موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

کود مرغ

کود مرغ

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 20:47

مازندران

تست شخیصت شناسی

کود مرغی به دلیل دارا بودن عناصر غذایی پرمصرف در افزایش دسترسی گیاه به مواد غذایی و غنی سازی محصول زراعی جایگزینی مناسب برای کودهای شیمیایی است.

3051653_256.jpg

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر گفت: این کود به دلیل قیمت پایین و وجود عناصر غذایی پرمصرف در افزایش دسترسی گیاه به مواد غذایی و غنی سازی محصول زراعی از آهن، روی، منگنز، بهبود خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک موثر بوده و جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی در بارور کردن زمین است.
حمیدرضا رحمانی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی فرآوری کودهای مرغی با همکاری دامپزشکی شهرستان بابلسر افزود: با توجه به حجم عظیم تولید کود مرغ و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن در سال های اخیر، تحقیقات انجام شده نشان می دهد با فرآوری بر روی آن، ماده با ارزشی برای مصارف مختلف محسوب می شود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با بیان اینکه ارزش کیفی کودهای مرغی به روش پرورش مرغ، مواد به کار رفته در بستر جوجه ها، مدیریت کود در طول دوره فرآوری،میزان خاک، سنگریزه و آهک موجود در کف محل ذخیره کود بستگی دارد، هدف از فرآوری آن را جمع آوری کود تازه، مهار بو و سایر مشکلات زیست محیطی ناشی از آن، فرآوری بیولوژیک کود تازه برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری ‌زای طیور و نیز کنترل بیماری های مشترک انسان و حیوان عنوان کرد.
رحمانی با اشاره به مسمومیت اطراف ریشه گیاه به دلیل آزادسازی و تجمع گاز آمونیاک حاصل از کودهای حیوانی تازه گفت: بسیاری از عوامل بیماری ‌زا مانند سالمونلا، اکلای، ویروس آنفلوانزا و انگل ها همراه با مدفوع و نیز ترشحات تنفسی دفع شده از بدن حیوان در بستر آن ها به فراوانی وجود داشته و با انجام عملیات فرآوری کود، از تکثیر و گسترش بیماری، باقي ماندن عوامل بیماری زا در محیط و نیز انتقال آن به سایر پرندگان جلوگیری خواهد شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر با اشاره به اینکه جمع آوری سریعتر فضولات موجب از بین رفتن کمتر مواد آلی موجود در آن می شود افزود: در روش دپو کردن، کودها در زمینی خارج از مرغداری یا فضای سرپوشیده روی هم انباشته و با ریختن آب بر روی لایه های کود و نیز پوشاندن آن با پلاستیک و نیز با توجه به مدت ذخیره، واکنش های شیمیایی حاصل از فعالیت میکروارگانیسم‌ های هوازی و غیرهوازی در کود، بسیاری از عوامل بیماری زا از بین خواهد برد.
حمیدرضا رحمانی گفت: با خشک کردن کود به دو روش طبیعی (استفاده از اشعه آفتاب) و مکانیکی (دستگاه خشک کن) از تکثیر لارو و حشرات داخل آن و نیز کاهش حجم فضولات به میزان 20 تا 30 درصد حجم اولیه جلوگیری، ذخیره در فضایی کمتر انجام شده و حمل آن نیز ارزانتر خواهد بود.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بابلسر به سیلو کردن کودهای مرغی به عنوان روش دیگر فرآوری اشاره کرد و افزود: فضولات مرغ همراه با ضایعات کشاورزی مانند کاه، پوسته برنج یا ذرت علوفه ای را در رطوبت 40 تا 65 درصد سیلو کرده که این عمل موجب تولید اسید لاکتیک کافی، کاهش ph و حفظ مواد غذایی در کود می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.iribnews.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر