موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تنفر از رنگ زرد

تنفر از رنگ زرد

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 15:18

1499770448626goftare-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7.png

تست شخیصت شناسی

نویسنده: سحر صباح

تاریخ: ۱۳۹۶/۴/۲۰

با رنگ آمیزی می توان از سستی و تنبلی کاست، آمادگی یادگیری و فعالیت را افزایش داد و سردی و گرمی محیط را متناسب ساخت. در این مقاله به رنگ های اصلی و ترکیبی و اثرات روانی آن ها آشنا می شویم .

این رنگ برخلاف نظر عامه از لحاظ تربیتی و استفاده در مکان های آموزشی حائز اهمیت فوق العاده ای است.
رنگ زرد حالت گرم کنندگی دارد و روشن ترین رنگ در میان کلیه ته رنگ هاست و زمانی که با خاکستری، سیاه و بنفش مخلوط شود تمام خصوصیاتش را از دست می دهد.

زرد تراکمی از سفیدی و رنگ خوشحالی و شادابی، نشاط و آرامش است. رنگ زرد سمبل آخرت، شگفتی و نور خورشید (نور حیات و هستی) است و به گرمای خورشید، عروج انبیاء و شادمانی می ماند. محتوای عاطفی آن امیدواری و آزادی است، برخلاف نظر عامه که این رنگ را عامل تنفر می دانستند.

حس درک رنگ زرد تند و تیز است. نشان روشنی، هوشمندی و روشنفکری است؛ بنابراین حالت تحریک کنندگی در ذهن دارد و باعث توجه و تقویت فکر در انسان ها می شود. با فهم و دانایی ارتباط دارد و نشانگر دانش و معرفت و صعود به سوی آسمان هاست.   

صاحبنظران روانشناسی رنگ ها معتقدند، اگر زرد به مقداری آبی داشته باشد (مایل به سبز)، آن قسمت از مغز را که حالت جهش فکری دارد تحریک کرده و افزایش میزان حضور ذهن در افراد را سبب می شود و عامل تقویت حافظه است. این رنگ در بین مردم اهمیت کمی دارد، زیرا در ایران نشانه یاس، ناامیدی و تنفر است و مخالف زندگی.
شاید این امر بدان دلیل باشد که درگذشته بهداشت و طب چندان پیشرفت نداشت و مرض یرقان در ایران غوغا
می کرد و موجب مرگ و میر می شد و چون این مرض به زردی شهرت یافته بود، عامل تنفر مردم از رنگ زرد شد.

در چین و تمدن مسیحی، رنگ زرد نماد تقدس و فرزانگی است تا جایی که در رنگ آمیزی کلیساها از آن استفاده
می کنند و یا در تابلوهایی که جنبه مذهبی دارد به کرات دیده شده که اطراف شخصیت های مذهبی هاله ای از نور زرد به کار رفته است.

رنگ زرد با تاثیر بر اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک موجب آرامش عصبی می شود، به طوریکه بچه های عصبی را
می توان در اتاق هایی با رنگ آمیزی و پرده های زرد و لیمویی تسکین داد. بیانگر کار و تلاش وروزهای آفتابی است.

امام باقر (ع) می فرماید: به پوشیدن کفش زرد با توجه به اثرات آن فوق العاده سفارش فرموده اند. البته رنگ زرد در هضم غذا نیز مانند موسیقی عمل می کند و موجب سهولت عمل هضم و گوارش غذاست. نشانگر قدرت و شکوه و سمبل عقل و علم بوده، قدرتی ملایم کننده دارد. محرک قوای دماغی است و در معالجه امراض کبدی و سوءهاضمه
فوق العاده موثر است.

برای پژوهشگران و دانشجویان خوب است که اتاق و اثاثیه شان را بیشتر به رنگ زرد باشد تا قوای ذهنی بهتر به کار افتد و سرانجام رنگ زرد روی زمینه قرمز پرسرو صدا، بشاش و پرزرق و برق است و روی زمینه سیاه نشانگر توان، نیرو خودنمایی است.

رنگ قرمز

دومین رنگ اصلی قرمز است. این رنگ دارای کشش و قدرت زیادی است و به شدت می درخشد. تاریکی و روشنی در آن راه ندارد. رنگی مثبت، متجاوز و مهیج است. فشار خون را بالا برده، تنفس را کاهش می دهد. کشش عضلات را بیشتر کرده، قدرت تحریک کنندگی شدیدی دارد؛ بنابراین برای افراد عصبی فوق العاده مضر است.

هنگام تغذیه فوق العاده اشتها آور است. می گویند اگر کودکان شما غذا نمی خورند یا چندان تمایلی به غذا نشان
نمی دهند، از ظروفی به رنگ قرمز برای تحریک اشتهای آن ها مد نظر بگیرید.

مزه رنگ قرمز تند و شیرین است و نگاه طولانی به این رنگ عصبانیت را افزایش می دهد و در کودکان گریه را تشدید می کند. بسیار انعطاف پذیر بوده، به حالات مختلف درمی آید و به راحتی با دو رنگ اصلی زرد و آبی قابل ترکیب است.

برای زمان کوتاهی جاذب و خوشایند است و پس از مدتی آزار و اذیت روانی به وجود می آورد و فرد را به رنگ آبی متمایل

می کند. سمبلی از خون و عشق است. در جایی که عشق، محبت، صفا و گل و گیاه و زیبایی باشد نشانگر اوج عشق و در جایی که جنگ، پستی و شیطان صفتی حاکمیت داشته باشد اوج غضب، شهامت و خطر را می رساند.

نماد آتش و جاودانگی، خلق و خوی تیز و آتشین و حیات و هستی بوده، عامل موثر در سازندگی است. رویش گیاهان را بالا می برد و بیانگر شور و شوق و هیجان است. دارای وزنی سنگین، صدایی بلند و زاویه دار می باشد.

رنگ قرمز عامل فوق العاده موثری در کشاورزی و دامداری است، زیرا عمل بلع را افزایش داده و شیر گاوها را زیاد می کند.

نشانگر فعالیت و تحرک، موفقیت و پیروزی است و محتوای عاطفی آن تمایل، اشتیاق و عشق است.

بسیار گرم و پرحرارت و خیره کننده است. تابشی پرشور از عشق روحانی است. نشانی تثبیت شده از مبارزه، انقلاب و شورش بوده، بنا به قولی همرنگ سیاره مریخ است. رنگ قرمز  در درمان اسهال و استفراغ و تنگی نفس فوق العاده موثر است و برای افراد الکلی و دارای فشار خون بالا و عصبی مضر بوده، حتی ممکن است فرد را به خودکشی وادارد.سر درد و گریه را نیز تشدید می کند.

"واگنر" موسیقی دان بزرگ آثار خود را زیر سقف های قرمز اجرا می کرد، زیرا این رنگ بیشترین تاثیر خود را در خود موسیقی دان دارد و در شنونده نیز اثری عکس رنگ را ایجاد می کند. 


مقاله پیشنهادی : اختلال شخصیت دوقطبی


رنگ آبی

رنگی است صاف و روشن، همواره بی تحرک و ناشکیبا و در عین حال فعال، بردبار و صبور که بوری و سردی را می رساند.

رنگی شیرین، ساکت، امیدوارکننده و مقدس که دارای جایگاهی رفیع و نشانگر آسمان بلند و آبی است. می گویند این رنگ، دارای طبعی زنانه و لطیف است.

رنگ آبی احترام و تقدس خاصی دارد. گنبدهای مساجد و مناره های آبی که به مانند پلی بین آسمان و زمین محسوب
می شوند، نشانگر همین موضوع است.

آبی، مسکن اعصاب برای بیماران تب دار و مفید برای افراد کم خواب، عصبی و وسواسی است.

آرامش درونی به ضمیر باطن می آورد، آرامبخش نبض و تنفس و مفید برای فشار خون های بالاست. در مداوای صفرا مفید و برای افسردگی و کم خونی مضر است.

رنگ آبی ترشح غدد لنفاوی را افزایش داده، تهوع و سرگیجه را زیاد می کند. دارای وزنی سبک، زمانی کوتاه و مسافتی دور است. صدایی مانند نی دارد و شکلی مانند دایره. دارای عمق و کمال فراوانی است.  

مطلوب افراد چاق است. تا اعماق وجود نفوذ می کند و دارای جنبه های مختلف روحی است. نشانگر اعتماد، ایمان، عشق، استواری، ایثار، تسلیم، صداقت، درستی، فداکاری، خونسردی، خلوص، قدرت، تحمل و و مقاومت، وفاداری و فکری برتر و مافوق طبیعی است و از فراموشی می کاهد. برای کنترل اعصاب فوق العاده مفید است.

 رنگ نارنجی

از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد، رنگ حد واسط نارنجی به وجود می آید و از آنجا که هر دو گرمند، نارنجی دارای جذابیت و هیجان زیاد است. در گوارش غذا فوق العاده موثر و مفید است و در عین مهیج بودن، آرامبخش و مسکن می باشد. نبض بر اثر این رنگ تندتر می زند ولی بر فشارخون موثر نیست.

وجود این رنگ در محیط به صورت غالب موجب تحریک چشم، مغز و اشتهاست. اثر هضم را خوب و مناسب کرده، بهبود و خوشحالی در فرد ایجاد می کند. رنگی است که پیامبر (ص) بر آن تاکید فرموده اند زیرا که بیانگر آمادگی و فعالیت است.

نمایشگر تداخل نور و ماده است. حداکثر گرمی و حرارات را داراست و روشن ترین رنگ در دایره رنگی است. منظره صبحگاه، طلوع خورشید و تابندگی درونی و باطنی دارد و دارای نیرویی آتشین و بلند، در عین حال پاک و آسمانی است.

درخشندگی را افزایش می دهد زیرا پرانرژی، تابان و فعال است البته با سفید اثر خود را از دست می دهد. روحدار و جذاب است و محبت و خشم را با هم دارد. بیانگر زیبایی طبیعت (طلوع و غروب، شفق، خزان و پاییز) است. 


مقاله پیشنهادی : زندگی در دنیای تفاوت‌ ها، عامل عصبانیت انسان


 رنگ بنفش

از ترکیب دو رنگ قرمز و آبی حاصل می شود و رنگ سرد و کناره گیری است. کنایه از غم و خون، تسلیم و بی خبری، ظلم، بی اختیاری، دشواری، مرموز بودن و برانگیزاننده احساسات است. ترکیبی از تسکین دهی و هیجان دارد، ولی در حالت کلی تعیین هویت و شخصیت می کند. می تواند به معنای هم ذات پنداری و صمیمیت و ترکیبی از تمایلات جنسی و حتی به معنای کشف و شهود باشد. به دلیل خاصیت دوطرفه قرمز و آبی، خواب آور است و در افراد کم خواب درجات خواب را بالاترمی برد.

گاهی تهدیدکننده، گاهی تشویق کننده و گاه امیدبخش است. به طور کلی رنگی مسحورکننده و افسونگر است.
بیانگر دین داری و تدین، وهم و خرافات است.

دارای اشعه الکتروشیمیایی بسیار قوی است؛ به همین جهت روی قلب و ریه و رگ های خونی موثر است و مقاومت نسوج بدن و فعالیت جنسی زنان را زیاد می کند.

رنگی است پیر، به همین دلیل بچه هایی که علاقه مند به پدربزرگ و مادربزرگ هستند، به این رنگ تمایل بیشتری دارند.
"گوته" می گوید: رنگ بنفش اشاره است به ترس زیاد، آخرت و انتهای جهان.  

هرچه تیره تر باشد نهانگاه فاجعه و مصیبت و زمانی که روشن تر باشد نشانه تقدس و افسونگری و سمبل هرج و مرج است. نشانگر ستایش، عظمت و مرگ و القاکننده تنهایی و و عشق یزدانی و جاودانی است. ضد آن زرد می باشد. میکروب کش است و برای افراد مالیخولیایی، افسرده و سوداوی مزاج مضر است، زیرا حالشان را وخیم تر می کند.  

 رنگ سبز

ترکیبی از دو رنگ آبی و زرد است. رنگ سیز بیانگر جوانی، ایمان، عشق، عقیده دینی، توکل، فنا ناپذیری، ابدیت، فعالیت، لطافت، تقدس، معنویات، غرور، تسلط و برتری است.

نشانگر طراوت و تازگی، اعتقاد به محشر و قیامت و رستاخیز، تحرک و انرژی، آرامش و روشنی، رضا و امیدواری، بها و دانش، خوشحالی و لذت است و رافع خستگی و نشاط آور می باشد.

با خاکستری رو به نیستی می رود. وهم آور و مالیخولیایی است و در کنار نارنجی شدیدترین اثر خود را داراست.
رنگ نوجوانی و شروع و بیانگر سبزی و اعمال حیاتی در گیاهان است که معلول عمل فتوسنتز می باشد.

وقتی زمین را روشنی فرا می گیرد و ذرات آب و هوا در فضا معلق می شوند، وقتی عمل لقاح گیاهان و گرده افشانی آغاز می شود، رنگ سبز پدید می آید. رنگی برجسته و نمایان در میان تمام رنگ ها، که جهان آفرینش در یک سفره سبز رنگ گسترده شده است. رنگ سبز برای بیماران عصبی و روانی مفید است. بالابرنده قدرت، عقل، صبر، اطمینان و مقاومت است. حتی در پزشکی نیز استفاده شایان توجهی دارد (رنگ لباس جراحان) و در موفقیت های جراحی موثر است.

موجب توانایی، نظم و جهت دادن در جنگ ها شده، قدرت جنگی و جنگجویی را بالا می برد. در محیط پیرامون خود اثر خاصی دارد، به طوریکه سبزینه و کلروفیل در گیاه به منزله خون در بدن انسان است. به همین جهت در نموارها، در ستون مربوط به رشد ترقی از سبز استفاده می کنند.

تقویت کننده روحیه غرور و اعتمادبه نفس و مبین فشار و کنشی است که هیجانات آن هنوز بروز نیافته، یعنی اخفاکننده است. بیانگر ایده آل ها، آمال و آرزوهای جوانان و تحرک و بی باکی فراوان است.  

در لندن افرادی که به دلایلی قصد خودکشی داشتند، از بالای پل سیاه خود را به داخل رودخانه خاکستری که به آرامی در جریان بود می انداختند و آسمان همیشه ابری نیز کمک بیشتری به این امر می کرد. پس از مدتی رنگ پل را به سبز تغییر دادند و این موضوع به نسبت قابل توجهی موجب کاهش خودکشی از روی این پل شد.

رنگ سبز برای جلوگیری از اسهال و تهوع به خصوص در وسایل رفت و آمد مفید است. اما برای چشم مضر می باشد یعنی باید در کنار این رنگ، رنگ های الوان باشد تا چشم آسیب زیادی نبیند.

منبع: کتاب آثار روانی رنگ ها

نویسنده: عشرت ساطعی


مقاله خوبی بود؟ به اشتراک بذار

مطالعه بیشتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.goftare.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر