موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

بیل زدن پای درخت گردو

بیل زدن پای درخت گردو

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 09 آذر 1400 ساعت 15:43

ایسنا/مرکزی مبارزه با آفات همواره یکی از دغدغه‌های بزرگ کشاورزان بوده و گاه این موجودات ریز که گاهی به چشم هم نمی‌آیند قدرتی مثال زدنی از خود نشان داده و کشاورزان را در مبارزه شکست داده و آنها را به خاک سیاه می‌نشانند.

تست شخیصت شناسی

مبارزه با آفات همواره یکی از دغدغه‌های بزرگ کشاورزان بوده و گاه این موجودات ریز که گاهی به چشم هم نمی‌آیند قدرتی مثال زدنی از خود نشان داده و کشاورزان را در مبارزه شکست داده و آنها را به خاک سیاه می‌نشانند.

کارشناس ارشد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی علت عدم موفقیت در مبارزه را، بیشتر ناشی از عدم شناخت دقیق بیولوژی آفت و بیماری، حساسترین مرحله زندگی و چگونگی آسیب‌پذیری آفت و یا عدم رعایت استانداردهای مبارزه عنوان کرد.

نادر اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، پیرامون مبارزه زمستانه با آفات و بیماری‌های درختان میوه اظهارکرد: در استان مرکزی نزدیک به 60 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور شامل انواع درختان میوه وجود دارد که هر ساله مورد حمله انواع مختلف آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرند و از این بابت خسارت هنگفتی به باغداران وارد می‌شود.

وی افزود: البته باغداران هر سال با این عوامل زیان‌آور به طرق مختلف مبارزه می‌کنند اما اکثر اوقات جواب مطلوب حاصل نمی‌شود.

سمپاشی تنها راه نیست

اسدی با بیان اینکه تنها راه کنترل و مبارزه با آفات استفاده از سم و سمپاشی نیست، عنوان کرد: برای کنترل آفات و بیماری‌ها باید با بکارگیری انواع روش‌های کنترل در قالب مبارزه تلفیقی، خسارت آنها را کاهش داد.

وی انواع روش‌های مبارزه با آفات و بیماری‌ها را مبارزه زراعی، مکانیکی، بیولوژیک، فیزیکی و در آخر شیمیایی برشمرد و گفت: هر کدام از این روش‌ها به نوبه خود می‌توانند یک قسمت از جمعیت آفت و بیماری را کاهش دهند.

کارشناس ارشد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: یک سری اقدامات هم در فصل زمستان و به اصطلاح در خواب زمستانه علیه آفات و بیماری‌ها می‌توان انجام داد که در تقلیل جمعیت آفت در سال آینده و همچنین کاهش خسارت بسیار موثر است.

اسدی توضیح داد: تعداد زیادی از آفات و بیماری‌ها مثل شپشک‌ها، سپردارها، کنه‌ها، شته‌ها، تریپس‌ها، پسیل‌ها، زنجره‌ها، مگس‌ها و لیسه‌های درختان میوه فصل زمستان را در باغ به حالت‌های مختلف از جمله تخم، شفیره، ماده بالغ، سنین مختلف لاروی و سنین مختلف پورگی بر روی درخت، روی شاخه‌ها و تنه درختان، زیر پوستک‌ها و درز و شکاف تنه و شاخه‌ها، زیر فلس‌ها و کنار جوانه‌ها بر روی میوه‌ها و بقایای گیاهی باقی مانده از سال قبل، بر روی علف‌های هرز و یا در داخل خاک سپری می‌کنند.

وی رعایت بهداشت باغ، تقویت باغ، هرس و حذف شاخه‌ها، معدوم کردن علف‌های هرز، یخ آب یا شخم، روغن پاشی زمستانه و کنترل بیماری‌ها را به عنوان هفت عامل مهم در کنترل جمعیت آفات و بیماری‌ها و خسارت ناشی از آنها در فصل زمستان و پائیز عنوان کرد.

بهداشت باغ رکن اساسی پیروزی در مبارزه با آفات

اسدی ضمن تأکید بر رعایت بهداشت باغ، در توضیح این بخش گفت: بهداشت باغ یعنی اینکه تمام بقایای گیاهی، علف‌های هرز، شاخ و برگ ریخته شده زیر درختان و میوه‌های آلوده از روی و زیر درختان را جمع آوری کرده و در گوشه‌ای از بیرون باغ کاملا سوزانده شوند؛ با این کار محل زمستان گذرانی بسیاری از آفات و پاتوژن‌های گیاه از جمله قارچ‌ها و باکتری‌ها از بین می‌رود و نقش مهمی در کنترل آفات و بیماری‌ها و کاهش خسارت آنها دارد.

وی تقویت باغ با تغذیه مناسب و اصولی و مصرف کودهای آلی و شیمیایی به اضافه ریزمغذی‌ها به صورت چال‌کود و کانال‌کود در فصل خواب درختان درست یکماه قبل از بیداری درختان برای رشد مناسب و جبران کمبودها در طول فصل رشد و نمو مفید و باعث تقویت درختان دانست و افزود: با قوی شدن درختان، آفات و بیماری‌ها به این باغات جلب نمی‌شوند و از طرفی هم خسارتی به باغات وارد نمی‌کنند.

این کارشناس ارشد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی علف‌های هرز را محل بسیار مناسبی برای زمستان‌گذرانی بسیاری از آفات و بیماری‌های گیاهی عنوان کرد و گفت: با حذف و انهدام آنها جمعیت زیادی از آفات و بیماری‌ها از باغ خارج می‌شوند که این اقدام نیز به نوبه خود در کاهش خسارت بسیار موثر است.

اسدی بیان کرد: بعضی از آفات به صورت شفیره، حشره کامل، پوره و یا لارو سنین مختلف را در داخل خاک و در شرایط نامناسب می‌گذرانند در این حالت با دادن یخ آب زمستانه تعدادی از جمعیت آفت خفه شده و از بین می‌روند. با شخم زدن و بیل زدن پای درختان نیز درصدی از جمعیت داخل خاک به سطح خاک و یا به اعماق خاک رفته و از بین می‌روند.

مبارزه شیمیایی، آخرین حربه

وی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی به عنوان آخرین حربه در تکمیل دیگر روش‌ها کارایی دارد گفت: روغن‌پاشی درختان میوه در فصل زمستان نیز تأثیر بسزایی در کنترل و کاهش جمعیت و خسارات آفات و بیماری‌ها دارد. بهترین زمان روغن‌پاشی بر روی درختان میوه در زمستان پس از سپری شدن اوج سرمای زمستانه درست قبل از بیدار شدن درختان میوه هنگامی که جوانه‌ها متورم شده باشند ولی هنوز باز نشده باشند بوده و در این زمان بیشترین تأثیر را دارد.

کارشناس ارشد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص نحوه استفاده از روغن زمستانه عنوان کرد: میزان مصرف این روغن‌ها دو تا سه درصد یعنی دو تا سه لیتر در یکصد لیتر آب توصیه می‌شود. محلول باید در تمام مدت سمپاشی یکنواخت بوده و در هوای آرام و بدون باد به تمام شاخه‌ها و تنه پاشیده شود.

اسدی گفت: مکانیسم تاثیر روغن‌ها به این صورت است که روغن منافذ تنفسی لاروها، شفیره‌ها، حشرات کامل، پوره ها و سوراخ میکروپیل تخم‌های آفات را گرفته و مانع تنفس آنها می‌شود در نتیجه دچار خفگی شده و از بین می‌روند.

وی در خصوص نحوه کنترل بیماری‌ها توضیح داد: برای کنترل تعداد زیادی از بیماری‌ها از جمله آنتراگنوز گردو، بلایت گردو، شانکر سیتو سپورایی و باکتریایی درختان هسته‌دار، لکه غربالی، لکه سیاه سیب و ... پس از سپری شدن اوج سرمای زمستانه قبل از بیداری درختان درست زمانی که جوانه‌ها متورم شده با استفاده از یکی از ترکیبات مسی اقدام به سمپاشی کرد.

کارشناس ارشد حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: برای مبارزه با این بیماری‌ها در این فصل استفاده از اکسی‌کلرور مس به میزان سه تا پنج در هزار یعنی سه تا پنج کیلو در هزار لیتر آب به تمام نقاط درخت پاشیده شود به طوری که تمام شاخه‌ها و تنه کاملاً خیس شود.

انتهای پیام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.isna.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر