موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

زمان بیرون آمدن جوجه مرغ

زمان بیرون آمدن جوجه مرغ

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 21 آذر 1400 ساعت 10:44

%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%AC%D9%88%D8%AC%D9%87-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%BA.jpg

تست شخیصت شناسی

توضیح مراحل و نحوه جوجه کشی مرغ

در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز قصد داریم شما را با مراحل و شرایط جوجه کشی از مرغ آشنا کنیم. همانطور که می دانید و در مقالات قبلی هم اشاره کرده بودم؛ به دو روش می توان از مرغ جوجه کشی کرد.

جوجه کشی به روش طبیعی با استفاده از مرغ کرچ شده

جوجه کشی به روش مصنوعی با استفاده از ماشین های جوجه کشی

که در این اینجا هدف ما آشنایی شما با روش دوم یعنی جوجه کشی ماشینی است که به دلیل سلامت تخم مرغ، نطفه، شرایط انکوباسیون، محیط جوجه کشی و تجهیزاتی که یک دستگاه جوجه کشی دارد، کار بسیار حساسی است چرا که در صورت عدم وجود هر یک از این عوامل شما هرگز نمی توانید یک جوجه کشی موفق را پشت سر بگذارید و راندمان بالایی در جوجه کشی از تخم های نطفه دار داشته باشید.

https://www.andisheh-sabz.com/wp-content/uploads/2019/01/جوجه-کشی-از-مرغ.mp3

شاید سوالی که ذهن شما را به خود مشغول کند این است که چرا پیشنهاد ما به شما برای جوجه گیری، استفاده از ماشین های جوجه کشی است؟

  • اولا نیاز ندارید به فکر تهیه مرغی باشید که حتما کرچ شود.
  • دوما با استفاده از دستگاه های جوجه کشی مرغ که با توجه به استانداردهای روز جهانی تجهیزات لازم را برای جوجه کشی موفق دارند و مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان هستند، در هر بار که تخم های تازه و نطفه داری در اختیار داشته باشید می توانید در داخل دستگاه گذاشته تا با گذشت زمان تبدیل به جوجه شوند در حالی که در جوجه کشی طبیعی چنین اتفاقی نمی افتد و مرغ مادر با دنیا آمدن جوجه ها تمایلی به کرچ شدن مجدد نخواهد داشت. برخی مرغ ها به طور معمول سالی یکبار و نهایتا دو بار کرچ میشوند و برخی دیگر هرگز کرچ نمیشوند.
  • بهداشت و سلامت تخم های نطفه دار در داخل دستگاه برای تبدیل شدن به جوجه تضمین می شود.

پارامترهای لازم برای جوجه گیری از تخم های نطفه دار با استفاده از دستگاه های جوجه کشی

مواردی که یک پرورش دهنده برای جوجه کشی موفق به آن احتیاج دارد عبارتند از:

  1. تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد.
  2. آماده کردن یک محیط مناسب که از نظر تهویه و تامین هوای تازه برای جوجه کشی مشکلی نداشته باشد.
  3. تهیه تخم های نطفه دار با کیفیت از مکان های قابل اعتماد.
  4. انبار کردن تخم های نطفه دار در جایی که قبلا ضد عفونی شده است و شرایط رطوبتی و دمایی مناسبی دارد همچنین از ورود حشرات و جانوران موذی به انبار ذخیر جلوگیری کردن.
  5. تامین انرژی برق و آب تصویه شده برای اینکه دستگاه جوجه کشی در طول مدتی که کار می کند از منابع آب و برق، رطوبت و دمای مورد نیاز را برای تخم های نطفه دار تهیه کند.
  6. روشن کردن دستگاه 24 ساعت قبل از چیدن تخم های نطفه دار و اطمینان از تنظیمات و عملکرد دستگاه.

یادآوری یک نکته : در جهت بهبود استانداردهای مدیریت و تهیه تخم های نطفه دار مواردی وجود دارد که شما را برای به دست آوردن یک نتیجه مطلوب در جوجه کشی ملزم به رعایت آن می کند.

%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%AC%D9%88%D8%AC%D9%87-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%BA.jpg

توجه داشته باشید که تخم های نطفه داری هستند که غیر قابل جوجه کشی می باشند چرا که برخی مزارع تولید تخم به خاطر عدم رعایت نکات اصولی من جمله؛ عدم تغذیه مناسب مولدین تخمگذار، عدم جفت گیری موفق، پیر یا جوان بودن مولدین تخمگذار و یا وجود بیماری در گله های پرورشی خود تخم هایی را جمع آوری و عرضه می کنند که به خاطر شکل غیر طبیعی، پوسته نازک یا ضخیم، درشتی و کوچکی تخم ، وجود آلودگی بر روی پوسته، عدم وجود نطفه، اصلا مناسب جوجه کشی نیستند و آگاهی و توجه شما به تمامی این موارد حائز اهمیت است چرا که اگر شما قصد جوجه کشی از این نوع تخم ها را داشته باشید هرگز راندمان جوجه کشی بالایی نخواهید داشت و ممکن است در ایام کندلینگ مجبور باشید بسیاری از آنها را از داخل دستگاه جوجه گیری حذف کنید.

زمان به دنیا آمدن جوجه مرغ چند روز است؟

به طور معمول جوجه مرغ بعد از 21 روز یا 3 هفته به دنیا می آید. اما این زمان ممکن است بر اساس دما و رطوبت جوجه کشی تغییر کند. به طوریکه در برخی شرایط جوجه مرغ بعد از 23 روز از تخم خارج میشود.

%D9%84%D8%AD%D8%B8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D8%AC%D9%88%D8%AC%D9%87.jpg

مراحل جوجه کشی

  • ستر : چیدن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی و تنظیم کردن دمای مناسب و رطوبت مورد نیاز برای نطفه های داخل تخم که در واقع شروع ایام ستر است. شما باید سه مورد اساسی را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

دمای مناسب برای جوجه کشی مرغ چند میباشد؟

دما : در زمان ستر مناسب ترین دما برای جوجه کشی مرغ معادل 37.7 درجه و در زمان هچر 37.2 درجه سانتیگراد است. کمتر از این مقدار باعث می شود نطفه ها دیرتر هچ شوند و بیشتر از این مقدار باعث هچ شدن زود هنگام نطفه های داخل تخم قبل از موعد مقرر میشود.

رطوبت مناسب برای جوجه کشی مرغ چقدر است؟

رطوبت : نطفه ها در 18 روز اول به 60 الی 65 درصد رطوبت احتیاج دارند چرا که دمای 37 درجه ایی باعث تبخیر مایع داخل تخم می شود و در صورتی که رطوبتی جایگزین آن نباشد نطفه ها تلف خواهند شد. همچنین بعد از رور 18 ام تا انتهای جوجه کشی رطوبت 75 درصد مناسب جوجه کشی مرغ میباشد.

کاهش رطوبت سبب افزایش حجم کیسه های هوایی داخل تخم شده و ممکن است نوک نطفه زودتر به اطاقک هوا  برسد.

افزایش رطوبت  هم باعث می شود تا در ایام هچ که باید کیسه های هوایی حجیم تر شود تا نوک نطفه به سطح پوسته برسد، این اتفاق نیفتد و جنین  قادر به نفس کشیدن نباشد.

تهویه : هر موجود زنده ایی برای ادامه حیات نیاز به اکسیژن و دفع دی اکسید کربن دارد و نطفه ها از طریق منافد روی پوسته اکسیژن گیری می کنند و متقابلا دی اکسید کربن هم از همان سوراخ ها دفع می شود ولی مادامی که تهویه به صورت کامل اتفاق نیفتد حجم زیادی از دی اکسید کربن نطفه ها را احاطه می کند و منجر به تلف شدن انها خواهد شد و درصد جوجه اوری به صفر می رسد. پس سعی کنید محلی را که دستگاه جوجه کشی را در آن جای داده اید مجهز به فن های تهویه باشد و یا برای عبور مرور هوای تازه مشکلی وجود نداشته باشد.

  • چرخش : همانطور که می دانید؛ عمل چرخش در جوجه کشی طبیعی توسط مرغ مادر سازماندهی می شود ولی در دستگاه های اتوماتیک به صورت دستی و هر چند ساعت یکبار این عمل تکرار شود تا دما و رطوبت به تمام سطوح تخم برسد مخصوصا در چند روز اول تا پایان ایام ستر. البته در دستگاه های جوجه کشی تمام اتوماتیک همچون دستگاه جوجه کشی 48 تایی تمامی این مراحل به صورت خودکار اتفاق می افتد و نیازی به باز و بسته کردن در دستگاه نخواهد بود. علت این است که اگر تخم ها در یک حالت باقی بمانند نطفه به پوسته داخلی تخم می چسبد و ممکن است به خاطر عدم حرکت در داخل مایع تخم زندگی خود را از دست بدهد و راندمان جوجه کشی پایین باشد.
  • عمل کندلینگ : روز هفتم و چهاردهم روزهایی هستند که شما باید برای اطمینان از وجود نطفه یا عدم رشد جنین باید آنها را با استفاده از نور و در یک فضای نسبتا تاریک کندلینگ کنید تا در صورت لزوم تخم های فاقد نطفه را از داخل دستگاه خارج کنید وگر نه وجود این نوع تخم ها بخاطر فاسد بودن سلامت سایر نطفه ها را به خطر می اندازد.

برای اینکار بهتر است در روز هفتم قبل از بیرون آوردن تعدادی از تخم ها، دمای محیط را به 30 الی 33 درجه سانتی گراد برسانید و با استفاده از یک نطفه سنج دقیق نور را به انتهای پوسته تخم بچسبانید اگر موفق شدید تارهای عنکبوتی خونی را که فضای داخلی پوسته را احاطه کرده است ببینید، مطمئن باشید که نطفه در حال رشد است در غیر این صورت آن را مجددا به داخل دستگاه انتقال ندهید.

در روز چهاردهم هم به همین منوال ادامه دهید و برای اطمینان، نطفه هایی که رشد نکرده اند را، کنار بگذارید.

%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AD%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%B7%D9%81%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AC%DB%8C.jpg

  • هچر : سه روز باقی مانده از ایام جوجه کشی یعنی روز نوزدهم تا روز بیست و یکم که اختصاص به نوک زدن جوجه به پوسته تخم داخل و تلاش برای بیرون آمدن را دارد، ایام هچ گفته می شود.

توجه داشته باشید که مقدار دما در این سه روز باقی مانده به اندازه 7 دهم درصد باید کاهش یابد و رطوبت به اندازه 10 الی 15 درصد افزایش داشته باشد چرا که به خاطر فعالیت و تلاش جوجه ها و حرارتی که بدن آنها تولید می کنند اگر میزان دما کاهش نیابد ممکن است عمل اکسیژن گیری به سختی اتفاق بیفتد.

دلیل افزایش رطوبت هم به این دلیل است که باعث نرم شدن پوسته تخم می شود و جوجه ها به راحتی می توانند پوسته را شکسته و از تخم بیرون بیایند در غیر این صورت خشکی پوسته تخم مستلزم تلاش زیاد نطفه ها خواهد بود و ممکن است قادر به ادامه نباشند و در همان روزهای آخر از شدت تلاش زیاد تلف شوند.

بعد از به دنیا آمدن جوجه ها چکار کنیم؟

  • انتقال جوجه های یک روزهبه سالن های پرورشی : زمانی که جوجه ها موفق به هچ کامل شدند، حداقل 24 ساعت اجازه دهید تا جوجه های سر از تخم درآمده در داخل دستگاه بمانند و 80 درصد کرک و پر آنها خشک شود. سپس جوجه ها را به یک محیط گرم با دمای 34 درجه انتقال نموده و به آنها محلول 4 درصد آب شیرین بدهید. در غیر این صورت به خاطر رطوبتی که روی بدن شان باقی مانده دچار بیماری های عفونی خواهند شد و یا در اثر هوای سرد دچار سرماخوردگی و بیماری خواهند شد.

بعد از خروج جوجه ها از داخل دستگاه جوجه کشی لازم است که آنها را به زیر لامپ مادر مصنوعی انتقال داد. در طبیعت مرغ مادر پس از تولد با گرمای بدن خود جوجه ها را گرم نگه می دارد زیرا جوجه ها تا سن دو هفتگی در برابر دمای کمتر از 30 درجه حساس هستند. در جوجه کشی مصنوعی با استفاده از لامپ مادر مصنوعی می توان یک شرایط ایمن برای گرمایش و آرامش جوجه ها شبیه سازی کرد.

  • توجه به ذخیره زرده : جوجه ها تا 24 ساعت نیازی به خوردن غذا ندارند چون باقیمانده زرده برای تغذیه آنها کفایت می کند در غیر این صورت اگر ذخیره زرده در بدن آنها باقی بمانند موجب عفونت های شدید شده و به فاصله چند روز بعد از تولد تلف خواهند شد.
  • واکسیناسیون : جوجه ها را قبل از انتقال به سالن های پرورشی بر علیه بیماری مارک واکسینه کنید تا سلامت آنها در طول دوره پرورشی تضمین شود.

مراحل جوجه کشی از مرغ

4.7 (94.29%) 7 votes




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر