موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

سرم رینگر برای سگ

سرم رینگر برای سگ

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 25 اسفند 1400 ساعت 09:33

کم شدن آب بدن (Dehydration) در سگ ها یک شرایط اورژانسی رایج است که در آن سگ مایعات از دست رفته بدنش را نمی‌تواند از طریق خوراکی جایگزین کند. خوب است که علائم و درمان کم شدن آب بدن سگ را بدانیم تا در مواقع ضروری بهترین اقدام را انجام دهیم.

تست شخیصت شناسی

نشانه های آن چیست؟

رایج ترین نشانه کم آبی از دست دادن خاصیت ارتجاعی در پوست است هنگامیکه  آن را به آرامی می کشید پوست به  آسانی به محل اصلی خود برنمیگردد.

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده کم شدن آب بدن سگ ، خشکی دهان است که لثه ها رطوبت خود را از دست می‌دهند و خشک و چسبناک می شود. و بزاق دهان اصطلاحا ضخیم می‌شود. در حالت کم آبی پیشرفته چشم ها گود می‌افتند و ممکن است سگ بیهوش شود.

علت اصلی کم شدن آب بدن سگ

علاوه بر  اسهال و استفراغ مداوم، بیماری، تب، گرمازدگی و کمبود مصرف مایعات نیز می‌توانند از دلایل کم شدن آب بدن باشند.

مراقبت های فوری

در صورتیکه سگ مبتلا به کم آبی متوسط است اما استفراغ نمی‌کند می‌توان سگ را با سرم رینگر لاکتات[1] (رینگر لاکتات با 5% دِکستروز [2] ) درمان کرد. همچنین می توانید از یک محلول الکترولیت با نسبت ۱ تا ۲ میلی لیتر به کیلوگرم از وزن سگ بر ساعت استفاده نمایید.آب‌های غنی شده با الکترولیت نیز می توانند کمک خوبی باشند. اگر هرگونه سوالی در مورد میزان آن دارید با دامپزشک خود تماس بگیرید.

اگر سگ شما از کمبود آب شدید رنج می بُرد فورا او را نزد دامپزشک ببرید. آنها می توانند با استفاده از تزریق مایعات داخل وریدی از از دست رفتن بیشتر مایعات بدن جلوگیری نمایند و  هر آنچه تاکنون از دست رفته را نیز جبران کنند.

پیشگیری

برای یک سگ با اسهال و استفراغ مستمر و شدید، شما میتوانید با دادن محلول‌های الکترولیت تا پایان بهبود بیماری از کمبود آب بدن جلوگیری نمایید. در موارد حاد شاید تنها سرم های وریدی موثر باشند.

توضیحات

[1] سرم رینگر لاکتات

یک سرم چند الکترولیتی است که شامل پتاسیم، سدیم، کلسیم، لاکتات و کلر است.از این سرم برای جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته و برقراری مجدد تعادل آب و الکترولیت های بدن استفاده می‌شود. رینگر لاکتات یک محلول یونی است که باعث افزایش حجم خون و تعادل آب و الکترولیت ها می‌گردد. یون لاکتات موجود در آن به سرعت به یون بی‌کربنات متابولیزه می‌شود و در تنظیم تعادل اسید – باز نقش دارد.

[2] دکستروز

یک قند ساده است که از نظر شیمیایی با گلوکز، قند خون یکسان است. ممکن است در زمانیکه شخص دچار کم آبی یا افت قند خون است، تجویز شوند. گاهی بدنسازانی که به دنبال افزایش وزن و عضله هستند نیز از پودر دکستروز به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌کنند.
این قند ساده که از ذرت ساخته شده اغلب در محصولات شیرینی‌پزی به عنوان شیرین کننده استفاده می شود، و به طور فراوان در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌گردد.
همچنین دکستروز برای اهداف پزشکی نیز به کار می‌رود. در سرم‌های داخل وریدی ، در ترکیب با داروهای دیگر و یا برای افزایش قند خون افراد استفاده می‌گردد.از آنجاکه دکستروز یک قند “ساده” است، بدن به سرعت می تواند از آن برای تولید انرژی استفاده کند. قندهای ساده می توانند سطح قند خون را به سرعت افزایش دهند ، و آنها اغلب از ارزش غذایی پایینی برخوردار هستند. سایر از جمله قندهای ساده دیگر می‌توان به گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز اشاره کرد. چند محصول رایجی که از قندهای ساده در آن استفاده میشود: شکر تصفیه شده، پاستا سفید و عسل می‌باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: petmagz.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر