موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

موی گربه در چشم

موی گربه در چشم

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 اسفند 1400 ساعت 03:34

تاریخ انتشار :‌ شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - دسته بندی : زنده تر

تست شخیصت شناسی

5XB4Y0NOSRKRVUh_JdTElw_624x906.jpg

حساسیت به حیوانات خانگی در ایالات متحده یک امر عادی است. طبق تحقیقات موسسه آسم و آلرژِی، حدودا 15 تا 30 درصد آمریکایی ها به حیوانات خانگی آلرژی دارند. گرچه آلرژی به گربه شایع تر است، اما حساسیت به سگ شدیدتر می باشد.

برآورد شده است که 62% خانواده های آمریکایی حیوان خانگی دارند و 10% جمعیت به حیوانات حساس هستند. به این ترتیب تعداد چشمگیری از مردم مبتلا هستند.

آیا حیوانات خانگی باعث حساسیت چشمی می شوند؟

حیوانات خانگی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می توانند عامل ایجاد ناراحتی چشمی باشند. معمولا سیستم ایمنی بدن با اجسام خارجی مثل ویروس و باکتری مبارزه می کند. حیوانات خانگی محرک های آلرژی چشمی مثل پوسته، ادرار،گرده ها و بزاق را با خود حمل می کنند که می تواند موجب ایجاد حساسیت چشمی شود.

نشانه های حساسیت ناشی از حیوانات خانگی

·         خارش یا سوزش چشم

·         آبریزش چشم

·         قرمز یا صورتی شدن چشم

·         پف کردن پلک

علل حساسیت چشمی ناشی از حیوانات خانگی

1- پوسته حیوانات خانگی

پوسته حیوانات خانگی (سلول های پوستی مرده) یکی از دلایل اصلی حساسیت چشمی نسبت به حیوانات است. در این مورد پس از ورود فرد به اتاقی که حیوان در آن زندگی می کند یا در صورت تماس با او، چشم می خارد، و قرمز و اشک آلود می شود. به علاوه، یافته های موسسه ملی سلامت نشان داده اند که در هر خانه ای مقدار قابل توجهی پوسته پیدا می شود.

پوسته یکی از شایع ترین و لجوج ترین انواع آلرژن هاست. گربه، سگ، و حیوانات پرزدار پوسته تولید می کنند. سلول های پوستی مرده ، پوسته های میکروسکوپی از جنس پروتئین دارند و ترشحات ادرار و بزاق روی پوست حامل مواد تحریک کننده ناراحتی چشمی هستند.

پوسته حیوانات با بالا رفتن سنشان بدتر می شود. این یعنی پوسته حیوانات مسن تر از پوسته حیوانات جوان تر بدتر است. پوسته با هوا جابجا شده و وارد غشا مخاطی چشم و ریه ها می شود.

ممکن است یک یا هر دو چشم مبتلا شوند. در بعضی مواد این نشانه ها با عطسه، آبریزش بینی، و یا گرفتگی همراه هستند.

اشک چشم به خاطر واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد غیر خطرناک به عنوان آلرژن ترشح می شود. در نتیجه، تولید آنتی بادی برای مبارزه با آلرژی که فکر می کند باکتری یا ویروس است تحریک می شود.

2- بزاق حیوانات خانگی

بزاق حیوانات خانگی حاوی پروتئین و آلرژن هایی است که می توانند موجب حساسیت چشمی شوند. وقتی حیوانات چیزی را می جوند، وسایل خانه را لیس زده و یا آب دهانشان روی وسایل یا انسان ها می ریزد و آلرژن ها در هوا پخش می شوند. وقتی در تماس با حیوانات قرار می گیرید، چشمانتان به این آلرژن ها حساس شده و بعد از دست زدن به حیوان، چشمانتان را می مالید.

برای مقابله با این حساسیت باید از دست زدن به صورت و چشم پس از ارتباط با حیوان خانگی تان جلوگیری کنید. گربه ها بیشتر آلرژن های حساسیت زا را پراکنده می کند چون اغلب مشغول به لیسیدن موهایشان هستند.

3- ادرار حیوانات خانگی

ادرار سگ و گربه بوی تند آمونیاک میدهد. شدیدا در معرض آمونیا بودن می تواند باعث حساسیت چشمی شود. ادرار حیوانات خانگی روی فرش، مبلمان و کف خانه می پاشد و برای شما و عزیزانتان خطر آفرینی می کند.

مقدار کم آمونیاک ادرار هم می تواند باعث سرازیر شدن اشک زیاد از چشم شود. به مدت طولانی قرار گرفتن در این شرایط منجر به آسیب دائمی به چشم و نابینایی می شود. در واقع کودکان در برابر مشکلات چشمی ناشی از استنشاق آمونیاک آسیب پذیرتر هستند.

4- گرده، کپک، و گرد و خاک

وقتی حیوانات خانگی می روند بیرون و بازی می کنند، ممکن است گرد و خاک، گرده گیاهان، و دیگر آلرژن هایی که موجب حساسیت چشمی می شوند را با خودشان این طرف و آنطرف ببرند. در واقع بیشتر مردم حساسیت به گرده گیاهان را با حساسیت به حیوانات اشتباه می گیرند.

راه های برطرف کردن حساسیت چشمی به حیوانات خانگی

اگر قرار است جایی بروید که حیوان خانگی دارند، و چند روزی می مانید، خیلی مودبانه از صاحب خانه بخواهید که حیوان عزیزشان را در اتاق یا قسمت دیگری نگه دارند. وقتی به خانه برگشتید ممکن است پوسته حیوانات هنوز روی لباس ها و چمدان هایتان باشد. بنابراین عاقلانه این است که لباسها را شسته و چمدان ها را دستمال بکشید.

اگر در خانه حیوان داشته باشید چه؟ اگر حساسیت دارید، نگذارید حیوان به اتاق خوابتان بیاید. همچنین ار در آغوش گرفتن، بوسیدن، و ناز کردن حیوان خودداری کرده و تعداد اتاق هایی که او اجازه دارد به آنها برود را محدود کنید. یک کار عاقلانه دیگر این است که سیستم تهویه هوای مرکزی نصب کنید تا آلرژن ها در سرتاسر خانه پراکنده نشوند. لگنچه دستشویی گربه تان را از جریان هوای تهویه شده دور کنید و یا در مکانی بگذارید که توسط سیستم مرکزی تهویه نمی شود.

کسانی که پس از در ارتباط بودن با پرنده های خانگی دچار حساسیت چشمی می شوند باید از زیر سر گذاشتن بالش پر خودداری کنند.

از همه مهمتر، بعد از ملاقات با حیوانات خانگی به صورت و چشمانتان دست نزنید. کسانی که از لنز چشمی استفاده می کنند ضرورتا باید مراقب بهداشت چشمانشان باشند تا از حساسیت چشمی جلوگیری شود.

حساسیت چشمی ناشی از حیوانات خانگی مشکل خیلی هاست. برخی از این آلرژی ها بخاطر حیوانات بوده و برخی هم نیستند. خوشبختانه ناراحتی های چشمی به راحتی با رعایت بهداشت، مدیریت صحیح حیوانات خانگی، قطره چشم، واکسن آلرژی و آنتی هیستامین ها قابل درمان است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: sanjagh.pro



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر