موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

سوالات بی جواب علمی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 23:09

با پیشرفت روز افزون علم و در نتیجه تکنولوژی هر روزه شاهد دستاوردهای تازه‌ای هستیم و پاسخ سوالات بیش‌تری را در می‌یابیم با این حال تعداد سوالاتی که هنوز برای آن‌ها جواب یافت نشده است و دانشمندان همچنان مشغول کار رو آن‌ها هستند کم نیست. 
اگر چه که پیشرفت علم موجب پاسخ دادن به سوالات قدیمی می‌گردد با این حال خود این پیشرفت نیز موجب طرح سوالاتی جدیدتر می‌گردد چرا که در اثر پیشرفت بیش‌تر دانش و آگاهی ما بیش‌تر شده و جنبه‌های جدیدتری مطرح می‌گردد که خود موجب طرح سوالاتی تازه می‌گردد. با این روند طرح سوالات جدیدتر هیچ گاه متوقف نخواهد شد و همواره با سوالاتی تازه روبرو هستیم.
با این حال یک سری سوالات به سوالات مبنایی و اساس تمامی سوالات محسوب می‌گردند که از قدیم الایام مطرح بوده‌اند و هنوز به آن‌ها پاسخ کاملی داده نشده است.

تست شخیصت شناسی

در ادامه به ۲۰ سوال برتر تاریخ بشر که هنوز پاسخی کامل به آن‌ها داده نشده است خواهیم پرداخت. در ادامه این مطلب با ما و ۲۰ سوال پاسخ داده نشده علم همراه باشید.


۱- جهان هستی از چه ساخته شده است؟

universe_made_of%20(1).jpg
 

.اخترشناسان  

 همواره با این چالش روبرو بوده‌اند! هر آنچه که در اطراف خود می‌بینیم و تمامی اتمهای سازنده جهان هستی تنها ۵ درصد از کل گیتی را تشکیل می‌دهند (جهان مریی). بر همین رو این که ۹۵ درصد دیگر جهان دقیق از چه ساخته شده است هنوز نامعلوم است! در طول ۸۰ سال گذشته مشخص شده است که این ۹۵ درصد شامل دو بخش شبهوار به نامهای ماده تاریک و انرژی تاریک میباشد. ماده تاریک در سال ۱۹۳۳ کشف شد. این ماده در نقش یک چسب نامریی عمل کرده و کهکشانها و خوشه‌های کهکشانی در کنار یکدیگر نگه میدارد.  با این حال انرژی تاریک که در سال ۱۹۹۸ کشف گردیده است، در نقش عاملی برای دورکردن و انبساط و افزایش سرعت هر چه بیشتر جهان هستی عمل می‌نماید. در حال حاضر اخترشناسان در آستانه کشف ماهیت این اجزای ناشناخته و نامریی جهان هستی هستند.
👇👇
◾️ویدئویی از اندازه واقعی کره زمین را در برابر جهان هستی
 


۲- حیات چگونه آغاز گردید؟

how-did-life-begin-4-728.jpg

......چهار....     

میلیارد سال قبل حیات چیزی جز یک ترکیب غوطه ور در یک سوپ بنیادین نبوده است. ترکیبات ساده شیمیایی با یکدیگر ترکیب شده و موجبات ایجاد مولکولهای ساده زیستی را داده‌اند. پس از آن کم کم اولین مولکول‌های همانند ساز تشکیل شدند. ما انسانها گونه‌هایی هستیم که با آن مولکولهای اولیه زیستی از طریق فرایند تکامل در ارتباط هستیم. چه طور مولکول‌های ساده زیستی به مولکولهایی تبدیل شدندن که قادر بودند از خود رونویسی نمایند و خود را تکثیر نمایند؟ چطور دی ان ای به وجود آمده است؟ اولین سلول زیستی به چه شکل بوده است؟ پس از نیم قرن از اکتشاف استنلی میلر و نظریه سوپ بنیادین وی ما همچنان به توافقی جامع در مورد این که دقیقا چه اتفاقی در بدو پیدایش حیات افتاده است، نرسیدیم! بعضی از محققین پیشنهاد تشکیل حیات در حوضچه‌های داغ مجاور آتشفشانها را داده‌اند و بعضی دیگر بر این باورند که حیات توسط شهاب سنگ‌ها به زمین منتقل شده است.
بیشتر بخوانید:
 
 
 
 

۳- آیا ما در جهان تنهاییم؟

equation.jpg
 

.....
....احتمالا
.....

نه! اخترشناسان جهان هستی را در جستجوی یافتن نشانه‌هایی از حیات از قمر اروپا (سیاره مشتری) و مریخ در منظومه شمسی گرفته تا سیارات موجود در فواصل  بسیار دور (در مقیاس سال نوری) را جستجو کرده‌اند. رادیوتلسکوپ‌های زیادی که فضای پهناور آسمان را نشانه رفته‌اند در سال ۱۹۷۷ موفق به شنیدن صدایی از پهنه‌ی گیتی شدند که می‌تواند متعلق به بیگانگان باشد. دانشمندان اکنون توانایی پویش اتمسفر کرات بیگانه به منظور یافتن اکسیژن  و آب را دارا هستند. چند دهه بعدی دوران بسیار هیجان انگیزی است چرا که هم تکنولوژی جستجوی ما پیشرفت نموده است و هم این که تخمین زده می‌شود بیش از ۶۰ میلیارد کره قابل سکونت در جهان هستی وجود داشته باشد
بیشتر بخوانید:

۴- چه چیزی باعث می‌شود که ما انسان باشیم؟

454F4119-3A28-4B87-9C21705D6791C23F_agenda.jpg

......تنها..... 

با نگاه کردن به دی ان ای نمی‌توان میان خود و یک شامپانزه که بیش از ۹۹ درصد ژنوم ما با آن یکسان است تفاوتی قایل گردید! ذکر این نکته نیز جالب است که یک موز دارای شباهت ۵۰ درصدی ژنومی با ما است! با این حال مغز ما در مقایسه با سایر حیوانات بزرگتر است با این حال بزرگترین مغز ممکن نیست. مغز ما سه برابر مغز یک گوریل است (دقیقا ۸۶ میلیارد نورون). چیزهای زیادی وجود دارد که ما تصور میکنیم علت تمایز و تفاوت ما با سایر موجودات است از جمله زبان، ابزار ارتباطی، تشخیص و درک تصویر خود در آیینه، با این حال آنها نیز در سایر حیوانات دیده شده‌اند. شاید فرهنگ ما و اثرات آن بر روی ژنوم ما (و برعکس) عامل تفاوت ما با سایر موجودات باشد. دانشمندان بر این باورند که پخت و پز و تسلط ما بر آتش به ما کمک کرده است تا مغز بزرگتری داشته باشیم. با این حال این فرضیه هم دور از ذهن نیست که توانایی ما برای همکاری و مهارت داد و ستد با یکدیگر احتمالا از جمله عواملی بوده‌اند که باعث گردیده این سیاره تحت تسلط انسانها و نه اِیپها (Apes) باشد.
بیشتر بخوانید:
◾️مهمترین سوال زندگی انسان چیست؟

۵- خودآگاهی چیست؟

consciousness.png

...

......ما....... 

هنوز دقیقا مطمئن نیستیم! ما میدانیم که بخش‌های مختلفی با همکاری یکدیگر از مغز در شکل گیری خودآگاهی درگیر هستند و خودآگاهی محصول یک بخش مشخص مغز نیست. اگر بتوانیم متوجه شویم که بخش‌های مختلف مغز چطور بایکدیگر همکاری می‌کنند و مدار نورونی چگونه کار می‌کند به پاسخ این سوال که خودآگاهی از کجا ناشی می-شود، خواهیم رسید. هوش مصنوعی و تلاش برای ساخت یک مغز نورونی می‌توانند به حل این موضوع کمک کنند. سوال دشوارتر و البته فلسفی‌تر این است که اصلا چرا باید چیزی دارای خودآگاهی باشد؟ یک پاسخ خوب به این موضوع به یک پارچه سازی و پردازش مقادیر بالای اطلاعات و همچنین تمرکز بر روی برخی پیامها و انسداد برخی از آن‌ها به جای واکنش نشان دادن به حجم عظیم اطلاعات حسی دریافتی است. به این روش ما توانسته‌ایم بین واقعیت و خیال تفاوت قایل شویم و با محیط پیرامون خود تطابق داشته و به بقای بیش‌تر خود کمک کنیم. 
بیشتر بخوانید:

۶- چرا ما خواب می‌بینیم؟

maxresdefault.jpg

  ......ما.....   

بیش از یک سوم از طول عمر خودمان را در خواب به سر می‌بریم. با در نظر گرفتن این مقدار زیاد شاید به نظر برسد که ما همه چیز را در مورد خواب می‌دانیم. با این حال دانشمندان هنوز در حال جستجو برای یافتن پاسخی به منظور توضیح چرایی به خواب رفتن ما انسانها هستند. طرفداران دیدگاههای زیگموند فروید معتقدند خواب به نوعی بیان آرزوها و آمال تحقق نیافته (به خصوص از لحاظ جنسی) است در حالی که دیگران بر این باورند که رویاها چیزی جز رخدادهای تصادفی پیش آمده برای یک مغز در حال خواب نیست. مطالعات جانورشناسی و پیشرفتهای صورت پذیرفته در حیطه تصویربرداری مغزی به ما کمک نموده است تا درک پیچیده‌تری از نقش خواب دیدن در حافظه داشته باشیم. برای مثال موشها در هنگام خواب اتفاقات زمان بیداری خود را برای خود بازپخش می‌کنند که این مساله به آن‌ها در حل و یافتن مسیر صحیح در مارپیچ‌های مورد آزمایش کمک می‌کند.
بیشتر بخوانید:
◾️در عرض دو دقیقه میتوانید به خواب بروید

۷- چرا چیزی وجود دارد (به جای این که چیزی وجود نداشته باشد)؟

stephen-hawking-quotes-05.jpg

.....تعجب.....

نکنید شما واقعا نباید اینجا باشید! موادی که شما از آن ساخته شده‌اید دارای یک بخش با بار مخالف است که ضدماده نامیده می‌شود. زمانی که ماده و ضد ماده با یکدیگر برخورد کنند ناپدید می‌شوند و تنها جرقه‌ای از انرژی از آنها باقی می‌ماند. بهترین تئوری فعلی ما بیان میکند که در زمان انفجار بزرگ (بیگ بنگ) مقدار مساوی از ماده و ضد ماده ایجاد شده است. این مساله به این معنی است که ماده و ضدماده بایستی با یکدیگر خنثی شده و تنها انرژی از آنها باقی بماند. با این حال وجود دنیای تشکیل شده از ماده فعلی نشان می‌دهد که یک تمایل آشکار در جهان اولیه به ماده در مقابل ضد ماده وجود داشته است چرا اگر چنین تمایلی وجود نداشت ما و جهان مادی ما وجود نداشت! برای فهمیدن اسخ این موضوع محققین همچنان مشغول بررسی اطلاعات به دست آمده از آزمایشات انجام شده در مراکزی مانند برخورد دهنده بزرگ هادرونی در سرن هستند.
بیشتر بخوانید:
◾️ما کجای جهان هستی قرار داریم؟


۸- آیا جهان‌های دیگری نیز وجود دارد؟

main-qimg-55c4def798b86ac035f9ddd8771b8579-c.jpg
 

....جهانی... 

که ما می‌شناسیم مکانی است که از لحاظ میزان احتمال تشکیل بسیار غیرمحتمل است. تغییر جزیی برخی از تنظیمات و پارامترهای موجود در جهان فعلی حیات فعلی که ما می‌شناسیم را غیرممکن خواهد ساخت. در تلاش برای درک و فهم این تنظیم دقیق پارامترهای سازنده جهان هستی فیزیکدانها به صورت فزاینده‌ای به سمت عقیده وجود جهانهای دیگر کشیده شده‌اند. اگر تعداد نامتنهای از دنیاهای مختلف وجود داشته باشد (چند دنیایی)، در نتیجه هر ترکیبی از این تنظیمات و پارامترها قابل اجرا خواهد بود و در نتیجه شما تنها در یکی از این تنظیمات قرار دارید و حیات شما متناسب با آن شکل گرفته است. به نظر دیوانه کننده می‌رسد اما شواهدی از کوانتوم و کیهان شناسی به این سمت و تایید نظریه چنددنیایی نشانه رفته‌اند.
بیشتر بخوانید:
 ◾️دنیاهای موازی نزدیک‌تر از همیشه

۹- چگونه از پس کربن موجود در محیط بربیاییم؟

2223-610x360.jpg

..

....برای.... 

چند صد سال گذشته ما مشغول پر کردن اتمسفر با کربن دی‌اکسید بوده‌ایم. آزاد کردن کربن موجود در سوختهای فسیلی با کمک سوزاندن آن‌ها موجب وارد شدن کربن ذخیره شده در پوسته زمین به درون محیط زیست و اتمسفر گردیده است. حالا ما یا باید راهی برای جمع آوری و کنترل کربن موجود در محیط بیابیم و یا با عواقب گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی روبرو شویم. اما باید چه کار کنیم؟ یک ایده دفن آن در ذخایر نفتی و میدانهای گازی است. راه دیگر قرار دادن آنها در اعماق اقیانوسها است. با این حال ما در مورد این که این ذخیره سازی چقدر دوام خواهند داشت و یا چه عواقب و زیانهایی در ادامه آن به وقوع خواهد پیوست، مطمئن نیستیم. با این حال ما مجبور هستیم از منابع ذخیره طولانی و بادوام کربنی مانند جنگلها و مراتع  محافظت کنیم و روشهای جدیدتری در تولید انرژی معرفی نماییم.
بیشتر بخوانید:

۱۰- چطور انرژی بیش‌تری از خورشید به دست آوریم؟

solar_options_for_homeowners_infographic1.jpg

......
.....منابع......

رو به تحلیل سوختهای فسیلی به این معنی است که ما به راههای جدیدتری برای راه اندازی نیروگاههای خود نیازمند هستیم. نزدیک‌ترین ستاره به ما یکی از راه حلهای ممکن است. ما قبلا بهره برداری از انرژی خورشیدی را به منظور راه اندازی نیروگاههای خورشیدی آغاز کرده‌ایم. ایده دیگر استفاده از انرژی خورشیدی به منظور تجزیه مولکول آب به اجزای سازنده خود یعنی اکسیژن و هیدروژن است که انرزی کافی و تمیزی برای  راه اندازی خودروها را ایجاد می‌کند. دانشمندان همچنین بر روی راه حلهای تولید انرژی بر اساس روشهای مبتنی بر همجوشی هسته‌ای (فرایند انجام شده در قلب ستارگان) کار می‌کنند. بر همین رو آنها نیروگاه‌های مبتنی بر همجوشی هسته‌ای را راه اندازی کرده‌اند. امید است که این راه حل‌ها مشکل انرژی را در آینده حل کند.
بیشتر بخوانید:

◾️ ۲۰ سوال بزرگ بی پاسخ در علم (قسمت دوم)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.wikigeram.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر