موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

بیماری پارانوئید

بیماری پارانوئید

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 00:50

paranoid-personality-disorder.jpg

تست شخیصت شناسی

اختلال شحصیت پارانوئید چیست؟

کلینیک اعصاب و روانآکسون ، کلینیک روانپزشکی آکسون: طبق دسته‌بندی اختلالات شخصیت پارانوئید نیز مانند اسکیزوئید در دسته اول یا دسته افراد عجیب و غیرعادی طبقه‌بندی می‌شود. حتماً شما نیز چیزهای درباره پارانوئید شنیده‌اید مانند اینکه این افراد شکاک و بدگمان هستند. در این مقاله بیشتر این اختلال شخصیتی را بررسی می‌کنیم.

در اختلال شخصیت پارانوئید فرد با ظن و شک رفتار و اعمال دیگران را تفسیر می‌کند، او رفتار اطرافیان را تهدیدآمیز، تحقیرآمیز و آسیب‌زننده برداشت می‌کند.

افراد مبتلا به این اختلال شخصیت نمی‌توانند اعتراف کنند و یا بپذیرند که چه احساسات منفی به دیگران دارند، ترس از سوء استفاده و خیانت در آنها بسیار قوی است و حتی اگر مورد اعتماد بودن اطرافیان ثابت شود که بازهم اعتمادی به آنها ندارند.

معمولاً از رفتار و گفتار بسیار عادی و معمولی اطرافیان برداشت شخصی و غلطی دارند که باعث می‌شود رنجیده و خشمگین شوند و تا مدت‌ها این احساس را درون خود نگه‌داشته و حتی پرورش دهند.

اولین نشانه‌های این اختلال در اوایل بزرگ‌سالی با نشانه‌های مانند بدگمانی و سوءظنی که قابل‌اثبات نیست همراه است، سوءتعبیرهای مداوم از رفتار و نیت اطرافیان، بدجنس و بدخواه دانستن دیگران و نوعی بی‌اعتمادی مداوم بروز پیدا می‌کند.

روان درمانگران کلینیک اعصاب و روانآکسون معتقند درمان به موقع می‌تواند اثر پیشگیرانه از وخیم‌تر شدن حال بیمار داشته باشد. بهتر است در صورت مشاهده رفتارهای مشکوک به مرکز اعصاب و روان مراجعه کنید.

علائم نشانه‌های اختلال شخصیت پارانوئید

  • تصور می‌کنند اطرافیان قد سوء‌استفاده و یا فریب او را دارند.
  • نسبت به تعهد یا وفاداری دیگران مشکوک هستند.
  • از مسائل شخصی زندگی خود به دیگران چیزی نمی‌گویند، می‌ترسند دیگران علیه خودشان از این اطلاعات استفاده کنند.
  • به کسی اعتماد نمی‌کنند.
  • اطرافیانشان را نمی‌بخشند.
  • کینه‌توز هستند.
  • انتقاد ناپذیر و بسیار حساس هستند.
  • با خشم و عصبانت واکنش نشان می‌دهند.
  • هر چیزی را خیلی سریع تلافی می‌‎کنند.
  • تصور می‌کنند دیگران قصد حمله به شخصیت آنها را دارند.
  • بدون اینکه دلایل واقعی وجود داشته باشد به همسر خود شک کرده و به او خیانت‌کار می‌گویند.
  • نگاه‌های تصادفی دیگران را بد تعبیر می‌کنند.
  • روابط آنها با دیگران سرد است و فاصله خود را با دیگران حفظ می‌کنند.
  • احتمال دارد شخصیتی کنترل کننده و حسود داشته باشند.
  • همیشه حق با آنهاست و خود را مسئول هیچ مشکلی نمی‌دانند.
  • نمی‌توانند آرام باشند.
  • برخوردشان با دیگران خصمانه است.
  • دعوایی هستند.

0_cPJGio_7KxCk2tOQ.jpg

اهل دعوا و درگیری بودن از نشانه‌های پارانوئید

بهترین کلینیک روانپزشکیآکسون با همکاری درمانگران باتجربه در زمینه اختلالات می‌توانند با بررسی نشانه‌ها و علائم و تشخیص به موقع گام مهمی در روند درمان بیمار بردارند.

شیوع اختلال شخصیت پارانوئید

شیوع این اختلال بین 0.5 تا 2.5 درصد از کل جمعیت را در برمی‌گیرد. پارانوئید بین مردان شایع‌تر است و برخی معتقند شیوع بیشتری در گروهای اقلیت‌، مهاجران و سالمندان دارد. احتمال بروز این بیماری بین افرادی که در فامیل خود سابقه اسکیزوفرنی دارند بیشتر است.

افرد مبتلا به پارانوئید معمولا خودشان برای درمان اقدام نمی‌کنند و از طرف همسر و مدیر (صاحب‌کار) برای درمان به تراپیست و یا کلینیک روانپزشکی مراجعه می‌کنند.

عوارض و مشکلات اختلال شخصیت پارانوئید

به دلیل نحوه تفکر و رفتار افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید توانایی خود را در حفظ ارتباط اجتماعی را تدریج کاهش میابد، نمی‌توانند در محیط شغلی، تحصیلی و اجتماعی به خوبی عمل کنند، درگیر دعواهای حقوقی با دیگران می‌شود و برای اینکه بتوانند افراد را “مجازت” کنند مرتب از آنها شکایت می‌کنند. از هم پاشیدن خانواده، از دست دادن شغل و حتی مسکن از دیگر خطراتی است که افراد مبتلا به این بیماری‌ ذهنی را تهدید می‌کند.

download.jpg

از دست دادن شغل از عوارض پارانوئید

علت بروز اختلال شخصیت پارانوئید

علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده با این حال محققین تصور می‌کنند ترکیب عوامل ژنتیکی و روانشناختی در بروز چنین عارضه‌ای دخیل است. با توجه به اینکه پارانوئید بین آنهایی که در فامیل خود فردی مبتلا به اسکیزوفرنی داشته‌اند شیوع بیشتری دارد محققین تصور می‌کنند بین این دو اختلال شخصیتی رابطه ژنتیکی وجود دارد.

تجارب دردناک جسمی و عاطفی در دوران کودکی می‌تواند در ابتلا به پارانوئید نقش داشته باشد. عصبانیت بی‌دلیل یا حمایت بی‌حد و اندازه والدین می‌تواند منجر به احساس نا امنی عمیقی در کودک شود که در بزرگسالی به اختلال شخصیت پارانوئید تبدیل شود.

تشخیص اختلال پارانوئید

تاریخ و علائم بیماری را بررسی می‌کنند، احتمالا دارد از نظر فیزیکی نیز معاینه شود تا شرایط جسمی بیمار نیز بررسی شود و در نهایت فرد را به روانپزشک و روانشناس ارجاع می‌دهند، آنها برای تشخیص و درمان بیماری‌های روانی و ذهنی آموزش‌دیده‌اند. آنها با استفاده از گفت‌وگو و گرفتن تست‌های روانشناسی که برای تشخیص اختلالات طراحی‌شده می‌توانند نوع اختلال و سطح و شدت و ضعف آن را تعیین کنند.

survey-opinion-research-voting-fill-159353.jpg

تست روانشناسی در تشخیص پارانوئید

آکسونبهترین کلینیک اعصاب و روان در تهران که با متخصصین حرفه‌ای همکاری می‌کند، روان درمان گران حاضر در مرکز روانپزشکیآکسون متعهدانه به دنبال بهبود شرایط بیمار هستند.

درمان اختلال شخیت پارانوئید

از‌آنجایی‌که عواقب این بیماری می‌تواند فاجعه‌بار باشد درمان همه جانبه برای بهبود  لازم است. برنامه‌های مانند خودیاری وکمک خانواده می‌تواند تاثیر مهمی داشته باشد.

دارو درمانی اختلال شخصیت پارانوئید

ازآنجایی‌که دارو احساس سوءظن و بدگمانی را در بیمار افزایش می‌دهد و احتمال ترک درمان وجود دارد، دارودرمانی چندان توصیه نمی‌شود. ولی اگر با شرایط خاصی که عوارضی مانند اضطراب شدید و یا توهم زندگی عادی فرد با مشکل مواجه کند برخی داروها برای فرد تجویز می‌شود.

روان درمانی اختلال شخصیت پارانوئید

یکی از موفق‌ترین و بهترین روش های درمانی برای اختلال پارانوئید روان‌درمانی است. به دلیل مشکلاتی که در برقراری ارتباط با دیگران دارند باید درمان این افراد جدی گرفته شود.

درمان و معالجه می‌تواند در کنترل و بهبود شک و سوءظن موثر واقع شود، البته درمان چنین افراد بسیار دشوار است زیرا حتی به پزشک و درمان‌گر خود نیز شک می‌کنند. این اختلال اگر بدون درمان باقی بماند و یا نیمه رها شود مزمن می‌شود.

ایجاد اندکی اعتماد بین درمانگر و حفظ همین میزان اعتماد نیز کار پیچیده‌ای است و نیاز به تحمل و دقت بسیار زیادی می‌طلبد. در بسیاری از موارد درصدی از بیماری در فرد باقی می‌ماند و این افراد نیاز به درمانی همه جانبه تا پایان زندگی دارند.

20051.jpg

روان درمانی موثر در بهبود پارانوئید

آکسونبهترین کلینیک روانپزشکی در تهران و حتی سراسر ایران است که با حضور مستمر روانپزشک و روانشناس در کلینیک شبانه روزی اعصاب و روانآکسون بهترین راه درمانی برای بیماران را در نظر می‌گیرد. از روان درمانی تا خانواده و گروه درمانی گرفته تا خدمات تخصصی روانپزشکی که همگی زیر نظر بهترین متخصصین انجام می‌پذیرد.

آینده افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید

سرنوشت و آینده این افراد بستگی به‌شدت و وخامت بیماری دارد. اگر بیماری حالت مزمن پیداکرده باشد تا پایان عمر با آنها خواهد بود البته بعضی توانایی کنترل بیماری خود را دارند و می‌توانند تشکیل خانواده  بدهند و شغل مناسبی به‌دست بیاورند. اما تعداد زیادی از این بیماران ناتوان باقی می‌مانند.

پیشگیری از اختلال شخصیت پارانوئید

تا به‌ حال راه و شیوه‌ای برای پیشگیری از این اختلال پیدا نشده، اما درمان برای افرادی که مستعد این اختلال هستند می‌تواند سودمند باشد.

سخن پایانی

در این مقاله با اختلال پارانوئید آشنا شدیدم. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، تقریبا به همه شک دارند و به دیده سوءظن نگاه می‌کنند. و حتی اگر با دلیل ثابت شود که اطرفیان مورد اعتماد هستند باز هم مشکوک هستند زندگی با چنین فردی بسیار سخت خواهد بود. درمان چنین اختلالی نیازمند صبر و حوصله چه از طرف درمانگر و چه خانواده‌ی اوست.

کلینیک شبانه روزی روانپزشکیآکسون، یکی از بهترین و برجسته‌ترین مراکز درمانی برای بیماران اعصاب و روان در سراسر ایران است. این مرکز دارای فضای مناسب و محیطی آرام و امن با پرسنلی متعهد و حرفه‌است. حضور مستمر روانپزشک و روانشناس و پرستاری بیست و چهارساعته یکی از ویژگی‌های مهم و برجسته این کلینیک روانپزشکی است. برای کسب اطلاع بیشتر از خدمات با مشاورین ما تماس بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: axonclinic.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر