موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

انشا در مورد حیوانات در حال انقراض

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 اسفند 1400 ساعت 22:16

تست شخیصت شناسی

حدیث

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر حيوانى ـ پرنده يا جز آن ـ كه به ناحقّ كشته شود در روز قيامت از قاتل خود شكايت خواهد كرد .

+ نوشته شده در سه شنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 18:57 توسط فاطمه روزه  | 

مقدمه ای بر حیوانات در حال انقراض و نحوه جلوگیری از انقراض انها

مقدمه

انقراض یا نابودیِ گونه‌ای وضعیتی در زیست‌شناسی و بوم‌شناسی است که به پایانِ کارِ یک گونه گفته می‌شود. انقراض هنگامی پدید می‌آید که واپسین عضوِ یک گونه می‌میرد و آن گونه دیگر نمی‌تواند با زایش و تولید مثلِ طبیعی به زندگی خود ادامه دهد. این رخداد با گذر زمان مشخص می‌شود، زیرا اطمینان دقیق از نابود شدن یک گونه به پیدا نشدن آن گونه در آینده بستگی دارد.

342065_185.jpg

طی فرگشت گونه‌های زیستی به دلایل گوناگون، از جمله تلاش برای هم‌زیستی با محیط یا رقابت با دشمنان طبیعی، تکامل پیدا می‌کنند و گونه‌های پیشین نابود می‌شوند که گفته می‌شود منقرض شده‌اند. به‌صورت طبیعی، یک گونه با گذشت ۱۰میلیون سال از پیدایش آن، منقرض شده و به گونهٔ دیگری تبدیل می‌شود. تخمین زده می‌شود که ۹۹٫۹ درصد از جانداران در طول تاریخ منقرض شده‌اند. عده‌ای از پژوهشگران بر این باورند که نیمی از گونه‌های کنونیِ جهان تا سال ۲۱۰۰ نابود می‌شوند. اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست در گزارش سال ۲۰۱۱ خود اعلام کرد که ۲۵٪ از پستانداران زمین در شرف نابودی و انقراض هستند.

در سال ۲۰۰۳ نیز فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست حاکی بود که بیش از ۱۲ هزار گونه (از میان ۴۰هزار گونهٔ ارزیابی‌شده) به‌نوعی با خطر انقراض مواجه هستند که ازجمله یک‌ هشتم پرندگان، ۱۳ درصد گیاهان گلدار جهان و یک‌ چهارم کلیهٔ پستانداران را شامل می‌شود.

چگونه از حیوانات در معرض خطر انقراض حمایت کنیم؟

1- در گام اول باید حیواناتی را که در نزدیکی شما زندگی می کنند و در معرض خطر انقراض می باشند را بشناسید و به مطالعه در مورد آنها و زیستگاههایشان بپردازید.

2- مشارکت در حفظ زیستگاههای حیوانات و مناطق حفاظت شده. حفظ زیستگاه یکی از بهترین راه ها برای کمک به حفاظت از جانوران در خطر انقراض است. شما می توانید با اهداء کمک های مالی و یا معنوی به سازمان ها و یا NGO های معتبر که در این زمینه فعالیت دارند در حفظ این زیستگاه ها تلاش کنید.

3- خرید کالاهای سازگار با محیط زیست. شما می توانید با انتخاب درست مواد پاک کننده غیر سمی از آلوده شدن جوی ها، رودخانه ها، دریاها و اقیانوس ها جلوگیری کنید. شما می توانید از خرید محصولاتی که از به خطر انداختن حیات حیوانات در معرض خطر انقراض به دست آمده است خودداری کنید. همچنین شما می توانید برای تهیه مایحتاج روزمره خود به دنبال موادی باشید که با محیط زیست سازگار بوده و به حیات این حیوانات زیانی نمی رساند. به عنوان مثال تهیه لباس های پنبه ای بجای پوستی.

4- ایجاد یا احیای زیستگاه های جانوران در خطر انقراض.شما می توانید داوطلبانه در پروژه های ایجاد، احیاء و حفاظت زیستگاه های طبیعی که از سوی نهاد ها و سازمان های فعال در حوزه محیط زیستی  اجرا می شود همکاری کنید و یا حتی خودتان با ایجاد باغ و یا باغچه های گل و گیاه بومی منطقه تان زمینه رشد این نوع زیستگاه ها و مواد غذایی را فراهم آورید.

5- عضویت محلی، ملی یا جهانی سازمان حفاظت از محیط زیست. بعضی از سازمان ها هستند که بر روی گونه ای خاص از حیوانات در معرض خطر انقراض فعالیت های گسترده ای می کنند. شما می توانید با انتخاب یکی از این حیوانات که در نزدیکی شما نیز زندگی می کند، به یکی از سازمان ها یا NGO های حامی آن حیوان بپیوندید.

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 16:25 توسط فاطمه روزه  | 

11 فناوری جدید برای حفظ حیوانات در خطر انقراض

با وجود چالش های و بحران های شدیدی که در اکثر مناطق، محیط زیست و حیات وحش را تحت تأثیر قرار می دهند، در اینجا 11 روش از امیدوار کننده ترین ابزار های جدید تکنولوژیکی برای کشف جرایم و چالش های حوزه ی حیات وحش و همچنین توقیف شکارچیان و گسترش اجرای قانون عوان می شوند.

1-تحلیل «دی.ان.ای» (DNA)

تجزیه و تحلیلDNA  جهشی باور نکردنی در تحقیقات جرم و جنایت حیات وحش را اثبات می کند. ساموئل واسر، از دانشگاه واشنگتن در سیاتل، پیشگام استفاده از این روش در حیات وحش بود که تجزیه و تحلیل DNA از عاج فیل را برای شناسایی منشا های عاج غیر قانونی با تمرکز بر مناطق پر خطر را انجام داد. بارکد DNA، برای اولین بار توسط محققان دانشگاه گوئلف، در آنتاریوی کانادا توسعه یافت که هم اکنون بسیار گسترش یافته و دانشمندان و طرفداران محیط زیست در 25 کشور، در حال ایجاد یک کتابخانه بارکد DNA برای حفظ تنوع زیستی می باشند.

2-تله صوتی

در این روش از یک شبکه ی گسترده ای از سنسورهای ضبط صدا که مجهز به پنل خورشیدی برای تأمین انرژی و آنتنی برای انتقال داده ها می باشند، استفاده می شود. این سنسور ها و میکروفون های ضد آب در سرتاسر منطقه ی....

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 16:23 توسط فاطمه روزه  | 

زیباترین حیوانات وحشی در حال انقراض

در حیات وحش گونه‌های نادری از حیوانات زیبا یافت می‌شود که شماری از آنها در حال انقراض هستند که از جمله می‌توان به پلنگ برفی و یا مارخورها اشاره کرد.
 
پلنگ برفی

91951_865.jpg

پلنگ برفی یک گربه وحشی بزرگ است که در کوهستان‌های آسیای مرکزی زندگی می‌کند. جمعیت این پلنگ‌ها ماب....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 16:18 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع آبزیان


ماهی تن سرخ؛ این ماهی در پختن سوشی استفاده می شود و صید بی رویه آن موجب شده کاهش جمعیت ۸۵ درصد را تجربه کرده و در خطر جدی برای بقا قرار گیرد. به همین دلیل، صید ماهی تن سرخ در کشورهای شرق آسیا محدود شده است.

b0d5177c16dfccf7c79cc23f7d04ef04-425

فک خزری

از پستاندران نادر آبزی دنیاست که فقط می توانید آن ها را دریای خزر و رودخانه های منتتهی به آن پیدا کنید. صید بیرویه و به هم خودن شرایط زیستی فوک خرزی، این جانور زیبا را در خطر انقراض قرار داده است. این فوک تن...

بقیه در ادامه مطلب...

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 12:48 توسط فاطمه روزه  | 

حیوانات تازه منقرض شده

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، انقراض جانوران در طول تاریخ پدیده ای بوده است که همیشه رخ داده است. از انقراض دایناسورها در میلیون ها سال پیش تا انقراض ببر تاسمانی که در اوایل قرن بیستم میلادی رخ داد. انقراض به دلایل مختلفی مثل : تغییر ناگهانی وضعیت جوی، کمبود غذا ، شکار بی رویه و یا بنا به بسیاری دلایل دیگر رخ می دهد . در این طلب قصد داریم تا شما را با جانورانی که به تازگی منقرض شده اند آشنا کنیم.

بز کوهی " Pyrenean "
این گونه از بز کوه در مناطق کوهستانی کشورهای فرانسه و اسپانیا زندگی می کرده است و از قرن 14 میلادی به این سو به دلیل شکار بی رویه نسل آن در معرض تهدید انقراض قرار داشت. در میانه قرن نوزدهم میلادی این گونه بز کوهی از مناطق کوهستانی فرانسه ناپدید شد و در آغاز قرن بیستم تنها کم تر از 40 عدد از آنها در کشور اسپانیا وجود داشت. در سال 1981 میلادی تعدادی این گونه بین 6 تا 14 عدد تخمین زده می شد و در نهایت آخرین نمونه از این گونه در طبیعت در ژانویه سال 2000 میلادی در حالی که در زیر درختی جان داده بود یافت شد. نمونه م....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 12:28 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع پنگوئن و کرکس

-

پنگوئن ماژلان

پنگوئن های ماژلان (Magellanic penguin) از گونه های پنگوئن آمریکای جنوبی است که صدها سال پیش در سواحل ریو دوژانیرو برزیل زندگی می کردند اما رفته رفته به دلیل گرم شدن زمین و نشت نفت بر سطح زمین ناچار به مهاجرت شدند و مسافت های بسیار طولانی را برای تهیه غذا پیمودند و به همین دلیل بسیاری از آن ها مردند. امروزه از ۱۷ گونه پنگوئن های کره زمین، جمعیت ۱۲ گونه آن با سرعت در حال کاهش است.

endengered-1st15.jpg

کرکس ریش دار

کرکس ریش دار یا هما (Bearded Vultures) عمدتا در مناطق مرتفع کوهستانی در آسیا و اروپا و کم تر در آفریقا....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 8:54 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع زرافه ها

engheraze-zarafe.jpg

با زرافه‌ ها خداحافظی کنید آنها بزودی منقرض می شوند

نسل زرافه ها در حال انقراض می باشد.این جمله شاید هولناک ترین جمله ای باشد که در فرن ۲۱ درباره حیات وحش می شنویم.محل سکونت این جانوارن بیشتر در آفریقا می باد که به خاطر خشکسالی و حمله جانداران وحشی در خطر مداوم می باشند و تعدادشان نسبت به سال ها گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

خطر انقراض نسل زرافه‌ ها
در کتاب‌های کودکان همیشه زرافه‌ها و قصه‌هایشان جای ویژه‌ای داشته‌اند و این حیوان بلند قد برای بسیاری از بچه‌های جذاب بوده است. اگر وضع به همین منوال پیش برود اما شاید تا چند سال دیگر پدر و مادرها دیگر نتوانند از موجودی به نام زرافه حرف بزنند.

هشدار جهانی این است: نسل زرافه‌ها در خطر انفراض هستند.  اتحادیۀ بین المللی حفاظت از محیط زیست به تازگی در گزارشی اعلام کرد که تعداد گونه های مختلف زرافه ها از سال ۱۹۸۰ تاکنون  ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده اند.

این سازمان در لیست قرمز  حیوانات در خطر امسال خود نام زرافه را قرار داد. امسال تخمین زده می‌شود که در کل جهان دیگر  تنها ۹۷۵۶۲ زرافه  وجود دارد. این در حالی است که در سال ۱۹۸۵ تعداد زرافه های جهان نزدیک به ۱۶۳۰۰۰ از  گونه های مختلف بوده است.

شکار بی رویه بویژه در کشورهای آفریقایی از جمله دلایل کاهش زرافه ها در جهان  به حساب می‌آید.  آلودگی هوا و خشکسالی  هم از دلایل دیگر کاهش تعداد زرافه‌های جهان است.اگر این روند به همین ترتیب ادامه یابد، شاید تا اواخر قرن ۲۱ میلادی دیگر زرافه زنده ای در کره زمین وجود نداشته باشد.

پیش از این، زرافه ها در رده  “گونه در معرض خطر” قرار داشتند ولی اکنون به رده  “گونه در معرض انقراض”  پیوسته‌اند. زرافه (نام علمی: Giraffa camelopardalis) یک جانور آفریقایی پستاندار دارای پنجه و سم از سردهٔ زرافگان، بلندقدترین حیوان زمین و بزرگ‌ترین نشخوارکننده است.

قد زرافه به ۶ متر نیز تجاوز می‌کند و وزن متوسط آن ۱۶۰۰ کیلوگرم برای جنس نر و ۸۳۰ کیلوگرم برای جنس ماده است. زرافه‌ها به طور پراکنده در قارهٔ آفریقا به خصوص کشورهای چاد در شمال، آفریقای جنوبی در جنوب، نیجر در غرب و سومالی در شرق زندگی می‌کنند. زرافه‌ها معمولاً ساکن دشت‌ها، مراتع و جنگل‌های باز هستند.

منبع غذایی اصلی آن‌ها برگ‌های اقاقیا هستند که هر حیوان گیاه‌خواری قدش به آن‌ها نمی‌رسد. زرافه‌ها همواره هدف حمله شیرها، پلنگ‌ها و سگ‌های وحشی قرار می‌گیرند.

+ نوشته شده در یکشنبه هشتم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 8:47 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع شیر و ببر ها

شیر ایرانی (گونه ای منقرض شده)

شیر از نیرومندترین و مشهورترین پستانداران ایران و جهان، مدتی است که نسلش در سرزمین ایران از میان رفته است. با امید به اینکه با هوشیاری و آگاهی نگذاریم که چنین سرنوشتی برای سایر گونه های جانوری ایران رقم زده شود در این بخش یادی از شیر از دست رفته ایرانی خواهیم داشت.

Animal-Rights-Watch-ARW-8566-600x400.jpg

مشخصات:

موها کوتاه، رنگ بدن زرد و بدون لکه یا نوارهای راه راه است. شیر نریال نسبتاً کوتاهی (در مقایسه با زیر گونه آفریقایی) با موهای سیاه و زرد دارد. دم شیر ایرانی بلند با دسته ای از موهای سیاه در انتهای آن است. اندازه طول سر و تنه ۱۵۰ تا ۱۹۰ سانتی متر، دم در حدود ۱۰۰ سانتی متر و وزن آن ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم می باشد. مناطق جنگلی و بوته زارها و ...

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 10:9 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع گربه ها

گربه سیاه گوش ایرانی یکی دیگر از گونه های کشور ما محسوب می شود که اکنون به دلایلی از جمله تخریب زیستگاه ها، شکار در جهت استفاده از پوست و کاهش طعمه که در همه آنها رد پای انسان ها کاملا به وضوح رویت می شود، در لیست گونه های در حال انقراض جهانی (اتحادیه جهانی حمایت از گونه های طبیعی IUCN) جا خشک کرده است.

 4629472_693.jpg

**زیستگاه سیاه‌گوش در ایران 

زیستگاه‌ سیاه‌گوش در ایران مناطق بیابانی و نیمه بیابانی به ویژه حاشیه کویر مرکزی است. 

جنوبی‌ترین مرز پراکنش این گونه در شهرستان استهبان و منطقه بهرام گور و شمالی‌ترین آن در استان خراسان شمالی است. غربی‌ترین گزارش‌ها از سیاه‌گوش در استان ایلام و لرستان و شرقی‌ترین آنها در خراسان جنوبی بوده‌اند. 

منطقه حفاظت‌شده عباس‌آباد نائین از بهترین زیستگاه‌ها برای سیاهگوش است که هر سال گزارش‌هایی از مشاهده یا کشتار این حیوان در آنجا ارسال می‌شود.

**طعمه سیاه گوش گربه‌سان کوچک 

سیاه‌گوش‌ها اغلب جانورانی با وزن کمتر از ۵ کیلوگرم را طعمه خود می‌کنند؛ حیواناتی چونخرگوش صحرایی، هیراکس، جربیلها و موشها وپرندگان. گاهی به حیوانات بزرگ‌تر از خود همچون غزال، آنتیلوپها، بزهای کوهی کوچک و بچه‌هایشترمرغ هم حمله می‌کند و از کوچک‌ترین گربه‌سانانی است که توانایی شکار حیوانات بزرگ‌تر از خود را دارند. وی برای شکار حیوانات بزرگ پس از پریدن بر پشت آن‌ها و گرفتن گردن با آرواره، گلوی آن‌ها را می‌درد. در هنگام شکار حیوانات بزرگ (بزرگ‌تر از خرگوش صحرایی) به خوردن امعا و احشای داخلی بدن و بخش‌های مرغوب‌تر گوشت اکتفا می‌کنند.

مهارت آنها در شکار پرندگان س....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 10:8 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع خرس ها


پاندا

a91dfb9b-c503-455d-a200-75095d3e75a8.jpg


همه ما می‌دانیم که پانداها بیش از همه در معرض انقراض قراردارند. پانداها تنها از برگهای درختان بامبو تغذیه می‌کنند. پانداها خرس­های بسیارحساسی هستند. در صورتی که به اندازه....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 10:8 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع کوالا ، گوریل ها

کوآلاهای استرالیا؛ در معرض انقراض

- نتیجه تحقیقی که به تازگی انجام شده نشان می دهد تعداد کوالاها در شش سال گذشته ممکن است به نصف کاهش پیدا کرده باشد. دلیل این کاهش بیماری، ساخت و ساز بی رویه در زیست گاه های این جانور و تغییرات در آب و هوا اعلام شده است.

IMG14304856.jpg

تصور استرالیا بدون وجود کوالا مثل تصور سیدنی بدون ساختمان اپرای این شهر، غیر ممکن است. اما این طور که مسئولان حفظ گونه های جانوری در جلسه ای که در شهر کانبرا در این کشور داشتند، انقراض کوالاها واقعیت دارد و هشداری جدی است .

نتیجه تحقیقی که به تازگی انجام شده نشان می دهد تعداد کوالاها در شش سال گذشته ممکن است به نصف کاهش پیدا کرده باشد. دلیل این کاهش بیماری، ساخت و ساز بی رویه در زیست گاه های این جانور و تغییرات در آب و هوا اعلام شده است.

تعداد زیادی از کوالاها به دلیل مبتلا شدن به یک بیماری به نام کلامیدیا کشته شده اند. کلامیدیا یک بیماری باکتریایی مقاربتی است که به وسیله رابطه جنسی....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 10:2 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع گاوهای دریایی

گاو دریایی استلر : جانور بی دفاع
( انقراض : از سال ۱۷۶۸ میلادی )

43317_395.jpg


این حیوان که قبلاً در سواحل آسیاتیک دریای حاشیه ی اقیانوس آرام، از ژاپن تا کالیفرنیا پیدا شده بود، درسال ۱۷۴۱ توسط طبیعت شناس جورج استلر کشف شد. گاو دریایی تا حدود ۸ متر رشد می کرد و حدوداً ۳ تن وزن داشت. بسیار بزرگتر از نهنگ های کوچک دریایی بود و تقریباً شبیه یک خوک آبی بسیار بزرگ با دست هایی تنومند و دمی شبیه نهنگ بود. بر اساس گفته های استلر....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 9:54 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع گرگ و روباه ها

روباه شنی یاروباه روپل(آسیب پذیر)

2027.jpg

 کوچکترازروباه قرمزولی بزرگتراست.رنگ پشت گوشهابرخلاف روباه قرمزسیاه نسبت ومعمولابرنگ پشت بدن یعنی زردمتمایل به نارنجی است.دردوطرف صورت دونوارقهوه ای متمایل به سیاه دیده میشودکه ازدوطرف چشمهابه کوشه دهان امتدادیافتهاند.رنگ موهای دم زردمتمایل به قهوه ای وانتهای ان سفیداستدربین پنجه های دست وپاموهای بلندی.....

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 9:49 توسط فاطمه روزه  | 

وضعیت انقراض بعضی از انواع گوزن ها

گوزن زرد ایرانی (خطر انقراض)

IMG18071985.jpg

خطر انقراض نسل گوزن زرد ایرانی، دوست داران محیط زیست و حیات وحش را بشدت نگران کرده است. به گزارش سرویس حوادث ایسکانیوز، شوری آب جزیره اشک دریاچه ارومیه، پساب سمی شرکت‌های نفتی در چغازنبیل، تخریب زیستگاه‌ها در دشت ارژن و زباله‌های شهری و بیمارستانی بابل، از مهم‌ترین دلایل در خطر انقراض قرار گرفتن نسل گوزن زرد ایرانی به شمار می‌رود. گوزن زرد ایرانی شاخ‌های بلند و پهن، ۱۵۰ تا ۲۴۰ سانتی‌متر بدن....

 بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

+ نوشته شده در پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۶ ساعت 9:47 توسط فاطمه روزه  | 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر