موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

توجیه اقتصادی دستگاه جوجه کشی

توجیه اقتصادی دستگاه جوجه کشی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 19 خرداد 1400 ساعت 21:06

طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی

ارزیابی در قدم نخست

طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی در قالب یک مقاله جامع نوشته شده تا شما عزیزان تمام اطلاعات لازم را از این مطالعه مقاله ما بدست بیاورید .

تست شخیصت شناسی

مقدمه

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] در کشور پهناور ما ایران مرغداری یکی از فعالیت هایی به شمار می رود که گاهاً برخی افراد و به خصوص کسانی که در روستا زندگی می کنند برای پر کردن وقت خالی ، تفریح ، به عنوان فعالیت کوچک و تامین برخی محصولات برای مصارف خانگی به انجام آن می پردازند . این عامل باعث می شود تا برخی نکات و بخصوص اصول علمی که بسیاری از افراد از آن ها آگاهی ندارند به صورت استاندارد رعایت نشود .

خوشبختانه امروزه به دلیل کسب درآمد و سود بسیار بالا در زمینه جوجه کشی ، بسیاری از افراد و فعالان در این زمینه نگرش خود را نسبت به صنعت جوجه کشی و پرورش طیور تغییر داده اند . همین عامل باعث شده است تا صنعتی کردن فعالیت جوجه کشی و پروش پرندگان در اولویت قرار بگیرد . حائز اهمیت است بدانید که در زمینه پرورش و جوجه کشی از انواع پرندگان گام های مهمی در سراسر دنیا برداشته شده است .

ماشین جوجه کشی

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ]

blank.gif

برای نمونه می توان به دستگاه جوجه کشی اشاره کرد که یک انقلاب عظیم به شمار می رود . جالب است بدانید که جوجه کشی به صورت مصنوعی از چندین هزار سال پیش با استفاده از برخی شیوه های سنتی صورت می گرفت . ولی در قرن اخیر شرکت ها و کارخانه های زیادی در دنیا با برند های معروف به طراحی و ساخت دستگاه های جوجه کشی پرداخته اند که در ابتدا برخی نقص ها در این دستگاه ها وجود داشت ولی با گذشت زمان علم ساخت دستگاه جوجه کشی کامل تر گردید .

امروزه به مدد دانش و تکنولوژی و رعایت استاندارد های جهانی دستگاه های جوجه کشی که در بازار های جهانی وجود دارند تمام شرایطی که برای جوجه کشی لازم است را ایجاد می کنند حتی برخی از این دستگاه ها به دلیل کیفیت بسیار بالا شرایط و تمهیدات لازم را بسیار بهتر از حالت طبیعی که مرغ مادر به جوجه کشی می پردازد به وجود می آورند.

تاریخچه جوجه کشی مصنوعی

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] 

blank.gif

blank.gif

blank.gif

جوجه کشی مصنوعی

چندین هزار سال قبل در برخی سرزمین ها مانند مصر جوجه کشی مصنوعی در تعداد بالا با استفاده از برخی شیوه ها انجام می شد . آنها با استفاده از حرارت ، نور خورشید ، حرارت ، کوره و جعبه به جوجه کشی می پرداختند . جالب است بدانید که راه حل آنها برای ایجاد دمای لازم برای محل جوجه کشی روشن کردن آتش و یا دود کردن پهن شتر در اطراف محل مورد نظر بود . این اقدام ها برای جوجه کشی جزئی از اسرار خانوادگی به حساب می آمد .

به دلیل اهمیت بالای جوجه کشی در گذشته این اسرار سینه به سینه و نفر به نفر می گشت و به نسل آینده منتقل می شد . کسانی که در آن دوره از تاریخ می زیستند بسیار محتاط بودند تا اسرار و شیوه های عملشان در جوجه کشی که یکی از مهمترین فعالیت های آن دوران بود فاش نشود . روش هایی که آنها برای جوجه کشی در گذشته مورد استفاده قرار می دادند بسیار ابتدایی بود ، چرا که تجهیزات و دستگاهی وجود نداشت .علاوه بر این آنها نمی توانستند تخم های نطفه دار در تعداد بالا مثلاً چند هزار را بچرخانند و به همین دلیل آنها برای دو جوجه ، سه عدد تخم نطفه دار در نظر میگرفتند تاتلفات جانبی احتمالی هم لحاظ شود . مکانی که آنها برای خواباندن تخم ها ساخته بودند گنجایش قرار گیری تا ۹۰۰۰۰ تخم نطفه دار را در خود داشت .

ماشین های جوجه کشی نسل اول

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] با گذشت زمان روش های بسیار مشکل جوجه کشی که بازده کمی داشتند جای خودشان را به ماشین ها جوجه کشی دادند .ماشین های جوجه کشی تولید شده نسل اول از اندازه کوچکی داشتند و با نفت و گاز و گاهاً با برق کار می کردند .این دستگاه ها از ظرفیت پایینی برخوردار بودند ، به طوری که کوچک ترین مدل ها ۵۰ تا ۶۰ تخم نطفه دار و بزرگترین مدل ها ۵۰۰ تا ۶۰۰ تخم نطفه دار در خود جای می دادند . امروزه با بهره گیری از بروز ترین تکنولوژی دستگاه های جوجه کشی تولید می شوند که قادر هستند تا سقف ۷۵۰۰ تخم نطفه دار را در خود جای دهند .

نحوه ساخت دستگاه جوجه کشی

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ]

blank.gif

نحوه ساخت دستگاه جوجه کشی

برای آن که دستگاه جوجه کشی دارای دوام بالا در برابر دما و رطوبت باشد باید در ساخت آن برخی نکات و استاندارد ها رعایت شود تا امکان زنگ زدگی از بین رود . به همین دلیل در ساخت دستگاه های جوجه کشی با کیفیت از ورق های آلومینیوم ، گالوانیزه یا فایبرگلاس استفاده می شود . اساساً برای ایجاد حالت عایقی در ماشین جوجه کشی بدنه آن را به صورت دو جداره می سازند  و بین جدار ها را از کائوچو یا پشم شیشه پر می کنند تا حرارت از دستگاه خارج نشود .

یکی از عوامل مهم در دستگاه های جوجه کشی فاصله طبقات از همدیگر است که باید پیرو استاندارد های لازم باشد . برای شانه های جوجه کشی چند طبقه با توجه به سایز دستگاه در نظر گرفته می شود که توسط دو پایه یا ستون در قسمت میانی دستگاه نصب می شوند . طرز قرار گرفتن این طبقات باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانند گردش ۱۵ درجه ای داشته باشد . مسئله مهم دیگر که فاصله طبقات مهم بشمار می رود این است که المنت جهت تولید هوای گرم برای بالا بردن دما و قرار دادن ظرف آب زیر المنت به صورت مناسب صورت بگیرد .

امکانات و تجهیزات دیگر

علاوه بر این ها تجهیزاتی چون فن گردش هوا ، ترموستات برای کنترل تثبیت دما و همچنین گیربکس برای چرخش تخم ها داخل دستگاه جای می گیرند . در حالت طبیعی و همچنین در تمامی دستگاه های جوجه کشی دما و رطوبت از عوامل بسیار پر اهمیت به شمار می روند . در دستگاه های جوجه کشی از دماسنج و رطوبت سنج برای سنجش میزان دما و روبت استفاده می شود . برای بالا یا پایین بردن میزان دما ترموستات در یک باکس جدا در خارج از ماشین جوجه کشی صب می گردد . این ترموستات دارای دو پیچ برای تنظیم دما است . علاوه بر آن دو لامپ نئون وجود دارد که یکی از آنها نشانگر وجود برق است که باید همیشه روشن باشد و دیگری حالت چشمک زن دارد که همراه با المنت روشن و خاموش می شود . بدنه یا بهتر است بگوییم جعبه دستگاه باید دارای هواکش باشد .چند حفره کوچک برای وارد کردن هوا در جای مشخص و همچنین چند حفره کوچک به عنوان تهویه و خارج کننده هوای آلوده برای دستگاه ایجاد می شود .بخش میانی درب ماشین جوجه کشی را اصولاً شیشه نصب می نمایند تا کاربر بتواند به راحتی و بدون نیاز باز کردن درب ، داخل را مشاهده نماید .

نکته : برای کنترل رطوبت در دستگاه ها المنت را کم و زیاد می کنند .

روش کار با دستگاه جوجه کشی فول اتوماتیک

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ]

  1. در قدم اول شانه ها را داخل ماشین جوجه کشی بگذارید و سپس تخم مرغ ها را به گونه ای در شانه ها قرار دهید که نوک پهن آنها رو به بالا باشد .
  2. استفاده از تخم مرغ هایی که از نظر شکل و ظاهر نامناسب اند خودداری شود . منظور از شکل نامناسب یعنی هر دو طرف پهن  ، هر دو طرف تیز ، آلوده و کثیف و ترک خورده باشد .
  3. باید ظرف آب را به میزانی با آب پر کنیم که قسمت بالایی خالی باشد تا آب و المنت برخوردی با هم نداشته باشند .سپس دماسنج را در مکانی که مخصوص آن است قرار می دهیم . درب دستگاه بسته می شود و دستگاه را به برق متصل می کنیم .
  4. برای تنظیم دما ، درجه را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم و صبر می کنیم تا چراغی که برای این منظور به دستگاه وصل کرده ایم خاموش شود . بعد از آن از پشت شیشه درجه ماشین جوجه کشی را مشاهده می کنیم . اگر دما از ۳۷.۵ درجه بیشتر باشد عقربه را اندکی به عقب جا به جا می کنیم تا دما دقیقاً روی ۳۷.۵ درجه تنظیم شود . بعد از مطمئن شده و تنظیم دقیق شما دیگر لازم نیست به مجدداً عقربه درجه حرارت را جا به جا کنید . می توانید درجه را به صورت دقیق علامت بزنید تا دفعات بعد کار شما راحت تر شود .
  5. زمان سنج یا تایمری برای ۶۰ دقیقه تنظیم شده است . شما برای آن که اتوماتیک گردان را به کار بیندازید تنها کاری که باید بکنید این است که از کلید قطع و وصل  برای اتوماتیک گردان تعبیه شده استفاده کنید . هنگامی که لامپ سبز و قرمز مخصوص تایمر روشن شود یعنی اتوماتیک گردان روشن شده و کار می کند .
  6. جوجه کشی از پرندگان دارای دو بخش ستر و هچر میباشد . دوران ستر قسمت اول جوجه کشی است که باید تخم ها در این قسمت چرخیده شوند . هچر قسمت دوم و آخر جوجه کشی است که تخم ها برای خارج شدن جوجه ها آماده است و دیگر نباید چرخیده شوند . از لحظه استارت تا اول روز ۱۸ برای مرغ و اول روز ۲۶ برای اردک ، غاز و بوقلمون ، تخم ها را باید از شانه ها بیرون در آورده و رو به پهلو (خوابیده) در سینی مخصوص (سبد هچ) قرار دهید . فقط دقت شود که در این مرحله که دوران هچر نام دارد نباید تخم ها چرخیده شوند .
  7. بعد قرار دادن تخم ها در سینی یا همان سبد هچ ، برای جوجه گیری درجه دما را ۰.۵ درجه کاهش می دهیم . میزان آب موجود در ظرف آب را افزایش می دهیم . تا جایی که ممکن است در دوران هچر یعنی ۳ روز آخر نباید درب دستگاه را بی دلیل باز و بسته کنیم تا دما و رطوبت ثابت بماند .
  8. بعد از خارج شدن اولین جوجه منتظر بمانید تا دیگر تخم ها ترک برداشته و جوجه ها خارج شوند و برای هر یک جوجه درب دستگاه را باز نکنید . نکته مهم این است که جوجه ها بعد از به دنیا آمدن تا ۴۸ ساعت می تواند بدون آب و غذا زنده بمانند.
  9. بهتر است برای تخم ها ۴۸ ساعت (۲ روز) تاخیر در نظر بگیرید تا همه آنها از تخم ها خارج شوند .
  10.  بعد از اتمام جوجه کشی ، تخم هایی را که به جوجه تبدیل نشده اند و خراب هستند را از دستگاه جوجه کشی خارج کنید و سپس داخل دستگاه را به صورت کامل با دستمال نم دار تمیز کرده و محلول پرمنگنات و فرمالین برای ضدعفونی کردن استفاده شود .
  11. مکانی که برای استفاده از دستگاه جوجه کشی در نظر گرفته اید را به صورت کامل بررسی کنید . در صورت سرد بودن محیط و دمای پایین تر از ۲۰ درجه مصرف برق دستگاه بیشتر می شود . در حالت دیگر می توان گفت اگر دمای محیط بیشتر از ۳۸ درجه باشد به تدریج دمای داخل دستگاه نیز افزایش پیدا می کند .
  12. بنا به مطالب گفته شده باید شرایط محیطی که دستگاه را می خواهید در آن قرار دهید استاندارد باشد .

مزایا و امتیاز ها در جوجه کشی به صورت مصنوعی

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ]

  • در جوجه کشی به صورت طبیعی با مرغ در حالت حداکثر می توان از ۱۵ تخم نطفه دار جوجه کشی نمود در حالی که با استفاده از یک ماشین جوجه کشی مناسب می توان از تعداد بسیار زیادی تخم عمل جوجه کشی را انجام داد .
  • در حالت طبیعی جوجه کشی فقط در فصل کرچی انجام می گیرد . و باید منتظر فصل کرچی ماند . ولی با استفاده از ماشین جوجه کشی شما قادر به جوجه کشی از تخم های نطفه دار در تمامی فصل ها هستید .
  • در صنعت مرغداری برای سودآوری بالا ، جوجه را زودتر از فصل کرچی تهیه می کنند .
  •  با استفاده از دستگاه جوجه کشی دیگر خطری همچون گرما یا سرمای بیش از حد استاندارد ، حمله برخی عافت ها و عوامل طبیعی وجود ندارد . و جوجه کشی در یک فضای امن با بازده بالا صورت می گیرد .
  •   یکی از اتفاقاتی که ممکن است در جوجه کشی به صورت طبیعی رخ دهد این است که مرغ کرچ هنگام کار نخوابد یا تخم های را اتاقی بشکند یا حتی جوجه های تازه به دنیا آمده را زیر پا له کند .
  •  جوجه کشی از تخم ها در تعداد بالا به خصوص در پرندگانی مانند بلدرچین بسیار مقرون به صرفه است . از بلدرچین در حالت ایده آل بالای ۱۰۰۰ تخم به صورت همزمان جوجه کشی می شود .
  • استفاده از دستگاه جوجه کشی به خصوص اگر پیشرفته و فول اتومات باشد بسیار راحت تر از جوجه کشی در حالت طبیعی است .

شرایط یک دستگاه جوجه کشی خوب

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ]

blank.gif

جوجه کشی مصنوعی

  • یک دستگاه خوب باید دارای سیستم تهویه مناسبی باشد . باید تمام تنظیمات لازم برای ایجاد رطوبت و دمای مطلوب در دستگاه به راحتی و با دقت بالایی انجام پذیرد . همچنین باید دستگاه از عایق مناسبی برخوردار باید تا رطوبت و دما را به صورت عالی نگه دارد .

  • بدنه داخلی و خارجی ماشین جوجه کشی مقاوم و با کیفیت باشد .
  •  باید رطوبت سنج و حرارت سنج و همچنین سایر امکانات بکار رفته در دستگاه مطابق با بروزترین استاندارد های جهانی باشد .
  •  قابلیت تمیزکاری ، نظافت و شست و شو به راحتی صورت بگیرد .
  • خدمات پس از فروش داشته باشد و علاوه بر آن لوازم آن در بازار موجود باشد .
  •  جعبه دستگاه باید دوجداره بوده و بین جدار ها پشم شیشه وجود داشته باشد .

رشد جنین در دوران جوجه کشی

blank.gif

رشد جنین

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] در حدود ۱۵ ساعت بعد از قرار گرفتن تخم های نطفه دار در دستگاه جوجه کشی نخستین علامت رشد پدیدار می شود . حدود ۸ ساعت بعد از آن یعنی در کل بعد از ۲۴ ساعت اکثر اعضای بدن تشکیل می یابد . برای نمونه بعد از گذشت ۱۸ ساعت ناحیه ای که جوجه از آن برای تغذیه استفاده می کند تشکیل می شود . بعد از گذشت ۲۰ ساعت ستوان فقرات و بعد از به تدریج دستگاه عصب ، سر ، چشم ، قلب ، گوش ، بینی ، ، پا ، بال و کبد به ترتیب تشکیل می شود . در کل تمامی این موارد و بیشتر اعضای بدن در روز چهارم تشکیل می شوند. بعد از این ، رشد تا روز ۲۱ ادامه می یابد تا این که جوجه از تخم خارج شوند .

جوجه های غیر عادی

blank.gif

جوجه های غیر عادی

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] برخی از جوجه ها بعد از هچ و خارج شدن از تخم ها به صورت غیر عادی و متفاوت هستند . علت اصلی این پدیده هنوز مشخص نشده ولی شرایط نامطلوب باعث بالا رفتن تعداد جوجه های غیر طبیعی می شود . البته حائز اهمیت است بدانید که عامل وراثت نیز در این میان نقش دارد .

ارزیابی کردن جوجه های ۱ روزه

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ]

blank.gif

درصد جوجه درآوری

 پرنده باید بدون نقص بوده و دارای چشم های شفاف و براق باشد . رنگ کرک پرنده باید پیرو نژاد پرنده باشد . زمانی که جوجه را در دست می گیریم نباید اسکلت و استخوان هایش خیلی مشخص باشد .پرنده جوجه نباید علایم غیر عادی مانند نفس زدن به صورت تند تند باشد . وقتی پرنده را در دست می گیریم باید بدن اش محکم باشد و در عین حال نباید هیچ علامتی از ورم را احساس کنیم . جوجه باید با توجه به محیط اطراف خود و اتفاقاتی که در اطرافش خ می دهد واکنش نشان داده و هوشیار باشد .تغذیه یکی از اصلی ترین عوامل در سنجش کیفیت جوجه میباشد .

مراقبت از جوجه ها

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] باید جوجه ها تا دو ماهگی در حالت حبس شده نگهداری و پرورش داده شوند . این عامل باعث می شود تا آنها از گزند کوکسیدیوز که نوعی بیماری خطرناک است در امان بمانند . جوجه ها بهتر است در یک قفس توری نگهداری شوند تا بتواند از نور خورشید استفاده کنند . این امر در حالی است که نباید قفس توری با زمین تماس داشته باشد . در این شیوه از نگهداری پرنده ها علاوه بر بیماری از گزند برخی عوامل طبیعی نیز در امان می مانند .

رفع اشکالات جوجه کشی

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] در جوجه کشی امکان دارد با برخی مشکلات مواجه شوید که به بیان برخی از آنها می پردازیم .

  •       اگر جوجه های به دنیا آمده فلج باشند علت آن ارثی است .
  •       اگر جوجه ها به پوسته تخم چسبیده اند ممکن است در اثر کم بودن رطوبت دستگاه به هنگام خروج جوجه ها باشد .
  •       اگر جنین مرده باشد ممکن است در اثر دما و حرارت نامناسب باشد .
  •       اگر جوجه ها در اندازه های کوچک باشند علت ان کوچک بودن سایز تخم های نطفه دار است .
  •       اگر جوجه ها بعد از به دنیا آمدن دارای گردن کج باشند علت ان یا تغذیه نامناسب است یا علتی دارد که تا به حال کشف نشده است .
  •       اگر جوجه ها از تخم ها دیر و با فاصله زمانی طولانی از هم بیرون بیایند ، دلیل ان تخم های نطفه دار کهنه است .
  •       اگر جوجه ها دارای بدنی بزرگ و نرم باشند دلیل آن دمای کم و تهویه نامناسب است.
  •       اگر جوجه ها نوک زده ولی موفق به خروج از تخم ها نشده اند ، دلیل آن ناکافی بودن رطوبت یا کم بودن میزان حرارت یا حتی زیادی درجه حرارت در مدت زمان کوتاه میباشد .

نتیجه :

می توان این استنباط را کرد که که تکنولوژی از گذشته تا کنون جلوه ای جدید به شرایط و نحوه زندگی انسان بخشیده است و صنعت جوجه کشی از این قاعده مستثنی نیست .امروزه انواع ماشین های جوجه کشی پیشرفته جوجه کشی را برای کاربران به یک فالیعت پربازده و ایمن تبدیل کرده است .

دانلود رایگان طرح توجیهی ساخت دستگاه جوجه کشی

[ طرح توجیهی دستگاه جوجه کشی ] برای کسب اطلاعات از انواع دستگاه های جوجه کشی می توانید به ماشین جوجه کشی مراجعه فرمایید .

مطالب مرتبط :

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر