موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تست اختلال شخصیت پارانوئید

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 19 اسفند 1400 ساعت 08:25

تست شخیصت شناسی

اختلال شخصیت پارانوئید

نشانه اصلی این افراد سوء ظن و بدبینی می باشد. افراد دارای شخصیت پارانوئید همیشه فکر می کنند که همه ی آدم ها همیشه یک کاسه ای زیرنیم کاسه دارند و خودرا کارآگاهی فرض می کنند که باید این اشخاص آب زیرکاه راه تشخیص دهند. به خاطر این ویژه گی بد گمانی که دارند هیچوقت نمی توانند به کسی اعتماد کنند . در نتیجه این افراد صمیمیت گریزند،یعنی ممکن است با یک شخص مثلا شش ماه است که همکار شماست اما شما هیچ اطلاعات درستی از او ندارید و نمی دانید که این فرد مجرد است یا متاهل؟ و محل زندگی اش کجاست؟

این افراد سعی می کنند چیزی از خود نگویند چون فکر می کنند که مبادا این اطلاعات بر علیه شان استفاده گردد، بنابرین گارد خود را بر روی رابطه های اجتماعی می بندند.

اختلال شخصیت پارانوئید

این افراد در رابطه زناشویی به شدت کنترگر می باشند و همسر خود را مورد سین جین قرار می دهند،و حتی انگ خیانت می زنند،این افراد می خواهند در طول روز و شب جی پی اس وصل کنند وببینند که طرفشان کجا می رود با چه کسانی در طول روز در ارتباط است و در مورد چه موضوعاتی صحبت می کند و… مثلا با همسر خود تماس گرفته و می گوید کجایی؟همسرش می گوید خیابان هستم،سریعا می گوید پس چرا صدای ماشین نمیاد یا اگر همسرش بکوید با فلانی هستم، می گوید گوشی را بده به فلانی ببینم آنجاست ؟!

تفاوت بین افراد دچار اختلال پارانوئید با افراد دچار اختلال وابسته

بین اختلال شخصیت پارانوئید و وابسته هم بستگی بالایی وجود دارد اما یک تفاوت بین افراد پارانوئید و افراد وابسته وجود دارد، بطور مثال شخص وابسته هم مانند یک پارانوئید می تواند همسر خویش را کنترل کند وهرجا که همسرش هست او هم باشد و مدام تهمت خیانت بزند، تفاوت اینجاست که شخص وابسته ممکن است حواسش بیش از همه به همسرش است وبه مادر یا خاهر وبقیه افراد خانواده کاری نداشته باشد، اما شخص پارانوئید همه افراد خانواده را تحت کنترل خود قرار می دهد.

چه اتفاقی می افتد که فرد دچار شخصیت پارانوئید می شود؟

ریشه شکل گیری شخصیت پارانوئید دو دلیل دارد:

اول: فضای بی اعتمادی در کودکی،یعنی کودک درمحیطی رشد یافته است که کسی به کسی اعتماد ندارد و دائما والدین به کودک هشدار می دهند که گر کسی سوالاتی درمورد اسم خودت، محل زندگی یا شغل پدرت و… رسید پاسخی نده و مدام به بچه القا می کنند که دنیا جای نا امنی است.

دوم: خانواده پر تشنج،  یعنی خانواده ای که صحنه جنگ است؛پدر و مادر بایکدیگر،مادر یا پدر با بچه ها،بچه ها با همدیگر مدام در حال بحث و درگیری هستند؛تنش در این خانواده ها بالاست، در بیشتر این خانواده ها زن و شوهر ازدواجشان از ریشه اشتباه است و آنقدراوضاع پیچیده و درهم است که هیچ مشاوری نمی تواند معجزه برای بهبود شرایط کند و شاید توصیه کند که جدا شوند بهتر است،خود زوج هم اظهار دارند که ما خود می دانیم که به درد همدیگر نمی خوریم وبه خاطر فرزندمان ناچار به تحمل هستیم. شاید متوجه این موضوع نشوند که با طلاق نگرفتن شرایط را برای کودک بدتر خواهند کرد تا جایی که  فرزند آنها دچار شخصیت پارانوید وپرخاشگر شود.

ازنظرروانشناسی افراد پارانوئید مبتلا به سرطان روانی هستند،پارانوئید جزء اختلالات شدید شخصیت می باشد .

فردی با شخصیت پارانوئیدی مانند افراد دارای شخصیت مرزی و افراد با شخصیت اسکیزوتایپال، با اختلالات هذیانی و اختلالات تفکری وشخصیتی همراه می باشند،که درمان بسیار سختی دارند،بنابراین این سه دسته افراد اصلا ظرفیت ازدواج ندارد.

شما می توانید برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک با شماره های 22260067 – 22725506 تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم بالینی همایند در پارانوئید ها

اول:اضطراب، اما از نوع اضطرابهای میان فردی

دوم:خشم آزار گرایانه،خشم خود را مستقیم اعلام می کنند.

باید گفت این افراد دچار اختلال تفکر هستندچرا که نظام باورهایشان غیر واقع بینانه است. اینکه شما فکر کنید که همه یک کاسه ای زیر نیم کاس دارند و همه دنیا ماری ندارند جر اینکه بفهمند در زندگی شما چه می گذرد تا به شما ضربه بزنند، آیا تفکر سالم و نرمالی  است؟

فرد مبتلا به پارانوئید به شدت کنترگر است! مثلا ممکن در دوره نامزدی،به شدت درگیری فیزیکی ایجاد نماید. وبارها به خاطر نوع رابطه، نحوه برخورد دوستان واطرافیان  وتلفن های مشکوک  ویا بخاطرهر چیز دیگری که بعد از مدتی متوجه شود، نامزد خود را کتک بزند. ممکن است فرد چند رابطه یا ازداوج ناموفق را تجربه کرده باشد اما هیچوقت قبول نکند که مشکل از خودش است و بگوید که دنیا خراب است،یا آدم سالم یدا نمی شود،دختر سالم پیدا نمی شود،دخترها/پسرها همه مشکل دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره روانپزشک خوب در تهران  وهمچنین بهترین روانکاو درتهران  می توانید سری به این لینک ها سری  بزنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: www.dr-zakeri.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر