موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

خواص مدفوع گربه

خواص مدفوع گربه

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 20 دی 1400 ساعت 00:49

تست شخیصت شناسی

مدفوع گربه­ ها و توکسوپلاسموز

نویسنده: دکتر لوری هوستون

مترجم: مائده فیض بخش

توکسوپلاسموز بیماری است که می تواند انسان را نیز آلوده کند، از این رو بارها و بارها توسط رسانه ها مطرح شده است. در واقع،  یک بیماری کاملا جدی برای زنان باردار و افرادی که دارای نقص و ضعف در سیستم ایمنی هستند، محسوب می­شود.

ما می­دانیم که گربه ها می­توانند ارگانیسم هایی که باعث ایجاد توکسوپلاسموز می­شوند را در شرایط مناسب در مدفوع خود ایجاد کنند. با این حال، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه بسیار ساده مانند پیروی از روش­های بهداشتی معمول و جلوگیری از مصرف گوشت های خام می­تواند در جلوگیری از گسترش توکسوپلاسموز بسیار موثر باشد.

اووسیت توکسوپلاسما

محققان به تازگی مقاله ای در مبحث انگل شناسی تحت عنوان ” اووسیست های توکسوپلاسما، یک مشکل بهداشت عمومی” منتشر کردند. خلاصه گزارش بدین شرح است: وجود اوسیست ها در مدفوع گربه­ های آلوده در شیوع توکسوپلاسموز گوندی توسط آب قابل توجه است. در ایالات متحده امریکا تجمع مدفوع گربه­ ها در محیط زیست سالانه به حدود ۱٫۲ میلیون تن می­رسد.

تحقیقات نشان داده  است سالانه ۳ تا ۴۳۴ اوسیست در هر فوت مربع وجود دارد و این عدد در مناطقی که گربه ها به طور انتخابی مدفوع می­کنند، بیشتر است. از آنجایی که وجود تنها یک اووسیست می تواند باعث عفونت شود، وجود این حجم از اووسیست در محیط زیست بیانگر یک مشکل عمده سلامت عمومی است. دفع مناسب بستر گربه­ ها، نگه داشتن گربه­ ها در داخل منزل، کاهش جمعیت گربه­ های وحشی و حفاظت از مناطق بازی کودکان می­تواند به طور بالقوه میزان اووسیست ها را در محیط زیست کاهش دهد.

توکسوپلاسموز گوندی

در حالی که معتقدم بسیاری از توصیه های این گزارش درست اند و آرزو داشتم توکسوپلاسموز به عنوان یک تهدید خطرناك تلقی نشود، اما این گزارش راه را برای پوشش گسترده رسانه­ای باز کرد تا گربه­ ها را به عنوان عامل اصلی انتقال گسترده این بیماری معرفی کند و توانست به طوركلی تاثیر منفی روی جمعیت گربه­ ها داشته باشد. متاسفانه اغلب اوقات، این واقعیت که توکسوپلاسموز یک بیماری قابل پیشگیری است، نادیده گرفته می­شود و یا در عمق محتوای این قبیل مقالات رسانه­ای غرق می ­شود.

من پیش از این در مورد راه های پیشگیری از عفونت ناشی از توکسوپلاسموز صحبت کرده­ ام. کافی است بگوییم رعایت اصول بهداشتی بهترین روش پیشگیری از توکسوپلاسموز و همچنین بسیاری از بیماریهای دیگر است.

چرخه توکسوپلاسما

من فکر می­کنم لازم به ذکر است که اگرچه گسترش توکسوپلاسموز به واسطه مدفوع گربه یک نگرانی محسوب می­شود، اما توکسوپلاسموز تنها بیماری نیست که از طریق پسماند­های حیوانات پخش می­شود، همچنین باید توجه داشت که گربه ها تنها عامل گسترش این قسم بیماری­ها نیستند. به عنوان مثال، گربه ها، سگ ها و حیوانات وحشی (مانند راکون ها) می توانند کرم های حلقوی را از طریق آلودگی مدفوع خود گسترش دهند. عفونت های ناشی از کرم های حلقوی به ویژه برای کودکان خطرناک هستند و باعث کوری، تشنج و مشکلات دیگر می شود.

لپتوسپیروز یا تب شالیزار بیماری است که به طور معمول از طریق آلودگی با ادرار جوندگان و سایر حیوانات وحشی که حامل این بیماری هستند، گسترش می­یابد. البته سگ­ها نیز می­توانند این بیماری را گسترش دهند. لپتوسپیروز می­تواند بیماری­های جدی و تحدیدآمیزی را برای حیات انسان ایجاد کند.

ژیاردیاسیس یکی دیگر از بیماری­هایی است که می تواند از طریق غذا یا آب آلوده به مدفوع در انسان پخش شود، اینکه چه اندازه سگ­ها و گربه­ های خانگی در انتقال این بیماری نقش دارند، جای سوال است. اینها تنها چند نمونه از بیماریهای زئونوتیک ( مشترک بین انسان و حیوان) هستند که می­توانند انسان ها را آلوده کنند و نه فقط گربه­ ها، بلکه گونه های دیگر نیز در انتقال آنها نقش دارند.  

همانند بیماری توکسوپلاسموز، رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از گسترش بسیاری از این بیماری ها هائز اهمیت می­باشد.

منبع:PetMD

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: sinavet.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر