موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تست mbti ازدواج

تست mbti ازدواج

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 13 آذر 1400 ساعت 09:16

حتما بارها این جمله را شنیده اید که دختر و پسر با ازدواج کردن کامل می شوند. بله دقیقا این جمله درست است اما زمانی درست است که انتخاب افراد برای ازدواج درست باشد. اگر شما یکی مانند خود را پیدا کنید یا به عبارتی اگر شما مکمل خود را پیدا کنید شک نکنید که خوشبخت می شوید.

تست شخیصت شناسی

تصویری از زندگی یک زوج جوان: زن موجب شورونشاط مهمانی است, درحالی‌که مرد به هر بهانه‌ای می‌خواهد زودتر آنجا را ترک کند. مرد منظم و سخت‌گیر است درحالی‌که زن پاکت شیر را روی پیشخوان آشپزخانه و لباس‌ها را روی زمین رها می‌کند. مرد منطقی و زن احساسی است؛ مرد از سیاره مریخ و زن از سیاره ونوس آمده است.

شاید با خواندن داستان بالا به این نتیجه می رسید که خوب این دو زوج جوان کامل با هم از نظر اخلاقی متفاوت هستند آیا واقعا این دو زوج خوشبختند؟

ما در اطراف خود بسیاری از افراد را می بینیم که با وجود تفاوت هایی که دارند اما بازهم زندگی مشترک بسیار موفقی دارند. از نظر ما این زوج ها بسیار عجیب و غریب هستند. بسیار از روانشناسان معتقدند که اضداد یکدیگر را جذب می کنند. اما آیا واقعا این گونه است؟ مهم تر اینکه چه چیزی باعث می شود این افراد از زندگی خود احساس رضایت کنند؟ یک متضاد تشویق کننده یا یک شریک آرامش دهنده؟

بسیاری از محققان و روانشناسان تصمیم گرفتند که به این سوالات پاسخ دهند. روانشناسانی که به مطالعه موضوع سازگاری و تفاهم در ازدواج پرداخته اند، معمولا افراد را براساس تیپ شخصیت شناسی به منظور طبقه بندی تفاوت های فردی مورد مطالعه قرار می دهند.

نقش تست mbti در ازدواج افراد

تست mbti تستی است که ۱۶ تیپ شخصیتی افراد را مشخص می کند و اولین بار توسط ایزابل بریگز ارائه شد، رایج ترین تست شخصیت شناسی است که در تمام دنیا از آن استفاده می شود. تست mbti یک مبنای قابل فهمی را برای مطالعات درباره سازگاری های ازدواج ارائه می دهد.

تست mbti می گوید: تفاوت های بنیادی زوجین در تفکر، تصمیم گیری و سازمان دهی زندگی از طریق اندازه گیری الویت های آن ها در چهار حوزه اصلی قابل درک است :

تیپ شخصیت درونگرا در مقابل تیپ شخصیت برونگرا:

تا به حال به انرژی افراد دقت کرده اید؟ بسیاری از افراد عاشق تنهایی هستند و اگر آن ها را دو، سه ساعت تنها به حال خودشان بگذارید از این تنهایی انرژی می گیرند اما در مقابل برخی از انسان ها هستند که مخالف تنهایی هستند و از بودن در جمع، انرژی دریافت می کنند.

حوزه اول در تست  mbti یعنی تیپ شخصیتی درونگرا در مقابل برونگرا دقیقا به حالتی اشاره می کند که شما توجه و انرژی خودتان را بر آن متمرکز می کنید.

شخصیت برون گرا به دنیای بیرون و دیگران متمرکز است و با حضور در بین دوستان خود انرژی می گیرد و در کل انگیزش بیرونی و تعامل با دیگران دارد.

در مقابل این افراد، درونگرایان هستند، شخصیت های درون گرا بیشتر بر افکار، ایده ها، احساسات و دنیای خودش تمرکز دارد و بیشتر از فعالیت های انفرادی انرژی دریافت میکند.

تیپ شخصیتی حسی در مقابل تیپ شخصیتی شهودی:

این حوزه ارجحیت شما را برای یافتن اطلاعات مشخص می کند. افرادی که تیپ شخصیتی حسی دارند اغلب اطلاعات را به صورت ملموس، با جزئیات و با روش های ملموس به دست می آورند. نکته ای که درباره تیپ شخصیتی حسی عملگرا بسیار مهم است و شما هنگام ازدواج با این افراد باید به آن دقت کنید این است که تیپ شخصیتی حسی عملگرا در حال زندگی می کند.

در مقابل افراد حسی، تیپ شخصیتی شهودی قرار دارد. این مدل از تیپ شخصیتی در تست mbti اغلب ادراک ذهنی دارند و بیشتر به معنی, ارتباطات و احتمالات در زندگی می‌اندیشند. افراد با تیپ شخصیتی شهودی اغلب از قوه ایده پردازی و تصویرپردازی بهتری برخوردارند.

تیپ شخصیتی تفکر گرا در مقابل تیپ شخصیتی احساسی:

این حوزه در تست mbti به ارجحیت شما برای تصمیم گیری اشاره می کند. افرادی که دارای تیپ شخصیتی تفکرگرا دارند تصمیمات مبتنی بر واقعیت دارند. آن ها بیشتر دوست دارند مسائل را به شیوه ای منطقی استدلال کنند.

در مقابل این افراد، تیپ شخصیتی احساسی هستند. این افراد تصمیماتی که می گیرند متناسب با ارزش های آن ها است و به برقراری روابط هماهنگ با دیگران کمک می کند.

تیپ شخصیتی ساختارگرا در مقابل تیپ شخصیتی منعطف:

این حوزه ارجحیت شما به نظم بخشیدن به زندگی و سبک زندگی شما مرتبط می شود. افرادی که دارای تیپ شخصیتی ساختارگرا هستند تمایل به انتخاب ساختار، برنامه ریزی و طرح ریزی دارند. این افراد انتظارات شفاف دارند و هنگامی که کارهایشان را به پایان می رسانند احساس خوبی پیدا می کنند.

در مقابل این افراد، تیپ شخصیتی منعطف، دارای زندگی انعطاف پذیری هستند. آن ها از موضوعات احتمالی و انتخابات آزاد لذت می برند.

تاثیر تست mbti در ازدواج از دید روانشناسان

هنگامی که با روانشناسانی که به تجزیه و تحلیل میزان رضایت زوج از زندگی زناشویی پرداختند، صحبت می کنیم. هنگامی که از آن ها درباره عواملی که بیشترین ارتباط را با یک ازدواج موفق دارد می پرسید اکثرا همان عواملی را نام می برند که شما همیشه آن ها را شنیده اید:

  • داشتن مهارت برقراری ارتباط با همسر
  • داشتن ارزش های و علایق زوج
  • توانایی حل اختلاف های زناشویی

اما در کنار همه این موارد بسیاری از روانشناسان بر روی تیپ شخصیتی صدها زوج موفق تحقیق کرده اند و دریافتند که هرچقدر تیپ شخصیتی زوجین بهم نزدیک باشد ازدواج موفقی تری خواهند داشت.

اگرچه ممکن است افرادی که دارای تیپ شخصیتی متضاد هستند در ابتدا همدیگر را جذب کنند اما بعد از مدتی خواهید دید که ازدواج با کسی که تیپ شخصیتی مشابه دارد آسان تر است. اما در کل این بدان معنی نیست که شما لزوما قطعا باید با فردی که تیپ شخصیتی مشابه دارد ازدواج کنید ممکن است استثنا نیز وجود داشته باشد.

طبق آمار روانشناسان و محققان دریافتند که میزان تفاهم بین برخی از تیپ های شخصیتی به نسبت برخی دیگر بیشتر است. در نتیجه به دلیل همین تفاهم احتمال طلاق و جدایی بین این افراد بسیار کمتر دیده می شود.

یکی از روانشناسان به نام راث شرمن دریافت، تفاوت برون گرایی و درون گرایی بیشترین عامل اختلافات افراد است. به ویژه مرد درون گرا با زن برون گرا در زندگی خود اختلافات زناشویی بسیار زیادی خواهند داشت.

بیشترین آمار اختلافات زناشویی مربوط به کدام تیپ شخصیتی است؟

یکی از روانشناسان به نام راث شرمن دریافت، تفاوت برون گرایی و درون گرایی بیشترین عامل اختلافات افراد است. به ویژه مرد درون گرا با زن برون گرا در زندگی خود اختلافات زناشویی بسیار زیادی خواهند داشت.

افراد بیشتر به کدام تیپ شخصیتی جذب می شوند؟

همچنین به نظر می‌رسد تیپ شخصیتی حسی/ شهودی نقش مهمی در جذب زوج به هم بازی می‌کند. مطالعات روانشناسی انجام شده توسط ایزابل بریگز مایرز نشان داده است، افراد معمولاً در ازدواج جذب کسانی می‌شوند که تیپ شخصیتی حسی/شهودی مشترکی با یکدیگر دارند.

هنگامی‌که زوج از تیپ شخصیتی حسی یا شهودی یکسانی برخوردارند, به‌طور اساسی دنیا را از دیدگاه مشابهی می‌بینند. زوج هایی که هر دو تیپ شخصیتی شهودی و یا تیپ شخصیتی حسی دارند یکدیگر را راحت‌تر درک می‌کنند و احتمالاً بیشتر حس می‌کنند که زبان مشترکی برای ارتباط صحیح با همسر دارند.

درحالی‌که شباهت در تیپ شخصیتی حسی/ شهودی ممکن است در جذب زن و مرد به هم  تعیین‌کننده باشد, اما  داشتن تفاهم زن و شوهر در  بلندمدت ظاهراً موضوع مهم‌تری است.

نتیجه گیری:

تست mbti می تواند یک ابزار بسیار مهم است. شما با شناختن تیپ شخصیتی خود و شریک زندگیتان می توانید با همسر خود ارتباط بهتری داشته باشید. حتی تست mbti شما را کمک می کند تا بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید در نتیجه یک ازدواج موفقی را تجربه کنید.

تاریخ انتشار : ۲۸ام بهمن ۱۳۹۸

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید.

آزمون‌های مرتبط با این پست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: qotbino.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر