موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

موی خرگوش چه ضرری دارد

موی خرگوش چه ضرری دارد

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 08 مهر 1400 ساعت 22:42

خطرات نگهداری خرگوش – بیماری های خرگوش به انسان – انتقال بیماری از خرگوش به انسان

تست شخیصت شناسی

خرگوش ها تمیز هستند و در اکثر موارد، خطرات سلامتی بسیار کمی برای انسان در ارتباط با زندگی ما با آنها وجود دارد. با این حال، برخی افراد ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند بنابراین عاقلانه است که در مورد خطرات احتمالی پیش رو اطلاعاتی داشته باشید. باید تأکید کرد که وقوع بیماری های مشترک بین خرگوش و انسان نادر است و صاحبان آن نباید بیش از حد روی آنها حساس شوند !

حساسیت ها :

خرگوش ها نیاز دائم به دسترسی یونجه خشک دارند ، برای حفظ سلامتی دندان ها و گوارش بهینه ، اما این می تواند مشکلاتی برای افراد مبتلا به آلرژی به یونجه ایجاد کند. خطر ابتلا به آلرژی به خرگوش نیز وجود دارد، زیرا خز خرگوش ممکن است در طول زمان یک دوره از آلرژی را ایجاد کنند، به خصوص اگر خرگوش شما در داخل خانه زندگی کند. توصیه می شود اقداماتی را برای کاهش تماس آلرژن ها ( عواملی که باعث حساسیت می شوند ) با خود و خانواده خود انجام دهید. برای مثال از یونجه بدون گرد و غبار و با کیفیت بالا، و یا از چمن خشک شده در کوره برای تغذیه خرگوش ها استفاده کنید. بخش هایی از خانه (مخصوصا اتاق خواب ها) را از دسترسی خرگوش دور نگه دارید تا اطمینان حاصل کنید که شما به طور مداوم با آلرژن ها در تماس نیستید. موهای خرگوش خود را به طور منظم برای کاهش میزان موهای مرده روی سطح پوست ، شانه کنید.

گاز گرفتن ها و خراش انداختن روی پوست

اگر چه این آسیب ها می توانند دردناک باشند (خرگوش ها دندان ها و پنجه های بسیار تیز دارند ! )، ولی به ندرت بتعث عفونترمی شوند و معمولا به سرعت بهبود می یابند. با این حال، همیشه توصیه میشود که قبل از دست زدن به حیوانات دیگر یا گوشت خام ، هر چه زودتر موضع تمیز شود ( شست و شو با صابون و آب گرم کفایت می کند ) ؛ و زخم را بپوشانید. چنانچه علائم عفونت آشکار شد ( به عنوان مثال قرمزی یا گسترش زخم ) به مشاوره پزشکی بپردازید.

آلودگی با جرب

بیماری هایی که انسان ها از حیوانات می توانند بگیرند، “زونوز” هستند. چند بیماری مشترک از خرگوش به انسان وجود دارد، اما هیچ کدام بطور طبیعی برای افراد سالم نگران کننده نیست . جرب Cheyletiella امکان دارد در خرگوش خانگی دیده شود ؛ این وضعیت اغلب به عنوان ” شوره ” شناخته می شود. آنها می توانند یک خارش خفیف در انسان ایجاد کنند. اگر خرگوش شما با Cheyletiella تشخیص داده شود و شما نگران هستید که شما یا یکی از اعضای خانواده ممکن است به آن آلوده شده باشید، توصیه می شود که از پزشک خود مشاوره بگیرید.

آلودگی با باکتری پاستورلا مولتوسیدا

باکتری پاستورلا مولتوسیدا ( یکی از علل احتمالی خس خس تنفسی ، یک بیماری مزمن تنفسی که باعث عطسه و ترشحات بینی میشود ) در دهان و منافذ بینی بسیاری از خرگوش ها وجود دارد. به لحاظ نظری، اگر یک خرگوش انسان را گاز بگیرد ، این امر می تواند منجر به زخم عفونی پاستورلا شود، اما در واقع این امر بسیار بسیار غیر معمول است که گزش خرگوش منجر به ایجاد چنین حالتی شود. برای این دو دلیل وجود دارد. در مرحله اول، عفونت در اثر گاز گرفتگی حیوانات همه چیزخوار یا گوشتخواران بیشتر از آنهایی است که از خرگوش گیاهخوار ایجاد می شود. بطور مثال گزش گربه ها به علت باکتری هایی مانند پاستورلا خطرایجاد زخم های عفونی را دارند. در مرحله دوم، دندان خرگوش ها به صورت دندانه دار شکل می گیرند و زخم هایی که خرگوش ایجاد می کند در بالا وسیع تر از عمق زخم استئکه باعث بهبودی زخم می شود. با این وجود، همیشه دقت کنید که هر چه زودتر زخم یا خراش را با صابون و آب تمیز کنید، اطمینان حاصل کنید که واکسیناسیون کزاز را انجام داده اید.

کزاز

بیماری دیگری که امکان دارد از خرگوش بگیرید کزاز است . اطمینان حاصل کنید که واکسن کزاز را دریافت کرده اید.

باکتری ها

یکی دیگر از باکتری های دستگاه تنفسی که می تواند باعث ایجاد علائم تنفسی شود ( و خس خس کردن تنفسی را ایجاد کند ) یکی از سویه های باکتری بوردتلا به نام Bordetella bronchiseptica است که گاهی اوقات در خرگوش سالم نیز یافت می شود. این گونه از باکتری باعث ایجاد بیماری کنل کاف ( سرفه سگ دانی ) در سگ می شود و به Bordetella pertussis مربوط می شود که موجب سرفه در انسان می شود. گزارش شده است که B. bronchiseptica باعث ایجاد بیماری سرفه خفیف در انسان می شود که خودبخود درمان می گردد .

بیماری قارچی رینگ ورم یا کچلی

این بیماری در واقع یک آلودگی قارچی است و می تواند از خرگوش به انسان منتقل شود و بالعکس . هر دو خرگوش آلوده و انسان نیاز به درمان دارند. این بیماری با علایم ریزش مو در خرگوش بروز می کند و براحتی قابل درمان است .

از لحاظ تئوری، سالمونلا، ليستریا و شبه توبرکلوز می تواند از خرگوش ها به انسان منتقل شود، اما این خطر بسیار ناچیز است و شما احتمالا بیشتر از طریق غذای آلوده به این بیماری ها مبتلا می شوید .

ima03-300x226.jpg


شما می توانید درصورت نیاز قبل از مراجعه حضوری به مراکز درمانی جهت دریافت مشاوره رایگان با دکتر مردانی تماس بگیرید

۰۹۱۷۲۲۷۴۰۱۹


منبع: drheivanat.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر