موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

کودک درون از نظر فروید

کودک درون از نظر فروید

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 14 دی 1400 ساعت 11:34

کودک درون چیست؟همان‌طور که فروید هم عنوان کرده است، بیشتر اختلالات روانی و الگوهای رفتاری مخرب، کمابیش به این بخش ناخودآگاه وجودمان مرتبط هستند. همه‌ی ما روزگاری کودک بودیم و همچنان این کودک را درون خود نگه داشته‌ایم. باوجوداین، بیشتر بزرگسالان از کودک درون خود بی‌خبر هستند و این ناآگاهی ریشه‌ی بسیاری از مشکلات عاطفی، رفتاری و دشواری‌ها در روابط است.

واقعیت این است که بسیاری از افراد به اصطلاح بزرگسال، به‌هیچ‌وجه فردی بزرگسال و بالغ به‌شمار نمی‌آیند. بیشتر ما پا به دوران بزرگسالی می‌گذاریم، اما با تعریف روانشناسی اصلا بزرگ نشده‌ایم. بزرگسال واقعی کسی است که مسئولیت‌های خود را نسبت به کودک درونش بشناسد، بپذیرد و برای انجام آنها متعهد شود؛ در واقع بزرگسال کسی است که مسئولیت کودک درون خود را به‌عهده بگیرد و به آن عشق بورزد. در بیشتر بزرگسالان، چنین شرایطی هرگز دیده نمی‌شود. کودک درون بیشتر آنها، مطرود و مغفول و تنها می‌ماند. علت این است که جامعه به ما حکم می‌کند که بزرگ شویم و رفتارهای کودکانه را کنار بگذاریم.

به ما یاد داده‌اند که برای بزرگ‌شدن، کودک درون خود را سرکوب کنیم. با این سرکوب، بی‌گناه‌بودن، شادی، احساسات، بازی‌گوشی و هیاهوی کودکی هم در ما کشته می‌شود. کودک درون در صورت سرپاماندن، تمام این ویژگی‌های مثبت را تقدیم زندگی‌تان می‌کند. البته در کنار تمام ویژگی‌های مثبتی که حضور کودک درون به‌همراه دارد، نقاط کور و منفی نیز با وجود آن دیده می‌شود. برای نمونه ترس‌ها، نگرانی‌ها و ضربه‌هایی که در کودکی خورده‌ایم، همگی همچنان به‌طور بالقوه در نهاد ما وجود دارند. برخی از بزرگسالان معتقدند که همه‌ی این نقاط منفی را رفع کرده و پشت سر گذاشته‌اند، ولی چنین چیزی حقیقت ندارد.

   برای دریافت وقت مشاوره باکلینیک روانشناختی رسش با شماره۸۸۹۷۰۴۹۴-۰۲۱تماس بگیرید

کودک درون چیست؟

تست شخیصت شناسی

کودک درون خود را بهتر بشناسیم

رفتارها و عادت های مخرب به‌شکل‌های متنوعی ابراز می‌شوند: خودتخریبی، ناامیدی، پرخاشگری توأم با خشونت‌ و … . معمولا رفتارهای مخرب در بزرگسالان به‌شکل اوقات‌تلخی‌های کودکانه و خودشیفتگی ناشیانه بروز می‌کند. از سایر عواقب این رفتارها می‌توان به درماندگی و نیازمندی، ترس از طردشدن و وابستگی اشاره کرد. گاهی نیز شاهد بی‌مسئولیتی و عدم پذیرش بزرگسالی با عصبیت و پرخاش هستیم. به این حالت سندروم «پیتر پَن» می‌گویند. یعنی حالتی که فرد بزرگسال دوست ندارد، بزرگ‌شدن خود را بپذیرد و مسئولیت‌هایش در دنیای بزرگسالان را جدی بگیرد.

در خلال بحث‌های روان‌شناسی درباره‌ی زنان و مردانی که دوست ندارند پا به دنیای بزرگسالان بگذارند، بحث کودک درون پیش می‌آید. اما واقعا چنین چیزی وجود دارد؟ چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟ در پاسخ باید گفت که بله، کودک درون وجود دارد. البته نه به این معنا که در کنار اعضا و جوارح درونی‌مان برای نمونه در گوشه‌ای از شکم یا جایی حوالی لوزالمعده باید شاهد کودک درون باشیم. خیر! کودک درون، مفهومی انتزاعی و استعاری است. دراصل، واقعیتی روانشناسانه است و از قدرت بسیار بالایی برخوردار است.

 

 کودک درونتان علاقه‌مند به شنیدن چه چیزهایی است؟

او مایل است که به او بگویید  :دوستت دارم، مواظبت هستم و تو را همان‌طور که هستی می‌پذیرم، از این که تو را دارم بسیار مغرور و مفتخرم، تو همه چیزی هستی که دارم، تو بسیار زیبا و جذاب هستی عزیزم، تو هنرمند و خلاقی، تو تواتمند و پرتلاشی، متاسفم از اینکه به تو آسیب رساندم، متاسفم از اینکه فراموشت کردم، متاسفم از اینکه تو را به عنوان یک کودک آن‌طور که بودی نپذیرفتم و انتظار داشتم به سرعت رشد کنی و بزرگ شوی، می‌توانی به من اعتماد کنی و هر طور دلت می‌خواهد باشی (خودت باشی)، ما برای رسیدن به سلامتی ، رشد، شادی و لذت با هم همکاری خواهیم کرد

   برای دریافت وقت مشاوره باکلینیک روانشناختی رسش با شماره۸۸۹۷۰۴۹۴-۰۲۱تماس بگیرید

کودک درون چیست؟

پیامدهای منفی سرکوب کودک درون

وقتی تمایلات، خواسته‌ها و نیازهای کودک درون را سرکوب می‌کنید، در معرض خطرات زیادی قرار می‌گیرید. به طور مثال، هرگز یاد نمی‌گیرید چگونه احساس طبیعی داشته باشید، بازی کنید و لذت ببرید. هرگز یاد نمی‌گیرید چگونه آرام باشید و استرس‌های خود را کنترل کنید. از این که به اندازه کافی خوب نیستید احساس گناه می‌کنید و از بودن در کنار خانواده و کودکتان لذت نمی‌برید. از صمیمی شدن با دیگران می‌ترسید و منزوی می‌شوید. افرادی که از زندگی‌شان ناراضی هستند باید توجه کنند که مدت‌هاست پیام‌های کودک درونشان را نادیده گرفته‌اند اما نکته مثبت این است که هر لحظه اراده کنند می‌توانند به کمک ارتباط برقرار کردن با کودک درونشان و آشنا شدن با آن راهی جدید به سوی زندگی تازه و شاد و پرانرژی باز کنند

کودک درون تان را اینگونه فعال کنید

1. باور کنید که هر چیزی امکان دارد

اگر از یک کودک درباره شغل مورد علاقه اش بپرسید از او جواب هایی مثل را آتش نشانی که به طور پاره وقت، دامپزشک هم هست! ارتوپدی که تابستان ها را در سیرک کار می کند! دریافت می کنید .

اینگونه پاسخ دادن کودکان به این دلیل است که او باور دارد که خودش و تمامی آدم ها می توانند هر چیزی که انتخاب می کنند ، به دست آورند و توانایی اش را دارند .

اما در زندگی ما بزرگسالان لحظه هایی وجود دارد که یادآوری این موضوع که پُر از پتانسیل های نامحدود هستیم را فراموش می کنیم و از تلاش برای رسیدن به هدف های مان کنار می کشیم و شرایط را ناعادلانه قضاوت می کنیم، اما بچه ها قضاوت نمی کنند، رویکرد آنها نسبت به هر چیزی مثبت است .

سعی کنید در تمام جوانب زندگی تان، این نگرش مثبت و فعال را حفظ کنید و در مراحل کاری و تمامی جوانب زندگی خوشبین باشید .

مهم:کتاب هیپنوتیزم بالینی

کودک درون چیست؟

2. قدرت بازی کردن را درک کنید

موفق ترین افراد بزرگسال در زندگی شان علاوه بر راه اندازی یک کسب و کار جدی ، مانند کودکان اوقات خود را با بازی و تفریح پُر می کنند و بازی را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند.

اگر با افزایش سن و وارد شدن به سنین بزرگسالی از توجه و اهمیت تان به بازی کردن کم کنید مانند این است که به جای فراهم کردن شرایط رشد و شکوفا شدن برای یک انسان، مانع رشدش می شوید.

آلبرت انیشتین می گوید:«بازی کردن، بزرگ ترین شکل تحقیقات است.» پس تحقیقات را آغاز نمایید.

بعد از تایم کاری تان، برنامه ریزی کنید تا یک ورزش گروهی انجام دهید و یا در اوقات بیکاریتان با دوستان خود جمع شوید و یک دست شطرنج بازی کند و یا به تماشای فیلم های خنده دار بنشینید ، با این تفریح های کوچک اما تاثیرگذار،اعتماد بنفستان بالا می رود ، ارتباط های اجتماعی تان تقویت ، استرس تان کم می شود، خلاقیت تان شکوفا می شود.

3. هیچ کس را غریبه فرض نکنید

از دید کودکان غریبه ها فقط کسانی هستند که تا به حال ملاقات شان نکرده اند و هنگامی که به بازی وارد می شوند و صورت های غریبه ای می بینند ، با معرفی خود بدون اینکه آنان را قضاوت کنند و دید بدی نسبت به آنها داشته باشند، به راحتی وارد گروه آنان می شوند تا بازی کنند و لذت ببرند .اما بزرگسالان از تجربیاتی که احتمال آسیب دارند دوری می کنند و اینگونه احساس راحتی و امنیت می کنند.

اما بزرگسالان می توانند با انتخاب های هوشمندانه، به راحتی وارد جمع شوند و موقعیت هایی را یابند که در آن احتمال یافتن دوستان جدید وجود داشته باشد. به عنوان یک انسان به خودتان یادآوری کنید که ، احتیاج به یافتن دوستان و روابط جدیدی دارید که شما را هیجان زده کند وسبب تقویت مهارت های زندگی تان شود.

مهم:دکتر زینب علی مددی متخصص تغذیه و روانپزشک در کلینیک روانشناختی رسش;کلیک کنید

کودک درون چیست؟

4. در لحظه غرق شوید، نه در گذشته یا آینده

بسیاری از بزرگسالان همزمان چند کار را با یکدیگر انجام می دهند و به همین علت تمرکز زیادی روی کارهای خود ندارند اما اغلب کودکان یک کار را انتخاب می کنند و تا آن را تمام نکنند سراغ کاری دیگر نمی روند وهمه توجه خود را صرف آن کار می کنند تا از آن لذت ببرند و موجب شادی عمیقشان شود.

پس چنانچه در این بخش  می خوانید اگر به بهانه شلوغ بودن سرتان ، خودتان را درگیر چندکار همزان می کنید، یعنی در لحظه نیستید. بهتر است دست از تفکر وسواس گونه در مورد حوادث دیروز بردارید و اتفاقات در لحظه اطراف تان را ببینید.

پس نگران لیست های بی پایان نباشید و یکی را انتخاب کنید و تا وتی تا انتها آن را انجام نداده اید به سراغ دیگری نروید.

در صورتی که ذهن شما فقط در گیر یک کار باشد ، کیفیت عملکردتان بالامی رود و با تمرکز بیشتری آن را انجام می دهید و در آن موفق می شوید و سرحال ترید.

بیشتر بخوانید

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

5. کمی خجالت را کنار بگذارید

از کودکان الگو بگیرید و مانند آنها با دیگران راحت برخورد کنید اما این راحت بودن به این معنا نیست که با آنها بی محابا و نامناسب رفتار کنید و ناهنجار رفتار نمایید بلکه باید همانگونه که با آنها راحت هستید شخصیت خود را حفظ کنید.

اگر کودک درون شما آزرده شده باشد، همین مسئله باعث خواهد شد که شما در طول زندگی با مشکلات زیادی رو به رو شوید و احتمالاً در زندگی‌تان ناموفق باشید و با احساسات ناخوشایند و نارضایتی، زندگی‌تان را سپری کنید.
جالب است بدانید که منشاء بعضی مشکلات روانی مانند وابستگی بیش از حد، استرس، زودرنجی، ترس، غم، خیالپردازی، خودشیفتگی و … همین کودک آزرده است؛ چراکه به اعتقاد بیشتر روان شناسان اگر کودک درون شخصی سالم باشد منبع سرشاری از انرژی، خلاقیت، شادی و تازگی است و باعث پیشرفت روز افزون او در زندگی خواهد شد.

   برای دریافت وقت مشاوره باکلینیک روانشناختی رسش با شماره۸۸۹۷۰۴۹۴-۰۲۱تماس بگیرید

کودک درون چیست؟

برای این‌که بتوانید از سالم یا بیمار بودن کودک درونتان اطلاع یابید به سوالات زیر پاسخ دهید تا وضعیت سلامت کودک درونتان را بسنجید.

ردیف عبارت: با «بلی» یا «خیر» پاسخ دهید

۱ هنگامی که در صدد انجام کاری جدید بر می‌آیم، احساس ترس و نگرانی می‌کنم
۲ به ندرت درباره جملات نامفهوم که درکشان برایم آسان نیست از دیگران سؤال می‌کنم
۳ در اعماق وجودم احساس می‌کنم که ایرادات بسیاری دارم که نمی‌توانم حذفشان کنم
۴ برای شروع هر کاری با مشکلات زیادی مواجه می‌شوم
۵ معمولاً برای پایان دادن به کارهایم مشکل دارم
۶ همواره خودم را به علت بی کفایتی سرزنش می‌کنم
۷ کمال گرا هستم و رسیدن به هیچ موفقیتی من را راضی نمی‌کند
۸ هیچ گاه قدرت سنجش درستی ندارم و نمی‌توانم راه درست را انتخاب کنم
۹ دقیقاً نمی‌دانم از زندگی چه می‌خواهم
۱۰ همواره به من القا شده است که باید به بهترین‌ها دست یابم ولی نمی‌توانم
۱۱ احساس می‌کنم زندگی‌ام پوچ است و بیشتر اوقات احساس افسردگی می‌کنم
۱۲ واقعاً نمی‌دانم که چه فردی هستم و ملاک‌های ارزشی من در زندگی‌ام چیست
۱۳ به گونه ای نامنظم غذا می‌خورم و حتی زمان مشخصی برای غذا خوردن تعیین نکرده‌ام
۱۴ به ندرت می دانم در موقعیت‌های مختلف چه احساسی دارم
۱۵ وقتی عصبانی می‌شوم احساس شرمساری و خجالت می‌کنم
۱۶ از عصبانیت دیگران می‌ترسم و برای جلوگیری از عصبانیت دیگران هر کاری می‌کنم
۱۷ هنگام گریستن شرمسارم و خودم را از دیگران مخفی می‌کنم
۱۸ از این که بگویم از چیزی یا انجام کاری ترس دارم احساس شرمساری می‌کنم
۱۹ تقریباً هرگز احساسات نامطلوبم را بروز نمی‌دهم
۲۰ خواب مرتب و منظمی ندارم
۲۱ به اطرافیان و به خودم بی اعتمادم
۲۲ منزوی هستم و از مردم به خصوص افراد بالا دستی‌ام گریزانم
۲۳ هر کاری را که گمان می‌کنم دیگران از من انتظار دارند، انجام می‌دهم
۲۴ به شدت با دیگران رقابت می‌کنم ولی همیشه بازنده هستم
۲۵ به صورت مستقیم به فردی جواب رد نمی‌دهم و غیر مستقیم از انجام آن چه او از من می‌خواهد سرباز می‌زنم
۲۶ هیچ گاه احساس صمیمیت با والدینم نداشته‌ام
۲۷ خودم یا دیگران را در صورت ارتکاب اشتباه، مسخره می‌کنم
۲۸ به هر قیمتی که شده از نزاع و درگیری با دیگران خودداری می‌کنم.

مهم:مشاوره صوتی و تصویری درکلینیک رواشناختی رسش

کودک درون چیست؟

روش نمره‌گذاری

حال که به همه سوالات این آزمون پاسخ داده‌اید، نوبت آن است که امتیازتان را محاسبه کنید. برای محاسبه امتیازتان در سوالاتی که گزینه «بلی» را انتخاب کرده‌اید، یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. گزینه «خیر» هیچ امتیازی ندارد. توجه داشته باشید که امتیاز نهایی شما باید عددی بین ۰ تا ۲۸ باشد.

معنا و مفهوم امتیازات کسب شده

اگر نمره شما در این آزمون ۱۴ و کمتر از آن باشد: کودک درون شما بیمار و آزرده است و باید برای بهبود وضعیت زندگی‌تان در کنار کسب اطلاعاتی بیشتر درباره کودک درون، به توصیه‌هایی که در ادامه مطرح خواهد شد عمل کنید.
اگر نمره شما در این آزمون بیشتر از ۱۴ باشد: به شما تبریک می گوییم چراکه کودک درون شما سالم است.

گر کودک درونتان آزرده و بیمار است، نگران نباشید مرکز مشاوره رسش همراه شماست

   برای دریافت وقت مشاوره باکلینیک روانشناختی رسش با شماره۸۸۹۷۰۴۹۴-۰۲۱تماس بگیرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر