موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

تست ازدواج mmpi

تست ازدواج mmpi

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 12 اسفند 1400 ساعت 11:37

تست شخصیت چند وجهی مینه سوتا یا همان تست MMPI همانند تست نئو جزو معروف ترین و پر مصرف ترین تست های روانشناسی دنیا می باشد . در سالیان گذشته گروهی از پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا واقع در کشور آمریکا این تست روانشناسی محبوب را ارائه دادند و این امر موجب نام گذاری این تست ، باعنوان مینه سوتا یا به صورت مختصر MMPI شده است .

تست شخیصت شناسی

پادکست تست MMPI :

https://www.drshaghayeghdarvishi.ir/wp-content/uploads/2019/06/Mmpl.mp3

تست روانشناسی MMPI

تست روانشناسی MMPI برای افرادی که از بیماری های روانی رنج می برند ، مورد استفاده قرار می گیرد .

به این صورت که روانشناسان برای تشخیص نوع بیماری و شدت آن از این تست استفاده می کنند . این تست چند وجهی در غالب یک پرسشنامه مطرح می شود که روانشناسان می بایستی نتایج حاصل از این تست را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و در نهایت نتیجه ی آن را بر روی نمودار نشان دهند که این نمودار بیانگر دو دسته مقیاس بالینی و اعتبارسنجی می باشد .

روانشناسان با استفاده از اطلاعات حاصل ، درمان مناسب را انتخاب می کنند . این تست روانشناسی قابلیت تفسیر و ارزیابی توسط سیستم های کامپیوتری را نیز دارا می باشد اما نتیجه ی حاصله توسط پزشک از دقت بالاتری برخوردار است .

تست شخصیت مینه سوتا (MMPI)

تست مینه سوتا  در طول این سال ها بسیار مورد تجدید نظر و اصلاح قرار می گیرد و به همین دلیل هر ساله بر کیفیت و محبوبیت این تست روانشناسی افزوده می شود .امروزه تست مینه سوتا در بسیاری از مراکز روانشناسی دنیا ، برای تشخیص شخصیت ، بیماری های روانی و اختلالات مورد استفاده قرار می گیرد .

هدف از اجرای آزمون MMPI

هدف از اجرای این تست ، شناخت شخصیت افراد می باشد . با شناخت شخصیت افراد می توان به طرز رفتار آن ها ، مشکلات اجتماعی ، ناسازگاری ها و اختلالات پی برد .

بررسی و تحلیل این تست می تواند اطلاعات بسیار مفید و با ارزشی در اختیار روانشناسان قرار دهد و روانشناسان با کمک این اطلاعات به درمان این گونه اختلالات بیماران خود بپردازند . اجرای این تست کاربرد های بسیار فراوانی دارد . به طور مثال :

  1. شناخت شخصیت فرد مورد نظر
  2. مشاوره خانواده
  3. مشاوره قبل از ازدواج
  4. انتخاب بهترین درمان
  5. مشاوره قبل از استخدام
  6. مشاوره برای امور قضایی

تست ازدواج MMPI

تست ازدواج MMPI از جمله معروف ترین تست هایی است که قبل از ازدواج باید انجام دهید . این تست ویژگی های عاطفی ، مشکلات و اختلال های زیادی را برای مشاور ازدواج نمایان میکند.

آزمون  MMPI چگونه است

آزمون MMPI یک پرسشنامه خودسنجی می باشد که فرم اولیه آن توسط پژوهشگران آمریکایی ، دارای 565 سوال به صورت بله یا خیر می باشد که فرد مورد نظر می بایستی در زمان مشخص به این سوالات با دقت پاسخ دهد .

این تست برای افرادی که بیش از 16 سال سن دارند و یا افرادی که حداقل کلاس هشتم را گذرانده باشند ، قابلیت اجرا دارد . این آزمون با تشخیص روانشناس می تواند به صورت انفرادی یا گروهی برگزار شود . در حال حاضر بسیاری از مراکز روانشناسی از نمونه های معمول این آزمون با تعداد سوال های محدود ، استفاده می کنند .

تفسیر تست MMPI :

تفسیر تست MMPI و در نهایت امتیازدهی به این آزمون پیچیده ، تجربه ، تخصص و مهارت بالایی را می طلبد . نمره گذاری و تحلیل پاسخ های این تست با استفاده از مقیاس های مختلف صورت می گیرد . این مقیاس به دو دسته تقسیم می شود . مقیاس های روانی و مقیاس های بالینی که در قسمت بعد به شرح مختصر این دو مقیاس می پردازیم .

1- مقیاس های روانی در تست mmpi :

در تفسیر تست MMPI ، اولین دسته از مقیاس هایی که برای امتیازدهی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد ، مقیاس های روانی می باشد .این مقیاس احتمالات را در نظر می گیرد . به طور مثال احتمال اینکه فرد به دروغ به سوالات پاسخ داده باشد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد . این احتمال بدین معناست که فرد سعی دارد خود را بهتر از آنچه که هست یا بدتر از آنچه که هست نشان دهد . همچنین ممکن است فرد در حین انجام تست ها حالتی تدافعی از خود نشان دهد یا به اصطلاح جواب سر بالا به تست ها بدهد .

 2- مقیاس های بالینی :

مقیاس های بالینی خصوصیات شخصیتی افراد را در ابعاد مختلف مورد تحلیل قرار می دهد . مقیاس بالینی انواع مختلفی دارد که در اینجا به شرح مختصر برخی از آن ها می پردازیم :

1- مقیاس افسردگی (D) : با بررسی این مقیاس میزان افسردگی شخص را می توان مشخص کرد .

2- مقیاس هیپوکندری (HS) : با تحلیل این مقیاس میزان حساسیت فرد نسبت به مشکلات جسمی شامل بیماری ها و ناراحتی ها جسمی مشخص می شود .

3- مقیاس انحراف اجتماعی (PD) : با ارزیابی این مقیاس می توان میزان ناسازگاری های اجتماعی را مشخص کرد .

4- مقیاس اختلال مانیا (MA) : اختلال مانیا یا در اصطلاح شیدایی ، درست برعکس افسردگی می باشد . با تحلیل و بررسی این مقیاس می توان میزان شیدایی شخص را مشخص کرد . افرادی که به این اختلال دچار می شوند ، بسیار شاد تر و پر انرژی تر از آدم های معمولی هستند .

نسخه فارسی تست شخصیت MMPI (تست مینه سوتا)

آزمون چند وجهی MMPI توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی ارائه شده است . این آزمون به علت جامع بودن و صحیح بودن نتیجه های آن ، به سرعت از محبوبیت بالایی برخوردار شد و بیش از پنجاه کشور آن را به زبان خود ترجمه کردند .

از آنجایی که در فرهنگ غربی و فرهنگ ایرانی تفاوت هایی وجود دارد ، پس از ترجمه ی این آزمون محبوب آن طور که باید شخصیت فرد را منعکس نمی کرد و روانشناسان دچار مشکل می شدند . به همین منظور گروهی از روانشناسان متخصص و ماهر کشور ما ، تست ها را با توجه به شرایط فرهنگی کشور تهیه می کنند و این تست معتبر و محبوب در بسیاری از مراکز روان درمانی و پژوهشی استفاده می شود .

در صورت نیاز جهت تعیین وقت مشاوره حضوری و تلفنی می توانید با شماره تلفن: ۸۸۲۱۷۰۸۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر