موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تفسیر تست دیسک

تفسیر تست دیسک

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 22 اسفند 1400 ساعت 14:43

تست DISC چیست؟

تست دیسک از محبوب‌ترین تست‌های رفتارشناسیه که کاربردهای زیادی در جنبه‌های مختلف توسعۀ فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی داره. مهم‌ترین مزیت تست دیسک سادگی اونه؛ اگه بخواهید یک تست رو همین الان در ده دقیقه انجام بدید و تغییرات مثبتی رو بر اساس اون در رفتارتون شروع کنید باید تست دیسک رو امتحان کنید.

تست شخیصت شناسی

اگر معیار اعتبار رو میزان استفاده از یک تست بدونیم، تست DISC در کنار سادگی، بسیار معتبره و بارها اعتبار نتایج حاصل از اون از نظر آماری بررسی شده. موسسه‌های زیادی مشغول اصلاح تست DISC و ارائۀ پرسشنامه‌های دقیق‌تر و نتایج کامل‌تر هستند.

ساده و کاربردی بودن نتایج حاصل از آزمون DISC باعث شده این تست در زمینه‌های متفاوتی مانند بهبود ارتباطات فردی، بهبود ارتباطات سازمانی، بهبود سبک تدریس، بهبود فروش، بهبود مدیریت و رهبری و … استفاده بشه.

در این مطلب دربارۀ تیپ‌های رفتاری دیسک، تفسیر تست DISC و چگونگی استفاده از نتایج تست DISC در پیشبرد مسیر شغلی صحبت می‌کنیم و در انتها هم می‌تونید آزمون دیسک رو به‌صورت رایگان انجام بدید.

نمونه‌ای از نتایج تست دیسک:

test-result.png

تفاوت تست رفتارشناسی با تست شخصیت‌شناسی در چیست؟

«شخصیت» یک مفهوم انتزاعیه و ترکیبیه از هر آنچه ما هستیم شامل رفتار، افکار، هیجانات، انگیزش‌ها، ارزش‌ها و …؛ شخصیت تعریف‌های بسیاری داره و درک شخصیت و استفاده از اون در بهبود زندگی، پروسه‌ای زمان‌بره ولی درک و تحلیل رفتارهای ما ساده‌تره، چون رفتار قابل‌مشاهده‌ست و در صورت نیاز، قابل تطبیق با محیطه.

تست‌ شخصیت‌شناسی Big5 به شما میزان پنج صفت شخصیتی مهم رو نشون میده و طبق اون پیشنهاداتی برای بهبود ابعاد مختلف زندگی ارائه میده. تست تیپ‌شناسی MBTI، هشت مولفه رو در گرایش‌های درونی شما بررسی میکنه و شخصیت شما رو در یکی از ۱۶ گروه اصلی خودش جا میده.

نتایج تست‌های شخصیت‌شناسی برای استفاده نیاز به تحلیل‌های مناسبی دارند و با وجود شناخت عمیق‌تری که نسبت به شخصیت فرد ایجاد می‌کنند، به راحتی کاربردی نمیشن.

تست رفتارشناسی دیسک با تقسیم ویژگی‌های مهم رفتاری به ۴ گروه که هر کدام نمودهای رفتاری مشخصی دارند؛ به آسانی قابل یادگیریه. شما میتونید به سادگی قالب اصلی دیسک رو یاد بگیرید و همۀ سبک‌های رفتاری اصلی دیسک رو بشناسید؛ نتایج تست دیسک به راحتی قابل استفاده در یک گروهه و میتونه افراد رو به درک مشترکی از همدیگه برسونه.

تست DISC هم میتونه نتایج اختصاصی و مفصلی برای هر کاربرد اختصاصی ارائه بده ولی مدل سادۀ اون هم برای بسیاری از موارد قابل استفاده‌ست.

مدل رفتاری DISC چطور مطرح شد؟

تقسیم شخصیت و رفتار انسان‌ها به چهار دسته از زمان گذشته رواج داشته؛ از چهار عنصر طبیعی تا چهار مزاج تا چهار نوع استخوان‌بندی. شاید این موضوع ربطی به مدل دیسک داشته باشه و شاید هم نه.

مدل رفتاری دیسک رو ویلیام مارستون در سال ۱۹۲۰ مطرح کرد. البته اون هیچوقت تستی بر مبنای این مدل ایجاد نکرد و تست DISC سال‌ها بعد طراحی و اجرا شد.

برای نگاهی بر سیر شکل‌گیری احتمالی مدل رفتاری DISC در طول تاریخ، ویدیوی کوتاه و صمیمی زیر رو ببینید:

تحلیل آزمون دیسک چه اطلاعاتی به ما میده؟

مارستون در ابتدا افراد رو با بررسی دو شاخصه به چهار گروه تقسیم کرد؛ «روبرو شدن و مقابله با دیگران» و «اقدام فعالانه یا منفعل». بدین صورت افراد چهار سبک رفتاری داشتند:

  1. فعالانه با دیگران مقابله می‌کنند. (D)
  2. فعالانه ارتباط برقرار می‌کنند ولی مقابله نمی‌کنند. (I)
  3. در ارتباط پیش‌قدم نمی‌شوند و مقابله هم نمی‌کنند. (S)
  4. منفعلانه و طبق موقعیت با دیگران مقابله می‌کنند. (C)

این چهار گروه به مرور کامل‌تر شدند و با چهار مولفۀ D (تسلط)، I (تاثیر)، S (ثبات) و C (تطابق) شناخته شدند و مدل رفتارشناسی DISC رو شکل دادند.
پراکندگی تیپ های تست disc تقریبا یکسانه. به این معنی که هر کدوم از تایپ‌ها، ۲۵% از جمعیت رو تشکیل می‌دهند.

DiSC-Style-Distrabution-300x294.png

برای آشنایی با چهار مولفۀ اصلی تست دیسک و رفتارهایی که افراد با بالا بودن هر کدام از این مولفه‌ها از خود بروز میدهند، به ویدیوی زیر نگاهی بندازید:

نتایج به‌دست‌آمده از تفسیر تست DISC در چه حیطه‌هایی کاربرد داره؟

حیطه‌های استفاده از تست دیسک بسیار گسترده‌ست. در زمینۀ توسعۀ فردی و رسیدن به رضایت شغلی که بحث اصلی مطالب ماست؛ به خوبی میشه از نتایج تست دیسک استفاده کرد. شما با توجه به تست دیسک متوجه میشید در کدومیک از چهار مولفه، نمرۀ بالا و در کدومیک نمرۀ پایینی دارید. از اونجایی که همۀ چهار مولفۀ رفتاری دیسک مطلوب هستند ما باید سعی کنیم به تعادل نزدیک بشیم یعنی مولفه‌های پایین رو در خودمون پررنگ‌تر کنیم.

مثلا فردی با مولفۀ D و C بالا نقاط قوت و ضعفی در رفتارهاش داره؛ این شخص جسارت و جاه‌طلبی رو به همراه دقت و تخصص‌گرایی از خودش نشون میده ولی در ارتباط با دیگران جای کار داره و باید مولفۀ I خودش رو با گشاده‌رویی با مردم و مولفۀ S خودش رو با سازگاری و صبر بالا ببره.

برای واضح‌تر شدن نتایج تست DISC، با توجه به نمره‌هایی که در ۴ مولفۀ اصلی تست به دست می‌آید، تیپ‌بندی‌های رفتاری مشخصی تعریف شده‌اند. در تست‌های معمول، ۱۵ تیپ رفتاری وجود داره و برای دقیق‌تر شدن نتیجه در بعضی از تست‌ها تعداد بیشتری تیپ رفتاری تعریف میشه.

15-disc-pattern-1-300x225.jpg

تست رفتارشناسی DISC میتونه چه کمکی به ما در مسیر شغلیمون بکنه؟

تست دیسک یک تست رفتارشناسیه و استفادۀ اصلیش در بهبود رفتارهای ما در محیط کار و زندگیه. بیشترین کاربرد تست DISC در بهبود ارتباطات در محیط کاری و پیشرفت شغلیه. شناخت نقاط قوت و ضعفمون در ارتباط با دیگران میتونه راهنمای بسیار خوبی برای پیشرفت شغلی باشه.

تست DISC نمیتونه خصوصیات شخصیتی رو به طور دقیقی مشخص کنه و از خوبی‌های تست دیسک اینه که نمیگه رفتار شما ثابته بلکه میگه این پیشفرض شماست و میتونید به دلخواه، رفتارتون رو با محیط تطبیق بدید.

بنابراین معمول نیست که از تفسیر تست DISC برای انتخاب شغل مناسب استفاده بشه؛ در تست دیسک خصوصیت‌های شخصیتی به طور کلی و غیردقیق مشخص میشه مثلا به طور کلی افراد با S بالا، C بالا و SC و CS درونگراتر از افرادی هستند که دو مولفۀ D و I بالا دارند.

برای انتخاب شغل مناسب با توجه به شخصیت فرد، میشه از تست‌های شخصیت‌شناسی مناسب‌تر (مثل لنگرگاه‌های شغلی، رغبت‌سنج شغلی هالند و یا MBTI) استفاده کرد. هر چند نتیجۀ تمام این تست‌ها باید منجر به خودشناسی هر چه بیشتر ما بشه تا خودمون بتونیم بهترین انتخاب‌ها رو در مسیر شغلی داشته باشیم؛ هیچکس دوست نداره شغلش رو بر اساس پیشنهاد یک تست انتخاب کنه.

با این وجود توصیه‌هایی وجود داره که از نظر مدل رفتاری دیسک، یک مدیر یا یک فروشنده باید چه تیپ رفتاری‌ای داشته باشه؛ مثل تصویر پایین که به عنوان تیپ رفتاریِ ایده‌آلِ بازاریاب‌ها عنوان شده بود که نمیدونم تا چه حد قابل‌اتکاست.

disc-graph1.png

در اینجا هم میتونید یه سری پیشنهاد شغلی رو بر اساس تحلیل آزمون دیسک ببینید که البته کلی و غیردقیقه.

باز هم تاکید می‌کنیم که تست دیسک، موفقیت یا شکست شما رو در یک شغل، تعیین نمی‌کنه و فقط شما رو با تمایلات رفتاری‌تون آشنا می‌کنه و در واقع مهارت‌های کسب شده شما رو، ارزیابی نمی‌کنه. 

برای جمع بندی:

  • همه تیپ‌های شخصیتی دیسک، با ارزش اند و هیچ تیپ شخصیتی بر دیگری، برتری نداره و در واقع در هر فرد، هر چهار تیپ شخصیتی دیسک وجود داره.
  • نوع و سبک کار کردن شما در محیط کاری، به عوامل متعدد دیگری (به‌جز تیپ شخصیتی دیسک) مثل تجربه‌های زندگی، تحصیلات و … نیز وابسته است.
  • بیشتر دونستن درباره خودتون، به شما کمک می‌کنه در محیط کاری، ارتباطات موثرتری رو با دیگران تجربه کنید.
  • با استفاده از نتایج آزمون دیسک در محیط کار، می‌تونید کیفیت کاری بهتری داشته باشید.

استفادۀ غلط از تست مدل رفتاری DISC چگونه است و ممکنه چه تبعاتی داشته باشه؟

  • تست‌های شخصیت‌شناسی رو باید با دقت پاسخ بدیم؛ سریع و سرسری خوندن سوالات و گزینه‌ها از دقت نتیجه کم میکنه.
  • باید طبق تجربه و درکی که از شخصیت و رفتار خودمون داریم به تست DISC جواب بدیم، نباید تصویری ایده‌آل یا غیرواقعی از خودمون بروز بدیم.
  • بهتره در هنگام پاسخ به آزمون دیسک، با دید مثبت به خودمون و امیدوارانه به سوالات جواب بدیم. پاسخگویی از روی عدم اعتماد به نفس، جواب غلطی به ما میده که با واقعیت رفتارمون منطبق نیست.
  • یکی از نکات مثبت تست دیسک اینه که هر چهار مولفۀ رفتاری رو مثبت تعریف میکنه و اول روی مشخصه‌های مثبت هر تیپ رفتاری تاکید میکنه و در مرحلۀ دوم پیشنهادهایی برای بهبود رفتارها مطرح میکنه. ما هم بهتره به این تست به همین صورت نگاه کنیم و پیش‌زمینه‌ای دربارۀ اینکه کدوم مولفۀ رفتاری بهتره نداشته باشیم و تیپ رفتاری خودمون رو ارزشمند بدونیم.
  • مطلق‌انگاری نتیجۀ تست‌های شخصیت‌شناسی کار نادرستیه و این تست‌ها فقط ابزاری برای شناخت بهتر خودمون در کنار بقیۀ ابزارها مثل تجربه کردن، از خود نوشتن، مشاوره و روان‌کاوی هستند. نتایج تست‌های شخصیت‌شناسی وقتی در کنار تجربه‌های روزمرۀ ما قرار میگیره؛ کم‌کم به درک بهتر ما از خودمون منجر میشه و نباید از یک تست، انتظار نتیجۀ آنی، دقیق و قطعی رو داشته باشیم.
  • برای موثر بودن تست دیسک لازمه چند ساعتی رو به بررسی نتایجش و روزهایی رو به پیگیری رفتارهامون اختصاص بدیم و اینکه بدونیم تست دیسک زمانی برامون موثر بوده که تونسته باشیم رفتارمون رو بهبود بدیم، چون نتایج DISC مشخص و مستقیمه و پیشنهاداتی که ارائه میده، به خوبی قابل‌اجراست.

960w-300x128.jpg

در تحلیل نتایج تست دیسک، باورهای غلط زیادی برای هر تیپ شخصیتی disc وجود داره. برای مثال، این باور که افراد با مولفه بالای I، رهبران یا فروشنده‌های بهتری خواهند شد. منطق پشت این باور هم کاملا مشخصه. افراد با این مولفه، با دیگران تعامل زیادی برقرار می‌کنند و توانایی متقاعد کردن بالایی هم دارند. همونطور که عده زیادی از افراد این تایپ، خونگرم، صمیمی و اجتماعی هستند مطمئنا عده‌ای هم پیدا می‌شوند که این ویژگی‌ها را نداشته باشند و یا کاملا برعکس رفتار کنند. این مسئله، به دلیل تفاوت میزان هوش اجتماعی این دو دسته با هم به وجود آمده‌ یعنی همان EQ که اساس تاثیرگذاری اجتماعی است.

کجا میشه آزمون دیسک رایگان رو انجام داد؟ چند سوال داره و پاسخ دادن بهش چقدر طول میکشه؟

انتهای همین مطلب، یک آزمون رایگان تست DISC قرار دادیم. می‌تونید از این آزمون برای بیشتر دونستن درباره خودتون استفاده کنید. این تست ۴۸ سوال داره و پاسخ دادن بهش حدودا ۱۵-۲۰ دقیقه وقت نیاز داره. اگر هم علاقه‌مندید که زودتر از انجام آزمون، از تفسیر تست DISC برای هر مولفه، مطلع بشید، می‌تونید از مطالب زیر استفاده کنید.

[مطلب مربوط: تیپ شخصیتی D]

[مطلب مربوط: تیپ شخصیتی  I]

[مطلب مربوط: تیپ شخصیتی S]

[مطلب مربوط: تیپ شخصیتی C]

آیا نتایج تست disc می‌توانند در طول زمان تغییر کنند؟

به‌صورت کلی، میانگین رفتار هر فرد در طول زمان، تقریبا ثابت می‌مونه. اگرچه ممکنه از این زمانی که تست disc رو انجام میدید، تا دفعه بعد، تغییرات کوچکی در نتایج مشاهده بشه، اما احتمال تغییرات زیاد، محتمل نیست. به‌ هر حال، اگر از آخرین باری که این تست رو انجام دادید، بیشتر از دو سال میگذره و یا در طول یک مقطع زمانی از آخرین دفعه انجام آزمون دیسک، تو زندگی‌تون تغییرات زیادی اتفاق افتاده، پیشنهاد ما این هست که دوباره این تست رو انجام بدید.

نتیجه تست دیسک من و اینکه چه کمکی به من کرد:

%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D8%B3%DA%A9-300x237.jpg

چون من کاملا درونگرا هستم برام از اول مسلم بود که در C و S نمرۀ بالایی میگیرم. این تیپ رفتاری به خوبی چالش همیشگی من رو نشون میده که دوست دارم کارم عمیق و دقیق باشه (C) ولی دوست دارم در ارتباط با انسان‌ها هم باشه و کار علمی صرف رو دوست ندارم (S). این موضوع تا الان برای من یک پارادوکس حل نشدنیه.

یه مسئلۀ جالب دیگه این بود که افراد با تیپ S دوست دارند اطلاعات جمع کنند و آهسته کار کنند و تیپ C میخوان دقیق و بی‌عیب کار کنند؛ من هر دو رو دارم و کارهام خیلی کنده. نیروی مقابل این موضوع در مولفۀ D یعنی به دنبال نتیجه و اتمام کارها بودنه؛ من لازمه مولفه‌های D مثل اولویت‌بندی کارها و ایجاد یک فشار درونی برای به سرانجام رسوندن کارها رو تقویت کنم.

مولفۀ I هم در من پایینه و اهل گرم گرفتن با دیگران و کارهای شادمانه نیستم ولی صمیمی و سازگار بودن که از خصوصیات S بالاست به کمکم اومده و مشکل ارتباطی زیادی پیدا نکردم.

بیشترین مشکلات فردی و شغلی من به خاطر مولفۀ D پایینه و اون رفتارهایی که بهم کمک میکنه شرایط رو بهتر پیش ببرم، روشن کردن نتیجۀ دلخواه از هر کار، سریع‌تر تصمیم گرفتن و عمل کردن و جسورتر بودن در پیشبرد کارهامه.

DiSC-Personality-Steadiness-Combination-Styles.jpg

ما همه طبق مدل رفتاری دیسک، ترکیبی از هر چهار مولفۀ رفتاری هستیم و از هر کدوم مقداری داریم و با تلاشمون میتونیم معایب تیپ رفتاریمون رو رفع کنیم و به پختگی رفتاری برسیم.


مطلبی که خوندید از مجموعه مطالبی بود که برای معرفی تست‌های خودشناسی نوشته شده.

هنگام استفاده از تست‌های خودشناسی خوبه که یک نکته رو حتما بدونید. مستقل از اینکه نتیجه تست دیسک شما چیه، شما میتونید مهارتهای مختلف رو یاد بگیرید. استفاده از تست‌های خودشناسی نباید باعث بشه به خودتون برچسب بزنید و از یادگیری مهارتهای مورد نیازتون غافل بشید.

اگر فکر میکنید یادگیری مهارت کار سختیه و تلاشهای گذشته شما برای یادگیری مهارت (مثل زبان انگلیسی یا یک نرم‌افزار) به شکست منجر شده، باید پیش از هر چیز یادگرفتن رو یاد بگیرید.

[مطلب مرتبط : دوره آنلاین یادگیری اثربخش]


این مطلب حاصل تجربه‌ی شخصی نگارنده در انجام تست‌های شخصیت‌شناسی از جمله تست رفتارشناسی دیسکه؛ خوشحال میشیم اگه شما هم تجربه‌تون در انجام این تست رو در قالب کامنت با ما در میان بذارید.


این مطلب توسط مهشید پرچمی نوشته شده است.

نکاتی در مورد تست آنلاین DISC:

– این تست از ۴۸ سوال چهار گزینه‌ای تشکیل شده و پاسخگویی دقیق به سوالات حدودا بیست دقیقه طول میکشه.

– لطفا سوالات رو بادقت بخونید و هر گزینه که بیشترین شباهت و یا کمترین شباهت رو به شما داره انتخاب کنید.

– لازمه همۀ سوالات رو جواب بدید.

– مبنای سنجش تیپ شما، پاسخیه که شما به سوالات میدید. پس سوالات رو با دقت بخونید و پاسخ بدید. اگه مشخصات اون تیپ شخصیتی به شما شبیه نیست، لازمه دوباره و با دقت بیشتری به سوالات تست پاسخ بدید و به تیپی برسید که تطابق بالایی با شخصیت شما داره.

– خاطرتون باشه بهترین تیپ وجود نداره و هر تیپی نکات قوت و ضعف خودش رو داره. نتایج تست DISC به ما کمک میکنه که به خودشناسی بهتری برسیم و شخصیتمون رو رشد بدیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: aminaramesh.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر