمی به نفع مصرف مواد و مشکل با قانون نام برد.

عربگل افزود: از آنجا که شروع مصرف مواد در اکثر موارد در دوران نوجوانی است و در بسیاری از موارد منشأ نگرانی والدین و خانواده‌هاست به برخی علائم هشدار دهنده در مورد مصرف مواد را می‌توان به افت تحصیلی و مردود شدن در مدرسه، تغییرات خلقی به صورت بالا و پایین رفتن خلق، شک راجع به اینکه نوجوان کیست و کجا می‌رود؟ گم و ناپدید شدن پول و وسائلی از منزل، شروع زود هنگام مصرف سیگار، مقابله جویی با والدین و رد ارزش‌های آنان، چشمان اشک آلود یا قرمز، استفاده از قطره‌های چشمی برای پنهان کردن قرمزی چشم، داشتن دوستان خلاف کار، ساعت‌هایی که تأخیر دارد و مشخص نیست کجاست یا توضیحی برای آن ندارد، پیدا کردن دارو یا چیزهای مشکوک در وسایل و متعلقات او و رفتارهای ضداجتماعی اشاره می‌شود با توجه به این نکته که در هنگام ارزیابی تمام نوجوانان یک شک بالا درباره مصرف مواد لازم است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر