موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

دعای درمان عشق

دعای درمان عشق

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 19 بهمن 1399 ساعت 11:31

فراموش کردن عشق کار بسیار دشواری است و انرژی روانی زیادی از فرد عاشق می‌گیرد. گاهی اوقات افراد علیرغم تلاش‌هایی که می‌کنند باز هم به نتیجه‌ای نمی‌رسند و به همین دلیل به دعاها و اذکاری پناه می‌آورند تا شاید قدرت بالاتری بتواند در این دوران سخت دستشان را بگیرد. دعا برای فراموش کردن عشق شاید بتواند تا حدی به شما کمک کند اما تا زمانیکه خودتان دست به کار نشوید و اقدامی اساسی نکنید قطعا تغییری در وضعیتتان حاصل نخواهد شد. در این مقاله ما به شما آموزش می‌دهیم که چطور در کنار بهره بردن از دعا و ذکر بتوانید با تکیه بر مهارت‌های خودتان رابطه عاطفی تمام شده را فراموش کنید.

تست شخیصت شناسی

دعا برای فراموش کردن عشق 


اگر ‌می‌خواهید مهر کسی از دلتان بیرون برود آیۀ 27 سورۀ ابراهیم را هفت بار بخوانید. به کمک این دعا عشق و خاطرات آن شخص به مرور از ذهنتان شسته خواهد شد.

( یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَهِ وَیُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِینَ وَیَفْعَلُ اللّهُ مَا یَشَاءُ )

همچنین می‌توانید دعای زیر را روزی سه مرتبه تکرار کنید.

( وَقِیلَ الْیَوْمَ نَنسَاکُمْ کَمَا نَسِیتُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا  {وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بِآیَاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِیَ مَا قَدَّمَتْ یَدَاهُ وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً  کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنسَى کذلک اللهم ینسی فلان ابن فلانه معشوقته ومحبوبته فلانه بنت فلانه فلا یکاد یذکرها ویسلاها ببرکه هذه الآیات الکریمه وبحق قولک الحق قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْداً وَسَلاما کذلک تصبح نار المحبه بردا وسلاما )

آیات سورۀ انشراح نیز می‌توانند برای فراموش کردن عشقتان به شما کمک کنند.

قبل از قرائت این سوره 14 صلوات بفرستید.

( أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ، وَ وَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ، الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ، وَرَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ، فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ، وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ )

این عمل را روزی دوبار به مدت یک ماه انجام دهید.

حتما بخوانید: دعای مهر و محبت بین زن و شوهر (دعای قرآنی جلب محبت) 

راهکارهایی عملی برای فراموش کردن عشق 


همانقدر که به عشقتان اهمیت میدادید، به خودتان اهمیت بدهید

زمانیکه به کسی علاقه‌مندید طبیعی است که برای او انرژی زیادی را صرف کنید و اهمیتی ویژه‌ای برای او قائل شوید.

مسلماً به روش‌های مختلفی برای عشق سابقتان اهمیت قائل می‌شدید، بعضی از این روش‌ها مانند پختن شام یا پیام فرستادن بعد از یک روز طولانی کاملاً ملموس بودند و بعضی از قبیل نگرانی برای به سلامت بیرون آمدن عشقتان از یک موقعیت دشوار یا فرستادن پیام‌های معمولی در طول روز کمتر محسوس بودند. اگر رابطه‌تان یک رابطۀ سالم و به دور از سوءاستفاده بوده باشد، احتمالاً عشق سابقتان نیز به همین شکل حواسش به شما بوده و همیشه مراقبتان بوده است. بااین حال بعد از شکست عشقی ممکن است دیگر به استانداردهای زندگیتان اهمیت ندهید و تمام کارهایی را که عشقتان حواسش به آنها بود، رها کنید. اما نباید اجازه بدهید کیفیت زندگیتان سقوط کند. از طرفی اگر رابطه‌ای که تازه به پایان رسیده است، ناسالم و توام با سوءاستفاده بوده باشد، مراقبت از خودتان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید همان دلسوزی و توجهی را که ممکن بود نصیب عشقتان کنید، به خودتان ارزانی کنید.

به خودتان عشق بورزید

بسیاری از افراد بعد از تجربۀ شکست عشقی و زمانیکه می‌خواهند عشقی را به دست فراموشی بسپارند بیشتر خودشان را فراموش می‌کنند تا شخص موردعلاقه‌شان را. به این معنا که دیگر به سلامت جسم و روح خود اهمیتی نمی‌دهند و خودشان را به طور کل رها می‌کنند. تا زمانیکه شما به فکر خودتان نباشید قطعا نمی‌توانید شخص دیگری را فراموش کنید. پس برنامۀ مشخصی برای خودتان در نظر بگیرید و قبل از هر کاری عشق ورزیدن به خودتان را یاد بگیرید.

حتما بخوانید:شکست عشقی خوردم (11 راهکار برای جبران شکست عشقی) 

اجازه ندهید فرد دیگری ارزش وجودیتان را تعریف کند 

عاشق هر کسی که بوده باشید و رابطه‌تان با هر کسی که به پایان رسیده باشد، مهم نیست، در هر صورت شما به عنوان یک انسان مستقل از ارزش والایی برخوردار هستید. بعد از یک رابطۀ مشترک طولانی مدت ممکن است درگیر پدیده‌ای به نام “خود گرفتار” بشوید، خود گرفتار یعنی این که حد و مرزهای روانی یک نفر در حد و مرزهای روانی دیگری محو می‌شود. یکی از دو طرف رابطه در پدیدۀ خود گرفتار، خود را گم می‌کند و وجودش در وجود دیگری معنا پیدا می‌کند. به این ترتیب وقتی رابطه به پایان می‌رسد، خود گرفتار یا تحول نیافته احساس می‌کند که گویی نیمی از وجودش را از دست داده است. اما اصلاً این‌طور نیست، ما همگی انسان‌هایی مستقل هستیم.

خودتان را دوباره کشف کنید یا خود جدیدتان را کشف کنید

 خود سابقتان را قبل از پیوند خوردن به فردی که فکر می‌کردید نیمۀ گمشده‌تان است، به یاد بیاورید. شاید عادت داشتید که ورزش کنید و غالباً می‌دوید، اما وقتی وارد این رابطۀ دونفره شدید، چون شریک عاطفیتان دویدن را دوست نداشت، شما هم عادت دویدن را کنار گذاشتید. شاید عادت داشتید که آخر هفته‌ها پیانو زدن را تمرین کنید، اما وقتی دوران نامزدیتان شروع شد، دیگر وقتی برای تمرین پیانو نداشتید. احتمالاً یک دنیا سرگرمی و علاقۀ مختلف داشتید، اما به محض آن که زندگی مشترک را شروع کردید، تمام آنها را به دلیل کمبود وقت کنار گذاشتید یا این که انجام دادن آنها را به دلیل علاقه نداشتن همسرتان متوقف کردید. یکی از دلایل بالقوۀ جدایی و یا یکی از عامل‌های موثر در احساس پوچی بعد از شکست عشقی این است که شما خودتان را قبل از شروع رابطه با تمام قلبتان دوست نداشته‌اید. اگر خود را قبل از شروع رابطه دوست نداشته باشید، برای خود احترام قائل نباشید یا احساس گم‌گشتگی کنید و هویت وجودیتان را نشناسید، دوباره تنها شدن بعد از تجربۀ یک رابطۀ دونفره برایتان بسیار دشوار خواهد شد. علائق و سرگرمی‌های قدیمتان را دوباره از سربگیرید یا عادت‌های جدیدی پیدا کنید. زمانی را به تامل دربارۀ ارزش‌ها، رسالت‌ها و خواسته‌های خود از زندگی اختصاص دهید تا خود را دوباره به عنوان یک انسان مستقل و ارزشمند پیدا کنید.

دوباره با دوستانی که مدتها آنها را ندیدهاید، ارتباط برقرار کنید 

افراد درگیر در یک رابطۀ عاشقانه معمولاً طرف مقابلشان را مهم‌ترین و بهترین دوست خود قلمداد می‌کنند و بیهوده انتظار دارند که عشقشان جای شبکۀ بزرگتر دوستانشان را برایشان بگیرد. اما مشخص شده است، این طرز تفکر عمدتاً به شکست می‌انجامد، چرا که بعید است یک نفر بتواند از تمام ویژگی‌ها و کارکردهای یک گروه بزرگتر برخوردار باشد. بنابراین اگر مدتی است که دوستانتان را ندیده‌اید و یاران قدیمی را در دوران عشق و عاشقی به فراموشی سپرده‌اید، بهترین کار این است که دیدار تازه کنید.

برای اندوهگین بودن به خودتان فرصت بدهید، اما زمان زیادی هم خودتان را در دریای غم غرق نکنید

دوران بعد از شکست عشقی، به ویژه در صورت طولانی بودن رابطۀ مشترک بسیار سخت است و نباید این سختی را دست‌کم بگیرید. پس به خودتان زمان و مکانی برای اندوهگین بودن بدهید و هر طور که دوست دارید، در غم عشق از دست رفته‌تان سوگواری کنید. اگر نیاز دارید که روی مبل کنار دوستانتان بنشینید، فیلم  ببینید و شکلات بخورید، همین کار را بکنید. البته نباید بگذارید این دوران سوگواری طولانی شود و زمام زندگی را از دستتان خارج کند. ممکن است برای مدتی طولانی ناراحت باشید؛ احتمال دارد غلبه بر درد و رنج شکست عشقی بیشتر از آنچه انتظارش را داشتید، طول بکشد. درهر حال باید بدانید که برگشت به زندگی عادی و سرگرم شدن با عادت‌های سالم، فرآیندی تدریجی و زمانبر است.

اجازه دهید دوستانتان دوباره نقش پررنگتری در زندگیتان پیدا کنند

وقتی با دوستانتان بیشتر معاشرت کنید، یادتان می‌آید که چرا در گذشته با هم صمیمی شده بودید و متوجه می‌شوید، دوستان نزدیکتان نیازهایی را برآورده می‌کنند که تامین آنها از عهدۀ عشق سابقتان خارج بود. به همین ترتیب مسلماً نیازهایی هم بوده است که فقط یک شریک عاطفی می‌تواند آنها را برآورده کند و از دست دوستانتان در این باره کاری برنمی‌آید. بااین حال اگر خودتان را در حلقۀ دوستان و اعضاء خانواده‌تان قرار بدهید، می‌توانید محیط عاطفی حمایت کننده‌ای را مشابه محیطی که با عشق سابقتان داشتید، ایجاد کنید. به این ترتیب حالتان بهتر می‌شود و غلبه بر درد شکست عشقی برایتان آسان‌تر می‌شود.

عزت نفستان را دوباره شکل بدهید

وقتی فردی که فکر می‌کردید، شما را به خوبی می‌شناسد و دوست دارد، دیگر نمی‌خواهد با شما باشد، طبیعی است که عزت نفستان خدشه‌دار شود. ممکن است فکر کنید حتماً ویژگی‌های بدی در شما بوده که باعث شده است، عشقتان از شما دست بکشد و بیهوده خودتان را سرزنش کنید. شاید معتقدید که بیش از حد خود را محتاج و نیازمند عشق نشان داده‌اید، بیش از حد مغرور و گوشه‌گیر بوده‌اید، یا به اندازۀ کافی باهوش و جذاب نبوده‌اید. احتمالاً شکست عشقی موجب شده است که به خودتان و ارزشمند بودنتان شک کنید. درهر حال هیچ کدام از ویژگی‌های انسانی لایتغیر نیست، هر خصوصیتی قابل تغییر است. بنابراین اگر فکر می‌کنید که می‌توانید خودتان را به انسان بهتری تبدیل کنید، حتماً به خاطر خودتان و موفقیت در روابط آینده‌تان برای رشد خودتان تلاش کنید.

حتما بخوانید:مشاوره روانشناسی افزایش اعتماد بنفس 

قبل از داشتن آمادگی روحی وارد رابطه جدید نشوید 

شاید بسیاری از دوستان شما، با دیدن روحیۀ ناراحت و افسرده‌تان به این فکر بیافتند که شما را با افراد جدیدی آشنا بکنند و به عبارت بهتر برای شما قرار ملاقات‌هایی ترتیب بدهند. در حقیقت این کار حمایت و حسن نیت دوستان شما را ثابت می‌کند اما پیشنهاد ما این است؛ قبل از اینکه از لحاظ روحی به آمادگی کامل نرسیده‌اید و داستان عشق گذشته برایتان کاملا حل و فصل نشده وارد رابطۀ عاطفی جدی نشوید. چرا که این کار هم ظلم در حق خودتان است و هم آن شخصی که قرار است با شما وارد رابطه شود.

مجردها هم میتوانند به همان اندازه متاهلها شاد و خوشبخت باشند  

بارها و بارها دربارۀ مزایای ازدواج برای سلامتی جسم و روح شنیده‌ایم، اما نتایج یک پژوهش جدید حکایت از آن دارد که این مزایا به کیفیت ازدواج بستگی دارد. در واقع همسران در بسیاری از زندگی‌های مشترک، خوشبختی کمتری را نسبت به دوران تجرد احساس می‌کنند. البته منظورمان این نیست که شما را از ازدواج منع کنیم، اما باید به شما هشدار بدهیم که ازدواج معجزه نمی‌کند و قرار نیست تمام مشکلات را حل کند. فواید جسمی و روانی ازدواج در حقیقت از شکل‌گیری یک رابطۀ صمیمانه و ارضاءکننده نشأت می‌گیرد، چنین رابطه‌ای لزوماً نباید یک رابطۀ عاشقانه باشد. اگر از آن دسته انسان‌هایی نیستید که احساس می‌کنند برای شاد بودن حتماً باید درگیر یک رابطۀ عاشقانه با جنس مخالف شوند، در حلقۀ دوستان صمیمی و اعضاء خانواده‌تان نیز می‌توانید خوشبختی را به اندازۀ یک همسر عاشق در آغوش بکشید.

فراموش کردن عشق به کمک دعا تنها بخشی از ماجراست و تا زمانیکه خودتان برای فراموش کردن شخص موردنظرتان دست به کار نشوید دعا معجزه‌ای نخواهد کرد. پس بهتر است در کنار خواندن دعاهای خاص مراقب رفتارهای خود بعد از جدایی نیز باشید. به عبارت بهتر برای راحت‌تر فراموش کردن عشقتان کمی به خودتان بیشتر اهمیت بدهید، به خودتان عشق بورزید درست همانطور که به شخص موردعلاقه‌تان این حس را داشتید. بعد از جدایی یا ناکامی در رسیدن به عشق دلخواهتان احتمالا عزت نفستان تا حدی زیادی خدشه‌دار شده است، پس سعی کنید برای بازسازی آن دعا کنید. اجازه ندهید که ارزشمندی شما به وجود شخص دیگری گره بخورد، خودتان باشید و مستقل عمل کنید. قطعا شما توانمندی‌ها و علاقه‌مندی‌هایی دارید که اخیرا آن‌ها را نادیده گرفته‌اید، نگاهی دوباره‌ای به آن‌ها بیاندازید و آن‌ها را از سر بگیرید. زمانی را به بودن در کنار دوستانتان اختصاص دهید و از آن لذت ببرید. به هیچ عنوان قبل از دستیابی به آمادگی روحی کافی وارد رابطه عاطفی جدید نشوید. یادتان باشد که انسان‌های مجرد به اندازۀ افرادی که در رابطه هستند می‌توانند شاد باشند. پس این لذت را از خود دریغ نکنید و زندگی کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: lovesradio.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر