موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

رنگ شناسی لباس

رنگ شناسی لباس

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 15:08

رنگ شناسی لباس مهمترین مسئله در استایلینگ است .معرفی انواع دسته های رنگی و ارائه راه حل هایی برای ترکیب و ست کردن این رنگ ها باهم در کاربرد طراحی لباس و استایلینگ مسئله ای مهم است .با ما همراه باشید تا با جزئیات علم رنگ شناسی آشنا شوید.

تست شخیصت شناسی

چه رنگ‌هایی باهم ست می‌شوند

برای رسیدن به یک ست رنگی هماهنگ و مناسب در ابتدا امر بایستی شناختی کلی از رنگ‌ها کسب کرد. رنگ‌ها در سه دسته گرم، سرد و خنثی تقسیم‌بندی می‌شوند. رنگ های گرم باعث افزایش انرژی و گردش خون می‌شوند درحالی‌که رنگ‌های سرد حس آرامش را در مخاطب خود ایجاد می‌کنند. رنگ های خنثی غالبا کاربردهای ترکیبی دارند.

انواع ترکیب‌ها برای ست کردن:

  • رنگ‌های گرم
  • رنگ‌های سرد
  • مکمل
  • تضاد
  • تک‌رنگ
  • رنگ‌های گرم:

رنگ‌های گرم همان‌طور که گفته شد باعث ایجاد هیجان و انرژی در فرد می‌شود برای ست کردم این دسته از رنگ‌ها بایستی در انتخاب تناژها دقت شود که احساس بدی را به ‌واسطه حجم انرژی منتقل‌کننده در مخاطب خود القا نکند. برای مثال در ترکیب قرمز و زرد که دو رنگ پرانرژی از خانواده رنگ‌های گرم هستند بهتراست تناژها را متفاوت انتخاب کرد تا حین دیده‌شده یکی اثری دیگری تا حدی جبران شود. قرمز گوجه ای در ترکیب با یک زرد ملایم اثر خوبی خواهد داشت یا ترکیب قرمز خونی با زرد خردلی هم انتخاب خوبی است. در این دسته از ست‌ها نکته مهم، حجم انتخابی قسمت ها است برای مثال اگر ست کردن رنگ ها در بحث  “استایل پوششی” باشد باید به حجم پوشش لباس‌ها توجه کرد فرضاً درصورتی ‌که رنگ مانتو قرمز انتخاب ‌شود، انتخاب مناسب، کفش زرد رنگ خواهد بود درواقع نباید رنگ‌های گرم همه در حجم بالایی انتخاب شوند بایستی اثر خنثی‌سازی ترکیب در نظر گرفته شود. از رنگ‌های خنثی مثل سفید و مشکی در کم کردن اثر ست‌های گرم می‌توان استفاده کرد. در ست‌های خانواده گرم بهره‌گیری یکی از المان‌های رنگی از خانواده سرد در کنار گرم‌ها و یا بالعکس می‌تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد البته اگر به‌ درستی رعایت شود.

  • رنگ‌های سرد:

ترکیب این دسته از رنگ‌ها در مقابل خانواده گرم‌ها راحت‌تر و ساده‌تر است. رنگ‌ها سرد از تناژ تیره به روشن از انتخاب‌های ایده آل به شمار می‌رود البته رعایت گزینش تناژهای متفاوت و یا یک رده، هم در این مورد مؤثر عمل می‌کند برای مثال انتخاب سبز لجنی در کنار سرمه‌ای یا آبی نفتی در کنار رنگ بنفش نیلی می‌تواند اثر این تغیر تناژها را به‌خوبی نمایان سازد

  • ست‌های مکمل:

در چرخه رنگ، رنگ‌هایی که رو به روی‌هم قرار می‌گیرند رنگ‌های مکمل نامیده می‌شوند از ترکیب این رنگ‌ها رنگ مشکی حاصل می‌شود. هم‌نشینی این رنگ‌ها ست‌های مناسبی ایجاد می‌کند برای مثال ست بنفش و زرد در این دسته قرار دارد.

  • ست‌های تضادی:

در این ست‌ها، تضادهایی رنگی ایجاد می‌شود مثل تضاد سفید و مشکی و یا تضاد سرد و گرم که با رعایت اصول مناسب می‌توان از این دسته، ست‌های بی‌نظیری خلق کرد.

  • ست تک‌رنگ:

در این ست تنها از یکرنگ برای کل مجموعه استفاده می‌شود برای مثال در استایلینگ زمانی که تمامی المان‌ها از یک رنگ با یک شید یا در تناژهای مختلف استفاده شوند آن استایل مونو کروم یا تک‌رنگ نامیده می‌شود.

اهمیت رنگ‌شناسی در طراحی لباس

رنگ‌ها در پوشش اثرات انکارناپذیری دارند رنگ‌ها در لباس می‌توانند نمایانگر جایگاه خاصی باشند برای مثال لباس عروس، می‌توانند نشان‌دهنده کاربرد خاص باشند برای مثال شبرنگی لباس کارگران شهرداری، می‌توانند به دنبال هدف خاصی در لباس طراحی شوند برای مثال رنگ آبی یا سبز جراحان برای از بین بردن اثر قرمزی رنگ خون. طراحی لباس بر پایه دانش رنگ‌شناسی خروجی مناسبی خواهد داشت، دانستن همخوانی و هم‌نشینی رنگ‌ها این امکان را برای طراح فراهم می‌کند تا علاوه بر طراحی جذاب‌تر با توجه به نقص اندام شخص  ایده آل ترین لباس را طراحی کند برای مثال رنگ‌ها تیره افراد را لاغرتر به تصویر می‌کشند و برای افرادی بااندام پر مناسب هستند.

کاربردهای خاص رنگ‌ها در اندام شناسی به‌وضوح دیده می‌شود رنگ‌بندی استایل اندام سیبی‌شکل در مقایسه با اندام ساعت شنی کاملاً متفاوت است. وجود رنگ‌ها می‌توان تم یک استایل را به‌کلی تحت تأثیر قرار داد برای مثال یک استایل یک دست مشکی با یک کت قرمز می‌تواند به اندازه کافی چشمگیر باشد. رنگ‌ها قدرت کاراکتر بخشی را به لباس‌ها دارند برای مثال لباس‌های بچگانه در سنین متفاوت با رنگ‌های متنوعی طراحی می‌شوند از این حیث که شادی و نشاط بچگی در ظاهر کودک هم به تصویر کشیده شود و احساس رشد، جریان و امید را به مخاطبانش القا کند. اما در یک شخص مسن بنا به اقتضای سن او رنگ‌های سلطنتی و بعضاً سنگین می‌تواند شکوه و درایت او را به تصویر بکشد. رنگ‌ها این قدرت را دارند که یک لباس با طراحی کاملاً ساده و بدون جزئیات را به اندازه یک لباس با خرج کار بالا جذاب کنند فقط کافی است با اصول درستی رعایت شوند. تأثیر رنگ‌ها به‌وفور در فصول سال احساس می‌شود، استفاده از رنگ‌های تیره در فصل سرما به دلیل جذب نور خورشید به گرم‌تر نگه‌داشتن فرد کمک می‌کند و در مقابل لباس‌های رنگ روشن مناسب فصل گرما هستند که با بازتاب نور مانع از جذب انرژی آن شوند.

در طراحی لباس می‌توان از رنگ‌های طبیعی الهام گرفت و بازسازی یک اثر طبیعی را کرد، می‌توان از رنگ‌های سبک و یک دست استفاده کرد و سبک طراحی را به مینیمالیست گرایش داد. می‌توان با یک رنگ خاص یک المان را در لباس به شکلی طراحی کرد که تمام حواس به آن بخش متمرکز شود از این تکنیک در رفع نقص اندام به‌مراتب استفاده می‌شود برای مثال خانمی که بالاتنه زیبایی دارد اما پاهای درشتی دارد با تغیر فاحش رنگی بخش بالایی لباس با پایین‌تنه می‌توان نگاه را از بخش پاها برداشت و به زیبایی بالاتنه جلب نمود.

بایدها و نبایدهای انتخاب رنگ لباس برای افراد متفاوت

  • از الزامات مهم که در طراحی لباس بایستی موردتوجه قرار بگیرد بحث کنتراست رنگی است، رنگ‌ها بایستی خوانش داشته باشند استفاده نابجا و نادرست رنگ‌ها حتی یک طرح بی‌نظیر را می‌تواند به یک فاجعه تبدیل کند. در نظرگیری رنگ پوست افراد در طراحی لباس بسیار مهم است پایه گرم یا سرد رنگ پوست افراد،  انتخاب آن‌ها از بین رنگ‌های متفاوت را محدود می‌کند.
  • سن از دیگر بایدهای لازم در نکات مربوط به رنگ در طراحی لباس است، لباس کودک نبایستی در رنگ‌های تیره طراحی شود زیرا ممکن است اثر منفی در روحیه او بگذارد مگر در المان‌های کوچک.محیط و جو منطقه پوشش لباس در طراحی آن بایستی لحاظ شود برای مثال بعضی از رنگ‌ها در بعضی نقاط جغرافیایی از نمادهای خاصی برخوردار هستند ازاین‌رو در به‌کارگیری این رنگ‌ها بایستی دقت نمود.
  • در نظرگیری اندام از اصلی‌ترین نکات رنگ‌شناسی در طراحی لباس است.  برای افراد کشیده کردن قد و یا لاغرتر نشان دادن شخص باید از رنگ‌های تیره‌تر استفاده نمود زیرا این رنگ‌ها قدرت کشیده و جمع‌کردن اندام را دارند برای پر نشان دادن بخش خاصی از اندام از رنگ‌های روشن می‌توان کمک گرفت.در به‌کارگیری رنگ‌ها در طراحی لباس باید به ترند های سال توجه شود. هرساله یک رنگ به‌عنوان رنگ سال شناخته می‌شود که غالباً طراحی کالکشن ها حول این رنگ انجام می‌گیرد شناخت این رنگ‌ها و تناژهای آن‌ها به طراح کمک می‌کند تا کالکشن های خود را به‌روز عرضه کند و از مدرنیته عقب نماند.
  • رعایت جنسیت از دیگر بایدها و نبایدهاست بعضی از رنگ‌ها مثل صورتی اشاره به جنسیت مؤنث دارند ازاین‌رو توجه به جنسیت شخصی که لباس برای او طراحی می‌شود نیز مهم است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: eduskill.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر