موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 14:56

رنگ بنفش ترکیبی از طیف رنگ های گرم و سرد یعنی عشق و آرامش، رنگ های قرمز و آبی می باشد. این رنگ هیجان رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را با هم دارد. تندی قرمز، به واسطه آرامش و خنكی آبی، فروكش می كند و به حس تازه تبدیل می شود و شما را به آرامش و رهایی دعوت می نماید. بنفش رنگ عرفان و معنویت است.

تست شخیصت شناسی

بنفش از قدیم نماد اشراف، قدرت و ثروت است. بنفش رنگ دل فریبی است که از دیرباز رنگ ملکه ها بوده. از لحاظ روانشناسی رنگ بنفش یک رنگ شاهانه است به این معنی که در زمان های قدیم بنفش یک رنگ نایاب بود و فقط پادشاهان و افراد خاص می توانستند از این رنگ در منازل خویش استفاده کنند. اگر چه امروزه بنفش به اندازه گذشته رنگی درباری و دور از دسترس نیست، اما هنوز باشکوه بوده و فضایی اشرافی خلق می کند.

purple-color-psychology-in-interior-decoration-31.jpg

purple-color-psychology-in-interior-decoration-36.jpg

این رنگ علاوه بر اینکه حالت معنوی و آرامش را در افراد ایجاد می کند، یک رنگ شاد و بشاش است و به همین دلیل اغلب بانوان مسن و دختران جوان طرفدار این رنگ هستند. این رنگ قادر است محیط شما را جذاب، هنری و خلاق کند. بنفش در طبیعت کم‌ یاب است و بیشتر رنگ آتلیه و کارهای هنری است. بنفش همچنین به ترویج حس خلاقیت و قوه تخیل کمک می کند. رنگ بنفش در طیف های پر رنگتر مجلل و با شکوه است. در طیف های کمرنگ تر و یاسی رنگ نیز آرام و معتدل جلوه می کند.

رنگ بنفش؛ طحال را به فعالیت وا می دارد و گلبول های سفید خون را دوباره سازی می کند. این رنگ، به قلب و عضله ها آرامش می دهد و افراد بیش فعال (هایپارکتیو) را آرام می کند. برای درمان بیش فعالی کلیه و مثانه، شب ادراری، ناهنجاری های عصبی و بیماری های شدید ذهنی، صرع و بی خوابی از رنگ بنفش استفاده می شود. بنفش افزایش دهنده و تقویت كننده سطح هوشیاری و خودآگاهی است. بنفش تأثیرات ذهن ورزی (مدیتیشن) را افزایش می دهد. بنفش عملكرد صحیح سیستم لنفی (غدد لنفاوی) را بهبود می بخشد و در مواقع یائسگی خیلی مفید و سودمند عمل می كند. رنگ بنفش، اشتها را نیز، کم می کند.

رنگ بنفش آرام بخش و تسکین دهنده است، به همین دلیل در بیمارستان های روانی و مطب روانشناسان اغلب از بنفش ملایم یا همان بنفش یاسی استفاده می شود. بنفش ملایم، احساس ترس را كاهش می دهد و مشغله های فكری آزار دهنده را تعدیل می نماید. در فرهنگ چین بنفش رنگ رویا پردازان و فیلسوفان است و نشانه صداقت، وفاداری و عشق می باشد. علم رنگ شناسی ثابت كرده است كه بنفش آثار ترس و شوک های روحی را پاک می كند و در این زمینه مانند اشعه ماوراء بنفش عمل می نماید.

چکیده خصوصیات رنگ بنفش:
1- بنفش روشن حس لطافت، حس نوستالژی و رومانتیک را القا می کند.
2- بنفش تیره حس دمدمی مزاج بودن، سر سختی، دلتنگی و نا امیدی و در بعضی مواقع حس قدرت طلبی و نظارت را القا می کند.

رنگ بنفش در دکوراسیون:
بنفش تقریباً رنگی اسرارآمیز است که بسیاری از مردم علاقه فراوانی به این رنگ دارند. از رنگ روشن بنفش یاسی گرفته تا بنفش تیره مخملی همگی به فضای خانه، زیبایی و جذابیت خاصی می دهند. این رنگ به‌‌ همان اندازه ‌ای که در تاریخ، پر آوازه بوده است در طبیعت نیز به‌‌ همان اندازه برجسته و پر اهمیت است و می‌توانید از انواع ترکیبات رنگی بنفش که در طبیعت می بینید، برای طراحی جذاب دکوراسیون منزل خود بهره بگیرید. شما می توانید از ترکیب رنگی گل های بنفش و زرد یا بنفش و صورتی همراه با برگ های سبز و شاخه های قهوه ای برای طراحی رنگ دکوراسیون داخلی خانه الهام بگیرید. مثلاً در مریم گلی می توانید ببینید که رنگ بنفش تیره به چه زیبایی با سبز ترکیب شده است. در گل زنبق هم بین رنگ سفید و زرد و بنفش کنتراست (تضاد) بسیار زیبایی ایجاد شده است. یک کلم بنفش را از وسط ببرید و همین کار را با یک بادمجان انجام دهید تا ترکیب ستایش برانگیز سفید و بنفش داخل این سبزیجات را ببینید. تمام این ترکیبات رنگی زیبای موجود در طبیعت می تواند راهنمای شما در تزیین و طراحی دکور داخلی خانه باشد.

رنگ بنفش با رنگ زرد در تضاد کامل است، به همین دلیل ترکیب این دو، آرامش و زیبایی خاصی ایجاد کرده و به محیط، نور و روشنی هدیه می دهد. به طور کلی باید گفت که ترکیب رنگ زرد و بنفش به طور متعادل فضای شورانگیز و جذابی را در طراحی داخلی خانه ایجاد می کند.

purple-color-psychology-in-interior-decoration-37.jpg

purple-color-psychology-in-interior-decoration-30.jpg

گونه های پررنگ بنفش را در اتاق نشیمن یا پذیرایی به کار ببرید و از سایه های کمرنگ در اتاق خواب استفاده کنید. بنفش خاصیتی دارد که فضا را بشدت لوکس و باکلاس نشان می دهد و انرژی خاصی در فضا پخش می کند. به همین خاطر برای اتاق جوانان بسیار مناسب و ایده آل است. این رنگ برای آشپزخانه رنگ بسیار جذابی است، خصوصا هنگامی که شما آشپزخانه خود را با انگورهای بنفش زینت دهید یا در پذیرایی خود از یک ظرف میوه پر از انگورهای بنفش رنگ استفاده کنید.

purple-color-psychology-in-interior-decoration-17.jpg

رنگ بنفش با رنگ سبز نیز می تواند جذابیت فوق العاده ای در محیط به وجود آورد. سبز ملایم در کنار بنفش، نتیجه اش یک ترکیب دکوراسیون بی نظیر می شود.

purple-color-psychology-in-interior-decoration-33.jpg

سفید از آن رنگ های خنثی و خوش ترکیبی است که با هر رنگی به سادگی ترکیب می شود، اما ترکیب رنگ سفید با بنفش چیز دیگری است، از آن ترکیب های بی نظیر و سحر انگیزی است که شما برای غذا خوری خود به دنبالش بودید. دکوراسیون بنفش و سفید یکی از جسورانه ترین ایده ها برای تزیین اتاق های مهم خانه مانند پذیرایی و نشیمن است. با اینکار رسما بنفش را بعنوان رنگ و تم اصلی در دکوراسیون انتخاب کرده اید. ترکیب بنفش با سفید همیشه فضایی روشن و شیک را نتیجه می دهد. سایه های روشن بنفش با رنگ زرد لیمویی یا نارنجی نیز زیبا خواهند شد اما چندان برای اتاق های عمومی خانه مانند نشیمن و پذیرایی مناسب نیستند. به همین خاطر تمرکز اصلی طراحان و خانه دارها بروی ترکیب رنگ سفید و بنفش است تا در تمام اتاق های منزل بشود از آنها استفاده کرد. آشپزخانه نیز یکی از هیجان انگیزترین مکان ها برای بکاربردن رنگ بنفش است. بخصوص وقتی رنگ بنفش را با سفید ترکیب می کنید.

purple-color-psychology-in-interior-decoration-23.jpg

از آنجا که بنفش از ترکیب دو رنگ آبی و قرمز به وجود می آید، بنابراین استفاده از این دو رنگ همراه با بنفش جذابیت خاصی در محیط ایجاد نخواهد کرد و بهتر است از رنگ‌های قرمز و آبی در کنار بنفش استفاده نشود. بنفش رنگی پر نوسان است و باید با دقت به کار برده شود. شاید در رنگ هایی مثل قرمز و آبی رگه هایی از خنثی بودن بتوانید پیدا کنید اما بنفش، مطلقا رنگی با اصالت و گیرا است. اگر می خواهید بنفش به اتاق خواب و یا پذیرایی تان اضافه کنید، پس باید بدانید که این رنگ قرار است در اتاقتان پادشاهی کند و همه نظرها را به خودش جلب کند! بنفش در مقابل هیچ دکوراسیون و یا رنگی عقب نمی نشیند و همیشه در مرکز توجه است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.arthut.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر