موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

فواید حیوانات

فواید حیوانات

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 15:23

فواید حیوانات اهلی و نقش حیوانات در زندگی انسان از زمان انسان‌های اولیه وجود داشته؛ انسان‌ها برای انجام فعالیت‌هایی مانند حفاری، انتقال کالا و حمل و نقل از حیوانات اهلی استفاده می‌کرده‌اند. سهم کمک حیوانات در زندگی انسان، حتی بیشتر از گیاهان است. آنها غذا، لباس، دارو و بسیاری نیازهای اقتصادی بشر را برطرف می‌کنند.

تست شخیصت شناسی

از دیگر فواید حیوانات اهلی استفاده از آنها به عنوان منبع مواد خام است؛ آنها همچنین در بسیاری از موارد، در نقش همدم انسان بوده‌اند و نگهداری از حیوانات خانگی در همین راستا توسط انسان ها انجام می‌شود.

مثال‌های محسوس فواید حیوانات اهلی را می‌توان چنین شمرد: گاوها یکی از حیوانات مفید هستند که روزانه برای ما شیر تولید می‌کنند؛ همچنين شترها همچنان به عنوان يكي از بهترين وسايل حمل و نقل در بيابان ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اسب ها و فیل ها و قبل از اختراع وسایل حمل و نقل مدرن در مناطق جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

فواید حیوانات اهلی برای زندگی انسان

حیوانات یک هدیه از طبیعت به ما هستند؛ آنها در زندگی روزمره با ما ارتباط دارند. زندگی بدون حیوانات سخت خواهد بود، آنها برای تهیه غذا، لباس، دارو و حتی برای نیازهای اقتصادی به انسان کمک می‌کنند.

روابط میان انسان‌‌ها و حیوانات تنها محدود به روابط مادی نمی‌شود؛ نگهداری از حیوانات خانگی سبب نزدیکی روابط و ایجاد پیوندهای عاطفی بین این دو گونه شده است. امروزه بسیاری از حیوانات خانگی به عنوان اعضای اصلی خانواده ها محسوب می‌شوند؛ انسان ها برای رفاه حیوانات خانگی خود ملزومات بسیاری را فراهم نموده‌اند که ایجاد اپلیکیشن سفارش آنلاین نیز یکی از آنهاست.

استفاده از حیوانات در علم پزشکی

یکی دیگر از فواید حیوانات اهلی برای استخراج مولکول های دارویی مفید است. اگر چه در سالهای اخیر این روش بیشتر توسط بیوتکنولوژی (زیست‌فناوری) جایگزین شده است، هنوز برخی از داروها وجود دارد که از حیوانات به دست می‌آید.

سابقا، هپارین (Heparin) که یک داروی ضد انعقاد بود از روده خوک به دست می‌آمد؛ حتی انسولین نیز از سلول های پانکراس بوفالو و خوک ها جدا شده بود. در موراد مشابه، ویتامین D از روغن کبد کوسه به دست می‌آید.

صنعت پوشاک و حیوانات اهلی

پوست و موی حیوانات، تقاضای زیادی دارند. موی بز و گوسفند برای ساخت لباس پشمی، شال و پتو استفاده می‌شود. به طور مشابه موی اسب را می‌توان برای تولید براش های کوچک استفاده کرد. از خزهای حیوانی و پوست آنها نیز برای تولید لباس‌های گرم و جذاب استفاده می‌شود.

تولید گوشت مصرفی برای جوامع بشری

ما مقدار زیادی از گوشت حیوانات را در بخشی از رژیم غذایی خود مصرف می‌کنیم. اگرچه رژیم غذایی گیاهخواری برای سلامتی خوب است؛ اما هنوز بخش عمده‌ی انسان ها از گوشت حیوانات استفاده می‌کنند. برخی از حیوانات مورد استفاده برای این منظور عبارتند از بز، گوسفند، شتر، بوفالو، گاو، خوک، خرگوش، ماهی و بسیاری دیگر. حتی ما از پرندگانی مثل مرغ، بوقلمون و غیره نیز استفاده می‌کنیم.

مشارکت در کار و حمل و نقل

حیوانات به طور گسترده برای حمل و نقل استفاده می‌شوند؛

به خصوص حیواناتی مانند اسب ها، شتر، گاو، الاغ و غیره؛ هرچند که در حال حاضر استفاده آنها محدود به برخی از نقاط جهان است؛ اما هنوز در برخی نقاط صعب العبور (ناهموار) فقط حیوانات امکان دسترسی و حمل و نقل را برای ما فراهم می‌کنند.

از طرفی برخی حیوانات مانند میمون ها آموزش می‌بینند تا پرندگان را از اطراف فرودگاه ها دور کنند؛ یا سگ ها برای کشف اشیا و افراد گم شده با استفاده از قوه‌ی بویایی خود آموزش می‌بینند؛

از این رو سگها، معمولا به عنوان بخشی از تیم عملیات همراه با پرسنل پلیس و نجات دیده می‌شوند.

تولید شیر و لبنیات مصرفی انسان

شیر یک محصول روزانه است که از حیوانات به دست می‌آید؛ با وجودی که امروزه از سویا و منابع دیگر نیز شیر تولید می‌شود، اما منبع اصلی تولید شیر برای رفع نیاز انسان به لبنیات حیوانات هستند.

حیواناتی که برای استخراج شیر استفاده می‌شوند گاو، گاومیش، بز و شتر هستند. شیر به عنوان یک رژیم غذایی روزانه برای تهیه چای، قهوه، بستنی، شکلات، شیرینی و سایر محصولات مانند غذاهای کودک نیز استفاده می‌شود.

سرگرمی و همراهی

حیوانات برای سرگرمی و همراهی نیز کنار ما هستند؛ افرادی که به نگهداری حیوانات خانگی می‌پردازند، همواره همراه‌های بسیار خوبی در کنار خود دارند.

برخی از حیوانات خانگی آپارتمانی مانند سگ ها به افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند معلولین کمک می‌کنند تا فعالیت های روزانه خود را انجام دهند، در مجموع می‌توان گفت حیوانات اهلی به ما کمک می‌کنند تا تنهایی را کنار بگذاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: petia.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر