موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

انتقال گال از سگ به انسان

انتقال گال از سگ به انسان

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 20:10

جهت درج تبلیغات با قیمت مناسب در این سایت میتوانید به آی دی تلگرام زیر پیام دهید

@AlirezaSepand



در این پست یک مطلب با عنوان انتقال گال از سگ به انسان را مطالعه خواهید کرد.

سگ ها می توانند تأثیرات مثبتی بر زندگی صاحبانشان داشته باشند. آنها بر رشد اجتماعی، عاطفی و شناختی در کودکان تأثیر می گذارند. سگ ها همچنین می توانند به رفع استرس و اضطراب در افراد کمک کنند. اما مردم باید توجه داشته باشند كه سگ ها در هر سنی از جمله توله سگ ها، بعضی اوقات می توانند میکروب های مضر را به همراه داشته باشند كه می تواند بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان را انتقال دهند. میکروب های موجود در سگ ها می توانند باعث بیماری های مختلفی از عفونت های جزئی تا بیماری های جدی در صاحبان خودشان شوند. یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان در نظر بگیرید، شستشوی کامل دست ها پس از دست زدن، مراقبت از بدن، تغذیه یا تمیز کردن بعد از سگ ها است.

تست شخیصت شناسی

اما از شایع ترین بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سالمونلوز 

سالمونلوز ناشی از باکتری های سالمونلا است که بیشتر از طریق غذاهای آلوده منتشر می شود. سالمونلا همچنین می تواند از حیوانات از جمله سگ ها به انشان سرایت کند. سالمونلا در روده افراد و حیوانات زندگی می کند. آن ها می توانند با خوردن غذای آلوده، نوشیدن آب آلوده یا تماس با حیوانات آلوده به این باکتری ها آلوده شوند. سالمونلا همچنین می تواند غذای حیوانات خانگی را آلوده کند. همه افراد در معرض خطر این بیماری هستند اما کودکان کمتر از 5 سال، بزرگسالان 65 سال و بالاتر و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیفبیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

سارقوپتیک

سارقوپتیک یک بیماری انگل پوستی است که در اثر کنه ریز ایجاد می شود. کنه ها از طریق تماس نزدیک بین حیوانات انتشار پیدا می کنند. سگ ها می توانند از طریق تماس نزدیک با حیوانات آلوده به کنه، یا تماس نزدیک با بسترهای آلوده یا سایر مواد به بیماری مبتلا شوند. سگ ها سارقوپتیک را انتشار نمی دهند، اما کنه ها ممکن است از سگ به انسان انتقال پیدا کنند؛ اما این کنه ها در انسان نمی توانند تکثیر شوند و در طی چند روز میمیرند. کنه ها در سگ باعث خارش شدید، ریزش مو و زخم های ناشی از خارش به خصوص در گوش، صورت و پاها می شود.

هم اکنون با مشاوران پزشکت مشاوره آنلاین بگیرید

تب مالت

تب مالت نوعی بیماری باکتریایی است که در اثر تماس با حیوانات آلوده و محصولات حیوانی آلوده مانند شیر خام ایجاد می شود. یکی از شایع ترین راه های انتقال این بیماری از حیوان به انسان مصرف شیر خام حیوانات آلوده به این بیماری است. افراد همچنین می توانند با تماس با حیوانات آلوده یا محصولات حیوانی آلوده (مانند جفت و مایعات دفعی) و انتقال باکتری از راه های زخم های پوستی دچار تب مالت شوند. حیواناتی که بیشترین آلودگی تب مالت را دارند شامل گوسفند، گاو، بز، خوک و سگ است؛ اما در این میان خطر ابتلا به تب مالت از سگ کمتر است. با این حال، پرورش دهندگان سگ و کارکنان مراکز دامپزشکی بیشتر در معرض ابتلا به تب مالت هستند زیرا ممکن است در فرآیند زایمان در معرض خون، بافت ها و مایعات آلوده آن ها قرار بگیرند.

علائم تب مالت در سگ

بیشتر سگ های آلوده به تب مالت علائم بیماری را نشان نمی دهند. با این حال، تب مالت در سگ ها می تواند به ناباروری، سقط جنین و عفونت اندام تولید مثل منجر شود. در بعضی از سگ ها، تب مالت می تواند باعث عفونت استخوان های نخاعی و دیسک های موسوم به دیسكسپوندیلیت یا التهاب در چشم یا مغز شود.

کامپیلوباکتریوز 

کامپیلوباکتر اغلب از طریق مدفوع حیوانات آلوده، مواد غذایی آلوده یا آب و یا محیط زیست به حیوانات و انسان ها سرایت می کند. خطر ابتلا به این بیماری در همه افراد وجود دارد اما کودکان کمتر از 5 سال، بزرگسالان 65 سال و بالاتر و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا بیشتر به این بیماری قرار دارند.

علائم کامپیلوباکتریوز

سگ ها و توله سگ های آلوده به کمپیلوباکتر ممکن است علائمی از عفونت را از خود بروز دهند و یا اسهال داشته باشند. این بیماری در انسان ها می توانند منجر به اسهال (اغلب خونریزی)، تب و گرفتگی شکم شود. اسهال ممکن است همراه با حالت تهوع و استفراغ باشد. علائم معمولاً طی 2-5 روز پس از عفونت شروع می شود و حدود 1 هفته ادامه می یابد.

کاپنوسیتوفاگا

کاپنوسیتوفاگا نوعی باکتری است که به طور معمول در دهان سگ ها و گربه ها زندگی می کند. این باکتری ها در سگ یا گربه باعث بیماری نمی شود اما به ندرت می توانند در انسان شیوع پیدا کنند. Capnocytophaga ممکن است از طریق نیش، خراش یا تماس نزدیک با سگ یا گربه آلوده به افراد سرایت کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر بیشتری برای آلودگی با این باکتری قرار می گیرند. افراد ممکن است در طی 1-14 روز پس از عفونت با Capnocytophaga علائم را بروز دهند.

علائم کاپنوسیتوفاگا در انسان، عبارتند از:

به ندرت ممکن است عوارض جدی از جمله سپسیس (عفونت خون)، گانگرن یا نارسایی کلیه ایجاد شود.

Cryptosporidiosis

یک بیماری انگلی است که از طریق غذا، آب یا محیط آلوده به مدفوع انتشار می یابد. پیش بینی خطر ابتلا به کریپتو از حیوانات دشوار است، زیرا بسیاری از حیوانات ممکن است بدون هیچ علائمی از بیماری ناقل انگل باشند. همه افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند اما داشتن سیستم ایمنی ضعیف و سرکوب شده یک عامل خطر برای این بیماری محسوب می شود. اگر سگها تحت تأثیر انگل قرار گیرند، معمولاً اسهال آبکی دارند؛ اما علائم این بیماری در انسان ها شامل اسهال آبکی با گرفتگی، درد شکم، استفراغ و حالت تهوعاست. علائم به طور معمول طی 1-2 هفته برطرف می شود.

کوره کک

کوره کک نوعی انگل است که توسط سگها و همچنین گربه ها و افراد از طریق مصرف کک های آلوده پخش می شود. این انگل در سگها متداول است اما به ندرت در حیوانات اهلی یا افراد دیگر منجر به بیماری می شود. درمان آلودگی کک و استفاده از پیشگیری های معمول کک می تواند در جلوگیری از بروز عفونت موثر باشد. کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علائم کوره کک در سگ ها

گاهی اوقات انگل با یافتن بخش هایی مانند برنج مانند و یا کرم خزنده در نزدیکی مقعد سگ یا در گودال تازه قابل تشخیص است. در موارد شدیدتر این بیماری در سگ ها می تواند منجر به کاهش وزن شدید و یا مشکلات گوارشی شود.

Giardia duodenalis

Giardia انگلي است كه در سطوح يا آب، غذا يا خاك وجود دارد كه در اثر آلوده شدن مدفوع يك شخص آلوده يا حيوان از جمله سگ ها منتشر می شود. Giardia پس از تماس با شخص آلوده یا حیوان یا از طریق نوشیدن آب یا خوردن غذای آلوده توسط افراد آلوده یا حیوانات، از جمله سگها منتشر می شود. سگ های مبتلا به Giardia ممکن است اسهال و مدفوع چرب داشته باشند و یا دچار کمبود آب بدن شوند. افراد مبتلا به Giardia ممکن است اسهال، مشکلات گوارشی، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنند. با این وجود، شاید هیچ علائم خاصی را بروز ندهند.

عفونت کرم های قلاب دار

کرم های قلاب دار کرم های کوچکی هستند که می توانند از طریق تماس با خاک یا ماسه آلوده پخش شوند. افراد می توانند با راه رفتن پابرهنه، زانو زدن یا نشستن بر روی زمین آلوده به مدفوع حیوانات آلوده، به این کرم ها آلوده شوند. سگ ها می توانند به واسطه کرم های قلاب داری که به پوست آنها نفوذ کرده یا انگل های محیطی آلوده شوند. همچنین توله سگ ها می توانند قبل از تولد یا از طریق نوشیدن شیر مادر یا آغوز به این کرم ها آلوده شوند. هر کسی می تواند به عفونت کرم قلاب سگ مبتلا شود. کرم های قلاب معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند.

علائم عفونت کرم های قلاب دار در سگ ها

توله سگ های جوان اغلب تحت تأثیر کرم قلاب قرار می گیرند و ممکن است دچار مدفوع تیره، خونین، کاهش وزن و کم خونی شوند. عفونت های شدید در برخی توله سگ ها می تواند منجر به مرگ شود.

استافیلوکوکوس اورئوس

استافیلوکوکوس اورئوس نوعی باکتری است که به طور معمول در پوست افراد و حیوانات یافت می شود و می تواند باعث عفونت های مختلفی از جمله عفونت های پوستی، ذات الریه (عفونت ریه) و سایر مشکلات شود. این بیماری از طریق تماس مستقیم (لمس کردن) بین مردم و حیوانات منتشر می شود. برخی از سگ ها ممکن است ناقل بیماری باشند. همه افراد در معرض خطر ابتلا به استافیلوکوکوس اورئوس قرار دارند. سگ ها اغلب علائم عفونت استافیلوکوکوس اورئوس را نشان نمی دهند، اما در صورت بروز بیماری می توانند به مشکلات پوستی، تنفسی و عفونت ادراری مبتلا شوند.

لپتوسپیروز  

لپتوسپیروز نوعی بیماری باکتریایی است که می تواند افراد و حیوانات را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از حیوانات و حتی سگ ها ممکن است این نوع باکتری را در ادرار خود داشته باشند. سگ ها را می توان برای محافظت در برابر برخی گونه های لپتوسپیروز واکسینه کرد. باکتری های لپتوسپیروز از طریق ادرار حیوانات آلوده پخش می شوند که می توانند داخل آب یا خاک شوند و برای هفته ها تا ماه ها در آنجا زنده بمانند. برخی از حیواناتی که می توانند لپتوسپیروز را گسترش دهند شامل گاو، خوک، اسب، سگ، جوندگان و حیوانات وحشی هستند. لپتوسپیروز در سراسر جهان رخ می دهد، اما بیشتر در مناطق آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری شایع است. افرادی که به طور مستقیم با سگ ها سروکار دارند ممکن است در معرض خطر لپتوسپیروز قرار بگیرند. سگ های آلوده به لپتوسپیروز ممکن است علائمی از بیماری را نشان ندهند.

علائم لپتوسپیروز در سگ ها

در برخی از سگ هایی که علائم بیماری را نشان می دهند، علائم عبارتند از:

  • تب
  • اسهال
  • استفراغ
  • خستگی
  • عدم اشتها
  • ملتحمه (قرمزی چشم)
  • زردی (پوست زرد یا چشم)
  • تغییر در ادرار (بیش از حد طبیعی، کمتر از حد نرمال)

برخی از سگ های مبتلا به بیماری شدید مانند نارسایی کلیه یا کبد یا خونریزی ریه ها ممکن است در اثر عفونت لپتوسپیروز جان خود را از دست دهند. افراد مبتلا به لپتوسپیروز ممكن است علائم خاصی نداشته باشند، اما در برخی موارد علائم معمولاً طی 2 روز تا 4 هفته از قرار گرفتن در معرض بیماری بروز می کنند.

علائم لپتوسپیروز در انسان ها، عبارتند از:

  • لرز
  • راش
  • زردی
  • اسهال
  • تب بالا
  • سردرد
  • استفراغ
  • درد شکم
  • درد عضلانی
  • ملتحمه (قرمزی چشم)

این بیماری در برخی موارد نادر می تواند منجر نارسایی کبد و کلیه، ذات الریه هموراژیک و حتی شود. لپتوسپیروز با آنتی بیوتیک قابل درمان است و تشخیص زودهنگام و مصرف دارو می تواند مدت و شدت بیماری را کاهش دهد.

طاعون 

طاعون یک عفونت جدی باکتریایی است که در درجه اول توسط کک ها منتقل می شود. باکتری عامل طاعون یک زئونوتیکی است که معمولاً در پستانداران کوچک و کک آن ها مشاهده می شود. در افراد آلوده اغلب پس از یک دوره یک تا هفت روزه علائم بروز می کنند. طاعون از طریق نیش کک های آلوده، تماس مستقیم با بافت های آلوده و استنشاق قطرات تنفسی آلوده بین حیوانات و انسان ها منتقل می شود. سگ ها و گربه ها می توانند به طاعون مبتلا شوند و این عفونت را به انسان ها انتقال دهند.

علائم طاعون در سگ

سگ های آلوده به Y. pestis همیشه بیمار نمی شوند، اما در صورت بروز این بیماری ممکن است بمیرند.

علائم طاعون در سگها عبارتند از:

  • تب
  • اسهال
  • استفراغ
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • التهاب گره های لنفاوی

در برخی موارد طاعون در سگ ها منجر به ذات الریه و اختلالات تنفسی می شود.

هاری

هاری بیماری عصبی کشنده ای است که توسط ویروسی ایجاد می شود که در درجه اول از طریق گزش حیوانات آلوده انتشار پیدا می کند. صاحبان سگ باید سگ های خود را علیه هاری واکسینه کنند. هاری در اثر تماس با بزاق یا بافت سیستم عصبی مغز و اعصاب از حیوان آلوده، معمولاً از طریق خراش یا گزش منتشر می شود. سگ های مبتلا به هاری می توانند علائم مختلفی داشته باشند. آنها ممکن است تغییرات رفتاری ناگهانی و فلج پیشرونده را بروز دهند. همچنین ممکن است علائمی از بی قراری، گرفتگی، تغییر صدا یا اشتهای ضعیف نشان دهد. آنها ممکن است به حیوانات، مردم و اشیاء دیگر حمله کنند. حیوانات مبتلا به هاری به طور معمول طی چند روز پس از شروع علائم می میرند.

کرم حلقوی

Ringworm یک عفونت انگلی است که می تواند پوست، مو یا ناخن افراد و حیوانات را درگیر کند. کرم حلقوی با لمس یک حیوان یا شخص، اشیاء یا سطوح آلوده به قارچ مانند پتو و حوله انتشار می یابد. افراد با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بیشتر Ringworm هستند. سگ های مبتلا به عفونت کرم حلقه ای دارای لکه های پوستی و با موهای شکننده هستند. همچنین ممکن است برجستگی هایی مانند آکنه روی پوست آن ها ایجاد شود. مناطقی که معمولاً تحت تأثیر قرار می گیرند شامل نوک گوش، صورت، دم و پا است.

عفونت کرم حلقوی 

کرم حلقوی یک انگل داخلی است که می تواند باعث عفونت موسوم به توکسوکاراریازیس شود. کرم های گرد بیشتر در روده سگ ها دیده می شوند. سگ ها تخم های کرم گرد را در مدفوع خود می ریزند. انسان و سگ ها با بلعیدن تخم های کرم گرد از محیط، مانند خاک آلوده، می توانند به کرم های گرد آلوده شوند. همچنین توله سگ ها می توانند قبل از تولد یا از طریق نوشیدن شیر مادر یا آغوز آلوده شوند. توله سگ هایی که کرم گرد دارند معمولاً رشد و نمو نمی کنند. سگ های آلوده همچنین ممکن است سرفه و اسهال داشته باشند. عفونت های شدید در توله سگ ها می تواند باعث مرگ آن ها شود.

تیک تیپ

حیوانات اهلی در معرض ابتلا به عفونت های تیک تیپ یا بیماری های قابل انتقال از کنه مانند بیماری لایم، توالارمی، ارلیشیوز، بابزیوز و سایر موارد هستند. صاحبان حیوانات اهلی برای جلوگیری از کنه باید با دامپزشک در مورد محصولات مناسب برای حیوانات خانگی خود مشورت کنند. بسیاری از این محصولات همچنین به جلوگیری از آلودگی کک کمک می کنند. درمان حیوانات اهلی برای کنه می تواند خطر ابتلا به بیماری های تیک تیپ را برای شما و حیوانات خانگی شما کاهش دهد. کنه ها ممکن است داخل و اطراف گوش ها، اطراف پلک، زیر قلاده، پا، بین پاهای عقب، بین انگشتان پا، یا در اطراف دم سگ ها را درگیر کنند. علائم بیماری تیک تیپ در سگ ها و حیوانات دیگر بسته به نوع عفونت می تواند متفاوت باشد و حتی علائم خاصی را بروز ندهند.

برخی از بیماری های تیک تیپ در سگ ها، عبارتند از:

ارهشیلیوز یا آناپلاسموز. ناشی از باکتریهای بسیار کوچک است که می تواند منجر به تب، کاهش اشتها، خستکی، کاهش وزن، استفراغ و خونریزی (بینی) در سگ ها شود.

بیماری لایم. ناشی از باکتری Borrelia burgdorferi که می تواند منجر به تغییر لنگش پا، تب و کاهش اشتها در سگ ها شود.

علائم بیماری های تیک تیپ در افراد می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً شامل تب، لرز، درد بدن و گاهی اوقات بثورات است. برخی از بیماری های تیک تیپ می توانند بسیار جدی و حتی کشنده باشند. اگر در محل سکونت کنه هستید یا از طریق کنه گزیده شده اید و این علائم را دارید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

https://www.cdc.gov/healthypets/pets/dogs.html

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: pezeshket.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر