موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

عوامل موثر در اسکیزوفرنی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 11:06

تست شخیصت شناسی

اسکیزوفرنی یکی از بیماریهای شایع می باشد که بدلیل افت عملکرد فردی خسارتهای مالی و اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل می کند. این تحقیق با هدف بررسی علل موثر در بروز اسکیزوفرنی در سال 81 در شهر ایلام انجام گرفت.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /?>

مطالعه تحلیلی از نوع مورد- شاهدی بود، گروه مورد به تعداد 50 نفر به صورت سرشماری از بیماران اسکیزوفرن بستری در بخش روانپزشکی شهدا و مرکز نگهداری بیماران مزمن روانی ایلام و 100 نفر نیز به عنوان گروه شاهد به صورت تصادفی ساده از پرسنل و بیماران بستری در بخش های داخلی مردان و زنان بیمارستان امام انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه حاوی متغیرهای سن، جنس، سابقه بیماری روانی در کودکی، تشنج، تروما به سر در هنگام تولد، مصرف مواد اعتیادآور، وجود بیماری اسکیزوفرنی در خانواده و افراد فامیل، فصل تولد و محل تولد جمع آوری و با استفاده از آزمونهای آماری کای اسکور، تی تست و فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شیوع اسکیزوفرنی در این مطالعه یک درصد بود. جنس بیماران با بروز اسکیزوفرنی رابطه معنی داری داشت P=0.001)). در گروه مورد احتمال بروز اسکیزوفرنی در مردها 3.7 برابر بیشتر بود. میانگین سن در گروه مورد 34.8 و در گروه شاهد 31.1 درصد بود، بین اسکیزوفرنی و سن رابطه معنی داری وجود داشت P=0.05))، احتمال بروز اسکیزوفرنی در گروه سنی 55-25 سال 5.6 برابر بیشتر بود. 50 درصد گروه مورد و 31 درصد گروه شاهد قبلا بیکار بودند، در گروه مورد بعد از ایجاد بیماری درصد بیکاری به 92 درصد رسیده بود. در بیماران اسکیزوفرنی میزان بیسوادی 1.5 برابر بیشتر بود. در گروه مورد 40 درصد و در گروه شاهد 41 درصد نسبت فامیلی نزدیک بین والدین وجود داشت. در این تحقیق بین خودکشی و بروز اسکیزوفرنی رابطه معنی داری وجود داشت P=0.001)) و احتمال خودکشی در بیماران اسکیزوفرن 3.6 برابر بیشتر بود.

در گروه مورد 14 درصد و گروه شاهد 8 درصد سابقه تشنج در کودکی داشتند. تشنج با بروز اسکیزوفرنی رابطه معنی داری نداشت. در 24 درصد گروه مورد و 9 درصد گروه شاهد سابقه اختلال روانی در دوره کودکی وجود داشت. اختلال روانی در دوره کودکی با بروز اسکیزوفرنی رابطه معنی دار داشت  P=0.01)).

با توجه به نتایج این پژوهش یکی از علل مرگ و میر در این بیماران خودکشی است که بایستی آموزشهای لازم در مورد نحوه برخورد با این بیماران داده شود و هم چنین ایجاد تسهیلات لازم در جهت راه اندازی مراکز نیمه راه بیماران امری ضروری بنظر می رسد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.sid.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر