موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

آموزش ترکیب رنگ ها در نقاشی

آموزش ترکیب رنگ ها در نقاشی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 23:39

ترکیب رنگ در نقاشی

برای ترکیب رنگ در نقاشی از پودرها و مواد رنگی استفاده می کنند، که هر رنگ متشکل از رنگدانه، رزین، حلال، ماده خشک کن می باشد. وسایلی نظیر گواش، پاستل، رنگ روغن، و غیره هستند که می توان ترکیب رنگی زیبایی را به طرح ها و نقاشی ها داد. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با فرمول های ترکیب رنگ آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

تست شخیصت شناسی

اصول و فرمول ترکیب رنگ در نقاشی

معمولا جور کردن و همرنگ کردن ترکیب رنگ ها در نقاشی یکی از سخت ترین کارهاست. بنابراین برای آسانی کار شما ابتدا باید رنگ های اصلی که شامل زرد، آبی و قرمز هستند را بشناسید.
معمولا سایر رنگ ها از ترکیب این سه رنگ با رنگ های خنثی که سفید و سیاه هستند حاصل می شود. رنگ های ثانویه همان ترکیب رنگ های اصلی با هم می باشند. بدین صورت که از ترکیب رنگ زرد +قرمز=نارنجی، قرمز+ آبی= بنفش، آبی+ زرد= سبز به وجود می آید.
همینطور رنگ های گرم شامل قرمز، زرد و نارنجی، صورتی، کرم و قهوه ای و رنگ های سرد بنفش، آبی و سبز، سفید ، سیاه و خاکستری هستند، که این نام گذاری الهام گرفته از طبیعت می باشد.
معمولا با کم و زیاد کردن هر یک از رنگ ها در ترکیبات فوق تمایل به رنگ غالب بیشتر می شود. تمامی رنگ ها نیز با ترکیب با رنگ سفید کمرنگ تر شده و در ترکیب رنگ های اصلی و ثانویه با رنگ مشکی تیره و کدر می شوند.
اما برای تیره تر شدن در ترکیب رنگی نباید از رنگ سیاه استفاده کرد، زیرا ظاهر تابلو نقاشی را کدر و مات نشان می دهد. همچنین با اضافه تر کردن رنگ سفید برای روشن تر کردن رنگها موجب می شود سفیدکی بعد از خشک شدن رنگ به ویژه در نقاشی رنگ روغن حاصل آید.

طبق این اصول ترکیبات رنگی از سه رنگ اصلی به وجود می آید.

از ترکیب دو رنگ اصلی مکمل رنگ اصلی سوم به دست می آید. به عنوان مثال از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز، بنفش به وجود می آید، که مکمل رنگ زرد است، و از ترکیب زرد با قرمز، نارنجی حاصل می شود که مکمل رنگ آبی می باشد.
مکمل سفید رنگ سیاه است و مشکی مکمل رنگ سفید اشباع شده می باشد. رنگ های مرتبط آنهایی هستند که در چرخه رنگ مجاور هم بوده و یا به عبارتی رنگ های هم جوار را رنگ های مرتبط می گویند.
به طور مثال رنگ های قرمز، زرد و نارنجی مرتبطند زیرا در یک خانواده رنگی مشترکند و جزو رنگ های گرم نیز هستند.
به همین ترتیب آبی متمایل به سبز، آبی و ارغوانی مایل به آبی نیز با هم به دلیل اشتراک رنگ آبی مرتبطند و جزو رنگ های سرد محسوب می شوند.

نتیجه ترکیب سه رنگ اصلی با رنگ های دیگر

در ادامه به بررسی ترکیب و فرمولاسیون هر یک از رنگ اصلی با رنگ های دیگر می پردازیم و درجه تیره و روشنی رنگ غالب را شرح می دهیم.

نتایج ترکیب رنگ صلی قرمز با رنگ های اصلی، خنثی

قرمز کم+ آبی= نیلی ، قرمز کم+ سفید= صورتی ،  قرمز کم+ زرد+ آبی= قهوه ای
قرمز زیاد+ آبی= سرخابی  ، قرمز زیاد+سیاه= جگری ، قرمز زیاد+ زرد+آبی= خرمایی

ترکیب رنگ آبی با رنگ های اصلی و خنثی

آبی کم+ زرد= سبز ، آبی+ سیاه= سرمه ای ، آبی+ سفید+ سیاه= طوسی
آبی + قرمز = بنفش ، آبی+ سفید= آبی آسمانی

ترکیب رنگ زرد با رنگ های اصلی و خنثی

زرد+ قرمز= نارنجی ،  زرد+ سفید= نخودی ،  زرد+ آبی کم+ سفید= لیمویی
زرد+ آبی= سبز،  زرد کم+ آبی+ سفید= فیروزه ای ، زرد زیاد+ آبی+ سفید کم=پسته ای

ترکیب رنگ های دیگر با هم

زرد+ صورتی= کرم ، قهوه ای+ زرد+ سفید= اکر ، آبی+ زرد+ سفید= ارغوانی
آسمانی+ سیاه= طوسی ، زرد+ سفید+ اکر+ قهوه ای= طلایی ، سبز+ قرمز= بلوطی ( شکلاتی )
زرد+ سیاه کم+ سفید= سیر، سیاه کم+ زرد+ آبی= یشمی ، زرد+ آبی کم+ قرمز کم= رنگونه
سفید+ سیاه= انواع خاکستری ، زرد+ سفید+ آبی= ارغوانی ، آبی+ زرد+ سفید= سبز روشن
آبی+ زرد= سبز ، روشن خنثی سفید+ قرمز+ زرد+ قهوه ای= رنگ معمولی صورت
قرمز+ پودر صدفی= مرجانی
شما همواره می توانید با ابتکار عمل سلیقه خود رنگ هایی را به دست آورید که در طراحی و نقاشی از آن می خواهید استفاده کنید.

نکات مهم در مورد ترکیب رنگ ها و روشن بودن یا تیرگی آنها

برای بعضی ها اغلب ترکیب کردن رنگ ها برای به دست آوردن درجه تیرگی و یا روشن بودن رنگ بسیار سخت است. بنابراین ما به شما فرمولی و قواعدی را می گوییم که با رعایت آن می توانید به راحتی رنگ ها را روشن و تیره کنید.
به این صورت که از رنگ تیره برای روشن کردن استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر آبی روشن می خواهید آبی را به رنگ سفید اضافه کنید، و همچنین از آبی بیشتری برای تیره تر شدن رنگتان نیز استفاده کنید.
برای ترکیب رنگ های مات و شفاف نیز این فرمول قابل اجرا است. به دلیل آنکه رنگ مات قدرت و نفوذ پذیری بیشتری نسبت به رنگ های شفاف دارد، بنابراین بهتر آن است که مات را به رنگ شفافتان اضافه نمایید، و بدین وسیله درجه روشنی و تیرگی آن را انتخاب می کنید.
به یاد داشته باشید که ترکیب زیاد رنگ با هم آن را کدر می نماید، برای همین در مقدار رنگ اندازه را رعایت کرده و از کاردک یا وسیله مناسب برای ترکیب رنگ ها با هم استفاده کنید.
بهتر است برای اینکه رنگ خام نباشد،و پختگی داشته باشد، کمی از رنگ های مکمل نیز در تر کیب رنگتان اضافه کنید.
برای مثال اگر می خواهید آسمان را با آبی رنگ کنید، بهتر است در ترکیب رنگ آبی و سفید، کمی هم از رنگ مکمل زرد هم استفاده نمایید. ولی برای اضافه کردن رنگ مکمل زیاده روی نکنید، تا ماهیت رنگ از بین نرود.
شما می توانید از روی چرخه رنگ، مکمل هایی که برای ترکیب رنگتان نیاز دارید را شناسایی کرده و انتخاب نمایید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده و بتوانید بهترین ترکیب رنگی را برای نقاشی تان ایجاد کنید.

آموزشگاه هنری طرحستان مرجع برگزاری دوره های هنری

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: tarhestan.org



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر