موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

عدم بلوغ فکری در ازدواج

عدم بلوغ فکری در ازدواج

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 10:38

بلوغ فکری در ازدواج

بلوغ فکری در ازدواج یکی از مهم ترین عوامل برای توافق طرفین به پیوند و ازدواج میباشد . بلوغ فکری می تواند شامل بلوغ عاطفی، ذهنی و اجتماعی می باشد که بهتر است قبل از ازدواج به بررسی آن پرداخته شود.

تست شخیصت شناسی

در مبحث بلوغ فکری در رابطه ، یکی از مهم‌ترین عوامل رشد، میزان و چگونگی رشد عاطفی است. بلوغ فکری در ازدواج به سن و سال چندان مربوط نیست. بعضی مواقع افرادی هستند که سی یا چهل سال سن دارند ولی هنوز از لحاظ بلوغ عاطفی و فکری بسیار عقب هستند.

چنین اشخاصی نمی‌توانند احساسات و عواطف خود را در زندگی کنترل کنند. شخصی که رشد عاطفی داشته است، در مورد همسر، فرزند، دوستان و مشکلات زندگی نظری واقع‌بینانه دارد. چنین شخصی به پیشرفت‌های فعلی خود اتکا دارد و زیاد به گذشته خود هر چند هم که عالی باشد متکی نیست. همچنین به مسائلی مانند امور جنسی، عشق، ازدواج و تربیت کودک با روشنفکری نگاه می‌کن.

تاثیرات بلوغ فکری در ازدواج

%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-4.jpg

بلوغ فکری در ازدواج و بلوغ عاطفی موجب بهبود روابط و پیشبرد اهدافتان در زندگی می‌شود. بلوغ عاطفی به معنای کنترل عواطف است البته نه معنای سرکوب و پنهان کردن عواطف خود. به‌طور کلی افکار و محیط، عواطف ما را می‌سازند. بلوغ عاطفی باعث می‌شود افکار نادرست و منفی را با افکار درست، مثبت و سازگار جایگزین کنید و به بلوغ فکری در ازدواج نزدیک تر شوید. بلوغ عاطفی باعث پیدا کردن عشق واقعی در زندگی خواهد شد.

افرادی که به بلوغ فکری در ازدواج رسیده‌اند در مورد احساسات و عواطف خود و همچنین افکار خود مدیریت و کنترل دارند یعنی قدرت آن را دارند که به‌طور معقول عواطف خود را بپذیرند و احساسات خود را بروز دهند و احساس امنیت داشته باشند. همچنین با قدرت کنترل از شدت بیش از حد آن بکاهند.

در مورد افکار منفی نیز به خوبی آنها را تبدیل به افکار مثبت می‌کنند تا آرامش و شادی بیشتری داشته باشند. از تجربیات خود درس می‌گیرند. در امور زندگی برنامه‌ریزی دارند، مستقل هستند و از کار گروهی و همکاری در مدیریت لذت می‌برند. احساس همدلی و مهربانی می‌کنند و دوست و پدر و مادر خوبی هستند. انتقادپذیر بوده و برای بهبود مسائل تلاش می‌کنند. تمامی این موارد نشانه های افرادی هستند که به بلوغ فکری در ازدواج رسیده اند.

ویژگی افرادی که به بلوغ عاطفی در ازدواج نرسیده اند

اما افرادی که به بلوغ عاطفی نرسیده‌اند، قدرت کنترل افکار منفی و شدت عواطف را ندارند، نیازمند محبت و توجه هستند ولی این نیاز را پنهان می‌کنند و در نشان دادن عواطف خود مشکل دارند. انتقادپذیر نیستند، معمولاً حسود و کج‌خلق هستند، کسی را نمی‌بخشند و خلق و خوی ثابتی ندارند.

فرار از واقعیت، وابستگی به دیگران، عصبانیت، اضطراب و بدبینی، حمله به اشخاص دیگر هنگام ناامیدی از دیگر خصوصیات افرادی است که به بلوغ فکری در ازدواج و بلوغ عاطفی نرسیده‌اند.

بلوغ عاطفی تأثیر مطلوبی در بهبود روابط و پیشبرد اهداف شخصی دارد. پس یکی از ملاک‌های مهم برای انتخاب همسر رسیدن به بلوغ عاطفی است.

بلوغ اجتماعی

%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-2.jpg

یکی از جنبه های بلوغ فکری در ازدواج ، بلوغ اجتماعی است. یکی از مواردی که می‌تواند زندگی زناشویی را به شدت تخریب کند نرسیدن به بلوغ اجتماعی زوجین یا یکی از آنها می‌باشد.

افرادی که به بلوغ اجتماعی نرسیده‌اند، در واقع کودکانی هستند که توانایی پذیرش مسئولیت و تعهد زندگی مشترک را ندارند. بیشتر از آنکه بتوانند مسئولیت‌ها و وظایف خود را به عنوان همسر بپذیرند شخصی را می‌خواهند که بتوانند به او تکیه کنند و آن شخص مسئولیت زندگی آنها را به عهده بگیرد. فردی که به بلوغ اجتماعی رسیده باشد در تعامل با دیگران موفق است. مسئولیت‌ها و وظایف خود را به خوبی می‌شناسد.

نشانه های عدم بلوغ اجتماعی

وجود ۳ نشانه مهم در افراد می‌تواند هشداردهنده در زمینه عدم بلوغ اجتماعی باشد.

۱- بی‌هدفی و بی‌انگیزه بودن

  • فردی که هدف و انگیزه درستی در زندگی ندارد نیاز دارد که کسی مدام او را تشویق کند و برای انجام کارهایش به او انگیزه بدهد. این نشانه یکی از مهم ترین نشانه های عدم بلوغ فکری در ازدواج است.
  • برنامه‌ریزی مشخص برای آینده ندارد.
  • به شانس و معجزه اعتقاد دارد و در زندگی به دنبال معجزه است.
  • توانایی حل مساله را در مشکلاتش ندارد.
  • در تصمیم‌گیری‌های زندگی همواره تعلل کرده و برای انجام هر کاری امروز و فردا می‌کند. (مبتلا به سندرم اهمال‌کاری است).

۲- عدم مسئولیت‌پذیری مالی و اقتصادی

  • ثابت نماندن در یک شغل و تغییر دائم شغل خود یکی از عوامل عدم بلوغ فکری در ازدواج است.
  • قرض گرفتن دائم از افراد مختلف
  • پس‌انداز نکردن و خرج کردن بی‌حساب پول
  • بیکاری و تنبلی
  • مدام عوض کردن شغل

۳- غیر قابل اعتماد بودن

  • دائماً افراد را ناامید می‌کند.
  • همواره دیر به قرار ملاقات‌هایش می‌رسد.
  • فراموش‌کاری مداوم دارد
  • قول و قرارهایش را با افراد فراموش می‌کند یا زیر بار آنها نمی‌رود.

%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%BA-%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-3.jpg

نتیجه گیری

البته وجود یک یا چند نشانه از موارد بالا لزوماً به آن معنا نیست که فرد مورد نظر به بلوغ اجتماعی نرسیده است. بهتر است در این مورد با مشاور یا روان‌شناس متخصص صحبت کنیم.

پس در صورتی که می‌خواهید زندگی زناشویی مطلوبی داشته باشید و از آن لذت ببرید، بهتر است به خوبی در مورد شناخت خود و رشد بلوغ فکری در ازدواج ، به مطالب ارزنده دست پیدا کنید و سپس در مورد معیارهای مورد توافق در ازدواج بررسی‌های لازم را به عمل آورید. هنگامی که به پختگی لازم در این زمینه رسیدید می‌توانید انتخاب درستی را انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر