موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

رفتار سگ هار

رفتار سگ هار

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 10:05

رفتارشناسی سگ می تواند به ارتقاء رابطه بین انسان و سگ کمک کند و افراد می توانند با شناخت رفتارهای سگ، نحوه رفتار خود را با این حیوان اصلاح کنند. به اعتقاد خیلی از افراد، سگ  به این علت که رابطه عمیق و احساسی و کاملاً واقعی و محسوس با انسان برقرار می‌کند یکی از محبوبترین حیوانات خانگی می باشد. بسیاری از افراد اغلب سگشان را عضوی از خانواده خود می دانند و در مقابل سگ ها نیز دائماً به سرپرستان خود اظهار محبت می کنند.

تست شخیصت شناسی

در این مقاله قصد داریم اصول و استراتژی و دستورالعمل های گام به گام برای صاحبان سگ ها بیان کنیم، به طوری که افراد بتوانند دانش و مهارت لازم برای شناخت رفتارهای سگ و نحوه برخورد مناسب با آنها را بیاموزند.

۱۲ نکته کلیدی در مورد رفتارشناسی سگ

آیا تاکنون شاهد بوده اید که سگ تان رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهد؟! دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود او این کارها را انجام دهد و شما زمانی می توانید به او کمک کنید که به رفتارش دقت داشته باشید. اگرچه ممکن است شما به زبان سگ مسلط نباشید اما باید یاد بگیرید که چگونه رفتار سگ خود را تفسیر کنید! ما در ادامه ۱۲ مورد از رفتارهای یک سگ را بیان کرده و سپس به نحوه برخورد با این رفتارها می پردازیم!

۱- تنفس بد
اولین مورد که در مورد رفتارشناسی سگ باید مد نظر قرار دهید تنفس بد است که نشان می دهد در سلامت دهان و دندان سگ شما مشکلی وجود دارد. تغییر بوی نفس سگ شما نیز ممکن است دلیلی برای نگرانی در مورد دستگاه گوارش، کبد یا کلیه او باشد. مثلاً اگر نفس سگ شما بوی ادرار می دهد، می تواند مشکل کلیوی داشته باشد. همچنین بوی شیرین نفس های سگ شما علامت این است که احتمالاً حیوان مبتلا به دیابت می باشد (به خصوص اگر او بیشتر آب می نوشد و بیشتر ادرار می کند). توصیه می کنیم چنانچه تنفس سگ شما تغییر کرده باشد حتی اگر خوشحال هم به نظر برسد، باید سریعاً او را به دامپزشک ببرید.

۲- گازگرفتن
توله سگ ها ممکن است هنگام یادگیری چگونگی برقراری ارتباط، شما را گاز بگیرند که معمولاً هنگام بازی و گاهی اوقات هنگام آموزش این اتفاق می افتد. دلیل این موضوع این است که سگ های جوان با دهان خود ارتباط برقرار می کنند. اگر سگ شما مرتباً گاز می گیرد، مهم است که جلوی آن را بگیرید. اما چگونه؟

dog-biting-1.jpgگازگرفتن سگ

باید بدانید که سگ ها به علت اضطراب، ترس یا پرخاشگری نیز گاز می گیرند. سعی کنید انگیزه او را از انجام این کار بدانید و اگر چنانچه در رفتارشناسی سگ خود در زمینه گاز گرفتن مشکلی دارید، از یک رفتارشناس سگ مشورت بگیرید.

۳- چرخیدن به دور خود
سگ هایی که دور خودشان می چرخند ممکن است یک مشکل بهداشتی داشته باشند. مثلاً ممکن است خودشان را خیس کرده باشند، همچنین عفونت گوش نیز ممکن است باعث انجام این کار شود. سگ های مسن ممکن است از سندرم وستیبولار ایدیوپاتیک (نوعی اختلال شنوایی) رنج ببرند و یا در معرض خطر مسمومیت یا تومور مغزی نیز قرار داشته باشند و شما اطلاع نداشته باشید. اما راهکار چیست و چه باید کنیم؟ فقط دامپزشک می تواند علت چرخش سگ شما را مشخص کند، بنابراین حتماً او را برای معاینه پیش دامپزشک ببرید.

۴- کندن چاله
سگ ها به دلایل زیادی زمین را حفر می کنند که از جمله آنها می توان به فرار، ردیابی حیوانات، یک مکان خنک برای خوابیدن یا پنهان کردن چیز مهم اشاره کرد. اما موضوع شوکه کننده این است که برخی از سگ ها در داخل خانه نیز این کار را انجام می دهند. آیا تا به حال متوجه شده اید که سگ تان در حال پاره کردن پتوها یا مبل ها است تا مکان مناسبی برای خوابیدن پیدا کند؟ بهتر است بدانیم این رفتار سگ اغلب در شب و در زمان چرت زدن اتفاق می افتد و کاملاً طبیعی است.

dog-dig-pit.jpgکندن گودال توسط سگ

اگر این کار سگ باعث آزار و اذیت شما شد یا به مبلمان شما آسیب زد، راهکار ما این است که برای کاهش این عادت با یک متخصص رفتارشناسی سگ مشورت کنید.

۵- خوردن مدفوع
سگ ها به دلایل زیادی مدفوع می خورند. این می تواند یک رفتارمعمولی (در عین حال ناخوشایند) برای ما انسان ها باشد. توله سگ ها ممکن است مادر خودشان را ببینند که آنها را برای تمیز کردن لیس می زند (در نتیجه مدفوع می خورد) و این موضوع باعث شود آنها نیز از او تقلید کنند. همچنین اگر سگ شما از این بترسد که دیگر او را نمی خواهید و او را پس می زنید، این ترس نیز باعث می شود او مدفوع بخورد. دلیل دیگر این کار ممکن است کنجکاوی او باشد، سگ شما ممکن است بوی خاصی را استشمام کند و بخواهد امتحان کند که آن بو چه طعمی دارد.

همچنین خوردن مدفوع نیز می تواند یک راه حل غریزی برای جبران کمبود غذا باشد. مطمئن شوید که سگ غذای کافی خورده، اگر نخورده حتماً غذای کافی به او بدهید. اگر سگ شما در حال کاهش وزن است با یک دامپزشک تماس بگیرید.

۶- فشار دادن سر
اگر متوجه شدید که سگ شما سرش را به دیوار یا یک جسم محکم فشار می دهد، بدین معناست که او نیاز به کمک فوری شما دارد. فشار دادن سر علامت شایع بسیاری از مشکلات جدی همانند مسمومیت یا بیماری مغزی است. در هنگام برخورد با این رفتار سعی کنید فوراً با دامپزشک سگ خود تماس بگیرید یا با یک متخصص رفتارشناسی سگ مشاوره تلفنی نمایید.

۷- نفس نفس زدن
سگ ها بیشتر گرمای بدن خود را از راه دهان خود بیرون می دهند. وقتی سگ شما نفس نفس می زند احتمالاً خیلی گرمش است و با این کار می خواهد دمای بدن خودش را تنظیم  کند. با این حال، ساده از این مسئله رد نشوید زیرا ممکن است در هنگام درد نیز این کار را انجام دهد. به تنظیم دمای بدن او  کمک کنید و مطمئن شوید که قبل از هرگونه فعالیت بدنی، خصوصاً هنگام گرم شدن هوا، حیوان آب کافی خورده باشد. نفس نفس زدن ممکن است نشانه برخی از مشکلات بهداشتی دیگر نیز باشد، بنابراین اگر سوالی دارید سریعاً با دامپزشک تماس بگیرید.

۸- نشستن روی پای شما یا بین پاهای شما
این رفتار ممکن است به نوعی خصمانه تلقی شود و شما فکر کنید او برای حمله سنگر گرفته است، اما بیشتر اوقات این موضوع نشانه اضطراب یا عصبی بودن می باشد. سگ شما احتمالاً با نزدیک شما ماندن سعی می کند احساس امنیت داشته باشد.

dogs-sleeping-near-feet.jpgخوابیدن سگ روی پاها

اضطراب اغلب خارج از محدوده تخصص یک مربی سگ است و در مورد این رفتار بایستی شما با دامپزشک خود صحبت کنید. اگر چنانچه می خواهید مسئله را ریشه ای تر حل کنید، سگ تان را حتماً پیش یک متخصص رفتارشناسی سگ ببرید.

۹- مثل برق در رفتن
آیا تا به حال دیده اید که سگ قسمت تحتانی بدن خود را روی زمین می مالد؟ ممکن است خنده دار به نظر برسد اما این بدان معنی است که چیزی سوزش آور و رنجاننده در مقعد سگ شما وجود دارد. این امکان وجود دارد که در مقعد توله سگ شما کرم وجود دارد و باید تمیز شود.

اگر مقعد سگ مشکلی ندارد، مشکل می تواند به دلایل دیگری باشد. مثلاً آلرژی ممکن است به صورت خارش در قسمت تحتانی بدن ظاهر شود. با دامپزشک خود مشورت کنید تا سگ شما تحت درمان و انگل زدایی قرار بگیرد.

دلیل دیگر می تواند این باشد که سگ شما علف خورده یا اطراف خانه را لیس زده و به همین علت رشته هایی از چمن یا مو در مقعد او وجود دارد و برای همین خودش را به زمین می مالد. شاید این دلیل مهم به نظر نرسد اما درک این موضوع ساده می تواند بسیار به او کمک کند.

۱۰- ادرار کردن
یکی دیگر از موضوعاتی که در رفتارشناسی سگ باید به آن آگاه شوید ادرار کردن است. اگر به سگ تان آموزش داده اید که برای ادرار کردن به یک مکان مناسب برود ولی ببینید او در حال ادرار کردن در محیط منزل است شاید تعجب کنید. رفتار سگ معمولاً بدون دلیل تغییر نمی کند.

سگ هایی که قبلاً این کار را نمی کردند و حالا شروع به ادرار کردن در داخل خانه می کنند، این مسئله را به شما نشان می دهند که درباره رابطه شما با یک حیوان دیگر نگرانند و به توجه شما احتیاج دارند! در ضمن اگر سگ شما مرتباً به مکان مناسبی برای ادار کردن می رود می تواند نشانه  عفونت دستگاه ادراری، مثانه یا عفونت کلیه باشد. در سگ مسن تر حتی ممکن است نشانه زوال عقل باشد.

۱۱- خمیازه کشیدن

در رفتارشناسی سگ، خمیازه معمولاً به معنای خسته بودن نیست. سگ ممکن است به چرت زدن علاقه داشته باشد، اما این موضوع می تواند نشانه ترس یا استرس نیز باشد.

Dog-yawning.jpgخمیازه کشیدن سگ

همچنین اگر سگ شما در اطراف یک فرد ناشناس زیاد خمیازه می کشد، زود او را به آن فرد معرفی نکنید. او یا احساس راحتی نمی کند، یا به دلیل نامشخص دیگری می ترسد. دلیلش مهم نیست ولی معرفی او ایده ی خوبی نیست.

۱۲- علائم اضطراب
علائم اضطراب عبارتند از: لرزیدن، جمع کردن دم، گریزگری، ادرار کردن در خانه، گاز گرفتن یا زخمی کردن خود، پارس کردن و…

از آنجا که سگ ها ذاتاً حیواناتی تهاجمی می باشند ولی ممکن است وقتی تنها بمانند بترسند. اگر ترس از جدایی برای سگ شما یک مسئله مزمن است، شما باید یاد بگیرید چگونه یک محیط آرامش بخش برای او ایجاد کنید. مثلاً سگ خود را به پیاده روی طولانی ببرید یا در حیاط خانه تان با او بازی کنید تا قبل از رفتن او را خسته کنید. چنانچه هنوز سگ شما از جدایی می ترسد و اضطراب دارد، با یک متخصص رفتارشناسی سگ مشورت کنید.

همانند انسان ها، سگ ها نیز با استفاده از زبان بدن (Body Language) با دیگران رابطه  برقرارمی کنند. اگر صاحب سگ هستید، باید بدانید که سگ علاوه بر صدا یا تکان دادن دم با همه اعضای بدن خود نیز می تواند ارتباط برقرار کند و منظورش را بیان نماید.

بیشتر بدانید: حقایقی شگفت انگیز درباره زندگی ۵ گروه از سگ سانان

چالش پایانی

مطالعات انجام شده نشان می دهد که انسان می تواند بر رفتار سگ ها از طریق غذا، نوازش و صدا تأثیر بگذارد. بعضی از سگ ها هنگامی که غذا به راحتی در دسترس باشد، نوازش کردن را ترجیح می دهند و بیشتردر نزد فردی قرار می گیرند که آنها را زیاد نوازش می کند و از این کار سیر نمی شوند.

هدف از رفتارشناسی سگ این است که سگ شما در تمامی مواقع و نه فقط زمانی که خودش دوست دارد، به حرف‌های شما گوش دهد. ما در این مقاله سعی کردیم سگ تان نه تنها در موقع دستور دادن بلکه در مواقعی که می‌خواهید او را از مشکلات دور نگه دارید و حافظ سلامت جان او باشید، به حرف‌های شما گوش دهد و توصیه پایانی کارشناسان مجمع فعالان زیست محیطی کشور این است که کمی بیشتر برای سگ تان وقت بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: eafworld.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر