موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

معنی رنگ ها در روانشناسی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 11:32

قرمز
قرمز رنگ آتش و خون است بنابر این با انرژی ، جنگ ، خطر ، قدرت و پایداری، احساسات شدید ، تمایلات و عشق همراه است.این رنگ به شدت احساسات را بر می انگیزد.متابولیسم بدن انسان را بالا برده و باعث افزایش تعداد تنفس شده و فشار خون را افزایش می دهد.قابلیت دید بسیار بالایی دارد و به همین دلیل علامت توقف ، چراغ توقف راهنمایی و اتومبیل و تجهیزات قابل اشتعال را با رنگ قرمز نشان می دهند.در نشان ها و افتخارات نشان دهنده شجاعت و دلیری است و رنگی است که در اکثر پرچم های کشور ها دیده می شود.
قرمز نوشته ها و تصاویر را نزدیک تر نشان می دهد ، می توانید از آن برای تحریک مردم به منظور تصمیم گیری سریعتر استفاده کنید،به عنوان مثال جمله ی ” خرید کنید ” یا ” کلیک کنید ” را با قرمز نمایش دهید.در تبلیغات اغلب از قرمز برای تحریک احساسات استفاده می شود ( لب قرمز ، ناخن های قرمز ، خانومی در لباس قرمز رنگ و یا نور قرمز و … ) . این رنگ به طور گسترده برای نمایش خطر بکار میرود ( نشان های فشار قوی ، چراغ راهنمایی) همچنین همراه بودن آن با انرژی شایع میباشد و برای نوشیدنی های انرژی زا ، بازی ها ، اتومبیل ها و موارد مرتبط با ورزش و فعالیت های فیزیکی بالا مورد استفاده است.
نور قرمز بیان کننده لذت ، حساسیت ، عشق و هوای نفس و شهوت است.
صورتی نماینده رومانتیک بودن ، عشق و دوستی است.همچنین به معنی مشخصات و ویژگی های زنانه است.
زرشکی با قدرت ، اراده ، خشم و طغیان ، عصبانیت ، رهبری ، شجاعت ، اشتیاق ، نفرت و قهر همراه است.
قهوه ای مقاومت و ثبات را نشان می دهد و نماد مشخصات و ویژگی های مردانه است.
قهوه ای مایل به قرمز با سقوط و انحطاط همراه می شود.

تست شخیصت شناسی

نارنجی
رنگ نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را ترکیب می کند.بنابر این با شادی ، تابش خورشید و گرما همراه است. نارنجی نمایانگر غیرت و جدیت،شیدایی و شیفتگی ، شادی ، خلاقیت و سازندگی ، اراده و نیت ، جذابیت ، موفقیت ، شجاعت و تحریک کنندگی می باشد.
برای چشم انسان،رنگ نارنجی بسیار تند می باشد به همین دلیل احساس گرما را القا می کند ولی با این وجود قدرت تهاجم رنگ قرمز را ندارد.این رنگ میزان دریافت اکسیژن بافت مغز را افزایش میدهد ، اثرات نیروبخش را القا می کند و بر روی روحیه تاثیر مثبت دارد.در میان جوانان بسیار مقبول است.به عنوان رنگ مرکبات ، نارنجی با میوه های سلامتی بخش و افزایش دهنده اشتها همراه است و رنگ سقوط و پاییز می باشد.در نشان ها و نماد ها سمبل مقاومت و پایداری است.
نارنجی تیره به معنی حیله و عدم اعتماد است.
نارنجی متمایل به قرمز نماد احساسات ، تمایلات جنسی ، لذت ، مالکیت و سلطه طلبی ، عصبانیت و اشتیاق فعالیت می باشد.
طلایی نمایانگر شهرت و آبرو است.معنی طلایی روشنایی،هوشمندی و دارایی است.طلایی همچنین نماد کیفیت برتر است.

زرد
زرد رنگ تابش خورشید است.با لذت،شادی،عقل و انرژی همراه است.زرد اثر گرم کننده و محبت دارد و حس شوخ طبعی را تحریک می کند و باعث افزایش نیروی ماهیچه ها میشود.عمدتا با غذا ها همراه است.زرد روشن و براق توجهات را به خود جلب می کند و به همین دلیل ماشین تاکسی را به رنگ زرد رنگ میزنند.در صورتی که از این رنگ زیاد استفاده شود تاثیرات آزاردهنده دارد و مطالعات نشان داده اند که نوزادان در اتاق های زرد بیشتر گریه می کنند.هنگامی که زرد در کنار رنگ مشکی قرار گیرد زودتر از هر رنگ دیگری دیده میشود و از این خصوصیت برای نمایش اخطار بهره می برند.در نشان ها و نمادها زرد یادآور افتخار و وفاداری است و پس از آن زرد با ترسویی و بزدلی همسو می باشد.
از این رنگ برای نشان دادن شادی و خوش رویی استفاده کنید.می توانید از این رنگ در محصولات کوکان و موارد مربوط با آسودگی و فراغت نیز استفاده کنید.این رنگ برای جلب توجه بسیار مؤثر است پس برای برجسته سازب بخشی از متن و یا مطالب مهم سایتتان می توانید از این رنگ استفاده کنید.مردان معمولا رنگ زرد را به دید نشاط و رنگ کودکی مشاهده می کنند بنابراین استفاده از رنگ زرد برای فروش حیثیتی و محصولات گران و سنگین به مردان توصیه نمی شود چرا که کمتر مردی یک سوئیت کاری زرد رنگ و یا یک مرسدس زرد رنگ خریداری میکند.زرد یک رنگ بی ثبات و خودانگیز می باشد بنابر این اگر قصد نمایش ثبات و امنیت را دارید از این رنگ صرف نظر کنید.زرد روشن متمایل به سفید برای نمایان شدن و به چشم آمدن نیازمند یک رنگ تیره در کنار خود می باشد.درجه های رنگ زرد عموما دید کمی دارند زیرا چرکی و غیرشاد به نظر می رسند.
زرد تیره (چرک) نشان احتیاط ، پوسیدگی ، بیماری و حسادت است.
زرد روشن با عقل و درایت ، تازگی و شادابی همراه است.

سبز
رنگ سبز رنگ طبیعت است.سمبل رشد،نظم ، تازگی ، حاصلخیزی و باروری است.این رنگ احساس آرامش شدیدی را به شما القا خواهد کرد.سبز تیره نیز عموما همراه با پول و ثروت می باشد.
این رنگ قدرت درمان بالایی دارد و رنگی است که بیشترین اثر را در استراحت چشم انسان داراست و می تواند باعث بهبود بینایی شود.رنگ سبز پایداری و استقامت را نشان می دهد.گاهی اوقات این رنگ نشان تازه کار بودن است!در میان نماد ها و نشان ها سبز نماد رشد و امیدواری است و در نقطه مقابل قرمز که به معنی قرار میگیرد و نشان آرامش است و در علائم راهنمایی و رانندگی نشان دهنده آزاد بودن مسیر است.
هنگامی که قصد تبلیغات برای داروها و محصولات بهداشتی را دارید از این رنگ استفاده کنید.این رنگ ارتباط مستقیمی با طبیعت دارد و برای تبلیغات محصولات دوست دار محیط زیست بسیار مناسب است.سبز تیره و چرکی معمولا با مفهوم پول و ثروت ، واژه ی دارایی و بانک همراه است.
سبز تیره با جاه طلبی ، طمع و حسادت همراه است.
سبز مایل به زرد میتواند نمایانگر بیماری ، بزدلی ، نزاع و حسادت باشد.
سبز آبی(آبی نفتی) نشان از مرهم روحی و حفاظت و امنیت است.
سبز زیتونی نشان سنتی و رنگ صلح می باشد.

آبی
آبی رنگ آسمان و دریا می باشد.عموما با عمق و پایداری همراه می شود.نماد راستی و حقیقت ، صداقت و وفاداری ، هوشمندی و خرد ، اعتماد به نفس ، هوش و ذکاوت ، جوانمردی و بهشت است.باعث بهره برداری بهتر روحی و جسمی می گردد.متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و اثرات خونسرد کننده دارد.به شدت با آرامش و خونسردی همراه میباشد.در نشان ها و نماد ها ، نشان دهنده تقوا و بی ریا بودن است.
می توانید از این رنگ برای محصولات مرتبط با پاکی (فیلترهای آب،مواد شوینده) ، آسمان و هوا (خطوط هوایی،هواپیما،هواسازها و تهویه ها) ، آب و دریا ( سفرهای دریایی،آب معدنی) استفاده نمایید.برخلاف رنگ های گرم مثل قرمز ، نارنجی و زرد ؛ آبی با هوشیاری و وفاداری پیوند خورده است.
یک رنگ مردانه میباشد، با توجه به مطالعات،این رنگ در میان مردان بسیار مورد قبول می باشد.آبی تیره با عمق،تخصص و پایداری همراه است.
استفاده از این رنگ در محصولات غذایی و خوراکی توصیه نمی شود زیرا باعث کاهش اشتها می شود.هنگامی که با رنگ های گرم نظیر زرد یا قرمز همراه میشود اثرات بسیار سازنده ای دارد.به عنوان مثال ترکیب سه رنگ آبی ، زرد و قرمز ترکیبی برای قهرمانان می باشد.
آبی روشن با سلامتی،درمان،آرامش ، درک و نرمی همراه است.
آبی تیره دانش ، قدرت ، کمال و جدیت را نوید میدهد.

بنفش
بنفش پایداری رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را دارا می باشد.این رنگ با وفاداری همراه است.نماد قدرت ، نجابت و اصالت ، عیاشی و جاه طلبی است.ذهن را به سمت مال و دارایی ، ثروت و افراط هدایت میکند.این رنگ با هوشمندی و خرد ، شهرت ، استقلال ، خلاقیت ، مرموز بودن و جادو همراه میباشد.
برطبق مطالعات حدود ۷۵% نوجوان ها پیش از بلوغ به این رنگ علاقه دارند.این رنگ در طبیعت بسیار نادر است و برخی افراد آن را ساختگی و غیر واقعی درنظر میگیرند.
بنفش روشن رنگی مناسب برای طراح های زنانه است.همچنین برای محصولات کودکان می توانید از این رنگ استفاده کنید و ترکیب آن با زرد چشم نواز میشود.
بنفش روشن احساس رومانتیکی و عشق و غربت و دلتنگی را بروز میدهد.
بنفش تیره نشان افسردگی و ناراحتی است.میتواند باعث هواس پرتی و دلسردی شود.

سفید
همراه با نور ، خوبی ها ، پاکی ، خلوص و بکر بودن است.به نظر میرسد این رنگ نشان کامل بودن می باشد.سفید به معنی امنیت و پاک بودن میباشد و بر خلاف مشکی بر جنبه های مثبت دلالت دارد.می تواند نشان شروع موفقیت باشد.در نشان ها و نماد ها مظهر وفاداری و بی آلایشی است.
در تبلیغات ، این رنگ با سردی و تمیزی همراه میشود چرا که رنگ برف می باشد.میوانید از این رنگ برای محصولات بی آلایش استفاده کنید ، برای موسسات خیریه رنگ مناسبی است و فرشتگان را با لباس سفید مجسم می کنند.در بیمارستان ها ، پزشکان و پرستاران روپوش سفید به تن دارند و نشان استریلیزه بودن است بنابر این می توانید از این رنگ برای محصولات پزشکی و امن استفاده کنید.وزن کم و کاهش وزن ، غذاهای کم چرب و محصولات لبنی در پوشش سفید عرضه می شوند.

مشکی (سیاه)
این رنگ با قدرت ، بزرگی ، رسمیت ، مرگ ، شیطان و مرموز بودن همراه است.
مشکی رنگی مرموز است که با ترس و ناشناخته ها همراه است.معمولا تاثیرات منفی دارد ( لیست سیاه ، شوخی سیاه_نامربوط_ ، مرگ سیاه _ناجور _).نشان دهنده قدرت و پایداری و صلاحیت است و احساس رسمیت و بزرگی را القا میکند و با حیثیت ارتباط دارد (کراوات مشکی ، مرسدس مشکی).در نشان ها و نماد ها مظهر غم و اندوه است.
مشکی احساس آینده نگری و عمق را به شما خواهد داد.ولی زمینه ی مشکی باعث کاهش قدرت خواندن متن میشود.لباس مشکی و یا کت و شلوار مشکی شما را لاغرتر جلوه میدهد.هنگامی که برای یک گالری و یا عکاسی طراحی می کنید می توانید از زمینه مشکی یا خاکستری(طوسی)استفاده کنید تا سایر رنگ ها بیشتر نمود داشته باشند.این رنگ با رنگ های روشن در تضاد است.ترکیب آن با نارنجی و قرمز (یا رنگ های قوی) یک ترکیب تهاجمی قوی به شما خواهد داد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.asreelm.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر