موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تعیین جنسیت با هسته ی خرما

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 19 بهمن 1400 ساعت 14:03

دقت کنید در تعیین جنسیت فرزند تنها مادر موثر نیست بلکه پدر نیز نقش قابل توجهی در این زمینه دارد قوی بودن نطفه مرد در پسر دار شدن خیلی مهم است. همچنین تعداد اسپرم، بنابراین اگر به شدت تمایل به داشتن پسر دارید قبل از بارداری یک آزمایش اسپرم انجام دهید.

تست شخیصت شناسی

سیگار و همچنین کمبود ويتامين c و اسید فولیک نطفه را ضعیف می کند. توجه داشته باشید بطور کل محیط قلیایی واژن مادر در حين لقاح نقش تعیین کننده ای در پسردارشدن دارد که در موارد زير عوامل ايجاد کننده اين محيط را ذکر خواهيم کرد:

1- خانمها بایستی از 3-2 ماه (2 پریود قبل از تاریخ پیش بینی حاملگی) قبل از بارداری اقدام به افزایش مصرف غذاهای با پتاسیم و سدیم بالا کنند. این غذاها مانند موز/ خرما/ طالبی/ پرتقال/ چغندر/ هلو/ گوجه فرنگی/ هویج/ کشمش و بطور کلی میوه ها و سبزیجات (غیر از سبزیجات رژیم دختر زایی) می باشد همچنین بایستی مصرف حبوبات، هل، زغفران، دانه های روغنی، کره، گوشت قرمز، سیب زمینی پخته، برنج و تخم مرغ وغذاهای نمکی را افزایش دهید. در غذاهای دریایی، جگر گوساله و کنسروها میزان نمک بیشتر از بقیه غذاهاست.

خانمها بایستی مصرف غذاهایی که در رژیم دخترزایی ذکر خواهد شد را به حداقل کاهش دهند. (این رژیم نباید بیشتر از 6 ماه ادامه یابد و در خانمهایی که سابقه بیماری کلیوی و فشار خون و ... دارند بایستی با مشورت با پزشک متخصص تغذیه انجام پذیرد.

2- مصرف روزانه یک قرص اسید فولیک و ویتامین C توسط آقایان و ترک سیگار (در صورت اعتیاد به سیگار) از 3 ماه قبل از بارداری

3- برای پسر دار شدن محیط واژن در حين لقاح بایستی قلیائی باشدبنابراين اولا زمان مقاربت باید روز تخمک گذاری انجام گردد دخول بایستی عمیق باشد و خانم به ارگاسم برسد همچنین خانمها قبل از لقاح از محلول جوش شیرین رقیق شده با آب برای شستشوی خود استفاده کنند .

بطور کلی مادرانی که قبل از بارداری صبحانه مفصل تر و غنی از غلات استفاده می کنند و رژیم پرکاری دارند احتمال پسر بودن نوزادشان بیشتر است.

برای دختر دار شدن بخوانید!!

بطور کلی محیط اسیدی واژن احتمال دختر دار بودن را به میزان زیاد افزایش می دهد.

برای ایجاد محیط اسیدی اولا مقاربت بایستی 4-3 روز قبل یا بعد از تخمک گذاری صورت گیرد زیرا در این زمان ترشحات دهانه رحم کمتر قلیایی است.

دقت کنید دخول عمیق نباشد و خانم به ارگاسم نرسد زیرا در هنگام ارگاسم زنانه ترشحات قلیایی تر است قبل از نزدیکی از محلول رقیق شده سرکه و آب برای شستشو استفاده کنید تا محیط اسیدی شود.

بطور کل خانمها از 3-2 ماه قبل از بارداری می بایست از غذاهایی با کلسیم و منیزیم بالا و پتاسیم و سدیم کمتر استفاده کنند، بنابراین می بایست مصرف لبنیاتی مانند شیر و ماست، ترشی، کرفس، پیاز، تخم مرغ ، کاکائو، غذاهای شیرین، نخود سبز و لوبیا سبز، ماهی ساردین، خاویار، شلغم، سبزیجات تیره برگ مانند اسفناج، بادام، قهوه، جوانه گندم، سویا، از میوه جات و سبزیجات بیشتر سیب، خیار، لوبیا سبز، کلم، کدو، فلفل سبز، پیاز و ترب استفاده گردد و مواد غذایی که در رژیم پسر دار شدن لازم است را مصرف نکنند.

مادرانی که قبل از بارداری صبحانه نمی خورند و یا رژیم غذایی کم کالری دارند بیشتر نوزاد دختر به دنیا می آورند.

دقت کنید خانمها چه در مورد فرزند دختر یا پسر از 3 ماه قبل از بارداری بایستی مصرف اسید فولیک را آغاز کنند باز هم در اینجا متذکر می شویم تمامی این نکات در صورتی موثر واقع می شود که از حدود 3-2 ماه قبل از بارداری آغاز شود و تا هنگام مثبت بودن آزمایش بارداري ادامه یابد در غیر این صورت حتی یک روز بعد از لقاح رعایت هیچگونه اصولی فایده ندارد.

والدین عزیز نقش تغذیه در تعیین جنسیت نوزاد تا حدود 75 درصد به اثبات رسیده است، بنابراین اگر تمایل زیادی به داشتن نوزاد دختر یا پسر دارید حتما از حدود 6-5 ماه قبل از بارداری همراه با رعایت اصول تغذیه ای به یک متخصص ژنتیک نیز مراجعه فرمائید.

منبع:

http://www.mums.ac.ir/woman/fa/boy_girl


بیشتر والدین معتقدند که بزرگ کردن بچه، چه دختر و چه پسر، اگرچه کار با ارزشی است ولی کار بسیار سختی است. اما هر کدام از بچه ها با توجه به جنسیت و همچنین ترتیب تولد ، چه ویژگی هایی دارند؟


1731748912971818224918465252512236170193.gif

پسران: فعال، ریسک پذیر و بی علاقه به گوش دادن

به نظر می رسد پسران بیشتر از دختران تمایل به ریسک کردن دارند. در حقیقت بخش رضایت مندی در مغز پسران با رفتارهای مخاطره آمیز تحریک می شود. به علاوه پسران بیشتر پرخاشگر هستند و از در دست گرفتن اشیا بیشتر احساس رضایتمندی می کنند و به رویکردها و فعالیت های عملی برای یادگیری و ایجاد انضباط نیاز دارند. همچنین پسرها، در سنین پایین کمتر به حرف های والدینشان گوش می کنند، اگر چه این ویژگی لزوما در همه جای جهان صدق نمی کند. شنوایی پسران به هنگام تولد، به اندازه شنوایی دختران قوی نیست و به طور کلی تمایل کمتری به کلامی بودن دارند. اما در عوض، بیشتر به طور غریزی و بی اختیار یاد می گیرند.  به همین دلایل، شاید کنترل کردن پسرها در سنین کودکی از نظر فیزیکی سخت تر باشد. شاید دوران مدرسه آنها نیز نسبت به دخترها دردسرسازتر باشد.

2549918218421119511420174193247147201209137126.gif

دختران: محتاط و بسیار خوش زبان

از زمان کودکی دخترها بیشتر از پسرها محتاط ، علاقمند به خشنود کردن دیگران و بیشتر علاقمند به گوش دادن هستند. قسمتی از این ویژگی ها به این دلیل است که مناطق مربوط به کلام در مغز دختران سریع تر رشد می کنند. همچنین دختران بیشتر حالت های چهره ها را بررسی می کنند و بیشتر چیزهایی مثل تن صدا و کلام را

متوجه می شوند. به عبارت دیگر چون دخترها نسبت به پسرها بیشتر محتاط و فرمانبردار هستند بیشتر هم تمایل به نگرانی دارند و شاید به انگیزه ای از طرف دیگران برای امتحان کردن چیز های جدید، نیاز دارند. از آنجایی که دختران در ارتباطات بسیار گسترده تری هستند، زمانی که به دوران قبل از نوجوانی و سال های جوانی خود می رسند، می توانید شور و هیجان بیشتری را از آنها انتظار داشته باشید.

تربیت بچه اول سخت تر است یا آخر؟!

شما هم اگر بیشتر از یک فرزند دارید،حتما  به این نکته توجه کرده‌اید که حساسیت‌هایی که در فرزند اول داشتید در فرزند دوم ندارید یا با خودتان فکر کرده‌اید که بزرگ‌ کردن فرزند دوم راحت‌تر از فرزند اول بوده است. آنچه مسلم است رفتار والدین با اولین فرزند خود با رفتاری که با فرزندان بعدی دارند، متفاوت است. به طور کلی والدین به اولین فرزند خود توجه بیشتری می‌کنند و با او بیشتر حرف می‌زنند، در مقابل از او توقع و انتظارات بیشتری هم دارند. روانشناسان معتقدند، فرزندان اول و دوم از نظر شخصیتی با یکدیگر متفاوتند. برخی از این تفاوت‌ها به‌دلیل روش تربیتی متفاوتی است که والدین درپیش می‌گیرند و بخشی هم به خود بچه‌ها مربوط است. همین تفاوت‌ها باعث می‌شود ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فردی را در بچه‌ها شاهد باشیم. بهتر است بیشتر با این تفاوت‌ها آشنا شوید و با علم بر آنها رفتار خود را تنظیم کنید.

اینکه فرزنداتان دختر باشد و یا پسر و همچنین اینکه تربیت کدامیک از فرزندان سخت است ،اول یا دوم یا حتی سوم ،بستگی به کودک شما دارد. زیرا هر کودکی در مشکلات و آسودگی هایش متفاوت و منحصر به فرد است. بنابراین بهتر است که از ویژگی های فردی کودکانتان که او را کودکی منحصر به فرد می سازد، لذت ببرید

 اولین فرزند یک زن و شوهر به طور طبیعی نوعی تجربه برای والدین جدید است، ترکیبی از غریزه و آزمون و خطا شاید این موضوع باعث شود، والدین در بسیاری از موارد به کتاب‌ مراجعه کنند و براساس قوانین کتاب پیش بروند. به‌همین دلیل این احتمال وجود دارد که کودک بسیار کمال‌گرا بار بیاید و تلاش کند نظر پدر و مادرش را جلب کند. اما زمانی که پدر و مادر تصمیم بگیرند فرزند دوم داشته باشند به دلیل تجارب زیادی که در فرزند اول کسب کرده‌اند روش دیگری اتخاذ می‌کنند. هرچند این امکان وجود دارد که به فرزند دوم کمتر توجه شود زیرا 2 فرزند در رقابت برای جلب توجه والدین هستند. آنها از فرزند دوم نمی‌خواهند کمال‌گرا باشد اما او ناخودآگاه در رقابت با فرزند بزرگ‌تر در این موضوع قرار می‌گیرد.

اما اینکه فرزندانتان دختر باشد و یا پسر و همچنین اینکه تربیت کدامیک از فرزندان سخت است ،اول یا دوم یا حتی سوم ،بستگی به کودک شما دارد. زیرا هر کودکی در مشکلات و آسودگی هایش متفاوت و منحصر به فرد است. بنابراین بهتر است که از ویژگی های فردی کودکانتان که او را کودکی منحصر به فرد می سازد، لذت ببرید.

در پایان توصیه می شود که سعی کنید هر یک از آنها را متناسب با ویژگی های خاص خود تربیت کنید.بچه ها را نمی توان از روی دستور العمل های روان شناسی بزرگ کرد. هر کدام از والدین باید یک روان شناس باشند.

فرآوری : ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=258382

روش تعيين جنسيت
 

زماني که خانمي باردار مي شود مي توانيم بفهميم اين جنين پسر است يا دختر. اين کار معمولاً درهفته دهم بارداري انجام مي شود. اين يک روش تعيين جنسيت است؛ ولي زماني هست که خانمي قبل از باردار شدن مي خواهد جنسيت فرزندش را تعيين کند. به طور مثال خانمي 4 پسر دارد يا 4 دختر وحالا يک جنس مخالف مي خواهد. اگرما به او کمک کنيم. به اين خواسته برسد، به اين مسئله نيز انتخاب جنسيت گفته مي شود. پس 2 نوع انتخاب جنسيت وجود دارد.

پسرها بيش از دخترها
 

درايران تحقيقات بسياري انجام شد تا تفاوت نسبت جنسي درشهرهاي مختلف، آب وهواهاي مختلف وشهر و روستا به دست آيد. به طورکلي بين 104 تا 106 پسر به ازاي هر 100 دختر به دنيا مي آيند. شايد موازنه طبيعت هم اين چنين باشد. درست است که ظاهراً پسرها يعني زودتر از بين مي روند ودخترها ماندگاري بيشتري دارند. جدا از اين درسن بلوغ احتمال درخطر قرار گرفتن پسرها بيشتر از دخترهاست.
ميانگين سن ماندگاري زندگي در آقايان مثلاً 72 سال است ودرخانم ها 80 سال يعني خانم ها نسبت به آقايان عمر بيشتري مي کنند. حالا اين، هم به دليل مسائل کاري است وهم به دليل بيماري هايي که بيشتر براي آقايان پيش مي آيد، مثلاً سکته که در آقايان 6 برابر بيشتر از خانم هاست. روش زندگي آقايان نيز مهم است. مثلاً در شرايط کاري آنها آسيب پذيرند. اين که در قديم به خانم ها مي گفتند ضعيفه درواقع بايد به آقايان بگويند چون جنس مردها اصولاً شکننده تر و آسيب پذيرتر از جنس زن است.
تعيين جنسيت به نظر من به هيچ عنوان غير اخلاقي وغير شرعي نيست وبا هيچ چيز ممانعت و مخالفتي ندارد.

پيشرفت علم وحل مشکل
 

درزمان هاي قديم مي گفتند اگرسردي بخوري بچه ات دختر مي شود واگر گرمي بخوري پسر مي شود و... وهمه گونه پيشگويي وخرافات هم با آن همراه بود؛ اما امروزه دانشمندان درمباحث علمي وفيزيولوژي بدن تحقيق کرده ومشاهده کرده اند هورمون ها وفيزيولوژي بدن در اين مورد دخيل است، نه نوع غذا و چيزهايي ديگر. مثلاً بعضي از خانواده ها دختر زا و بعضي از خانواده ها پسر زا هستند.

4 روش تعيين جنسيت
 

مجموعه روش هايي که به نام روش هاي طبيعي مي توان از آن ياد کرد شامل چند مورد است. اين کارها بايد قبل ازلقاح انجام شود واين که مي گويند اگر بچه درشکم تکان خورد شروع کنيد به عسل خوردن، اين ها همه خرافات است. 20 ثانيه بعد از اين که يک اسپرم وارد هسته يک تخمک شد لقاح انجام شده وديگر هيچ کاري نمي توان کرد، چون مجموعه اي از يک ست کامل کروموزوم مادري با يک ست کامل کروموزوم پدري با هم مخلوط شده است.بنابراين بايد بدانيم از کروموزوم پدري اسپرم حاوي کروموزوم Y وارد تخمک شده. تخمک 22 کروموزوم معمولي دارد و2 کروموزوم X دارد. بنابراين اسپرم پدر است که جنسيت را تعيين مي کند، ولي باز هم تخمک مادر است که اجازه مي دهد يکي از آنها وارد شود. پس هرکاري که مي توان براي تعيين جنسيت انجام داد تا قبل از لقاح است وبعد ازآن همه کارها بيهوده است کل اين کارها بر 4 محور پيش مي روند:
1-اولين روش اين است که زمان تخمک گذاري را معلوم کنند وتخمک گذاري را هم از نخستين روز شروع عادت ماهانه محاسبه کنند. با سونوگرافي اين زمان تعيين مي شود؛ بعضي ها هم از روي بدن شان مي توانند بفهمند تخمک شان چه زمان آزاد شده است. برخي هم با اندازه گيري درجه حرارت اين کار را اندازه گيري مي کنند. هنگامي که تخمک گذاري مي شود يکي دو روز قبل از آن درجه حرارت بدن بالا مي رود. البته اين افزايش حرارت بدن درحد يک درجه است، مثلاً بالاي 36 باشد مي شود 37 يا 38. 3 يا 4 روز بالا مي ماند وبعد پايين مي آيد. البته تنها به اين نمي توان اعتماد کرد وبهترين کار همان سونوگرافي است که ما هم با همين روش متوجه مي شويم که تخمک چه زمان آزاد شده است.
2-يکي ديگر از روش ها اين است که بدانيم تخمک چه زمان آزاد شده وزمان لقاح چه موقع است واين که بدن را به طريقي يا اسيدي يا قليايي کنيم. 4 عامل داريم که سديم، پتاسيم، کلسيم و منيزيم است. اين 4 ماده تعيين کننده PH يعني اسيدي يا قليايي بودن هستند. سديم وپتاسيم هميشه بدن را به سمت قليايي شدن مي برند درحالي که کلسيم ومنيزيم بدن را به سمت اسيدي بودن مي برند. دراين صورت بسته به اين که بدن به کدام يک از اين اسپرم ها اجازه فعاليت بدهد، فرق مي کند. فرض کيند ماهي آب شيرين را بريزيد در ظرف آب شور يا ماهي آب شور را در ظرف آب شيرين بريزيد. مسلماً ماهي بعد ازمدتي کم تحرک مي شود واز بين مي رود، چون محيط آن آب شور بوده است. بنابراين اسپرم هاي Yو X درمحيط هاي اسيدي وقليايي متفاوت عمل مي کنند. اين محور دومي است که ما براي اثر گذاشتن روي تعيين جنسيت بچه از آن مي توانيم استفاده کنيم.
3-روش سوم يک کار خارجي است يعني شست وشويي است که قبل از نزديکي خانم بايد انجام بدهد که البته کمک خوبي مي کند. بعضي ها مي گويند مثلاً جوش شيرين بخوريد. جوش شيرين اصلاً ماده خوبي نيست و دليل ندارد فرد معده اش را خراب بکند، زيرا بايد مقدار زيادي جوش شيرين بخورد که از اين همه، مقدار بسيار ناچيزي وارد گردش خون بدن مي شود و PH بدن را تغيير مي دهد. ما اصلاً اين را توصيه نمي کنيم. بنابراين بهتر است هر خانم با محلول ويژه اي که تجويز مي کنيم خود را شست و شو دهد.
4-درکنار اين روش هاي طبيعي يکسري روش هاي آزمايشگاهي هم وجود دارد. اين روش، دستکاري در روند باروري طبيعي محسوب مي شود. دراين روش هاي آزمايشگاهي که روش IVF است، تخمک گذاري يا باروري درمحيطي غير از بدن زنده انجام مي شود ويک کار آزمايشگاهي است. براي اين کار روش خاصي به نام تشخيص ژنتيک وجود دارد که قبل از لانه گزيني تخمک در جداره رحم انجام مي شود. اين ها بعداً با روش هاي به خصوصي وارد محوطه شکم مي شوند.

خطر و موفقيت
 

اين روش تهاجمي (روش شماره 4) نيز مضرات خودش را دارد. درست است که در روش طبيعي اگر خوب عمل شود. حدود 85 درصد جواب خواهد داد ولي ضريب روش هاي آزمايشگاهي خيلي بالاتر ومثلاً 95 درصد است، ولي مشکلات ديگري دارد. اول اين که کار جراحي انجام مي شود. وبا جراحي تخم وارد بدن مادر مي شود. دوم اين که ممکن است دو قلوزايي وسه قلوزايي وحتي چهار قلوزايي به همراه داشته باشد که هر چه تعداد قل ها بيشتر باشد، اين ها شانس هاي يکديگر را از بين مي برند. فرض کنيد دررحم وقتي يک دانه جنين مي ماند. بيشتر شانس موفقيت دارد تا بخواهد 3 عدد جنين دررحم جاي بگيرد وموجب سقط مي شود. معمولاً هم دراين روش با يک تخمک IVF انجام نمي دهند. آنها ممکن است از مادر 12 يا 15 يا 16 تخمک دريک ماه بگيرند ومعلوم است که به او بايد مقدار زيادي کورتون بزنند. اين يک شوک هورموني به بدن مادر وارد مي کند. اين بمباران هورموني خودش مضراتي دارد وممکن است بعدها تبديل به سرطان شود. توصيه مي کنيم خانواده ها حتماً سود وزيان آن ها را در نظر داشته باشند.

اخلاق چه مي گويد؟
 

مسئله ديگري که وجود دارد اخلاق است. به نظر من اگر انسان قادر باشد بعضي از کارها را انجام دهد اين دست بردن درکار خدا نيست. زيرا خدا خودش اين علم وقدرت رادر وجود آدمي نهاده تا به اين درجات بالاي علمي برسد. مثلاً خانواده اي بچه اولش دختر مي شود و دوست دارد بچه بعدي پسر شود وبچه دوم نيز دختر مي شود وبه اميد اين که بچه سوم پسر شود. مادر باردار مي شود وبچه سوم نيز دختر مي شود وهمين طور ادامه پيدا مي کند 5-4 دختر به دنيا مي آيد ولي اگر از همان اول تعيين جنسيت مي کرد وبه جنس مطلوب خود مي رسيد ديگر 4 دختر بعدي به دنيا نمي آمدند وجمعيت افزايش پيدا نمي کرد.
منبع: نشريه شهرزاد، شماره22.
منبع:http://rasekhoon.net/article/show/189866/
پسر يا دختر، کدام بهتر است؟

نويسنده: اشرف شاهنده- كارشناس آموزش و پرورش

بارها و بارها شنيده ايد که برخي از شوهران وقتي در بيمارستان مي شنوند که همسرشان دختر به دنيا آورده، نسبت به همسر خود بي توجهي و بدرفتاري مي کنند. اکنون که پيشرفت علم پزشکي مي تواند جنسيت دختر و پسر را چند ماه زودتر از زمان زايمان مشخص کند، برخي از زنان باردار از ترس بد اخلاقي شوهرانشان ترجيح مي دهند تا موقع زايمان از جنسيت فرزند خود مطلع نشوند و به اين ترتيب براي چند ماه بد اخلاقي هاي همسر خود را به تأخير مي اندازند. در ميان خانواده هايي که نسبتاً مدرن و امروزي هستند و يا حداقل اداي امروزي ها را در مي آورند و مي گويند براي ما دختر و پسر فرقي ندارد، به محض اينکه نتيجه ي سونوگرافي از وجد فرزند پسر خبر مي دهد، گل از گلشان شکفته مي شود و در دل خود احساس شعف مي کنند. اگرچه به زبان مي آورند که دختر يا پسر فرقي نمي کند! بچه بايد سالم و صالح باشد و اگر در مقابل بشنوند که فرزندشان دختر است، سعي مي کنند ناراحتي خود را بروز ندهند و به اين جمله بسنده مي کنند دختر چه عيبي دارد!
از شخص وکيلي که خانمش براي بار دوم باردار شده و فرزند اول وي نيز پسر بود، پرسيدند که؛«دوست داري فرزند دومت دختر باشد يا پسر؟» در جواب گفت:«باز هم دوست دارم که پسر باشد آن هم به خاطر اينکه پسر در شرايط جامعه ي امروز بهتر مي تواند به حقش برسد.» هر چند که فرزند دوم نيز دختر از آب در آمد و علاقه ي پدر به او کمتر از فرزند اول نبود.
گاهي اوقات نيز وقتي از سرپرست برخي از خانواده ها سؤال مي شود چند فرزند داري؟ در پاسخ فقط فرزندان پسر خويش را مي شمارند. براي همين وقتي مي خواهيد پاسخ صحيح دريافت کنيد، بايستي بپرسيد چند فرزند پسر و چند فرزند دختر داريد؟
تا همين سي، چهل سال پيش زندگي مادر بزرگ ها و مادرانمان همين گونه بود. آن موقع همه آرزو داشتند فرزندشان پسر شود و اگر کسي دختردار مي شد، همه برايش دلسوزي مي کردند و انگار که مصيبتي بر او وارد شده باشد، تسليت مي گفتن. خيلي ها حتي اسم زن و دخترشان را صدا نمي کردند و به آنها ضعيفه يا منزل مي گفتند و اجازه نمي دادند آنها به تنهايي از خانه خارج شوند، اما اگر پدري در آن زمان دخترش را دوست مي داشت و با او به اين طرف و آن طرف مي رفت، همه او را شماتت مي کردند.
نقل است که شخصي نزد اما صادق(عليه السلام) رفت و گفت: «همسر من باردار است، دعا کنيد پسر باشد.»
امام فرمودند: «من دعا مي کنم اما تو در مقابل، به سؤال من جواب بده. اگر خدا از تو مي پرسيد که دوست داري جنسيت فرزندت را خدا تعيين کند يا تو، چه جوابي مي دادي؟» جواب داد:«خدا.» حضرت فرمودند: «پس خداوند انتخاب خود را کرده.» به خاطر داشته باشيد دعا کردن غير از تعيين تکليف براي خداست.
تفاوت قائل شدن ميان پسر و دختر از عصر جاهليت به يادگار مانده است؛ همان عصري که مردمش در اصل انسان بودن زن، ترديد داشتند از دختردار شدن احساس شرمندگي و حقارت کرده و دختران بي گناه را زنده به گور مي کردند.
اما اسلام با اين افکار غلط مبارزه کرد و زن و مرد را يکسان قرار داد. روايت از پيغمبر اسلام است که فرمودند: «بهترين فرزندان شما دختر هستند.» و همچنين فرمودند: «هر کس سه دختر يا سه خواهر داشته را اداره کند، بهشت برايش واجب است.» کارشناسان امور تربيتي، دلايل متفاوتي را در فرق گذاشتن ميان پسر و دختر در گذشته ذکر مي کنند. به بيان آنان، در جوامع سنتي مثل روستاها و شهرهاي کوچک، حوزه ي فعاليت پسران گسترده تر است و پسران در کنار پدر به شغل کشاورزي، کارگري، تجارت و... اشتغال داشته و به اصطلاح عصاي دست پدر بوده اند، اين امر باعث شده پدر، پسر را حامي خود براند و او را بر دختر مقدم بدارد.
آنان در بيان دليل ديگر مي گويند: عدم خودباوري دختران و زنان نيز اين ذهنيت را در جامعه ايجاد کرده که مردها قابليت بيشتري دارند. جامعه ي بانوان با خودباوري و اعتماد به نفس و حضور در صحنه هاي مختلف، مي توانند توانايي هاي خود را نشان دهند.
از نظر اين کارشناسان، دختر و پسر با هم فرقي ندارند. هر دو فرزند و يادگار پدر و مادر هستند. هر دو انسان و قابل ترقي و تکامل هستند. دختر نيز اگر با تعليم و تربيت صحيح پرورش يابد، فرد برجسته اي خواهد شد که مي تواند نسبت به اجتماع خدمات ارزنده اي انجام دهد و پدر و مادرش را سر افراز کند. آنان که ميان دختر و پسر تفاوتي قائل نمي شوند، معتقدند: دختر نسبت به پدر و مادر دلسوزتر است. وقتي پسر بزرگ شد و استقلال پيدا کرد، غالباً به پدر و مادر چندان توجهي ندارد و اگر موجب آزارشان نشود، نفعي هم به حالشان نخواهد داشت. ليکن دختر در همه حال نسبت به آنان مهربان و دلسوز خواهد بود؛ مخصوصاً اگر پدر و مادر بين دختر و پسر فرق نگذارند و حقوق دختران را پايمال نسازند، هميشه محبوب و محترم خواهند بود.
يکي از طرفداران فرزند دختر مي گويد: از نظر اقتصادي، دختر کم خرج تر از پسر است، زيرا غالباً مدت توقفش در خانه ي پدر کمتر است، مدت کمي در خانه مي ماند و وقتي ازدواج کرد، ديگر کاري با پدر و مادر ندارد؛ ليکن پسر مدت هاي مديد بلکه تا آخر عمر سربار پدر و مادر است. آنها ناچارند مخارج تحصيلش را بپردازند، شغل مناسبي برايش پيدا کنند، مخارج دو سال خدمتش را بدهند، آنگاه برايش عروسي بگيرند، خانه، اسباب منزل، خرج عروسي و مهريه ي زن را تهيه کنند، پس از آن هم هر وقت محتاج شد، باز هم سربار آنها خواهد شد.
به اعتقاد يک پدر، زن و مرد هر دو در مورد دختر دار شدن شريکند. ممکن است زن به شوهرش اعتراض کند که چرا دختر آوردي؟ ولي واقعيت مطلب اين است که هيچ کدام تقصير ندارند. يک مرد خردمند و عاقل وقتي مي شنود که دختردار شده، نه تنها اندوهگين نمي شود؛ بلکه بايد اظهار شادماني کند، بايد نسبت به همسرش نوازش و دلجويي بيشتري به عمل آورد و حتي در صورت امکان، هديه اي نيز تقديمش کند، تولد نوزاد را جشن بگيرد و اگر همسرش از دختردار شدن ناراحت است، دلداريش بدهد و بلا برهان و منطق به او بفهماند که دختر و پسر فرقي ندارد.
مردي نزد رسول(ص) بود که اطلاع يافت خدا دختري به او داده است. از اين خبر رنگش تغيير کرد. پيغمبر فرمودند:«چرا رنگت متغير شد؟» مرد در جواب گفت: «هنگامي که خارج مي شدم، همسرم در حال وضع حمل بود، اکنون خبر رسيد دختري به دنيا آورده.» رسول اکرم فرمودند: «زمين جايش مي دهد و آسمان سايه بر سرش مي افکند و خدا روزيش مي دهد و گل خوشبويي است که از آن استفاده مي کني.»
منبع: 7روز زندگي شماره -82

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر