موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

رنگ اتاق کودک یاسی

رنگ اتاق کودک یاسی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 16 بهمن 1399 ساعت 10:18

تاثیر رنگ در کودکان

تست شخیصت شناسی

طبق تحقیقات و مطالعات اثرات رنگ ها بر شخصیت و شکل گیری روحیات کودکان و سلامتی آن ها به قرار زیر است:

طبق تحقیقات و مطالعات رنگ اتاق خواب کودک تاثیرات متفاوتی بر شخصیت و شکل گیری روحیات کودکان و سلامتی آن ها دارد .برای همین انتخاب رنگ اتاق خواب کودک – تختخواب نوزاد – اسباب بازیها – آویز تخت – مبل کودک- صندلی کودک – اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

رنگ اتاق و سیسمونی کودک و تخت خواب کودک نیز در روح و روان نوزادان تاثیر بسزایی دارد. اتاق یک نوزاد، نخستین دنیای رنگارنگ و روشنی است که نوزاد در آغاز تولد در آن سکنی می‌گزیند و از این‌رو باید به اندازه کافی برای او جذاب و دوست‌داشتنی باشد.

aqxmw2smdt3f.jpeg

نکته : نکته ی قابل توجه این است که هرچه تعداد رنگ‌های مورد استفاده در اتاق نوزاد بیشتر باشد، نیاز به استفاده از اکسسوری در دکوراسیون اتاق کمتر می‌شود و این کمک بسیاری به بودجه شما می‌کند.

در این مطلب تاثیر رنگ‌های مختلف را روی شخصیت کودک به طور خلاصه می گویم و امیدوارم اگر قرار باشد رنگ اتاق کودکتان را انتخاب کنید فقط به سلیقه خودتان فکر نکنید.

روانشناسی رنگ و تاثیرات آن برشخصیت کودک

رنگ اتاق کودکان بهتر است رنگ‌هایی با طیف ملایم چون آبی، سبز و صورتی باشد به دلیل انتقال آرامش به کودکان برایشان مناسب‌تر است. همچنین این رنگ‌ها بر روی پرخاشگری اضطراب و استرس بسیار اثر گذارند.

رنگها به 2دسته گرم و سرد تقسیم میشوند که هر کدام خواص و ویژیگهای خود را دارند و ما با ترکیب رنگهای گرم و سرد میتوانیم اتاق مطلوب و دوست داشتنی برای کودک خود بسازیم

استفاده از رنگ‌های گرم در اتاق کودک

استفاده از رنگ‌های گرم رنگ‌های گرم معمولا ذهن را تحریک کرده، باعث افزایش انرژی بدن شده و فضایی خوشایند و پرحرارت را بوجود می‌آورند. این رنگ‌ها علاوه بر اینکه فضای اتاق را بزرگ جلوه داده و به کودک احساس امنیت می‌دهد،

رنگ های گرم آرام‌بخش نبوده و بنابراین برای اتاق‌خواب توصیه نمی‌شود، به‌خصوص که تأثیر آن‌ها روی انرژی کودک زیاد است و احتمالاً باعث بدخوابی و بی‌خوابی آن‌ها می‌شود؛و اصلا برای کودکان پر انرژی مناسب نیست اما برای اتاق بازی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

نارنجی

pdlhzer5qx3z.jpeg

نارنجی گرم و دل‌نشین ارتباطات اجتماعی کودک را تقویت می‌کند؛

اما استفاده زیاد از این رنگ در اتاق‌خواب ممکن کودکتان را به یک کودک بیش‌فعال تبدیل کند. شاید این رنگ برای کلاس درس و مهدکودک انتخاب بهتری باشد .

رنگ نارنجی اشتهای کودک را افزایش داده و رشد توانایی های خلاقانه را تحریک می کند.

.ضمناً نارنجی احساس گرما و شوق را به ذهن می آورد،. بنابراین استفاده از آنها در اتاق خواب توصیه نمی شود.

زرد

phcguxwopzsk.jpeg

زرد هم از آن دسته رنگ‌های گرم است که نور اتاق را زیاد و احساس شادی را بیشتر می‌کند.

فعالیت مغز کودک را شدت می بخشد و دید را بهتر می کند.البته در استفاده از رنگ زرد باید این نکته را در نظر گرفت که چشم را خسته می کند .

بستگی به میزان پررنگی و یا کم‌رنگی رنگ زرد پررنگ یا لیمویی تمرکز را بالا می‌برد درحالی‌که زرد کم‌رنگ عملکرد حافظه را بهتر می‌کند و آرامش‌بخش است.

قرمز

ft7aw8icgace.jpeg

قرمز از آن رنگ‌هایی است که به‌هیچ‌وجه به‌عنوان رنگ غالب برای اتاق کودک پیشنهاد نمی‌شود. به این دلیل که این رنگ ارتباط زیادی با خشونت و تحریکات عصبی و مانع تمرکز می‌شود و حتی باعث سردرد می‌گردد؛

رنگ قرمز در ذهن کودک تاثیر منفی ایجاد می کند و باعث سردرد و کابوس می شود.

اما اگر این رنگ به‌درستی با رنگ‌های دیگر ترکیب شود تاثیرات مثبتی مثل افزایش انرژی و حتی افزایش تمایلات ورزشی می‌شود. بخصوص برای اتاق بازی گروهی و مهدکودک‌ها.

صورتی

pt3xg14pjwdb.jpeg

دکور صورتی ممکن است در نگاه اول زیبا به نظر برسد اما در مدت کوتاهی به‌شدت خسته‌کننده می‌شود. بهترین راه ترکیب رنگ صورتی با رنگ‌های دیگر است.

صورتی همیشه در همه جای زمین یک رنگ دخترانه به حساب می‌آمد. دلیلش هم این است که صورتی یک رنگ آرام‌بخش است و احساسات انسان را برمی‌انگیزد.

با همه اینکه یک رنگ کاملاً آرامش‌بخش است میزان زیاد آن باعث افزایش عصبانیت و هیجان کاذب می‌شود. این رنگ را با رنگ سفید برای اتاق دختر کوچولو ترکیب کنید . ترکیب دو رنگ سفید و صورتی باعث تعادل عاطفی می شود و بر ذهن کودک اثرات مثبتی دارد.

رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد برخلاف رنگ‌های گرم یک فضای آرام و ساکت ایجاد می‌کنند. اگر میزان آن زیاد باشد باعث ایجاد حس افسردگی و دل‌تنگی می‌شود.

آبی

9sggkk4thhjg.jpeg

آبی برخلاف قرمز رنگ آرامش بخش است. فشار خون را پایین می‌آورد و خشونت را کاهش می‌دهد.

اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید رنگ آبی خنکی بیشتری به اتاق می‌دهد.

همچنین رنگ آبی برخلاف قرمز و نارنجی اشتها را هم کم می‌کند و مانع پرخوری می‌شود.

آبی باعث افسردگی می شود و جنب و جوش کودک را کم می کند .رنگ آبی را با سفید ترکیب کنید تا اتاق بیش‌ازحد افسرده و سرد نباشد.

سبز

ix5wvizlzqg1.jpeg

سبز رنگ آرام و دلپذیر است. رنگ سبز با طبیعت و سلامتی گره خورده و احساس خوب و آرام بخشی به بدن می‌دهد.

این رنگ دید را بهبود می بخشد و به درمان بی خوابی در کودکان کمک خواهد کرد.

رنگ سبز گستره توجه را بیشتر کرده ,همچنین برخی مطالعات نشان داده است که رنگ سبز تمایل به یادگیری و خواندن را بیشتر می‌کند. این رنگ برای اتاق کودک گزینه بسیار مناسبی است اگر بخواهید یک کودک زرنگ و درس‌خوان و عاشق طبیعت داشته باشید.

بنفش

b1tpmveqfvwb.jpeg

بنفش به نسبت آنکه به آبی و یا قرمز نزدیک باشد خصوصیات آن‌ها را منتقل می‌کند.

این رنگ همچنین یک حس رؤیایی و جادو به انسان می‌دهد و اگر به دنبال فضای جادویی هستید بنفش همان رنگ است.

این رنگ با وفاداری و وظیفه‌شناسی ارتباط دارد. بنفش روشن و یاسی حس آرامش دارد و بنفش تیره فضای اتاق را لوکس و تجملی می‌کند.

سفید

4xtzamr5kchk.jpeg

تاثیر مثبت روی کودکان کم حرف دارد و عزت نفس را بالا می برد.

رنگ سفید به‌تنهایی یک فضای روحانی و درعین‌حال دل‌باز به اتاق می‌دهد. این رنگ همچنین در طراحی‌های داخلی مدرن بسیار استفاده می‌شود اما بعد از یک مدت خسته‌کننده می‌شود کمی از رنگ‌های گرم در دکوراسیون وسایل اتاق استفاده کنید. کمی صورتی و آبی و بنفش با سفید زیبایی دل‌نشینی به اتاق کودک می‌دهد.

طوسی

xrqtcbmtriiz.jpeg

هرچند رنگ طوسی بیشتر به عنوان یک رنگ سرد افسرده و مات شناخته‌شده است اما این رنگ ویژگی‌های دیگری نیز دارد مثل حس آرامش و تفکر.

رنگ طوسی ذهن را به فکر کردن تشویق می‌کند؛ برای اتاق کودک مناسب نیست زیرا کودک را افسرده و گوشه گیر می کند. زرد و رنگ‌های گرم زیبایی خاصی به رنگ طوسی می‌دهد.

سیاه

xqefyasxws4o.jpeg

رنگ سیاه اغلب در وسایل اتاق استفاده می‌شود تا رنگ دیوارها. معمولاً وسایل سیاه با رنگ سفید و یا رنگ‌های روشن دیوار ترکیب خوبی از آب درمی‌آید.

برای اتاق کودک اصلاً گزینه خوبی نیست؛ اما برای اتاق‌های دیگر اگر پنجره‌های بزرگ باشد و تنها از سایه روشن سیاه در برخی دیوارها استفاده شود فضای مدرنی ایجاد می‌کند.

قهوه‌ای

lhaemfltqlyi.jpeg

رنگ خاک و طبیعت، برای اتاق کودک رنگ مناسبی است. سعی کنید از ترکیب قهوه‌ای روشن و تیره استفاده کنید تا همه‌چیز یکدست و یکنواخت نشود. رنگ قهوه‌ای و کرم رنگ تعادل‌اند به‌خصوص برای کمتر کثیف شدن اتاق کودک گزینه عالی‌ای است.

این تاثیرات رنگ‌ها فقط برای کودکان نیست بزرگ‌ترها هم می‌توانند به شدت تحت تأثیر رنگ اتاق قرار بگیرند. بزرگ‌ترها می‌توانند رنگ اتاق خواب خود را هم بر اساس روانشناسی رنگ‌ها انتخاب کنند اما چون این مسئله برای کودک در حال رشد بیشتر و مهم‌تر است باید دقت بیشتری در تزئین و رنگ اتاق کودک داشته باشیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: virgool.io



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر