موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تیپ شخصیتی intp

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 23 دی 1400 ساعت 17:50

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان تیپ شخصیتی intp را مطالعه خواهید کرد.

109

تست شخیصت شناسی

درونگرا – شهودی – منطقی – ادراکی

مسائل رضایت بخش زیادی در ادراه‌ی یک شغل وجود دارد که کاملا بی نیاز از حمایت است.

مهندس

کلیاتی در مورد تیپ شخصیتی INTP در شخصیت شناسی تست MBTI

اگر فرد در تست MBTI شرکت کرده است و نتیجه آن تیپ شخصیتی INTP شده است باید بدانید که تیپ شخصیتی INTP به دلیل درونگرا بودنش بسیار ساکت است و بسیار مستقل عمل می‌کند. برای شخصیت INTP دقیق بودن بسیار مهم بوده، بسیار کنجکاو است. از نظر شخصیت شناسی این تیپ شخصیتی توان بالایی در حل مسئله دارد. ظاهری بسیار آرام و ساکت دارد. تحلیلگر خوبی است و هر آنچه به نظرش مثبت می‌رسد، به دنبال توضیح منطقی آن می‌گردد. این تیپ شخصیتی نیز فقط تحت تاثیر حرف منطقی متقاعد می‌شوند. تیپ شخصیتی INTP علاقمند به رشد و پرورش خود و دیگران است. از نظر شخصیت شناسی این تیپ شخصیتی نه تنها برای ارتقاء رشد و پروش خود کوشا است، بلکه سعی می‌کند به دیگران هم این امکان را بدهد تا رشد کنند. فرضیات و احتمالاتی که این تیپ شخصیتی برای حل مشکلات می‌آورد، بسیار شگفت انگیز است. همواره به روش‌های پیچیده می‌اندیشد. از لحاظ شخصیت شناسی بسیار دقیق و انعطاف پذیر بوده و ذهنی باز دارد. توانایی تمرکز بسیار زیادی دارد. 

در بررسی گزارش این تیپ شخصیتی در تست MBTI به درصدهای نتایج گزارش شده در نمودار هر بخش از فاکتورهای چهارگانه تست MBTI توجه داشته باشید. (درصد درونگرایی در برابر برونگرایی ، درصد حسی بودن در برابر شهودی بودن، درصد منطقی بودن در برابر احساسی بودن و درصد قضاوتی بودن در برابر دریافت گرا ). هرچه این درصد ها اختلاف بیشتری نسبت بهم داشته باشند، میتوان گفت تفسیر گزارش شده تست MBTI از نظر شخصیت شناسی به شخصیت فرد نزدیکتر است و هرچه این درصد ها به یکدیگر نزدیکتر باشند، میتوان گفت در تفسیر گزارش شده مواردی را مشاهده خواهید کرد که با شخصیت فرد انطباق کامل ندارد. این دلیل بر ضعف تست MBTI نیست. بلکه بیانگر نزدیک بودن ترجیحات فرد می باشد.

سازگاری تیپ شخصیتی INTP با دیگر شخصیت های MBTI

نکاتی در مورد رفتارهای تیپ شخصیتی INTP درمحیط کار

تیپ شخصیتی INTP می‌تواند به عنوان یک استراتژیست، هدف‌ها و استاندارد‌ها را بهبود بخشد، ولی در عمل معمولاً کار را به دیگران واگذار می‌ کند. شخصیت INTP همه چیز را به دقت بررسی و کنترل کرده، دقیقاً می‌داند که تضادها و اشکالات کجاها هستند. این تیپ شخصیتی ساختار خاصی را دوست نداشته و نمی‌پذیرد. برای خود محیطی انعطاف پذیر و بی ساختار را می‌پسندد. اگر نتواند از توانمندی‌های خود استفاده کند، معمولاً دچار افسردگی و بدبینی می‌شود. از نظر شخصیت شناسی ، تیپ شخصیتی INTP دوست ندارد دیگران را رهبری کند. به پایان رساندن کارها معمولاً برای این تیپ شخصیتی مشکل است. در عین اینکه مستقل است، نمی‌تواند کارها را به سرانجام برساند.

نقاط قوت کاری تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP به دلیل شهودی بودن ، دید جامع و کلی دارد و به صورت خلاقانه‌ای می‌تواند کارها را پیش ببرد. این تیپ شخصیتی می‌تواند مسائل پیچیده را به راحتی درک و حل و فصل نماید. از نظر شخصیت شناسی در برخورد با مسائل، بسیار غیر شخصی عمل می‌کند. می‌تواند به راحتی در مورد کاری که به او واگذار می‌شود ریسک کند. شخصیت INTP دارای قدرت استقلال بسیار زیادی است. این تیپ شخصیتی در شرایط بحرانی به راحتی خونسردی خود را حفظ کرده و منطقی تصمیم می‌گیرد. اعتماد به نفس بالایی نیز دارد.

نقاط ضعف کاری تیپ شخصیتی INTP

این تیپ شخصیتی به جزئیات توجهی ندارد و دید کلی نسبت به مسائل دارد. تیپ شخصیتی INTP دوست ندارد کارهای تکراری را انجام دهد و می خواهد که کارها را به روش خودش حل و فصل نماید. در محیط های قانونمند نمی‌تواند ماندگار باشد. از نظر شخصیت شناسی اعتماد به نفس کاذب بالایی دارد. گاهی نمی‌تواند مسائل پیچیده را به زبان ساده برای دیگران توضیح دهد. این تیپ شخصیتی بیشتر تئوریسین است تا اهل عمل باشد.

نکاتی برای نگه داشت تیپ شخصیتی INTP

مواردی که می‌تواند برای تیپ شخصیتی INTP رضایت شغلی را به همراه داشته باشد:

  • این تیپ شخصیتی باید بتواند در گروهی کوچک پذیرفته شده و کار کند.
  • بتواند کار را با معیارها و استانداردهای خودش پیش ببرد.
  • امکان این را داشته باشد تا بتواند برای خودش مستقل کار کند، در عین حال تمام کننده ی کار نباشد و کس دیگری کار را عملی کند.
  • از نظر شخصیت شناسی وقتی رضایت دارد که بتواند بدون قانون و قاعده کار کند.
  • کاری که به او محول می‌شود پیچیده باشد تا او بتواند استعدادهای خود را در آن نشان دهد.
  • مجبور نباشد سازماندهی و مدیریت را به عهده بگیرد.
  • نتیجه در کار زیاد مهم نباشد تا بتواند خلاقیت خود را بهتر بکار گیرد.

مشاغل مناسب از نظر شخصیت شناسی برای تیپ شخصیتی INTP 

گروه مراقبت‌های بهداشتی و علوم تجربی برای تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP به دلیل استعداد زیادی که در تجزیه و تحلیل مسائل دارد، در برخی از مشاغل گروه مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند جایگاه خود را بیابد. این تیپ شخصیتی ازسویی دوست دارد پای درد و دل مردم بنشیند و شنونده ی خوبی باشد. از این رو شغل‌های پرستاری و پزشکی از لحاظ شخصیت شناسی برای شخصیت INTP بسیار مناسب است. از طرفی به دلیل ذهن تحلیلی خود می‌تواند در مشاغل تحلیل داده های پزشکی هم موفق باشد.

  • متخصص مغز و اعصاب
  • دامپزشکی
  • جراح پلاستیک
  • پژوهشگر در زمینه ی داروسازی
  • روانشناس

گروه تجارت و سرمایه گذاری برای تیپ شخصیتی INTP

این تیپ شخصیتی یک استعداد ذاتی در زمینه ی درک مسائل کلان در حوزه ی صنعت و تجارت دارد. تیپ شخصیتی INTP به راحتی می‌تواند نقاط ضعف را در سیستم‌های موجود و ناکارآمد ببیند و مشکل آنها را با ایده‌های خلاقانه ی خود رفع کند. برخی از این مشاغل عبارتند از:

  • اقتصاد دان
  • تحلیلگر مسائل سرمایه گذاری
  • تحلیلگر مسائل تجاری
  • وکیل
  • کارآفرین
  • سرمایه گذار

گروه تکنولوژی داده‌ها برای تیپ شخصیتی INTP

تکنولوژی داده‌ها به دلیل پیچیدگی‌های زیادی که دارد، بسیاری ازاین تیپ شخصیتی را به لحاظ شخصیت شناسی به خود جلب می‌کند. این گروه شغلی به تیپ شخصیتی INTP این امکان را می‌دهد تا به تنهایی کار کند و ایده‌ها و خلاقیت خود را در این زمینه به مرحله ی ظهور برساند. برخی از این مشاغل عبارتند از:

  • طراح سایت
  • طراح نرم افزار
  • متصدی حفاظت از شبکه
  • متخصص توسعه ی شبکه‌

گروه آموزش و تحقیق برای تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP علاقه ی زیادی به تحقیق دارد و چون ترجیح می‌دهد به صورت انفرادی کار کند، این گروه شغلی می‌تواند برای او لذت بخش باشد. تدریس رشته‌های تخصصی و علمی می‌تواند این تیپ شخصیتی را به سوی خود جلب کند. برخی از این مشاغل عبارتند از:

  • استاد ریاضیات
  • استاد تاریخ
  • باستان شناس
  • محقق و پژوهشگر
  • فیلسوف

نکاتی در مورد انگیزش و نگه داشت تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP به دلیل درونگرا بودن ممکن است دوستان زیادی نداشته باشد. از نظر شخصیت شناسی حتی ممکنه از اینکه بخواهد دوست جدیدی پیدا کند، استقبال نکند. از این رو از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب کند. این تیپ شخصیتی نسبت به دوستان و افراد نزدیک به خود، بسیار وفادار و صمیمی است. شخصیت INTP به حرف دیگران توجه زیادی ندارد و برایش مهم نیست دیگران درباره ی او چه می‌گویند. معمولاً دوست ندارد از زندگی شخصی خودش صحبت کند به همین جهت ممکن است خودبین و خود خواه به نظر برسد. تیپ شخصیتی INTP بیشتر به بازی‌های فکری مانند شطرنج علاقمند است و معمولاً دوست ندارد ورزش های پر تحرک و کارهای عملی زیادی انجام دهد. از نظر شخصیت شناسی در تمام عمر یادگیرنده است و دوست دارد اطلاعاتش را نسبت به محیط و علم روز افزایش دهد.

پیشنهاداتی برای توسعه فردی تیپ شخصیتی INTP

  • تیپ شخصیتی INTP باید سعی کند نیازهای دوستان و اطرافیانش را دست کم نگیرد.
  • تیپ شخصیتی INTP باید تلاش کند تصمیمات خود را به تعویق نیاندازد.
  • تیپ شخصیتی INTP بهتر است در بحث‌های گروهی شرکت کند تا دیگران از نقطه نظراتش مطلع شوند.
  • شخصیت INTP باید احساساتش را بیان کند.
  • تیپ شخصیتی INTP نیاز به تقویت مهارت های ارتباطی و هوش هیجانی دارد.

رمز موفقیت یک تیپ شخصیتی INTP سازمان یافتگی بهتر، صبور بودن در مقابل سایرین و تلاش برای رسیدن به مهارتهای اجتماعی بیشتر است.

تعاملات و تیم سازی با توجه به ویژگیهای تیپ شخصیتی INTP

روحیات مشابه با شخصیت های تست MBTI

تیپ های شخصیتی MBTI که در لیست زیر آمده‌اند از نظر ارزش‌ها، حل مسئله و نگرش کلی به کار شبیه تیپ شخصیتی INTP ها هستند. از نظر شخصیت شناسی این تیپ های شخصیتی MBTI لزوماً بر سر همه ی مسائل با شخصیت INTP ها توافق ندارند و هیچ ضمانتی برای کنار آمدن این تیپ شخصیتی با تیپ‌های شخصیتی MBTI ذکر شده در پایین نیست. اما به تفاهم رسیدن آنها با این تیپ شخصیتی آسان است و به طور کلی دیدگاه مشابهی دارند.

INTJ، INFP، ENTP

تفاوت الهام بخش با شخصیت های تست MBTI

تیپ های شخصیتی MBTI که در زیر آمده‌اند از نظر شخصیت شناسی بسیار با شخصیت INTP متفاوت هستند، اما تیپ شخصیتی INTP ها ممکن است کار کردن با این تیپ های شخصیتی MBTI را به راحتی بپذیرند. زیرا برای این تیپ شخصیتی فرصت مناسبی برای رشد را فراهم می‌نمایند. در روابط کاری بین شخصیت INTP ها و این افراد باید تعادل مناسبی بین فرصت‌ها و مشترکات فراهم شود تا تجربیات و و دیدگاه‌ها راحت تر به اشتراک گذاشته شوند.

ENFP، ENTJ، INFJ، ISTP

مکمل بالفعل با شخصیت های تست MBTI

تیپ شخصیتی INTP در ابتدا ممکن است با افراد زیر نقاط مشترکی نیابد، اما وقتی بیشتر همدیگر را می‌شناسند به نقاط مشترک زیادی می‌رسند و ممکن است برای هم آموزگاران خوبی باشند. اگرچه ممکن است تیپ های شخصیتی MBTI زیر شخصیت INTP ها را در ابتدا به عنوان همکار نپذیرند، اما از نظر شخصیت شناسی روابط این تیپ شخصیتی ها دارای نقاط بالفعل همکاری زیادی خواهد بود تا از یکدیگر یاد بگیرند و پیشرفت کنند.

ENFJ، ESTP، ISFP، ISTJ

متضاد چالشی با شخصیت های تست MBTI

تیپ های شخصیتی MBTI زیر بیشترین پتانسیل تضاد را از نظر شخصیت شناسی با تیپ شخصیتی INTP دارند. اما بهترین فرصت برای رشد شخصیت INTP ها نیز هستند. از آنجایی که این شخصیت‌ ها به صورت پایه‌ای با تیپ شخصیتی INTP ها در تضاد هستند، در ابتدا رابطه با آنها برای این تیپ شخصیتی بسیار سخت خواهد بود. اما همین اختلاف ارزش‌ها و نقاط قوت آنها که نقاط ضعف تیپ شخصیتی INTP ها نیز هست به رشد آنها و این تیپ شخصیتی کمک زیادی خواهد کرد. اگر این گروه ها بتوانند روابط سالم کاری برقرار کنند از نظر شخصیت شناسی و رشد به یکدیگر بسیار کمک خواهند کرد.

 ESFP، ESTJ، ESFJ

نکته مهم در مورد تست MBTI

مطالبی که در مورد این تیپ شخصیتی MBTI  مطالعه نمودید، مربوط به لایه شخصیت این فرد بود. ممکن است در محیط کار دو تیپ شخصیتی مشابه رفتارهای گوناگونی را از خود بروز دهند. برای درک صحیح از این تفاوت ها باید از تست های لایه رفتار استفاده کنید. مناسب ترین تست رفتارشناسی برای درک بهتر تفاوت ها، تست دیسک باگزارش کامل است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: testotype.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر