موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

سفر قهرمانی در ادبیات

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 20:58

تست شخیصت شناسی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

3 رئیس و مؤسس مؤسسة The Radiance of Hope Counseling Center

4 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

چکیده

اصطلاح «پسایونگی» به گروهی از روان‎شناسان و روان‎کاوان اطلاق می‎شود که پس از آشنایی با نظریات کارل‎گوستاو یونگ[i]به بررسی، نقد و تحلیل آرای وی در ابعاد مختلف آن پرداختند. مکتب «پسایونگی» خود به سه مکتب کلاسیک[ii]، رشد[iii] و کهن‎الگویی[iv] تقسیم می‎شود. مکتب کهن‎الگویی جیمز هیلمن[v] پیوند عمیقی با ادبیات و متون ادبی دارد. از رهگذر رشد و گسترش مکتب هیلمن، انواع سفر قهرمانی در این مکتب شکل گرفته است که عبارت‎اند از: سفر قهرمانی کارول.اس.پیرسون،[vi] سفر قهرمانی مرد رابرت بلای،[vii] سفر قهرمانی زن مورین مرداک[viii] و کلاریسا پینکولا استس.[ix] تیپ‎شناسی جین شینودا بولن[x] نیز یکی از روش‎های نقد کهن‎الگویی در حوزۀ شناخت تیپ و شخصیت قهرمان است. نتایج این نوشتار نشان می‎دهد، با استفاده از این الگوهای سفر قهرمانی، بسیاری از متون ادبیات فارسی چه کلاسیک و چه معاصر را می‎توان تحلیل و بررسی کرد. در این مقاله از متون متنوّعی مثل افسانه‎ها و رمان‎های معاصر استفاده شده است تا گستردگی این الگوها را به‎خوبی نشان دهد.

کلیدواژه‌ها


561517425176.jpg

یاحقی, محمدجعفر, اسمعلی پور, مریم, طوماری, شاهدخت, قائمی, فرزاد. (1396). الگوهای سفر قهرمانی از نگاه پسایونگی و کاربرد آن در تحلیل متون ادبی. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 8(27), 159-182.

محمدجعفر یاحقی; مریم اسمعلی پور; شاهدخت طوماری; فرزاد قائمی. "الگوهای سفر قهرمانی از نگاه پسایونگی و کاربرد آن در تحلیل متون ادبی". پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 8, 27, 1396, 159-182.

یاحقی, محمدجعفر, اسمعلی پور, مریم, طوماری, شاهدخت, قائمی, فرزاد. (1396). 'الگوهای سفر قهرمانی از نگاه پسایونگی و کاربرد آن در تحلیل متون ادبی', پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 8(27), pp. 159-182.

یاحقی, محمدجعفر, اسمعلی پور, مریم, طوماری, شاهدخت, قائمی, فرزاد. الگوهای سفر قهرمانی از نگاه پسایونگی و کاربرد آن در تحلیل متون ادبی. پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی, 1396; 8(27): 159-182.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: lit.iaushk.ac.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر