موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

كوتاه كردن سبيل خرگوش

كوتاه كردن سبيل خرگوش

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 07 خرداد 1400 ساعت 19:06

اغلب ایرانی ها از خرگوش ها ، گربه ها ، سگ ها ، همستر هاو خوکچه ها به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می کنند. اما شاید نیمی از آن ها به علت عدم آگاهی اصول صحیح نگهداری از حیوانات را رعایت نمی کنند. بدین ترتیب به تدریج یا به صورت ناگهانی حیوان بیمار می گردد و یا ممکن است جان خود را از دست بدهد. در این بخش به منظور سلامتی یکی از این حیوانات ( یعنی خرگوش ها ) ، در مورد نکات کلیدی مهم که باید در مراقبت از خرگوش رعایت گردد صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

تست شخیصت شناسی

fsci4411.jpg

مراقبت از خرگوش

نگهداری از خرگوش خانگینیازمند رعایت نکاتی می باشد و بدون در نظر گرفتن و یا رعایت آن ها امکان دارد به خرگوش شما آسیب وارد گردد یا حتی بیمار شود . در ادامه در مورد هر کدام از آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

1k_reward_after_14_rabbits_abandoned_in_0_4078949_ver1.jpg

نکته اول مراقبت از خرگوش : جویدنی ها

دادن جویدنی به خرگوش ها موجب آن می گردد که آن ها از جویدن وسایل خانه دست بکشند. شاخه های درختهای سیب و اشنگ که سم پاشی نشده اند بهترین گزینه ها خواهند بود. در صورتی که شما به درخت سیب سمپاشی نشده دسترسی نداشته باشید، می توانید از فروشگاه های لوازم حیوانات خانگی اسباب بازی ها و جویدنی های مخصوص خرگوش ها را تهیه کنید. همراهان مجله ی پزشکیآسان طبتوجه داشته باشید، شاخه های درختان هلو، آلو و گیلاس برای جویدن خرگوش ها ایمن نمی باشند.

نکته دوم مراقبت از خرگوش : فعالیت بدنی

خرگوش های وحشی حیوانات فوق العاده فعالی می باشند. آن ها می دوند و یکدیگر را دنبال می کنند تا طبقه ی اجتماعی خود را در سطح بالایی قرار دهند، از دست شکارچیان فرار کرده و به دنبال غذا میروند. اگر یک خرگوش بدون فعالیت کافی باشد، مشکلات سلامتی یا بیماری برایش به وجود خواهد آمد. خرگوش های غیرفعال اغلب دچار چاقی می گردند و در نتیجه مشکلات قلبی و عروقی، فشار بر مفاصل و ستون فقرات به وجود می آید. همچنین خرگوش هایی که فعالیت کافی نداشته باشند، استحکام استخوانی ضعیفی داشته و عضلاتشان خوب پرورش نخواهد یافت. عدم فعالیت های بدنی ، چاقی و همین طور مشکلات گوارشی برای خرگوش ها به دنبال دارد.

اگر خرگوش شما روزانه به مدت دو ساعت اجازه ی فعالیت داشته باشد، تمام مشکلات ذکر شده قابل پیشگیری می باشند. این خرگوش ها شاداب تر می باشند و کمتر به مشکلات رفتاری مبتلا می گردند.

conejo_by_soniiabardii-d6ue6tz.jpg

پیدا کردن اسباب بازی برای سرگرم شدن خرگوش کار دشواری نمی باشد. خرگوش ها وسائل مقوایی را دوست دارند، جعبه های خالی دستمال کاغذی و یا جعبه هایی از هر نوع و اندازه می توانند حیوان را سرگرم کنند . فروشگاه های لوازم حیوانات خانگی نیز اسباب بازی های مختلفی برای خرگوش ها عرضه می کنند.

preview-ruby.jpg

Click here to preview your posts with PRO themes ››

نکته سوم مراقبت از خرگوش : برنامه ی منظم روزانه

خرگوش ها حیواناتی می باشند که برنامه ی منظم روزانه را دوست داشته و هرگونه تغییر باعث آشفتگی آن ها می گردد. برای یک خرگوش بهتر است که وقت خاصی را برای کار هایی نظیر تمیز کردن قفس، تغذیه و توجه به او در نظر گرفته شود. در بعضی از مواقع تغییر در برنامه ی روزانه می تواند منجر به بروز مشکلات رفتاری در حیوان گردد. بنابر این هرگونه تغییر مورد نیاز باید به تدریج انجام گیرد.

نکته چهارم مراقبت از خرگوش : خرگوش های اجتماعی

خرگوش ها حیوانات فوق العاده اجتماعی می باشند و نیاز به زمانی برای حضور در کنار شما و خانواده تان و همین طور برقراری رابطه ی اجتماعی دارند. خرگوشی که به او توجه کافی نمی شود ( حتی اگر اجازه ی خروج از قفس و  اسباب بازی های زیادی نیز داشته باشد ) دچار افسردگی و بیماری می گردد. بنابراین یک خرگوش همواره نیازمند به تعاملات اجتماعی می باشد. پس بهتر است روزانه برای محبت کردن و عشق ورزیدن به خرگوش خود زمبنی را در نظر بگیرید، مطمئن باشید که حتما نتیجه ی آن را مشاهده خواهید کرد.

hutch_shelf1.jpg

نکته پنجم مراقبت از خرگوش : آراستن خرگوش

خرگوش ها حداقل هفته ای یکبار نیازمند به آراستن هستند که این میزان در دوره ی ریزش روزانه بیشتر خواهد بود ( معمولا ریزش مو در اثر حساسیت فصلی ) . ریزش موی خرگوش ها یک الی چهار بار در سال رخ می دهد که این میزان بستگی به نوع نژاد، گرما و محیط نگهداری آن ها خواهد شد. برس کشیدن، فرآیند ریزش مو را آسان تر و راحت تر کرده و از مشکل انسداد روده پیشگیری خواهد کرد.

نژاد های آنقوره، آمریکن فوزی لوپ ها، لاین هد ها و جرسی وولی ها نیازمند به آراستن بیشتری می باشند. اگر این نژادها به طور روزانه آراسته نگردند و مو های آن ها برس کشیده نشود، امکان گره خوردن مو ها وجود دارد. اگر در شهری زندگی می کنید که تابستان هوا بسیار گرم است، بهتر است موهای بلند حیوان را کوتاه کنید و به خرگوش خود اجازه بدهید تا گرمای بدنش را تخلیه کند. کوتاه کردن مو ها به اندازه ی 2 سانتی متر و یا در فصول بسیار گرم یا بسیار گرم تا 2.5 سانتی متر انجام می شود. مشکلی وجود نخواهد داشت اگر اجازه دهید تا در زمستان موها مثل حالت اول رشد داشته باشند و بلند شوند.

preview-ruby.jpg

Click here to preview your posts with PRO themes ››

ناخن های خرگوش های خانگی باید هر ماه و در صورت لزوم ماهی دو بار کوتاه گردد. اگر برای آن ها امکان حفر کردن فراهم نمایید ، ناخن ها کمتر بلند می گردند. ناخن گیر های شکل گیوتینی که برای گربه ها استفاده می گردند، برای خرگوش ها نیز مناسب می باشند. هربار به مقدار کم ناخن باید از انتها کوتاه گردد و باید دقت داشته باشید که به اشتباه رگ داخل ناخن بریده نشود. اگر نمی توانید رگ داخل ناخن را مشاهده کنید، حیوان را برای کوتاه کردن ناخن ها نزد دامپزشک مجرب ببرید. اگر ناخن دچار خونریزی گشت، نگران نباشید. مقداری آرد روی محل خونریزی مالیده و کمی فشار بدهید ( فشار زیادی وارد نکنید که حیوان اذیت شود یا آسیب ببیند ).

rabbit7727960a8.jpg

بیشتر بدانید : نکات جالب برای مراقبت از خرگوش خانگی

اغلب ترشحات خشک شده در گوشه ی چشم خرگوش ها مشاهده می گردد. جز در مواردی که این میزان زیاد باشد، جای نگرانی نخواهد بود ( اگر ترشحات زیاد بود فورا به دامپزشک مراجعه کنید تا زمان از دست نرود ). با دستمال تمیز مرطوب و یا با گوش پاک کن و با دقت فراوان این قسمت را تمیز نمایید.

هیچ گاه خرگوش را حمام نکنید. اگر بدن خرگوش کثیف و آلوده شد، ابتدا او را برس بکشید تا گره ها باز شوند و شاید قسمتی از آلودگی توسط مو های روی برس جدا شود، سپس حوله و یا دستمال نرمی را کمی خیس نمایید و به آرامی روی بدن خرگوش بکشید و در پایان نیز دوباره با شانه ی نرمی بدن او را شانه نمایید. خرگوش ها به آسانی دچار سرما خوردگی و عفونت های سیستم تنفسی می گردند و حمام کردن آن ها باعث بیماری های جدی خطرناک و در نهایت مرگ آن ها خواهد شد.

نکته ششم مراقبت از خرگوش : عقیم کردن

خرگوش ها به محض رسیدن به سن بلوغ باید عقیم گردند ، البته این مورد به مسائل زیادی نظیر خواست شما برای بچه دار شدن آن ها و غیره بستگی دارد . این عمل موجب کاهش مشکلات رفتاری در خرگوش و همین طور باعث طول عمر حیوان می گردد.

cambridge-colours-brc-babies-for-christmas-eve-12.jpg

سرطان رحم رایج ترین سرطان در میان خرگوش های ماده است و سرطان بیضه شایع ترین سرطان در میان خرگوش های نر می باشد ( این مسئله به این معنی نیست که تمام خرگوش ها دچار سرطان می شوند ، اما این مسئله در مورد اکثریت آن ها صدق می کند). عقیم کردن خرگوش ها احتمال بروز حیوان به این نوع بیماری ها را کاهش می دهد.

منبع : https://mag.asanteb.com


منبع: mag.asanteb.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر