موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

سوالات تصویری سنجش پیش دبستانی

سوالات تصویری سنجش پیش دبستانی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 01 دی 1400 ساعت 11:04

طرح سنجش سلامت هرساله برای نوآموزان اول ابتدایی و پیش دبستانی اجرا شده و هدف آن ارزیابی سنجش سلامت جسمی و ذهنی کودک می باشد . دانش آموزان استثنایی در سنجش سلامت 99 تشخیص داده می شوند و در صورت لزوم برای ثبت نام به مدارس استثنایی ارجاع داده می شوند . اما هدف آموزش و پرورش این است که حتی الامکان دانش آموزان استثنایی با معلولیت های جسمی بتوانند در کنار دانش آموزان عادی در مدارس عادی در سال تحصیلی ۹۹ - ۱۴۰۰به تحصیل بپردازند .

تست شخیصت شناسی

سنجش سلامت ذهنی و ارزیابی میزان هوش دانش آموز نیز یکی از بخش های سنجش سلامت کلاس اول و پیش دبستانی ۹۹ بوده که والدین معمولا دغدغه بیشتری در این مورد دارند . لازم به ذکر است که سوالاتی که در این بخش پرسیده می شود ارتباطی با میزان سواد کودک ، دانستن جمع و تفریق ریاضی یا توانایی خواندن و نوشتن ندارد .

سوالات مطرح شده در سنجش سلامت ذهنی نو آموزان کلاس اول دبستان و پیش دبستانی ۹۹ - ۱۴۰۰ صرفا به منظور ارزیابی توانایی فهم دانش آموز بوده و میزان هوش او را سنجش می کنند . اما به منظور کاهش نگرانی والدین محترم در این باره ، در ادامه مقاله به بررسی نمونه سوالات سنجش کلاس اول پرداخته ایم .


سوالات سنجش کلاس اول و پیش دبستانی ۹۹

همان طور که پیشتر بدان اشاره شد ، سوالاتی که در بخش سنجش سلامت کلاس اولی ها از آنان پرسیده می شود ، قالب مشخصی نداشته و صرفا برای ارزیابی درک کودک از سوالات می باشد . گاهی اوقات ممکن است سوالاتی پرسیده شود که کودک پاسخ آن ها را نداند اما این مسئله هیچ جای نگرانی ایجاد نمی کند زیر میزان فهم کودک و نه دانش او ارزیابی می شود .

سوالات متنوعی در این بخش پرسیده می شود و به طور قطع نمی توان گفت که کدام سوال حتما پرسیده خواهد شد اما در ادامه نمونه هایی از این سوالات سنجش سلامت کلاس اول و پیش دبستانی 99 صرفا جهت آشنایی ذهن والدین محترم ذکر شده است .

1595684841_sabz.png از کودک خواسته می شود نام ، نام خانوادگی و سنش را بگوید .

1595684857_qermez.png نام پدر و مادرش را بگوید .

1595684841_sabz.png از 1 تا 10 یا تا 20 بشمارد .

1595684857_qermez.png سوالاتی را در مورد یک تصویر یا تصاویر پاسخ دهد . ( توصیف ، شمارش ، شباهت ها و تفاوت ها )

1595684841_sabz.pngسوالاتی مانند نسبت های فامیلی ( مثل برادر پدرت چه کسی می شود )

1595684857_qermez.png ممکن است برای دیدن مهارت از کودک بخواهند لی لی برود و یا کفشش را در آورده و بپوشد .

1595684841_sabz.pngبرای دیدن مهارت دستان در نوشتن و به دست گرفتن مداد ، می خواهند یک نقاشی را رنگ یا ترسیم کند .

1595684857_qermez.png از او بخواهند شعر بخواند یا داستان تعریف کند .

1595684841_sabz.pngگاهی یک نقاشی ناقص را به کودک می دهند که تکمیل یا رنگ کند . 

1595684857_qermez.pngسوالات اطلاعات عمومی مانند رنگ اشیا مختلف یا سوالاتی مثل در چه فصلی برگها میریزند .

1595684841_sabz.pngآزمون و مصاحبه گاهی با حضور والدین در کنار کودک و گاهی به طور فردی انجام می شود


academy1.gif

مشاوره سنجش سلامت کلاس اول و پیش دبستانی ۹۹

هدف اصلی طرح سنجش سلامت نوآموزان اول ابتدایی و پیش دبستانی ۹۹ ، شناسایی و حمایت دانش آموزان نیازمند قبل از سن ورود به کلاس اول و کمک به بهبودی آموزش به آن ها می باشد . معاینات اولیه مربوط به پوست و مو ، قد و وزن ، دهان و دندان ، بینایی و شنوایی و آمادگی تحصیلی در پایگاه های سنجش سلامت انجام شده و در صورت نیاز به بررسی بیشتر ، دانش آموز به پایگاه های تخصصی ارجاع داده می شود .

اگر نوآموزی نیاز به سنجش تخصصی داشته باشد ، زمان و تاریخ مراجعه به خانواده اعلام شده و جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد . نیاز کودک به سنجش تخصصی به هیچ وجه به این معنا نیست که او حتما مشکلی دارد زیرا گاهی اوقات کودکی ممکن است فقط نیاز به عینک داشته باشد یا در مواردی مانند التهاب پرده گوش ، با درمان کوتاه مدت مشکل او حل خواهد شد .

توصیه مشاوران به والدین محترم این است که سنجش سلامت فرزند خود را در زمان ورود به مقطع پیش دبستانی انجام داده تا هر چه زودتر از وضعیت جسمی و ذهنی کودک خود مطلع شوند . هم چنین نوآموزانی که قبل از ثبت نام پیش دبستانی ، سنجش سلامت را تکمیل کرده باشند ، نیازی به انجام دوباره این طرح برای اول ابتدایی نخواهند داشت .

در صورت نیاز کودک به آموزش ویژه ، به ادارات استثنایی ارجاع داده شده و می بایست در مدارس یا پیش دبستانی استثنایی ثبت نام نماید . در این مدارس حمایت از دانش آموزان بیشتر بوده و معلمان این مدارس برای کار با دانش آموزان با نیاز های ویژه تعلیم دیده اند . امکانات مدارس استثنایی نیز مانند کتاب خط درشت یا خط بریل برای کم بینایان و نابینایان ، با توجه به نیاز دانش آموزان طراحی شده  است . یکی دیگر از مزایای مدارس استثنایی جمعیت کم دانش آموزان ( 6 تا 11 نفر ) در هر کلاس بوده تا معلمان بتوانند توجه لازم را به تک تک دانش آموزان داشته باشند .

madares2.gif

%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%84_%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3.gif

برای اطلاع از آخرین اخبار سنجش سلامت کلاس اول و پیش دبستانی ۹۹ و سوالات سنجش عضو کانال تلگرام مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرام هیوا را دنبال نمایید . هم چنین اگر برای سوالات سنجش سلامت کلاس اول و پیش دبستانی ۹۹ به مشاوره نیاز دارید ، می توانید با کارشناسان ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل نمایید .

سوالات متداول


1- ✔️ چه سوالاتی در سنجش سلامت دانش آموزان کلاس اولی و پیش دبستانی ۹۹ مطرح می شود ؟

✔️ سوالات متنوعی ممکن است در سنجش سلامت نوآموزان اول ابتدایی و پیش دبستانی ۹۹ مطرح شود که در این مقاله به تعدادی از نمونه سوالات پرداخته شده است .

2- ✔️ آیا در صورت ارجاع به سنجش تخصصی ، دانش آموز حتما به مدارس استثنایی خواهد رفت ؟

✔️ همان طور در این مقاله به آن اشاره شد ، ارجاع به سنجش سلامت تخصصی ضرورتا به معنای استثنایی بودن دانش آموز نیست و گاهی با درمان کوتاه مدت ، مشکل برطرف خواهد شد .

3- ✔️ تفاوت مدارس استثنایی با مدارس معمولی در چیست ؟

✔️ وجود امکانات ویژه و کلاس هایی با جمعیت بسیار کمتر از تفاوت های این مدارس نسبت به مدارس عادی می باشد که در این مقاله به این تفاوت ها بیشتر پرداخته شده است .



منبع: www.heyvagroup.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر