موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

انواع خودشناسی

انواع خودشناسی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 01 بهمن 1400 ساعت 22:20

WhatsApp-Image-2020-08-14-at-17.34.58-220x140.jpeg

تست شخیصت شناسی

۱۳۹۹/۰۵/۲۴ ۱۳۹۹/۰۵/۲۴ بازدید : 242

همان طور که در مقاله خودشناسی مطرح کردیم شناخت و آگاهی یافتن از جنبه های مختلف ابعاد وجودی خود مهارتی است که آن را خودشناسی یا خودآگاهی می گویند.در این مقاله به بررسی جنبه های دیگر خودشناسی می پردازیم. انواع خودشناسی خودشناسی در علوم مختلف ازجمله روانشناسی، فلسفه، عرفان و علوم دیگر مورد بحث قرار گرفته […]


همان طور که در مقاله خودشناسی مطرح کردیم شناخت و آگاهی یافتن از جنبه های مختلف ابعاد وجودی خود مهارتی است که آن را خودشناسی یا خودآگاهی می گویند.
در این مقاله به بررسی جنبه های دیگر خودشناسی می پردازیم.


انواع خودشناسی


خودشناسی در علوم مختلف ازجمله روانشناسی، فلسفه، عرفان و علوم دیگر مورد بحث قرار گرفته است.
در علم روانشناسی خودشناسی به دو دسته تقسیم بندی می شود
۱.خودشناسی عمومی
۲.خودشناسی خصوصی

• خودشناسی عمومی

این نوع خودشناسی مربوط به هنگامی است که شما دریک جمع حضور دارید و نظرات دیگران و صحبت های آن ها درباره شما مطرح می شود.
در این نوع خودشناسی اگر شما مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرید، نحوه برخورد شما به گونه ای خواهد بود که مورد قبول دیگران واقع شوید.

• خودشناسی خصوصی

این نوع خودشناسی مربوط به آگاهی یافتن از ابعاد مختلف وجودی خودتان است. به عنوان مثال وقتی که شما یک فرد کاریزماتیک و جذاب را می بینید واحساس تپش قلب می کنید نمونه ای از خودشناسی خصوصی است.

تفاوت خودشناسی و خودهوشیاری

خودهوشیاری زمانی ایجاد می شود که فرد به سطح بالایی از خودشناسی دست پیدا می کند.
خودهوشیاری نیز همانند خودآگاهی به دو دسته عمومی وخصوصی تقسیم می شود.
خودهوشیاری خصوصی هم میتواند بد باشد و هم خوب. افراد در این نوع خودهوشیاری نسبت به ابعاد وجودی خود آگاه تر هستند . جنبه خوب آن به این دلیل است که شخص ارزش های خود را بهتر میشناسند و به آن پایبند است و جنبه بد آن به این دلیل است که فرد وقتی در معرض دیگران قرار می گیرد ممکن است دچار استرس واضطراب شود.
درخودهوشیاری عمومی فرد در مورد طرز فکر دیگران درباره خود می اندیشد در نتیجه این افراد بیشتر به هنجارهای گروهی پایبند هستند.

تست خودشناسی

درعلم روانشناسی برای دستیابی به خودشناسی راه ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد.
یکی از این راه های کاربردی استفاده از تست و آزمون های خودشناسی در زمینه های مختلف است که می تواند در زندگی ما تاثیر به سزایی داشته باشد.

انواع تست های خودشناسی

  •  تست شخصیت شناسی مایرز بریگز(MBTI)

تست (MBTI)یکی از معتبرترین وکاربردی ترین تست های شخصیت شناسی است.
این تست به شما کمک می کند تا ویژگی های خود را بهتر بشناسید. هم چنین شغل مناسب برای شما با توجه به نقاط ضعف و قوتتان را بیان می کند. بیان تیپ های شخصیتی سازگار با شما از دیگر ویژگی های این تست می باشد.
به طورخلاصه تست مایرز بریگرز به بررسی ابعاد انسان از نظر برون گرایی یا درون گرایی، شهودی، احساسی ومنطقی و قضاوتی می پردازد.

  •  تست هوش هیجانی

تست هوش هیجانی که با نام EQ هم شناخته می شود برای سنجش هوش عاطفی و هوش ارتباطی در افراد به کار می رود. درواقع این تست استعداد ها و مهارت های افراد را می سنجد که در موفقیت فردی و شغلی تاثیرگذار است.

  • تست هوش چند گانه  گاردنر

این تست توانایی های ذهنی افراد را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع این تست علاوه بر هوش EQ ، هوش های دیگر را هم مورد بررسی قرار می دهد.

  •  تست نئو (NEO)

تست نئو یکی از معتبرترین تست های روانشناسی دنیاست. این تست اطلاعاتی مانند افسردگی، شایستگی و نظم و ترتیب را در افراد مورد بررسی قرار می دهد. این تست چون ابعاد مختلف انسان را مورد سنجش قرار می دهد در خودشناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  •  تست دیسک

این تست در حوزه رفتارشناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

  •  تست اینیاگرام

تست اینیاگرام یکی از ابزار های خودشناسی است که می تواند به مسیر زندگی افراد جهت بدهد.

کلام آخر

خودشناسی مهارتی است که در موفقیت های فردی و اجتماعی زندگی ما تاثیر به سزایی دارد. هم چنین در ارتباط ما با دیگران موثر است.
پس با کسب مهارت خودشناسی می توانید سطح زندگی خود را بهبود بخشید واز آثار مثبت آن را در زندگی خود بهره مند شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: mraisian.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر