موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

آزمایش هورمون ترنس

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 06 فروردین 1401 ساعت 14:59

تست شخیصت شناسی

توجه :

مطلب زیر از وبسایت انجمن حمایت از ترنس سکشوالهای ایرانبرداشته شده

دراین پست قصد دارم چندین سوال و پاسخ اساسی را که از جانب بیماران اختلال هویت

جنسی از انجمن تی اس ایران شده  است بگذارم . زیرا در هر سوالی اشاراتی مفید به 

مشکلات و همچنین راهنمائیهای ارزنده گردیده که خود بازگو کننده بسیاری از اطلاعات 

مفید می باشد 

1_من شنیده ام برای انجام عمل تغییر جنسیت از ترنس آزمایش کروموزوم و هورمونی

انجام می گیرد؟
 

برای گرفتن مجوز یک سری مراحل پزشکی است که بايست پشت سر گذاشت، مراجعه به روانپزشک، آزمون های روانشناسی و مشاوره و... از شما خواسته می شود این مراحل را بگذرانید، برای تکمیل پرونده، معمولا آزمایش کاریوتایپ یا همان تست کروموزوم درخواست می شود که بايست جزیی از پرونده باشد، در صورت وجود  اختلال های غیر طبیعی که به نظر می رسد هورمونی باشد همانند، نبود ریش و یا داشتن سینه های برجسته و ... در افراد MTF و یا بی نظمی در دوره ماهانه،  پر مویی و... در ترنسکشوال های FTM ، ،، ممکن است درخواست شود که شخص آزمایش هورمونی بدهد ولی هميشه این آزمايش خواسته نمی شود. این اختلال ها می تواند در یک ترنسکشوال باشد یا نباشد ولی مبنای تعیین ترنسکشوال بودن یا نبودن نيز نمی باشد.

2_اگه کسی هورمون هاش اصلا زنانه نباشد و فقط هورمون ها ش مردانه باشد و از نظر روحی خودش را  زن بداند تکلیفش چیست؟ آیا پزشک او را دارای اختلال هویت جنسی نمیداند؟
در مورد کروموزومها حتما باید فرد دارای کروموزوم زنانه باشد منظورم همان ایکس وایگرگ است و کروموزومهايش مردانه باشد بازهم قبول نیست؟

 می توان گفت بیشتر ترنسکشوال ها از نظر کرموزوم و هورمون کاملا طبیعی هستند، یعنی يک ترنسکشوال MTF ِیا درواقع همان کسی که می خواهد از مرد به زن تغییر جنسیت بدهد، در بیشترين موارد مشکل هورمونی ندارد و مانند یک مرد نرمال دارای هورمون مردانه است و از دیدگاه کروموزم ها نیز طبیعی یا همان NORMAL MALE 46 XY میباشد.

در مورد ترنسکشوال های FTM یا کسانی که مايل به جراحی از زن به مرد هستند، نيز در بیشتر موراد به همين گونه است، و از نظر کرموزوم بيشتر اين افر اد، دارای کروموزم های یک زن هستند ولی در عین حال به لحاظ هويت جنسی  و روحی مرد بشمار می روند، و در اين حالت پاسخ  آزمايش معمولا Normal Female 46 XX خواهد بود.

پس یک فرد ترنسکشوال، بدون هیچ گونه اختلال کروموزمی و یا هورمونی می تواند، درخواست برای مجوز جراحی بدهد چرا که ترنسکشواليزم يعنی اختلال هويت جنسی و اين بدين معنی است که فردی که از نظر جسمی کاملا طبیعی مذکر یا  مونث است، به لحاظ روانشناختی و روحی و احساسی خود را یکی از دسته جنسيت مقابل خود می شمارد و برای نمونه یک فرد با جسمی مردانه خود را در درون زن و فردی با جنسيتی زنانه خود را در درون يک مرد می شناسد.

موارد اختلال کروموزم همان مواردی است که تعداد کروموزم ها بيش از معمول باشد مانند XXY يا XXX يا XYY و... که در اين حالت  شخص را از دیدگاه جسمی (نه روحی و روانی) دارای اختلال دوجنسيتی یا Intersex می نامند که این با اختلال ترنسکشواليزم که مسئله به روانشناختی و هویتی فرد باز میگردد، متفاوت است، درواقع آزمون کروموزم برای همین است که بدانند شما آيا یک ترنسکشوال هستيد یا یک اينترس ک س، ولی بنای تعیین هویت جنسی چه برای انترس ک س  و چه برای ترنسکشوال خواسته فرد و احساس فرد نسبت به جنسیت خودش است.  (هويت جنسی مهم است نه جسم)

اختلال های کروموزمی کمياب تر هستند، و گاهی چنان شدید هستند که شخص دچار مشکلات شدید جسمی و ذهنی می گردد.


3_نکته دیگری که خیلی فکرم رو مشغول کرده است. این است که آیا حتما یه ترنس باید یه فرق هایی در بدنش حتی قبل از شروع مراحل با یک مرد معمولی داشته باشد؟ اگه کسی بدن کاملا مردانه داشته باشه ولی در فکر خودش را زن بداند تو این مراحل مردود می شود؟
 

خیر، پايه تشخيص جسمی نيست، يک ترانسکشوال می تواند از ديدگاه فيزيکی يک مرد کامل باشد ولی در درون خود يک زن را بازشناسد و از درون (روحيات و احساسات) زن باشد. (نوع نگاه به زندگی و مسائل، نوع گرايش ها و سليقه ها، نوع احساسات و رفتارها و شيوه گفتاری ناخوداگاه فرد، البته طبیعی است، يک ترنسکشوال (m2f) ممکن است به دلايل دفاعی و امنيتی در طی زندگی ياد بگيرد نقش يک مرد را بازی کند با اين همه معمولا از نظر حالت های رفتاری و گفتاری تفاوت های احساس می گردد)

4_اگه کسی بخواهد تا آخر هورمون درمانی-شیمیل بودن- قناعت کند و عمل نکند آیا باز هم بهزیستی کمک میکند یا فقط بهزیستی برای عمل کمک میکند؟

پيش پاسخ به پرسش : دوستان گراميم بهتر است از واژه شی-ميل استفاده نکنيم، اين واژه بنيان علمی نداشته بلکه واژه ايست که در پرنوگرافی یا همان ساخت تصاویر و فیلم های س ک سی به کار می رود و واژه ای است که  نگاهی جنسی و س ک سی به افراد دارای اختلال های جنستی داده می شود و برای ما بسيار توهين آميز و خار کننده است. در بسياری از گروه های اینترنتی ترنسکشوال های  جهان، بکار بردن این واژه برای ترنسکشوال و ترنسجندرها، منع شده است و جا دارد ما نيز در اين گروه  ازنامبردن چه برای خودمان و چه دوستانمان بپرهيزيم البته من می دانم که به دليل نا آگاهی این اتفاق در اينجا روی میدهد. آنچه در اينجا نام برديد، یعنی شخصی که مايل به جراحی نيست يا به دلايلی از آن صرف نظر کرده به طور کلی ترنسجندر می ناميم. و به طور خاص نیز به فردی که هورمون درمانی و کار های ديگر را انجام دهد و عمل نکرده باشد درصورتی که مايل به عمل باشد.

 per- operation (به اختصار per-op) که به معنی در پی عمل است، درصورتی که مايل به عمل نباشد و در ميانه راه یعنی تا مرحله هورمون درمانی و یا جراحی ها زيبایی پيش رفته باشد non-operation (به اختصار non-op) می نامیم که به معنی عمل نکرده است.

کسی که عمل کرده را نيز post-operation (به اختصار post-op) می ناميم  که به معنی عمل کرده است، برای نمونه من برای معرفی خودم می گويم که من يک TS هستم، MTF و post-op

فرد ديگری که عمل نکرده و مايل به عمل هم نيست خود را اين گونه معرفی می کند: Non-op TG یا همان non-operation transgender و گاه به اختصار TG ناميده می شود. در پی نوشت بيشتر شرح خواهم داد.

پاسخ:

در پاسخ به اين پرسش بايست بگويم که بدبختانه، در ايران ترنسجندريزم يا همان گروهی که مايل به گذران هورمون درمانی و يا نهايتا جراحی زيبای سينه و چهره هستند، از ديدگاه قانونی و مذهبی پذيرفته نشده اند و مورد حمايت قرار ندارند و نياز است اين گروه بيشتر برای حقوق خود تلاش کنند. پس می توان گفت: خیر حمايتی نخواهد بود

5_تکلیف شیمیل ها (ترنسجندرهای عمل نکرده) که فقط هورمون درمانی کرده اند و نمیخواهند عمل کنند از نظر قانونی چیست؟
آنها هم میتوانند شناسنامه و هویت قانونی شان رو عوض کنند و دارای شناسنامه زنانه بشوند یا حتما باید عمل کنند؟
 

شوربختانه مبنا تشخيص جنسيت  نه تنها در ايران بلکه در بيشتر کشور های جهان، در ميان رانها است، يعنی همان ارگان جنسی، و شناسنامه بر همان مبنا صادر می گردد. با اين همه در بسيای از کشورهای توسعه يافته يک ترنسجندر عمل نکرده دارای حقوق شهروندی است و می تواند آزادانه تر زندگی کند و لباس و آرايش دلخواهش، و اشتغال را دارا باشد.

بدبختانه، ديگرپوشی، ترنسوسايتيسم، ترنسجندريزم، در ايران قانونی نبوده و حمايت نمی گردد، و آزادی های ابتدایی هم ندارند.

شناسنامه پس از عمل داده می شود.

(نگاه به جنسيت در ايران، راديکال است، بايست يا زن باشی با گرايش به مرد و يا کاملا مرد باشی با گرايش به زن)

6_سوال بعدیم در مورد هزینه های این مراحل است؟

هزينه مراحل کار، چند گروه دسته از هزينه ها است (هزينه ها تقریبی هستند، همه افراد به همه جراحی ها نیاز ندراند، هیچ گاه پرداخت این هزينها یک باره نیست):

 دسته ابتدای هزينه ها مربوط به اين مراحل می گردد: روانپزشک، آزمون های روانشناسی و دوره های مشاوره، آزمون کرموزم و هزينه کمسيون پزشکی قانونی...، که خوب دادن يک عدد و رقم روشن چندان آسان نيست و بسته به شرايط وزمان می تواند متفاوت باشد برای نمونه ممکن است یک فرد با جلسات کمتری از مشاوره و روانپزشکی به نتيجه برسد و یا آنکه یک شخص نیاز مند به مراجعه به مراکز گوناگون و مراحل بيشتر شود.

 ولی شايد به توان برآوردی داشت (اين مطلب در پاييز 1387 نوشته شده است)، هزينه روانپزشک برای حداقل دو جلسه 20 تا 30 هزارتومان، تست های روانشناسی  20000 - 100000  تومان، تست کاريوتايپ بدون بيمه آخرين قيمتی که دارم برای چند سال پيش است، حدود 80000 تومان، هزينه مشاوره بسته به مرکز و بيمه و .... بين 5000 - 25000 و  گاه بيشتر، برای یک جلسه چهل و پنج دقيقه تا يک ساعته می باشد.  (بسته به مرکز درمانی دارد) دوره درمان مشاوره به طور متوسط برای شش ماه به صورت هر هفته می باشد. آخرين قيمت هزينه پزشکی قانونی که به ياد می آورم حدود 50000 تومان بوده است.

دسته و گروه ديگر از مراحل شامل هورمون درمانی و ليزر موهای زائد می باشد، هزينه هورمون درمانی، شامل خرید هورمون و مکمل های داروی مانند ویتامین ها می باشد، که درصورت بيمه کاهش می يابد، ولی بخش زيادی از اين هزينه که ويتامين ها و مکمل ها است بيمه ندارد و متاسفانه ترنسکشوال ها هم در اين زمينه حمايت نشده اند. به طور ميانگين هزينه هورمون درمانی ماهانه 20000 تا 40000 می باشد. ليزر هزينه ایست که برای ترنسکشوال های m2f می باشد، وبسته به کلينيک و دکتر و غیره می تواند هزينه های گوناگون و شيوه های پرداختی گوناگونی داشته باشد، در شيوه ای که من داشتم، بدين گونه بود که 3 جلسه  نخست پالسی بود و هزينه جلسه نخست 120000، جلسه دوم و سوم حدود 90000 و چهارم به بعد هر بار 20000 تومان بود معمولا حدود 10 جلسه لازم است (قيمت بر  پايه سال 83)

 جراحی MTF:

من و بسياری از دوستان در اين گروه و افرادی که در اين زمينه مطالعه داشته اند جراحی در ايران را در حال حاظر بويژه برای ترنسکشوال های m2f توصيه نمی کنند و پيشنهاد می شود به جراحانی که در سطح جهانی شناخته شده اند مراجعه کنيد. برای اين منظور، پزشکانی که در تايلند هستد و به لحاظه هزينه هم پايين هستند توصيه می شود، مبنای اين سخن بررسی بر روی کيفيت و چگونگی و استاندار های لازم در جراحی ترنسکشوال است، که بايست به درستی درنظر گرفته شوند از جمله، حفظ کامل عصب های جنسی که در سر آلت (Glans) است برای ساخت کليترویس(clitoris) که نقش بسياری در رضایت جنسی فرد دارد، عمل جراحی موفق تنها به ظاهر جراحی نیست  رعايت استاندارد ها لازم است، عمل جراحی  پيوند روده، در خارج از ايران توصيه نمی شود و تنها در موارد خاص و یا در صورت داشتن يک عمل ناموفق در گذشته به عنوان عمل ثانويه درنظر  گرفته می شود، عمل پيوند روده، معمولا به دليل ريسک بالای عفونت و خطراتی که دارد همراه با دريافت هزينه ای بيش از عمل پوستيست اين افزايش هزينه به معنی بهتر بودن آن نيست بلکه به دليل، چند مرحله ای بود و خطرات آن است (در ايران اين خطرات چندان جدی گرفته  نمی شود). هزينه جراحی در تايلند بين 5000 تا 16000 دلار است.

جراحی های دیگر که ممکن اس پیش بيايد پروتز سينه، جراحی فک و بينی و زنانه سازی صورت

(FFS or feminize facial surgery) , برخی ممکن است جراحی حنجره و سيب گلو انجام دهند.

جراحی FTM:

همان گونه که می دانيد در چند مرحله است و هر کدام بسته به دکتر و کشور هزينه متفاوتی دارد، می توان عمل های پاک سازی را در ايران انجام داد پس از پاک سازی (مرحله اول، برداشت سينه ها و رحم) شناسنامه  داده میشد. هزينه های این عمل را من ندرام.

جراحی های FTM در چندين متد هست و هزينه فالوپلاستی در آمريکا حدود صد هزار دلار است.

 
7_آیا سایت یا پزشکی بصورت آنلاین برای سوال و جواب پزشکی افراد ترنس هست؟
من اگه بخواهم در مورد هورمون درمانی و دوز تقریبی آن که دیگر ترنس ها مصرف میکنند اطلاعات کسب کنم باید چه کار کنم؟
 

در پاسخ به اين پرسش باید بگويم منابع انگليسی چه در زمينه عمل و چه هورمون درمانی بسيار هستند و شما بايست آنها را بسته به موضوع از طريق جستجو در گوگل و یاهو بيابيد، ما هم در اين گروه تلاش می کنيم مطالب فارسی را افزايش بدهيم و از دوستان بارها درخواست شده مطالب مفید سایت های انگلیسی را به فارسی ترجمه کنند، تا برای همه دوستان قابل دسترسی باشد. شما می توانيد مطالب خوبی را از وبلاگ های بچه های گروه که نشانی آنها در وبلاگ گروه است دريافت کنيد،  ما هم تلاش می کنيم که سايت های مناسب را به گروه معرفی کنيم. متاسفانه هم کاری هموندان بسيار کم است

+ نوشته شده در ۱۳۹۰/۰۶/۱۷ ساعت 4:31 توسط ستاره  | 


منبع: offstar.blogfa.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر