موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

ویژگی دلبستگی ایمن

ویژگی دلبستگی ایمن

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 23:50

ايلام - ايرنا - هر كودكي كه چشم به دنيا باز مي كند به اولين چيزي كه بعد از تامين تغذيه نياز دارد، حمايت است كه در نخستين گام زندگي با آغوش مادر تامين و نخستين دلبستگي در او شكل مي گيرد.

تست شخیصت شناسی

به گزارش ايرنا، صنعتي شدن جوامع موجب تغيير كاركردهاي خانواده شد بطوريكه بسياري از زنان بيرون از خانه اشتغال دارند و اين مساله موجب مي شود كودكان را از خود دور و مراقبان ديگري را جايگزين خود كنند.
اين مساله موجب اخلال در روند دلبستگي كودكان بويژه در سن زير 2 سال مي شود و آنها را وارد شيوه جديدي از زندگي و به نوعي همراه با اضطراب مي كند.

** دلبستگي چيست؟
كارشناس مسئول دفتر مشاوره امور روانشناختي اداره كل بهزيستي استان ايلام دلبستگي را ارتباط رواني پايدار بين 2 انسان عنوان مي كند و مي گويد: دلبستگي به عنوان يك فرآيند پيوند عاطفي بين مادر و فرزند از جمله نظريه هاي بنيادي در زمينه تحول شخصيت كودك است كه اثرهاي آن در تمام طول زندگي پابرجاست و تحت اشكال مختلف تجلي خواهد يافت.
مريم كريمي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: كودك زير 2 سال وقتي به هر دليلي گريه مي كند بايد مورد توجه قرار گرفته و به گريه او پاسخ داده شود چون اين كار موجب مي شود كودك از لحاظ رواني احساس آرامش كند.
وي افزود: دلبستگي همچنين نياز رواني كودك است كه بايد والدين و مراقبان پاسخگوي آن باشند و عدم پاسخگويي به اين نيازها اعم از رواني و جسمي نظير تغذيه و تعويض پوشاك موجب دلبستگي نا ايمن مي شود.

** كودكان با دلبستگي ايمن كدامند؟
اين كارشناس ارشد روانشناسي باليني در خصوص كودكان دلبسته ايمن گفت: اين كودكان به هنگام جدايي از مادر، پرستار و يا مراقب اوليه كمترين ميزان غم و اندوه و بي تابي را نشان داده و احساس امنيت مي كنند و قادرند به مراقب اصلي شان اتكا و از بازگشت نزد او اطمينان خاطر دارند.
كريمي تاكيد كرد: كودكان دلبسته ايمن تبديل به بزرگسالاني مي شوند كه از نظر بهداشت رواني سالم و در روابط بين فردي گرم، متكي به خود و پاسخگو در ارتباطات هستند و نسبت به محيط پيرامون و ديگران اعتماد دارند.

** كودكان دلبسته نا ايمن كدامند؟
وي در خصوص كودكان دلبسته نا ايمن گفت: اين كودكان نسبت به برقراري ارتباط با ديگران بي اعتماد هستند و در عين حال پس از دوري از مادر و يا مراقبان اصلي دچار اضطراب شديد مي شوند.
كريمي ادامه داد: چنين كودكاني در بزرگسالي همسراني مي شوند كه بيش از اندازه خواهان رابطه و صميميت بوده و اگر انتظار آنان برآورده نشود عصبي و پرخاشگر مي شوند چون نياز رواني دلبستگي آنها در كودكي برآورده نشده است.
به گفته وي، اگر والدين حس مي كنند كه كودك در هنگام جدابي اضطراب يافته و دچار ناراحتي و نا امني مي شود، لازم است با توجه به سطح درك كودك زمان برگشت خود را به او تفهيم و در اوقاتي كه كنار كودك هستند رابطه با كيفيت با او داشته باشند.
وي افزود: زماني كه كودك به تنهايي بازي مي كند فعاليت هاي مشاركتي با او داشته باشند و از تماس فيزيكي، بغل كردن و بوسيدن كودك شان غافل نشوند چرا كه اين كارها در فرآيند ايمن سازي او موثر خواهد بود.

** رشد اضطراب در كمين كودكان دلبسته نا ايمن
وي اظهار كرد: عمده كودكاني كه داراي مراقبان حمايتگر اعم از مادر، پدر، مربي مهد كودك و يا بستگان هستند، دلبستگي ايمن داشته و شيوع اضطراب نيز در آنها كمتر خواهد بود.
به گفته كريمي، هر كودك زير 2 سال نيازمند دلبستگي ايمن از سوي والدين و مراقبان است و تنوع مراقبان به هر دليل اعم از بيماري، اشتغال مادر و غيره موجب مي شود كودك از لحاظ رواني تحريك پذير و دچار اضطراب شده و نتواند تكيه گاه اصلي رواني خود را پيدا كند.

** چه كنيم كه كودكان دلبسته ناايمن نشود؟
اين مدرس دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه چكار كنيم كودكان دچار دلبستگي ناايمن نشوند، گفت: مادران شاغل و يا مادراني كه به هر دليل ساعاتي از روز را با كودك خود نيستند قبل از جدايي و ترك كودك به او اطمينان دهند كه باز خواهند گشت و كودك خود را در اين زمينه تفهيم كنند.
كريمي يادآور شد: مادران كودكان دلبسته نا ايمن واژه دوستت دارم را هميشه به او بگويند و عكس فرزندشان را همراه داشته و به كودك شان بگويند كه من طول روز همواره به تو فكر مي كنم و در مجموع كودك را از دوست داشتن و علاقه خود مطمئن كنند.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7171/9002

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.irna.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر