موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

روانشناسی نگهداری گربه

روانشناسی نگهداری گربه

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 12 آذر 1400 ساعت 20:08

اگر بخواهیم یکی از بامزه ترین و بی دردسرترین حیوانات خانگی را به شما معرفی کنیم بچه گربه انتخاب ما خواهد بود. بسیاری از اوقات گربه هایی را مشاهده می کنیم که واقعاً در شرایط بدی قرار دارند، به طوری که دلمان برایشان می سوزد اما میترسیم که از آنها مراقبت کنیم! اگر شما به دنبال این هستید که بچه گربه ای را به سرپرستی گرفته و نگه دارید، با ما همراه باشید تا با یک سری از نکات مهم درباره نگهداری و نیازهای مختلف این حیوانات دوست داشتنی بیشتر آشنا شوید!

تست شخیصت شناسی

گربه چگونه حیوانی است؟!

گربه به عنوان یک پستاندار کوچک جثه با بدن پوشیده از مو شناخته می شود که به ۲ دسته اهلی (خانگی) و وحشی تقسیم می گردد. از دیدگاه روان شناسی شخصی که گربه نگه می دارد، به نوعی نقش مادر را برای او ایفا می کند. رفتار گربه می‌تواند مملو از عشق و علاقه باشد، مخصوصاً زمانی که از بچگی با انسان بزرگ شده و در تمامی اوقات از سرپرست خود محبت دیده باشد.

NGO.jpg

باید بدانید که:

  • بچه گربه ای که تازه به دنیا آمده، تنها حدود ۳۰ گرم وزن دارد اما وزن گربه های بالغ معمولاً بین ۵ تا ۷ کیلوگرم می باشد که در بعضی از نژادها تا ۱۱ کیلوگرم نیز می‌رسد.
  • گربه ها بین ۲ تا ۱۶ سال عمر می کنند.
  • دوره بارداری گربه های ماده ۵۸ تا ۶۷ روز است.
  • گربه ها در طول روز ۱۶ تا ۱۸ ساعت می خوابند.

۹ مورد از لوازم ضروری جهت مراقبت از بچه گربه ها

۱- غذا

۲- ظروف آب و غذا

۳- لوازم بازی (همانند توپ)

۴- شانه مخصوص

۵- قلاده

۶- خاک و ظرف آن برای دستشویی

۷- محل خواب

۸- ناخن گیر

۹- جعبه حمل (باکس)

۹ نکته کلیدی مهم درباره نگهداری از بچه گربه

نکته ۱: سنجیدن شرایط و سبک زندگی خودتان برای به سرپرستی گرفتن یک گربه
قبل از به سرپرستی گرفتن مطمئن شوید که سبک زندگی شما می تواند جایی برای یک بچه گربه داشته باشد. میزان فعالیت و مقدار زمانی که در خانه می گذرانید تعیین می کند که جایی برای یک بچه گربه داشته باشید یا خیر! برخی از گربه ها به نظافت و توجه زیادی نیاز دارند، اما گربه هایی هم وجود دارند که به مراتب دردسر کمتری برای شما خواهند داشت. باید بدانید که ما این موارد را صرفاً جهت راحتی حیوانات بیان می کنیم و شما باید سعی کنید در این مورد تحقیق و پرس و جو کنید.

cat-do-not-eating-food.jpgغذای گربه

نکته ۲: تغییر روحیه
به سرپرستی گرفتن یک بچه گربه می تواند دنیای شما را دگرگون کند، زیرا حیوانات می توانند بهترین دوست، رفیق و همسفر ما در زندگی باشند. اگر ساعات طولانی کار می کنید و هنوز هم می خواهید سرزنده و شاد باشید و با چهره خندان به خانه بیایید، به سرپرستی گرفتن یک گربه می تواند یک راه حل عالی باشد.

نکته ۳: مشورت با پزشک در صورت داشتن آلرژی
برخی از آلرژی ها ممکن است با حیوان خانگی سازگار بوده و مشکلی را برای شما ایجاد نکند، اما توصیه می کنیم اگر آلرژی دارید و از واکنش های آلرژیک شدیداً رنج می برید، قبل از آوردن یک گربه به خانه با سه فرد حتماً مشورت کنید: ۱- پزشک خود ۲- دامپزشک ۳- مسئول پناهگاه حیوانات

نکته ۴: انجام واکسیناسیون گربه
قبل از اینکه گربه خود را به خانه بیاورید، آن را برای معاینه و واکسیناسیون پیش دامپزشک ببرید. همچنین برنامه ریزی کنید تا به محض رسیدن به سن بلوغ، گربه را اگر ماده باشد عقیم کنید زیرا مراقبت از بچه گربه های تازه متولد شده می تواند برای شما مسئولیت جدیدی را به بار بیاورد. باید آگاه شوید که عقیم سازی گربه ها صرفاً جهت کنترل جمعیت آنها نیست، بلکه می تواند آنها را از خطر ابتلا به اکثر بیماری‌ها محافظت کند.

نکته ۵: آماده سازی جای خواب
یک جای خواب و یک جعبه خاک برای دستشویی گربه تهیه کنید. جای خواب محصور شده می تواند حریم شخصی شما و گربه تان را مشخص کند. سعی کنید برای راحتی گربه، همیشه جای خواب و جعبه خاک را تمیز نگه دارید، همچنین مطمئن شوید که غذای مناسب و متعادل سن گربه خود را خریداری می نمایید. غذای گربه باید به گونه ای باشد که متناسب با نیازهای بدن گربه بوده و بتواند نیازهای او را تأمین کند.

Caressing-the-kitten.jpgنوازش گربه ها

نکته ۶: نوازش بچه گربه
گربه ها و سگ ها نوازش را خیلی دوست دارند. بهترین روش ناز کردن آنها نوازش سر، زیر چانه و یا کنار گردن با نوک انگشتان است. اگر گربه به پهلو خوابید پهلوی او را با کف دست به آرامی ناز کنید. اگر به پشت خوابید یعنی می خواهد با شما بازی کند، پس گلو و سینه اش را نوازش کنید. در ضمن چنانچه گربه بخواهد دستش را دراز کند و دست شما را بگیرد، به هیچ عنوان نترسید چون او فقط می خواهد بازی کند و به این دلیل که ناخن هایش را گرفته اید به شما آسیبی نمی رساند.

نکته ۷: تهیه وسایل بازی
گربه ها دوست دارند بازی کنند، از این رو توپ، موش های اسباب بازی، کاموا و حتی جعبه های خالی می توانند گزینه های خوبی برای سرگرمی گربه باشند. وسایل بازی لازم نیست گران باشد (حتی می تواند دست ساز هم باشد)، فقط مطمئن شوید که گربه شما را شاد و  فعال نگه می دارد.

Cat-toys.jpgاسباب بازی برای گربه

نکته ۸:  بیمه کردن
بیمه حیوانات خانگی یک امر ضروری است. ما امیدواریم که شما به آن احتیاج پیدا نکنید، اما به یاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است.

 نکته ۹: انجام کارهای نظافتی و بهداشتی
به محض آوردن یک گربه به خانه، حتماً زودتر کارهایی همانند استحمام، شانه زدن موها و گرفتن ناخن های او را انجام دهید. اینها فقط بعضی از مواردی هستند که باید وقتی یک حیوان خانگی مخصوصا گربه را به سرپرستی می گیرید رعایت کنید.

چرا بجای یک بچه گربه، دو بچه گربه به سرپرستی بگیرید؟!

۱- همبازی زنده!
نگهداری همزمان دو بچه گربه به معنای کار کمتری برای شما می باشد! وقتی دو بچه گربه در خانه باشند، آنها می توانند با تعقیب و گریز و بازی با یکدیگر، شما را هم خوشحال کنند. بهتر است بدانید با این کار گربه ها انرژی کمتری برای انجام رفتارهای مخرب همانند خراش دادن مبل خواهند داشت.

two-kitten.jpgدو بچه گربه در حال بازی

۲- یادگیری نحوه رفتار با سایر گربه ها
اصلی ترین مزیت بزرگ کردن دو بچه گربه همراه یکدیگر این است که آنها تعامل و برقرای ارتباط و همچنین نحوه رفتار با گربه های دیگر را یاد می گیرند. آنها یاد می گیرند که قلمروی شان را با همدیگر تقسیم کرده یا به اشتراک بگذارند و نیازهای خود را بیان کنند. چنانچه اگر شما به دلایلی خواستید سرپرستی گربه های خود به شخصی قابل اعتماد واگذار کنید، آنها راحت تر می توانند با خانواده جدیدی که سرپرستی شان را برعهده گرفته ارتباط برقرار کنند.

۳- عدم نگرانی در مورد تنهایی گربه
اگر ساعات طولانی سرکار هستید، بچه گربه شما در خانه تنها خواهد ماند. این حیوانات موجودات بسیار اجتماعی هستند و تنهایی را دوست ندارند و اغلب به دنبال بازی و سرگرمی با یک همبازی می باشند. داشتن دو گربه در خانه بدین معنی است که مجبور نیستید هنگامی که سرکار بوده و یا به کار دیگری مشغول هستید، نگران گربه تان باشید چون می دانید که تنها نیست.

۴- افزایش یادگیری
بچه گربه ها با تقلید از رفتارهای همدیگر می توانند یاد بگیرند، بنابراین داشتن دو بچه گربه به معنای گذاشتن وقت کمتری برای آموزش کارهایی همانند استفاده از جعبه خاک به عنوان مکانی برای دستشویی کردن است. داشتن یک بچه گربه دیگر برای تقلید و یادگیری می تواند به گربه شما کمک کند محدودیت های خودش را در طول بازی درک کند. به عنوان مثال اگر یکی از بچه گربه های شما شخصیت ماجراجویانه و پر جنب و جوشی داشته باشد و دیگری ساکت و خجالتی باشد، بچه گربه ماجراجو ممکن است به شما کمک کند گربه خجالتی خود را با اعتماد بنفس تر آموزش دهید!

۵- عادت های بهتر نظافت
بچه گربه ها معمولا بین ۴ تا ۵ هفتگی شروع به نظافت می کنند. بچه گربه ها چون نمی توانند به صورت و گوش خود دسترسی داشته باشند اغلب برای ابراز محبت به هم، یکدیگر را لیس می زنند، پس می توانند به یک گربه ی دیگری که در کنارشان زندگی می کند اعتماد کنند.

۶- حفظ سلامتی
داشتن دو گربه احتمال اضافه وزن هر دو گربه را کاهش می دهد. سبک زندگی فعال با افزایش سن و عدم اضافه وزن باعث افزایش طول عمر و حفظ سلامتی آنها می شود. جالب است بدانید حتی در بزرگسالی هم گربه ها اغلب با همدیگر بازی می کنند.

۷- حفظ سلامتی گربه ارشد
اگر شما یک گربه دیگر در خانه دارید، شاید فکر خوبی باشد که دو بچه گربه را به خانه ببرید. چون ورود بچه گربه های جدید به خانواده می تواند به تحرک حیوان خانگی ارشد شما کمک کند. بازی کردن بچه گربه ها با همدیگر می تواند گربه بزرگتر را که می خواهد تمام روز را چرت بزند سر شوق بیاورد.

۸- هزینه های برابر
نکته جالب این است که هزینه نگهداری از دو بچه گربه زیاد نیست! بچه گربه ها می توانند جعبه های خاک، کاسه های غذا و آب، تختخواب ها و اسباب بازی ها را با همدیگر شریک شوند! شاید هزینه های دامپزشکی برای واکسیناسیون دو بچه گربه کمی بیشتر باشد، اما اگر در بیمه حیوانات خانگی ثبت نام کنید می توانید در هزینه های دامپزشکی صرفه جویی نمایید!

۹- عشق مضاعف برای دور شدن از افکار منفی
دو بچه گربه به معنای اضافه شدن دو زندگی جدید در خانه شما می باشد که شادی و عشق شما را دو برابر خواهد کرد. شما دیگر کمتر دوست خواهید داشت تا وقت خود را صرف کارهای بیهوده و افکار منفی کنید.

و در نهایت نکاتی برای به سرپرستی گرفتن دو بچه گربه

نکته اول: به دنبال بچه گربه هایی باشید که قبلاً در پناهگاه های حیوانات با همدیگر تعامل داشته اند تا اطمینان داشته باشید که با همدیگر کنار می آیند!

نکته دوم: پیشنهاد می کنیم اگر نتوانستید دو بچه گربه را که قبلاً با همدیگر دوست بوده اند پیدا کنید، دو گربه نر یا یک گربه نر و یک ماده را انتخاب کنید چون نسبت به دو ماده بهتر باهم کنار می آیند.

نکته سوم: بیشتر گربه ها دوست ندارند با همدیگر از یک ظرف غذا بخورند، پس توصیه می کنیم ظرف غذای بچه گربه های خود را جدا از هم و کنار یکدیگر قرار دهید.

نکته چهارم: هر دو بچه گربه را بیمه کنید تا در برابر حوادث و بیماری های معمولی از آنها محافظت کنید و  گربههمچنین با استفاده از این مزیت، در فواصل زمانی منظمی آنها را برای معاینات پیش دامپزشک ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: eafworld.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر