موضوعات وبسایت : تست روانشناسی
تست شخیصت شناسی

مکمل رنگ سبز در دکوراسیون

مکمل رنگ سبز در دکوراسیون

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 15 بهمن 1399 ساعت 20:40

رنگ سبز، یکی از رنگ‌های شاد ذر خانه و در عین حال آرامش‌بخش می‌باشد. استفاده از این رنگ در دکوراسیون منزل، علاوه بر اینکه به زیبایی چیدمان شما کمک می‌کند سبب ایجاد فضایی خاص و آرام می‌شود.‌ اگر در فکر تغییر رنگ دکوراسیون منزل خود هستید اما در انتخاب رنگ مورد نظر خود مردد می‌باشید رنگ سبز، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. برای داشتن یک دکوراسیون با رنگ سبز با مجله مبلمان و دکوراسیون توکامگ همراه باشید.

تست شخیصت شناسی

راهنمای داشتن دکوراسیون با رنگ سبز در خانه

شرکت پانتون در سال ۲۰۱۳ طی یک نظرسنجی، نظر اغلب مردم جهان را درباره رنگ محبوبشان جویا شد و براساس نتایج بدست آمده از این نظرسنجی، رنگ سبز به عنوان رنگ مورد علاقه اکثریت مردم جهان معرفی شد. سرانجام در سال ۲۰۱۷ شرکت پانتون این رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کرد. رنگ سبز، در ذهن هرکسی تداعی‌کننده فصل بهار است. به همین جهت برخی، برای داشتن یک دکوراسیون با رنگ سبز سعی می‌کنند از گیاهان متنوع آپارتمانی استفاده کنند.

رنگ سبز از نظر رنگ‌شناسی

رنگ سبز، جزء رنگ‌های ثانویه است که از ترکیب دو رنگ اصلی، آبی و زرد به دست می‌آید. سبز، در چرخه رنگ‌ها، جزء رنگ‌های سرد و خثی قرار دارد. شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که رنگ سبز، در دین اسلام اهمیت خاصی دارد و گران‌بها‌ترین نشانه این رنگ مسجد پیامبر اکرم است به همین دلیل در سراسر جهان، رنگ سبز تیره، با عنوان Islamic green (و در برخی مواقع در کشور ما با عنوان سبز سیدی) شناخته می‌شود.

استفاده از رنگ سبز، در دکوراسیون منزل محاسن زیادی دارد که ما در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. رنگ سبز، طیف وسیعی از رنگ‌ها را در برمی‌گیرد.

۲. این رنگ، به سبک خاصی اختصاص ندارد و شما می‌توانید منزلتان را به سبک دلخواه خود چیدمان کنید.

۳. رنگ سبز، با هر رنگی ترکیب می‌شود. از این رو برای انتخاب ست رنگ مشکلی نخواهید داشت.

در این قسمت از مطلب دکوراسیون خانه با رنگ سبز قصد داریم به تاثیرات باور نکردنی این رنگ بر رفتار افراد بپردازیم.

۱. رنگ سبز، به بهبود التهابات مفاصل کمک می‌کند.

۲. سرعت مطالعه را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد و از این رو یک رنگ مناسب برای اتاق مطالعه محسوب می‌شود.

۳. استفاده از این رنگ، برای اشخاصی که دچار افسردگی یا استرس‌های روزانه هستند توصیه می‌شود.

۴. رنگ سبز، حس توازن و تناسب را در ذهن انسان تداعی می‌کند.

۵. هریک از تناژهای رنگ سبز، احساسات خاصی را در انسان ایجاد می‌کند. به عنوان مثال سبز تیره، حس جاه‌طلبی را در انسان به وجود می‌آورد. سبز زیتونی حس امنیت و آرامش را به فرد القا می‌کند. سبز روشن نیز، تداعی کننده حس هیجان است.

۶. کارشناسان علم روانشناسی بر این باورند که استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون منزل، در بهبود روابط اجتماعی افراد خجالتی نیز موثر می‌باشد.

اتاق نشیمن

نخستین مکانی که افراد پس از ورود به منزل شما با آن مواجه می‌شوند اتاق نشیمن می‌باشد. همین یک جمله کافی است تا به نحوه چیدمان این اتاق توجه ویژه‌ای شود. امروزه ترویج زندگی آپارتمانی، سبب شده تا اغلب مردم از طبیعت فاصله بگیرند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید لحظاتی را دور از هیاهوی زندگی شهری سپری کنید این است که در فضا‌های آفتابگیر اتاق نشیمن، از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید تا رنگ سبز اتاق نشیمن خود را بیشتر کنید.

استفاده از اشیاء سبز رنگ مانند مبلمان، فرش یا دکور‌های سبز رنگ، راه‌حل دیگری برای داشتن خانه ای با دکوراسیون سبز رنگ است.

آشپزخانه و رنگ سبز

رنگ سبز در آشپزخانه، فضایی پر جنب و جوش را به وجود می‌آورد. ساده‌ترین راه برای داشتن یک آشپزخانه سبز، استفاده از کابینت‌های سبز رنگ است که البته می‌توانید از گیاهان آپارتمانی سبز رنگ نیز برای این کار استفاده کنید.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید راه‌حل دیگری که در این آشپزخانه به کار گرفته شده است استفاده از یک فرش سبز در کنار گیاهان آپارتمانی می‌باشد.

اگر امکان تغییر کابینت یا فرش آشپزخانه را ندارید می‌توانید رنگ صندلی‌ها یا میز ناهار‌خوری را تغییر دهید. با استفاده از برچسب‌های سبز رنگ برای درب کابینت‌ها، گاز، یخچال یا هود نیز می‌توانید با صرف کمترین هزینه، یک دکوراسیون با رنگ سبز در آشپزخانه داشته باشید. استفاده از رنگ سبز برای سقف نیز جزء ایده‌های خاص است و طبیعتا اشخاص، با سلایق خاص نیز از آن استقبال می‌کنند. برای اجرای این ایده می‌توانید از رنگ‌های متفاوت و تیره و روشن استفاده کنید به عنوان مثال از رنگ سبز روشن برای سقف و سبز تیره‌تر برای فضای داخلی یا بالعکس استفاده کنید.

استفاده از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار نیز راه دیگری برای زیباتر کردن فضای آشپز‌خانه است.

اگر قصد استفاده از رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی را ندارید می‌توانید از این رنگ به عنوان رنگ لهجه استفاده کنید. به عنوان مثال رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی و سبز را به عنوان رنگ لهجه انتخاب کنید. منظور از رنگ لهجه (accent) در اینجا همان رنگ ثانویه یا دوم در دکوراسیون خانه است.

استفاده از سبز در اتاق خواب

اگر دچار ضعف اعصاب یا فشار‌های روحی هستید و یا بیشتر زمان خود را در اتاق خواب سپری می‌کنید بهتر است از رنگ سبز برای دیوار‌ها استفاده کنید. به کاربردن رنگ سبز برای دیوار‌ها جلوه‌ی زیبا و درخشانی به اتاق خواب شما می‌دهد. با استفاده از این رنگ در اتاق خوابتان می‌توانید تاثیر آن بر رفتار افراد را از نزدیک ببینید.

اتاق کودک

همانطورکه پیش‌تر گفته شد رنگ سبز، در خلاقیت، کاهش استرس و سرعت مطالعه کودکان تاثیر بسزایی دارد.  و با توجه اینکه رنگ سبز به جنسیت خاصی اختصاص ندارد، بهترین رنگی که می‌توانید برای اتاق کودک خود در نظر بگیرید رنگ سبز است.

برای زیبایی بیشتر اتاق کودک، می‌توانید برای دیوار‌ها از رنگ سبز در حالت تینت (Tint) (رنگ تینت از ترکیب رنگ‌ اصلی و کمی سفید به دست می‌آید) و برای تخت‌ها و دکور از رنگ سبز روشن استفاده کنید.

زوج‌های جوان

با کمی جستجو درباره رنگ‌های پرطرفدار، برای اتاق خواب زوج‌های جوان به ۱۰ رنگ خواهید رسید. یکی از این رنگ‌ها، سبز است. استفاده از تناژ‌های سبز کم رنگ در اتاق خواب فضای شادی را در اتاق شما به وجود می‌آورد. اما درصورتی از رنگ سبز تیره استفاده کنید که در اتاق خوابتان مشکل کمبود فضا ندارید.

چه رنگ‌هایی با رنگ سبز ست می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال که چه رنگ‌هایی باهم ست می‌شوند؟ باید به اصول هارمونی رنگ و چرخه رنگ مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین ترکیب‌ها، روش‌های متفاوتی وجود دارد ما در اینجا قصد داریم براساس این روش‌ها، بهترین ست‌‌های رنگ سبز را به شما معرفی کنیم. همانطور که پیشتر گفته شد رنگ سبز در زمره رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد از همین رو بهترین رنگ‌ برای ست کردن با آن، رنگ‌های سرد هستند. استفاده از رنگ‌های سرد سبب می‌شود فضای منزل شما بزرگتر به نظر برسد.

آبی، یک ست مناسب برای رنگ سبز

یکی از بهترین ترکیباتی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم ست رنگ‌های آبی و سبز است. برای انتخاب این ست رنگ، می‌توان به سه دلیل اشاره کرد:

اولین روش برای داشتن ست رنگ سبز، استفاده از رنگ‌های مشابه است. براساس اصول هارمونی رنگ‌ها، رنگ‌هایی که در چرخه رنگ، در کنارهم قرار می‌گیرند رنگ‌های مشابه نامیده می‌شوند. در این چرخه، در کنار رنگ سبز، رنگ آبی قرار دارد.

به لحاظ روانشناسی نیز با توجه به تاثیر آرامبخشی که ترکیب این دو رنگ، بر رفتار انسان دارد می‌تواند فضایی آرام و دلنشین را در ذهن تداعی کند. با نگاهی به طبیعت نیز خواهید دید که این دو رنگ در بسیاری از مناظر طبیعی از جمله جنگل و آسمان نیز در کنارهم قرار گرفته‌اند. در مجموع می‌توان گفت بهترین ترکیب رنگی که می‌توان برای ست کردن با رنگ سبز، انتخاب کرد رنگ آبی می‌باشد. بهترین مکانی که شما می‌توانید از این رنگ استفاده کنید اتاق خواب کودکان است.

زرد و سبز کنار یکدیگر

با توجه به تعریف ارائه شده درباره رنگ‌های مشابه، رنگ دیگری که در چرخه رنگ، در کنار رنگ سبز قرار می‌گیرد رنگ زرد می‌باشد. این ترکیب، در سال‌های اخیر طرفداران خاص خود را پیدا کرده است و دلیل این مسئله این است که در گذشته اغلب مردم بر این باور بودند که رنگ زرد، نماد تنفر می‌باشد در حالی که برخلاف این باور غلط، رنگ زرد، تقویت‌کننده حس اعتماد به نفس، خلاقیت، خوش‌بینی و صمیمت و یک‌ دلی است.

سفید و سبز، یک ترکیب محبوب

از آنجا که رنگ سفید جزء رنگ‌های خنثی محسوب می‌شود امکان ست شدن، با همه رنگ‌ها از جمله رنگ سبز را دارد. اگر قصد ندارید از رنگ‌های خاص برای دیوار‌ها استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از مبلمان یا تزئینات سبز، جلوه زیبایی به منزل خود بدهید.

ترکیب‌ دیگری که می‌توانید برای اتاق نشیمن در نظر بگیرید استفاده از رنگ‌ سبز زیتونی و رنگ های ست آن برای دیوار‌ها و مبلمان سفید است.

سبز تیره

دومین روشی که می‌توانید برای داشتن دکوراسیون با رنگ سبز به کار بگیرید استفاده از تناژ‌های مختلف رنگ سبز است. به عنوان مثال ترکیب رنگ‌‌های سبز روشن، سبز چمنی و سبز فسفری انتخاب‌های مناسبی می‌باشد.

قرمز و سبز

سومین روش‌ برای ست کردن رنگ‌ها با یکدیگر استفاده از رنگ‌های مکمل است. در چرخه رنگ، دو رنگ سبز و قرمز در مقابل یکدیگر قرار دارند. کنتراست موجود بین این دو رنگ، علاوه بر اینکه زیبایی اتاق را دو چندان می‌کند سبب می‌شود تا اشیاء مورد علاقه شما بیشتر به چشم بیاید.

قهوه‌ای

با توجه به دایره رنگ‌ها، و موقعیت رنگ سبز در آن، می‌توان گفت که رنگ قهوه‌ای نیز رنگ مکمل سبز محسوب می‌شود. مناسب‌ترین مکان، برای استفاده از این ست رنگ، اتاق بزرگسالان است.

زرد و بنفش

چهارمین روش برای ست کردن رنگ‌ها با رنگ سبز، استفاده از رنگ‌های مکمل و مشابه، در کنار هم می‌باشد. به عنوان مثال رنگ‌های سبز و زرد، دو رنگ مشابه هستند و به عنوان رنگ مکمل از رنگ بنفش استفاده کنید.

نارنجی و ارغوانی

پنجمین ترکیب رنگی که می‌توانید، برای ست کردن با رنگ سبز، استفاده کنید رنگ‌هایی هستند که در دایره رنگ با فاصله یکسان از هم قرار گرفته‌اند، با بررسی موقعیت رنگ سبز در این دایره، به دو رنگ‌ نارنجی و ارغوانی می‌رسید. تضاد موجود بین این رنگ‌ها، فضایی خاص را در منزل شما به وجود می‌آورد.

همانطورکه مشاهده می‌کنید رنگ سبز امکان ترکیب با تمامی رنگ‌ها را دارد و تنها باید به این نکته توجه شود که هریک از رنگ‌ها در جای مناسب استفاده شود. امیدواریم مطالعه این مطلب با عنوان دکوراسیون با رنگ سبز توانسته باشیم کمکی هرچند کوچک، برای چیدمان صحیح رنگ سبز به شما کرده باشیم. نظر شما در مورد استفاده از رنگ سبز در خانه چیست؟ چه پیشنهادهایی برای این کار دارید و چه از رنگ‌هایی به عنوان ست رنگ سبز در منزل خود استفاده می‌کنید؟ منتظر نظرات شما عزیزان و همراهان همیشگی توکامگ هستیم.

به این مطلب امتیاز بدهید: (۳۰ رای, امتیاز: ۴.۵۳ از ۵)
Loading...

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: tookamart.com



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر