موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

علت آمدن کف از دهان سگ

علت آمدن کف از دهان سگ

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 10:49

سگ‌ها حیوانات بسیار باهوش، پرجنب‌وجوش و فعالی هستند که همواره یار و همراه بشر بوده و هستند. در تمام زمینه‌ها و کارهای روزانه سگ، ازجمله حیوانات اهلی هستند که نقش به سزایی در کمک به انسان‌ها داشته‌اند. در جنگ‌ها، شکار، نگهبانی و حتی کارهای خانه به انسان کمک می‌کنند و از همه مهم‌تر برای انسان‌دوست و رفیق بوده‌اند. سگ‌ها نژادهای مختلفی دارند که فرد با توجه به علاقهٔ خود آن را انتخاب می‌کند و از آن نگهداری می‌کند. برای نگهداری و آموزش سگ در خانه باید مشکلات و رفتارهای آن را بدانید تا بتوانید با او راحت‌تر ارتباط برقرار کنید. برای مثال یکی از نکات مهم در نگهداری سگ، یافتن علت کف کردن دهان سگ که یکی از ویژگی‌های شایع و همیشگی سگ است، زیرا سگ‌ها بیشتر منظور خود را با زبان و دهان خود نشان می‌دهند.

تست شخیصت شناسی

اگر سگی را ببینید که از دهانش کف می‌آید ابتدا ممکن است فکر کنید که این کف کردن دهان سگ حتماً به دلیل بیماری هاری است اما همیشه این‌طور نیست و کف کردن دهان سگ دلایل علمی و جالب‌تری دارد و حتماً نباید نگران هار بودن سگ باشیم. این مشکل در گربه‌ها نیز دیده می‌شود و باید با رعایت نکات بهداشتی علت این مشکل را پیدا کنیم.

پتیالیسم

پتیالیسم همان سرازیر شدن آب دهان که در بین سگ‌ها رایج است و علائم و دلایل مختلفی دارد که در این مقاله از سایت واسط کالا برایتان شرح داده‌ایم و این کف کردن دهان سگ، گاهی از حد معمول فراتر می‌رود. دامپزشکان به این وضعیت پتیالیسم می‌گویند؛ که سگ بزاق بیشتری ترشح می‌کند و باعث تحریک و التهاب دهان سگ می‌شود.
البته این بیماری پتیالیسم دو نوع متفاوت دارد:

  • نوع اول) این نوع از بیماری در سگ‌هایی که سن پایین‌تری دارند رخ می‌دهد که در هنگام هیجان، ترس و تغذیهٔ سگ، بزاق زیادی از دهان سگ خارج می‌شود و این به دلیل هاپیتروفی غدد پاروتید ایجاد می‌شود.
  • نوع دوم) در این حالت بزاق بیش‌ازحد تولید نمی‌شود و افزایش بزاق وجود ندارد زیرا غدد بزاقی در این حالت فعال نیستند و فقط مقداری بزاق در ابتدا در دهان سگ جمع می‌شود و سرازیر می‌گردد.

واسط کالا کامل‌ترین و مهم‌ترین علت کف کردن دهان سگ را برای شما شرح داده است که امیدوارم پاسخگوی سؤالات شما باشد.

فعالیت و تحرک بدنی

اولین دلیل کف کردن دهان سگ تحرک زیاد او است .شاید با خود بگویید تحرک بدنی سگ چه تأثیری در کف کردن دهان او دارد؟

جالب است بدانید هنگامی‌که سگ‌ها بازی می‌کنند و تحرک دارند، بزاق بیشتری در دهان آن‌ها ترشح می‌شود و علاوه بر این تعداد نفس‌هایشان هم بیشتر می‌شود، سپس همراه شدن تنفس سگ با بزاق دهان آن‌ها، حباب‌هایی را روی زبان او تشکیل می‌دهد و ما متوجه می‌شویم که دهان او کف کرده است، این کف گاهی اوقات بر روی لب‌های سگ نیز ایجاد می‌شود.

2-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9.jpgعلت کف کردن دهان سگ

به همین علت است که سگ‌ها بیشتر مواقع هنگام دویدن با دهان باز و در برخی موارد با زبان آویزان می‌دوند. دویدن سگ علت‌های زیادی دارد گاهی برای بازی کردن، در زمان احساس خطر و دفاع از خود و صاحبش شروع به تحرک می‌کند.

اضطراب و استرس

از دیگر علت کف کردن دهان سگ، شروع استرس و هیجان در اوست. وجود ترس و استرس در سگ حتی باعث عرق کردن کل بدن او می‌شود. سگ‌هایی که نگهبان گله یا منازل هستند استرس و هیجانات بیشتری را تحمل می‌کنند به همین علت بیشتر اوقات در حال پارس کردن دیده‌شده اند و زمانیکه این سگ‌ها زبان خود را بیرون می‌آورند غباری از کف و آب بر روی زبان آن‌ها جمع شده است و به علت استرس واردشده غدد بزاقی بیشتر ترشح کرده‌اند.

حمله‌های ناگهانی و استرس‌های زیاد سگ علاوه بر کف دهان او، باعث می‌شود که سگ رفتارهای نامناسب و خشن از خود نشان دهد که این رفتارها حتی برای مدت طولانی در او می‌ماند.

بیماری‌های موثر در کف کردن دهان سگ

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد افرادی که آگاهی به شرایط و خصوصیات سگ ندارند در نگاه اولیه به سگی که زبانش کف کرده با خود می‌گویند این سگ مریض است و هاری گرفته است و با ترس و وحشت از او فرارمی‌کنند اما آن‌ها با فرار کردن خود باعث به خطر افتادن سلامتی‌شان می‌شوند چراکه سگ‌ها ضربان قلب انسان را حس کرده و می‌دانند که او ترسیده بیشتر او را دنبال خواهند کرد.

باید بدانید که در موارد اندکی این کف کردن دهان سگ می‌تواند به علت بیماریشان نگران‌کننده باشد؛ اما زمانی که سگ‌ها در حالت عادی قرار دارند و استرس و تحرک زیادی ندارد و دهانش کف کرد، باید این مورد را حتماً پیگیری کنید و از وجود بیماری‌های سگ جلوگیری کرد.

معده درد

درد معده بدترین علت کف کردن دهان سگ است اگر سگ شما خوراکی مضر و نامناسبی مصرف کرده باشد این حالت برایش پیش می‌آید و تا آن را بالا نیاورد آرام نمی‌شود.

3%D9%85%D8%B9%D8%AF%D9%87.jpgدرد معده یکی از دلایل کف کردن دهان سگ

تشنج کردن

تشنج کردن سگ نوع دیگر از بیماری‌های یک سگ است که به دلایل مختلفی مانند بیماری‌های کبدی و کلیوی سگ، رخ می‌دهد. البته با رسیدگی‌های به‌موقع، جای نگرانی نیست و یک دامپزشک خوب می‌تواند علت را بیابد و سگ را درمان کند.

هاری

البته اگر بیش‌ازحد دهان سگ کف کرد این می‌تواند یکی از علائم هاری باشد. توجه به رفتار سگ مانند گاز گرفتن مکرر قسمتی از بدنش که توسط حشرهٔ ناقل نیش‌زده شده و لگدزدن به اطراف، برای تشخیص هاری ضروری است زیرا رفتار سگ در هاری نامنظم خواهد شد. حتی در موارد شدیدتر شدن این بیماری، سگ‌ها به صدا و نور حساس می‌شوند و این بیماری خطرناک حتی منجر به مرگ سگ خواهد شد.

بیماری کنل کاف

بیماری کنل کاف یک بیماری مسری است و سگ‌هایی که در ارتباط با دیگر سگ‌ها هستند و یا با رفتن به پانسیون، بیمارستان و کلینیک دامپزشکی می‌روند به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری باعث عفونت قسمت فوقانی دستگاه تنفس می‌شود که شامل سرفه خشک، همراه با گرفتگی سینه یا بالا آوردن کف سفید بر روی زبان سگ می‌شود. این کف در اطراف دهان سگ هم دیده می‌شود.

عفونت قارچی

عفونت قارچی از دیگر بیماری‌های سگ است که علت کف دهان سگ است. سگ‌ها حیوانات کنجکاوی هستند و همین ویژگی آن‌ها باعث شده است که در معرض عفونت‌های قارچی قرار می‌گیرند مثلاً با کندن زمین و بوکردن آن، فضولات پرندگان، خفاش، مرغ و غیره ارگانیسم قارچی وارد بدن آن‌ها می‌شود و عفونت قارچی در بدن آن‌ها منقل می‌شود که این بیماری با علائمی مانند سرفه‌های شدید و ترشح کف سفید در دهان آن‌ها همراه است.

4%D8%B9%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%82%D8%A7%D8%B1%DA%86%DB%8C.jpgعفونت قارچی

هاری چیست؟

نوعی بیماری است که از طریق بزاق یک‌دهان سگ هار به زخم باز سگ دیگر و از طریق گزش حشرات ناقل، انتقال پیدا کند.

البته امروزه با واکسینه کردن سگ‌ها، بیماری هاری کمتر دیده می‌شود و به‌راحتی قابل‌درمان است. تشخیص قطعی بیماری هاری را فقط یک دامپزشک خوب انجام می‌دهد. او با نمونه‌برداری از تکه‌ای از مغز سگ و انجام معاینات مناسب بر روی آن متوجه این بیماری می‌شود.

علت کف کردن دهان سگ، می‌تواند بروز بیماری‌های دیگری مانند سکته مغزی، صرع، افت فشارخون یا مشکلات عصبی برای سگ باشد. شاید برایتان جالب باشد که سگ‌ها هم بیماری‌های مشترک با انسان را دارند اما این بیماری در سگ‌ها با علائم متفاوت‌تری رخ می‌دهد. برای تشنج سگ بی‌حرکت می‌شود و با چشمان باز به زمین می‌افتد و تمام بدن او عرق می‌کند.

مشکلات عصبی سگ

مشکلات عصبی سگ خود شامل موارد متعددی می‌شوند ازجمله: ناراحتی‌هایی که در معده و در دستگاه گوارش رخ می‌دهد، مشکلات نفسی و غیره که نه‌تنها سگ بلکه تمام حیوانات خانگی را تحت تأثیر می‌دهند. به‌طورکلی مشکلات عصبی عامل همهٔ بیماری‌های سگ هستند، سگ‌هایی که تحرک و استرس بیشتری دارند بیشتر در معرض این مشکلات هستند درنتیجه زودتر فرسوده می‌شوند و توانایی نگهبانی ندارند.

مشکلات دندان و لثه

ازآنجایی‌که سگ‌ها دندان‌های قوی و تیزتری برای خرد کردن دارند و بیشتر از دیگر حیوانات غذاهای سفت و سختی مانند استخوان می‌خوردند باید همواره به بهداشت دهان و دندان آن‌ها رسیدگی شود. کاهلی کردن در رسیدگی به بهداشت دهان و دندان او عوارضی مانند پوسیدگی دندان یا التهاب لثه را به همراه دارد که باعث بروز دردهای شدید در سگ شما می‌شود و درنتیجه بزاق دهان او بیشتر ترشح کرده و منجر به تجمع حباب‌هایی در زبان او می‌شود.

5-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpgرسیدگی به بهداشت دهان

پس سعی کنید حداقل هرچند ماه یک‌بار با کمک یک دامپزشک باتجربه به دندان و لثه‌های او رسیدگی کنید مخصوصاً اگر به سگ خود غذاهایی سفت و سختی می‌دهید.

مصرف مواد سمی و مخدر

در موارد نادری پیش می‌آید که سگ مواد سمی یا مواد مخدر و الکلی را مصرف کرده است که برایش بسیار خطرناک هستند و مشکلات بزرگی خواهد داشت.

علت کف کردن دهان سگ این است که سگ بعد از غلبهٔ سم بر بدنش سعی می‌کند که سم موجود در بدن خود را دفع کند و به همین دلیل بزاق بیشتری در دهانش ترشح می‌شود.

توجه داشته باشید، حتی اگر شک کرده‌اید که سگ شما مواد سمی خورده است حتماً او را به یک کلینیک دامپزشکی برسانید زیرا تشخیص سم خوردن او برای شما کار ساده‌ای نیست و فقط دامپزشک متخصص باید او را معاینه کند و سریعاً مداوای خود را شروع کند.

اگر از سم‌های کشنده مورچه و موش و یا از حشره‌کش‌هایی برای دفع کک و حشرات اطراف در منزل استفاده می‌کنید مراقب باشید تا سگ مکان‌های کثیف را با زبانش تمیز نکند.

مسمومیت سگ

علاوه بر کف کردن دهان سگ، علائم دیگری برای مسمومیت سگ‌ها گفته‌شده تا زودتر متوجه او شویم. ازجمله این موارد می‌توان به استفراغ، ضعف، گمراهی، عدم هماهنگی، لرزش، تشنج، بی‌حالی، تنفس افسرده، فشارخون پایین، رنگ‌پریدگی غشای مخاطی، تشنگی بیش‌ازحد، ضربان قلب نامنظم او اشاره کرد.

6-%D9%85%D8%B3%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA.jpgمسمومیت

در برخی از نژادهای سگ این مسمومیت با مصرف مواد گیاهی هم اتفاق می‌افتد. به همین دلیل باید بسیار مراقب باشید تا آن‌ها مواد سمی را نخورند زیرا حیوانات خانگی ما نمی‌دانند که موادی که می‌خورند سمی است یا نه.
مسمومیت با مواد گیاهی در گربه‌ها بیشتر دیده می‌شود.

پریدن شی‌ء در گلوی سگ

گاهی اوقات پرت شدن یک‌تکه چوب، یا وسیلهٔ بازی یا غذای سگ در گلویش علت کف کردن دهان سگ است. حتی مشکلاتی در بلعیدن مواد غذایی هم می‌تواند برای سگ دردناک باشد و همین باعث شود دهان او شروع به کف کردن کند؛ زیرا ترس از خفه شدن سگ علاوه بر ترشح بزاق بیشتر در دهان او، راه گلوی او بسته‌شده و بزاق دهانش جمع می‌شود.

البته چون حیوانات زبان ندارند و نمی‌توانند بگویند که چیزی در گلویشان مانده فقط با صدای خس‌خس و کف کردن دهان آن‌ها می‌توان متوجه این مسئله شد. برای تشخیص بهتر دهان سگ را بازکنید و با چراغ‌قوه گلوی او را مشاهده کنید تا اگر مطمئن شدید، بتوانید آن را از گلوی سگ خارج کنید.

اما اگر نتوانستید شی‌ء را از گلوی او بیرون بیاورید حتماً او را به دامپزشک نشان دهید.
امیدوارم تا این قسمت از مقالهٔ ما در سایت واسط کالا استفاده کرده باشید و تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کمبود آب کافی

واضح است که همهٔ حیوانات هنگام دویدن و ورزش کردن به مقدار قابل‌توجهی آب احتیاج دارند زیرا مقداری از این آب صرف ساختن اکسیژن موردنیاز بدن آن‌ها می‌شود و مقداری برای رفع خستگی و اگر این مقدار آب به آن‌ها نرسد نمی‌توانند به‌خوبی بدوند ورزش کنند. تشنگی در سگ‌ها باعث کف کردن دهان آن‌ها می‌شود.

7-%DA%A9%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A2%D8%A8-%DA%A9%D8%A7%D9%81%DB%8C.jpgعلت کف کردن دهان سگ

در سگ‌ها این کمبود آب با خشک شدن و گاهی اوقات کف کردن زبان تشخیص داده می‌شود. به همین دلیل باید قبل از بازی کردن ورزش با سگ و حتی در مأموریت‌هایی که از سگ کمک گرفته می‌شود، آب کافی به همراه داشته باشید.

گرمای بیش‌ازحد

در فصل تابستان علاوه بر اینکه همهٔ حیوانات به مصرف آب بیشتری احتیاج دارند، گرمای موجود در هر منطقه می‌تواند علت کف کردن دهان سگ باشد. گاهی اوقات در جاده‌ها سگ‌هایی را دیده‌اید که از شدت گرما زبان خود را بیرون می‌آورند و به دنبال آب هستند. رساندن آب کافی به این سگ‌ها برای خنک کردن بدن و آشامیدن به آن‌ها کمک بزرگی می‌کند.

همان‌طور که مطالعه کردید، عوامل زیادی علت کف کردن دهان سگ بودند و با رسیدگی به‌موقع می‌توان به سگ‌ها کمک کرد. برای خواندن ادامهٔ مطلب با واسط کالا همراه باشید.

خوردن خوراکی‌های بدمزه و قرص ضد انگل

طعم بد برخی از خوراکی‌ها و داروهای خوراکی باعث ترشح بزاق بیشتر در دهان سگ می‌شود تا سگ بتواند با آب دهان خود طعم تلخ و بد آن را از بین ببرد و شما در این حالت فکر می‌کنید که دهان سگ کف کرده است و این به علت بیماری او باشد.

پرتاب کف دهان سگ

اگر سگی سعی دارد کف و آب دهان خود را به بیرون پرتاب کند و حال مطلوبی ندارد نگران نباشید این اتفاق برای مشکلات معده و گوارش او است زیرا سگ‌ها سعی می‌کنند مواد نامناسبی که خورده‌اند را بیرون بیندازند و معدهٔ خود را تخلیه کند. توجه کنید که رعایت نکات بهداشتی در برخورد با این سگ‌ها بسیار مهم است، زیرا پرتاب بزاق سگ به‌طرف شما می‌تواند خطرناک باشد.
از طرفی این بزاق دهان سگ نجس است و پرتاب این بزاق بر لباس هیچ‌کس برایش خوشایند نیست.

8-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%81-%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpgعلت کف کردن دهان سگ

آیا سگ‌های گرسنه بزاق‌ ترشح می‌کنند؟

در برخی فیلم‌ها و شاید به‌وضوح دیده‌اید که سگ‌ها هنگام گرسنگی زبان خود را بیرون می‌آورند و در خیابان‌ها به دنبال غذا هستند. باز بودن دهان سگ‌ها به دلیل آمادگی و دقت آن‌ها برای یافتن غذا است. سگ‌ها حیوانات بسیار باهوشی هستند که قدرت تعلیم بالایی دارند و در کارهای منزل به صاحبان خود کمک می‌کنند. دهان سگ‌ها در مواقع هیجان و استرس بزاق ترشح می‌کند و هنگامی‌که سگ‌ها گرسنه هستند بعد از دیدن و حتی رسیدن بوی غذا به آن‌ها بزاق بیشتری در دهان آن‌ها ترشح می‌شود.

علت کف کردن دهان سگ در خواب

اگر سگ در خواب باشد و شما متوجه شدید کف زیادی از دهانش به بیرون می‌آید، این مشکل می‌تواند نشان از بیماری‌های عصبی باشد که در بالا نیز گفته شد. البته سگ‌های زیادی هستند که در خواب تشنج می‌کنند و صاحبان آن متوجه نمی‌شوند و همین باعث مرگ خاموش سگ‌ها در خواب شده است.

اگر متوجه کف کردن دهان سگ در خواب شدید سعی کنید بیدارش کنید البته زیاد به او نزدیک نشوید شاید این کف کردن به دلیل هار شدن است و شما از آن اطلاع ندارید. اگر بعد از بیدار شدن سگ متوجه شدید حال مساعدی ندارد و یا اگر اصلاً بیدار نشد حتماً او را به کلینیک ببرید؛ و اگر می‌توانید دامپزشک را فوراً به منزل خود بیاورید.

9-10.jpgعلت کف کردن دهان سگ

فواید کف کردن دهان سگ

برای کف کردن دهان سگ علت‌هایی را بیان کردیم و دانستیم که سگ‌ها چه بیماری‌ها و مشکلاتی دارند. اکنون برایتان برخی از فواید آن را بیان می‌کنیم.

ازجمله فواید بزاق سگ این است که از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. در بزاق سگ‌ها آنزیم‌های هضم‌کننده وجود ندارد و فقط به غذا کمک می‌کند تا راحت‌تر داخل معده منتقل شود.

تشخیص علت کف دهان سگ

برای تشخیص کف موجود در دهان سگ و بالا آوردن آن، ابتدا باید به رفتار سگ دقت کنید اگر رفتار او طبیعی نیست و تعداد دفعاتی که از دهانش کف به بیرون می‌ریزد بیشتر شد و علائم غیرعادی از خود نشان داد و به‌طورکلی حال مساعدی نداشت باید فوراً او را به دامپزشک ببرید تا برای سگ دارو تجویز کند و او را مداوا کند زیرا باوجوداین علائم می‌تواند بیماری خطرناکی به وجود آید.

درمان بیماری خفیف

اما اگر سگ علائم خفیفی داشته باشد و رفتارش طبیعی باشد می‌توانید با شناسایی علت کف دهان سگ او را از خطرات احتمالی حفظ کنید و با روش‌های زیر از بیماری‌هایش جلوگیری کنید مثلاً اگر سگ بیماری کنل کاف داشته باشد با یک استراحت 5 روزه خودبه‌خود خوب می‌شود. یا با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ویروسی که در بدن سگ است از بین می‌رود. عفونت باکتریایی برای سگ می‌تواند خطرناک باشد و باید به آن رسیدگی شود.

اگر متوجه شدید که سگ شما مشکلات معده و نفخ دارد باید مواظب باشید زیرا این مشکل نیز می‌تواند برای سگ کشنده باشد اگر شکم سگ متورم و سفت شد و حال خوبی نداشت مثلاً ناله می‌کند، نمی‌خوابد و استفراغ می‌کند خیلی سریع او را به اورژانس ببرید.

10-4.jpgعلت کف کردن دهان سگ

دامپزشک با واردکردن یک لوله به معدهٔ سگ و با خارج کردن هوای داخل معدهٔ سگ، از مرگ نجاتش می‌دهد؛ اما اگر این کار در برخی از سگ‌ها امکان‌پذیر نباشد از سوز آسپراسیون و یا تزریق سرم استفاده می‌کند. سپس دامپزشک برای او رژیم غذایی ویژه‌ای تجویز می‌کند.

پیشگیری از بالا آوردن کف دهان سگ

  1. واکسیناسیون به‌موقع و درست
  2. به سگ غذای زیادی ندهید و در عوض غذای کم با وعده‌های غذایی زیادی را بدهید.
  3. سگ را تعلیم دهید تا تند غذا نخورد.
  4. بعد از غذا خوردن به سگ فعالیت زیاد ندهید.
  5. به سگ استرس وارد نکنید.

کلام آخر

از همراهی شما متشکرم. برای اطلاعات بیشتر در مورد محل نگهداری سگ می ‌توانید به ویکی پدیا مراجعه کنید. همچنین جهت اطلاعات بیشتر در مورد سگ می توانید به وبسایت واسط کالا یا اپلیکیشن واسط کالا مراجعه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه نمایید:

منابع:
barkpost.com
.canidae.com
wagwalking.com
mypetneedsthat.com
dogster.com
barkingroyalty.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: vasetkala.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر